גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג“ץ ביקש הבהרות על חלקו של נתניהו בפרשת המניות: "איך זה קשור לתפקידו?"

בג"ץ דן בעתירות לפתיחת חקירה נגד רה"מ בפרשת הצוללות ובפרשת מכירת המניות שרכש מבן-דודו ● השופטים הקשו על העותרים בנוגע לטענת ההתיישנות על פרשת המניות ומידת הקשר שלה לצוללות

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות / צילום: רפי קוץ
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות / צילום: רפי קוץ

שופטי בג"ץ דנו היום (ב') בשלוש עתירות, שבמסגרתן דרישה להורות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות וכלי השייט (פרשת 3000) ולהקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין.

במסגרת הדיון ביקשו השופטים, ניל הנדל, יצחק עמית ונעם סולברג, הבהרות על חלקו של נתניהו בפרשת המניות. זאת, בעקבות דרישת העותרים לחקור את נתניהו גם בפרשה זו, כספיח לפרשת הצוללות. את העתירות הגישו התנועה לאיכות השלטון, משמר הדמוקרטיה וקבוצת אנשי הייטק ועסקים בהם אורני פטרושקה.

התנועה לאיכות השלטון צירפה לעתירה 54 תצהירים של בכירי מערכת הביטחון לשעבר המבקרים את התהליכים שנגעו לרכישת צוללות וכלי השייט ולמתן האישור לגרמניה למכור צוללות למצרים.

במרכז פרשת הצוללות שתי עסקאות בין ישראל לתאגיד הגרמני טיסנקרופ לרכישת שלוש צוללות בשווי של 1.5 מיליארד אירו וספינות טילים להגנה על אסדות הגז בשווי 430 מיליון אירו. על-פי החשד, ההחלטות על רכש כלי השייט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים, הטיית מכרזים והעברת כספי שוחד. בדצמבר 2019 החליט היועמ"ש אביחי מנדלבליט על הגשת כתבי אישום בפרשה, בכפוף לשימוע, נגד מקורבים של ראש הממשלה ונגד בכירים במערכת הביטחון.

במרכז פרשת המניות עומדת מערכת היחסים בין נתניהו לבן -דודו, נתן מיליקובסקי. נתניהו קנה ב-2007 מניות מיעוט בחברת סידריפט של מילקובסקי, העוסקת בתחום הפלדה והקשורה לספקית של טיסנקרופ, ממנה רכשה ישראל צוללות. בשנת 2010, כשהוא מכהן כראש ממשלה, מכר נתניהו את המניות ברווח משמעותי של כ-16 מיליון שקל. החשד היה כי נתניהו קנה מניות בהנחה ומכר אותן ברווחים גבוהים, תוך שזכה להטבה כלכלית אסורה. כמו כן, עלו טענות כי נתניהו קידם את עסקת הצוללות עם גרמניה רק כדי שערך מניות הפלדה שבידיו יעלה. היועמ"ש החליט שלא לחקור את הפרשה בגין היעדר תשתית ראייתית והתיישנות של חלק מהחשדות. 

"ראש ממשלה שמקבל 16 מיליון שקל זה דבר מטריד"

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, טען כי הצוללות השישית שנקנתה לא הייתה נחוצה, וכי מספר הצוללות שצה"ל נזקק להן הוא חמש. שרגא הוסיף כי "הצוללות הוא הנשק היקר ביותר, מתקרב למיליארד דולר, והתחזוקה שלו במשך השנים יכולה להגיע ל-4-5 מיליארד דולר. לא צריך להסתכל על זה רק כאירוע אסטרטגי אלא גם כאירוע כלכלי".

"משפט יכול לקחת שנים. למה לא לשקול אפשרות של ועדת חקירה בנושאים שלא מתנגשים עם ההליך הפלילי?", אמר שופט בית המשפט העליון ניל הנדל לנציגת המדינה, עו"ד שוש שמואלי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

השופט יצחק עמית הוסיף כי ניתן לנהל את הוועדה בדלתיים סגורות, תהה איפה ישנה התנגשות, ואף הוסיף כי יש שאלות שצריכות להישאל בפרשה. גם נציגת המדינה אמרה בדיון כי "במישור הציבורי עולות טענות הדורשות בירור, אבל לא בהיבט הפלילי".

מוקדם יותר פנו השופטים לעותרים וביקשו הסברים כיצד נקשרת פרשת הצוללות למניות שמכר ראש הממשלה. השופט עמית אמר: "אין מחלוקת שראש הממשלה היה מעורב בארבעה היבטים מתוך החמישה בפרשה - רכישת הצוללת השישית, צוללות 7-9, ספינות המגן ואישור המכירה למצרים. לגבי הפרטת המספנות אין לנו מידע. השאלה היא איך פרשת המניות קשורה?".

עו"ד אביגדור פלדמן, שטען בשם משמר הדמוקרטיה, אמר כי "ראש ממשלה שמקבל 16 מיליון שקל זה דבר מטריד", וכי "ברור לגמרי לפי כל עיקרון בלי קשר לצוללות, 16 מיליון שקל בחשבון ראש הממשלה צריך לבדוק!".

עו"ד יוסי כהן טען בדיון מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וציין כי "נתניהו הרוויח מהמניות 8 מיליון שקל". מדובר למעשה בגרסה ראשונה של נתניהו לעניין הרווחים מהמניות, כאשר היועץ המשפטי לממשלה כתב כי נתניהו קיבל 4.47 מיליון דולר.

ההחלטה שלא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות וכלי השייט (תיק 3000) התקבלה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כבר בתחילת החקירה בשנת 2016. ראש הממשלה נותר מחוץ לתמונת החשדות, למרות שעל-פי הראיות עסק רבות בהליך רכש הצוללות וכלי השייט, וקרוביו נחקרו בפרשה. בין היתר, משה (בוגי) יעלון, שהיה שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, טען כי לא ייתכן שנתניהו לא ידע על מעשי מקורביו.

בדצמבר 2019 החליט מנדלבליט כי רכש הצוללות וכלי השייט נעשה תוך הטיית מכרזים והעברת תשלומי שוחד. הוחלט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע לדמויות בולטות בכוורת המקורבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהם בן-דודו, עו"ד דוד שמרון; השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד, אליעזר (מודי) זנדברג; ודוד שרן, שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה; לצד קציני הצבא הבכירים לשעבר המעורבים בפרשה - תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, תא"ל (מיל') שי (שייקה) ברוש ואלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום.

טענת התיישנות

המדינה טוענת בתגובתה כי החלטת היועמ"ש בעניין הצוללות וכלי השייט כבר עמדה לביקורת שיפוטית, ובית המשפט לא מצא לנכון להתערב במסקנה כי לא התגבשה תשתית ראייתית המצדיקה חקירה פלילית של ראש הממשלה.

אשר לפרשת המניות, המדינה טוענת כי אין חשד סביר לביצוע עבירה, וכי טענת העותרים היא השערה בלבד. עוד מוסיפה המדינה כי קיים קושי בחלוף 13 שנים מרכישת המניות לאתר עדים ומסמכים של חברות ובנקים מחוץ לישראל, וכי חלוף הזמן מעורר שאלות של התיישנות מהותית, אשר לגבי חלק מהנושאים חלה עוד טרם שהובא הנושא לפתחה של מערכת אכיפת החוק.

בתגובת ראש הממשלה שהוגשה על-ידי עורך דינו יוסי כהן, מסתמך נתניהו על החלטת מנדלבליט שלא לחקור אותו בפרשה על כל חלקיה, וטוען כי בג"ץ כבר דן בעניין. נתניהו מתעלם מכך שבית המשפט לא דן בפרשת המניות. עוד טוען נתניהו כי העותרים נסמכים על הסקת מסקנות שגויה ולא על ראיות, וכי היועץ בחן את התצהירים שהוגשו במסגרת העתירה ולא מצא שהן מצדיקות פתיחה בחקירה.

מאות מפגינים מחוץ לדיון

במהלך הדיון מאות מפגינים התאספו בסמוך בית המשפט העליון לקראת הדיון בבג"ץ. המפגינים יצאו בשעת בוקר מוקדמת ממוקדים שונים ברחבי הארץ, ובשיירת משאיות, רכבים ואופנועים נשאו עשרות מייצגי צוללות לקראת הדיון בבית המשפט העליון.

תנועת "חקירה עכשיו", ששמה לה למטרה להביא לחקירת הפרשה הביטחונית, מהפגינה משעות הבוקר. בשעה 7 בבוקר יצאה שיירה מלטרון לבג"ץ בהובלת שתי צוללות ענק על משאיות ובליווי עשרות צוללות על רכבים לאורכו של כביש 1. מפגינים התפרסו עם שלטי "חקירה עכשיו" ודגלי ישראל, משער הגיא ועד לגשר המיתרים. השיירה התמקמה מול בית המשפט העליון והפגינה במהלך הדיון.

מפגינים הבוקר (ב') מחוץ לבית המשפט העליון דורשים לחקור את נתניהו על רכש הצוללות בניגוד לעמדת מערכת הביטחון / צילום: רפי קוץ

רועי פלג מ"חקירה עכשיו", העומד מאחורי מייצגי מחאת הצוללות, אמר היום  כי "לא ננוח ולא נשקוט עד שתקום בישראל ועדת חקירה ממלכתית. מגיע לנו לדעת את האמת. מדובר בפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. היום אנו שמים קו אדום ואומרים עד כאן, לא נסכים לשתוק כשלא נחקר חשד לשחיתות, למרמה והפרת אמונים. אנו מקווים שבית המשפט העליון יעשה איתנו צדק ויורה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית".

מפגינים הבוקר (ב') מחוץ לבית המשפט העליון דורשים לחקור את נתניהו גם על "פרשת המניות" / צילום: רפי קוץ

בג"ץ 3921/20, 7970/20, 8124/20

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד החשודים בפרשת הצוללות וכלי השייט עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס