גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מונדיאל המוטציות: איך הן מתרחשות, מי יותר מדבקת, והאם מי שהתחסן יכול להיות רגוע?

פרופ' ג'וני גרשוני, אימונולוג וחוקר נגיפים מאוניברסיטת ת"א, עושה סדר במוטציות החדשות ובקבוצות הסיכון ● "ככל שהמחלה נפוצה יותר, יש יותר מוטציות. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות שהווירוס לא ישתכפל אצל אדם מחוסן", הוא אומר, אך מוצא גם בסיס לאופטימיות

חיסון קורונה בברזיל. המוטציה החדשה שברה שיאים במדינה / צילום: Associated Press, Bruna Prado
חיסון קורונה בברזיל. המוטציה החדשה שברה שיאים במדינה / צילום: Associated Press, Bruna Prado

חדשות סוף השבוע היו מלאות ב"מונדיאל המוטציות". הבריטית מדבקת יותר, אולי קטלנית יותר ונפוצה כבר בארץ. הדרום אפריקאית כנראה מדבקת יותר גם היא, ואולי חומקת טוב יותר מההגנה שיש למי שכבר החלימו. את הברזילאית חדשה אנחנו לא כל-כך מכירים, אבל במדינה שלה היא כבר שברה את כל השיאים. ועכשיו גם ארה"ב רוצה לשלוח נציג - המוטציה הקליפורנית החדשה, שגם היא כנראה מדבקת יותר. האם המוטציות אשמות במספר הגבוה יותר של נשים בהריון חולות COVID 19 וילדים מודבקי-קורונה שאנחנו רואים בבתי החולים, או שעצם התפשטות המחלה אחראית לכך?

פרופ' ג'וני גרשוני, אימונולוג וחוקר נגיפים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, מבקש שנביט בכל נושא המוטציות מנקודת מבט רחבה יותר. "מה שנמצא מתחת לפני השטח של הדיון זו השאלה מה העתיד מתכנן לנו. הרי רק התחלנו להתחסן. האם בקרוב כל זה יהיה לא רלוונטי? כדי לענות על השאלה הזו, אנחנו צריכים לצלול יותר לעומק לתוך הביולוגיה והאבולוציה של הנגיפים.

"קודם כל, צריך להבין שלנגיף אין תוכנית אסטרטגית. שמעתי איש מקצוע אומר שברגע שנחסן אחוז יותר גבוה מהמבוגרים, הנגיף יחפש כרי מרעה חדשים, ונוכל לראות אותו יותר אצל ילדים וצעירים. חס וחלילה! המבוגרים עוד יכולים לחשוב שאם הם יתחסנו זה יגרום נזק לצעירים. זה כמובן ממש לא נכון.

"אם נשווה את הקורונה למזג אוויר, זה כמו שכאשר גשם יורד חזק יותר, כלומר המגפה מפושטת יותר, אנחנו נראה יותר אנשים נרטבים. אבל אם כל מי שעומד בצפון ירים מטריה, זה לא יסיט את הגשם דרומה יותר. זה לא שיש לנגיפים מכסת הדבקות יומית. להפך - אם הנגיף יפגוש מבוגר מחוסן, הוא פשוט לא ידביק אותו. אם הוא יפגוש מבוגר לא מחוסן וידביק אותו, כמובן שדווקא אז אותו מבוגר יכול להדביק מישהו אחר".

מוטציות, אומר גרשוני, מתרחשות לגמרי באקראי. "לכל וירוס יש מערכת שמשכפלת את ה- RNA שלו, והמערכת הזו עושה שגיאות. במהלך שכפול של נגיף הקורונה מצטברות שגיאות בתדירות מסוימת. ככל שיש יותר שכפולים, יש סיכוי להופעת יותר מוטציות. כלומר, ככל שהמחלה נפוצה יותר, נוצרות יותר מוטציות.

"אם אדם מתחסן, לא תתפתח אצלו מחלה, אבל ייתכן שהוא עדיין יוכל להידבק. ייתכן שגם אם הוא כן נדבק, הווירוס לא ישתכפל באותה יעילות, ואז העומס והנגיפי יהיה קטן יותר, ומחוסן ידביק פחות מאשר אדם לא מחוסן". לכן, ככל שהתפשטות הווירוס יותר נבלמת, אם על ידי מניעת הדבקה ואם על ידי חיסון, ייווצרו פחות מוטציות.

מה קורה כשיש מוטציות? "חלקן יכולות לגרום לנזק לנגיף, ונגיפים פגומים אלה לא ישרדו. אם לדוגמה יש מוטציה שפוגעת ביכולת של הנגיף להתחבר לתאים האנושיים, הווירוס לא יוכל להשתכפל. לעומת זאת, ישנן מוטציות שיגרמו לנגיף לקשור ביעילות גבוהה יותר את הקולטן האנושי. למוטציות כאלה יש יתרון והן יתרבו באוכלוסייה.

הנגיף בודק את המרחב

גרשוני, שחוקר חלבוני נגיפים זה 30 שנה, מספר שכשהוא חושב על מבנה חלבון הספייק והמוטציה הבריטית הוא יכול לומר: "אה, אני רואה את זה. החלפת חומצה אמינו אספרגין בטירוזין במקום 501 זה הגיוני, ובהחלט מובן לי שמוטציה כזו עשויה לשפר את קישור הנגיף לקולטן שלו".

אתה באמת מכיר את הווירוס ברזולוציות כאלה?
"כן, כמו שאייל שני או מיכל אנסקי יודעים בדיוק מה יהיה הטעם של מנה אם יוסיפו לה קורט של קינמון, כך חוקרי וירוסי RNA מכירים את נגיפי הקורונה בצורה אינטימית כזו, שהם יכולים לדמיין איך תשפיע מוטציה זו או אחרת בחלבון הספייק".

ככל הנראה, מוטציות כאלה כבר קרו בעבר. ייתכן שקרו מוטציות שהפכו את הקשירה לקולטן להרבה יותר יעילה, אך זה לא אומר בהכרח שהנגיף הפך ליותר אלים. בכל מקרה, יש לזכור: אם האדם שבתוך גופו התפתחה המוטציה הזו בפעם הראשונה ישב בבידוד באותו הזמן, ולא פגש איש, המוטציה תיעלם כלא הייתה. רק אם היא הצליחה להדביק עוד אנשים, היא עלולה להפוך למוטציה דומיננטית.

"בדצמבר 2019, בעיר ווהאן שבסין, חצה לראשונה נגיף הקורונה מעולם החי את מחסום המינים, והחל להדביק בני אדם. כאשר הרצף הגנטי של הווירוס פורסם לראשונה בינואר 2020, הרצף הזה ייצג נגיף שהיה רק בתחילת דרכו לאדפטציה לבני אדם. על הרצף הזה ביססו פייזר ומודרנה את החיסונים שלהן, במרוץ לפיתוח חיסון ראשון לבלימת הפנדמיה".

עם הזמן, וככל שמספר הנדבקים והחולים בעולם הולך ועולה, גם קצב המוטציות הולך ועולה. "לכן אנחנו עדים למונדיאל המוטציות שמדווחות בימים אלה. זה לא תהליך שהתחיל פתאום, והוא לא יסתיים פתאום. הנגיף בודק באקראי כל יום כל הזמן את מרחב המוטציות האפשרי".

אבל יש מקומות שבהם 'אסור' שיהיו מוטציות. אלה האזורים שבהם הנגיף תלוי כדי לקשור את קולטני התאים האנושיים. אם הנגיף ישתנה באזורים האלה, הוא יאבד את היכולת להדביק. אלה גם האזורים שאליהם מכוונים הנוגדנים שנוצרים בעקבות החיסונים - כלומר, החיסונים תוכננו לחסום בדיוק את האזור הכי קריטי לקשירת הנגיף לקולטן.

"זו נקודת האופטימיות", אומר גרשוני. "אם הווירוס ישתנה מאוד דווקא במקומות שאליהם נקשרים נוגדני המתחסנים, סביר שהוא גם יאבד מהיכולת שלו להיקשר היטב לקולטן". הקולטן עצמו, למקרה שתהיתם, לא משתנה כמעט. "והנגיף לא יכול להשתנות עד כדי כך שהוא יכול לתקוף קולטן אחר".

השינוי הדרום אפריקאי

עם הרקע הזה, אפשר לבדוק מה עוללו המוטציות הספציפיות. "במוטציה שאנחנו מכנים 'הבריטית' יש שינוי במקום 501, שגורם לה להפוך למדבקת יותר", אומר גרשוני. מחקרים חדשים מבריטניה מרמזים שהיא עלולה להיות קצת יותר קטלנית, אך חשש זה, מדגיש גרשוני, עדיין בגדר ספקולציה.

למוטציה הדרום אפריקאית יש את אותו שינוי במקום 501 כמו הבריטית. בנוסף, יש לה שינוי במקום 417, ובעיקר יש לה שינוי במקום 484. זה משמעותי, כי בדיקות שנערכו בנוגדנים חד שבטיים, כלומר נוגדנים מאוד ספציפיים שפותחו כתרופה לקורונה, הראו כי המוטציה באזור 484 מתחמקת מההשפעה של הנוגדנים הללו.

אולם, כאשר אנחנו מחלימים מהמחלה וכאשר אנחנו מתחסנים, אנחנו לא מייצרים רק סוג אחד של נוגדן אלא מגוון רחב של נוגדנים, שפועלים ביחד לנטרל או להפחית את היכולת של הווירוס להיקשר לקולטן.

מחקר בדם מחלימים ובדם מתחסנים בחיסון של פייזר הראה כי הם מצליחים לנטרל את פעילות הווריאנט הבריטי עם השינוי במקום 501. ומה עם 484? כאן התשובות פחות ברורות. בניסוי שנערך בדם מחלימים, חלק קטן מהם הצליחו לנטרל את הווריאנט הדרום אפריקאי עם המוטציה באזור זה, אבל רובם לא. ככל שהיו לאותו אדם יותר נוגדנים, כך הסיכוי לנטרול היה גבוה יותר.

"צריך לקחת בחשבון שבניסויים כאלה בוחנים את יכולת הנטרול של הסרום רק כשמוהלים אותו", מזכיר גרשוני. "ייתכן שבדם לא מהול, כלומר הדם בגופנו, היינו רואים שהחיסון עובד לא רע כנגד המוטציה הדרום אפריקאית".

ומה לגבי דם מתחסנים? בינתיים עבודה אחת שבחנה מחוסנים של מודרנה ופייזר 8 שבועות אחרי המנה השנייה הראו הגנה כמעט מלאה גם נגד הווריאנט הדרום אפריקאי. חשוב לציין שהמוטציה הזו נראית כרגע פחות נפוצה בישראל מהמוטציה הבריטית. אם כל מי שחולה בה לא ידביק איש (בזכות בידוד, ריחוק חברתי או מסכות), היא תיעלם מישראל (עד שתיובא שוב).

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם