בכחול לבן מתנגדים לריכוך הקנסות: "או שכולם בסגר, או שלא יהיה סגר"

ויכוחים בוועדת החוקה סביב ניסיון לרכך את הצעת החוק להגדלת הקנסות למפרי מגבלות הקורונה • בעוד הליכוד והסיעות החרדיות תומכות, כחול לבן ורוב מפלגות האופוזיציה מתנגדות • יור הוועדה יעקב אשר: "ברגע שמאפשרים להכפיל את הקנסות ל-10,000 שקל, חייבות להיות איזושהן מדרגות"

מחסום משטרתי שהקימו במסגרת הסגר השני / צילום: דוברות משטרת ישראל
מחסום משטרתי שהקימו במסגרת הסגר השני / צילום: דוברות משטרת ישראל

מהומה בדיון בוועדת החוקה על הצעת החוק להגדלת הקנסות למפרי מגבלות הקורונה. הדיון עוסק בתיקונים שהציע יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר. בין השאר מדובר בריכוך ההגבלות, כך שיכללו רק קנסות למוסדות חינוך גדולים עם יותר מ-40 תלמידים. כלומר תלמודי התורה הקטנים יותר לא בתמונה. בנוסף, חתונות ואירועים מתחת לעשרות אורחים מוחרגים והסמכות למתן הקנס הועברה לקצין משטרה בכיר.

ההצעה הובאה בהסכמה בין הליכוד לסיעות החרדיות. כחול לבן ורוב סיעות האופוזיציה מתנגדות לכל שינוי, ובשל כך הורה השר בני גנץ להביא לדיון במליאה את הארכת הסגר עד ליום ראשון, ואיים כי ימנע את הארכתו מעבר לכך. "או שכולם יישמעו לסגר, או שלא יהיה סגר. שיהיה ברור לתחמנים מהליכוד: כחול לבן לא תוותר על כך שכל מוסדות החינוך בכל רחבי הארץ יהיו סגורים. בניגוד לנתניהו, יש לנו אחריות. לא נאפשר מדיניות מופקרת משיקולים פוליטיים שעולה בחיי אדם. דין בני ברק כדין הרצליה", אמר גנץ.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר כי "שוטר מגיע ורואה הפרה ואז צריך להתקשר לקצין בדרגת רב-פקד? אתם רוצים לאיין את כל המנגנון של החוק הזה".

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) אמרה ליו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) כי "אתם כל הזמן אומרים על מפרי ההנחיות שמדובר בקומץ, שוליים, שהמיינסטרים שומר וכמעט הכל סגור. אבל בימים האחרונים אתם מתאבדים פה בהגנה על המוסדות המפרים. המצאתם תורה חדשה שבה פיקוח נפש לא מעל הכל. ניסו לרצוח ברכבת הקלה ואתה מגן על האנרכיסטים האלו. חז"ל אומרים על לימוד תורה זכה -נעשית לו סם חיים, לא זכה - נעשית לו סם מוות. יש לכם תורה שהיא סם מוות".

ח"כ תהלה פרידמן בדיון בוועדת החוקה על החמרת קנסות הקורונה / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
 ח"כ תהלה פרידמן בדיון בוועדת החוקה על החמרת קנסות הקורונה / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

ח"כ אשר הגיב כי "לא שמעתי אותך מדברת על אחוז הרציחות בציבור החרדי לעומת ציבורים אחרים. קיבלנו על עצמנו את הדיל במחאה גדולה ובאחריות. הסכמנו להעלאת הקנסות למרות שזה פופוליסטי כי אם הייתה אכיפה סיסטמתית היינו במקום אחר. בנוסח שלפניכם שני הדברים העיקריים של מטרת החוק קיימים, למרות שאני לא אוהב את זה. ברגע שמאפשרים להכפיל ל-10,000 שקל חייבות להיות איזושהן מדרגות. אם בחינוך הגיעו 20 ילדים לחצר זה כמו שמישהו פתח בניין ומלמד את כל ביה"ס?".

יו"ר וועדת החוקה יעקב אשר בדיון על החמרת הקנסות / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
 יו"ר וועדת החוקה יעקב אשר בדיון על החמרת הקנסות / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

הרשימה המשותפת מתנגדת לחוק

הרשימה המשותפת מתנגדת לחוק כולו וגם להסכמות בין הליכוד לחרדיות. ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר: "אנחנו נגד החוק הזה, וכל הפלפולים של קצין כזה או אחר, אחוז הקנסות של מעל 5,000 שקל זה לא הדבר שיפתור את הקורונה. אם אתם תומכים בעסקים הקטנים, למה אתם תומכים בחוק? מאות אלפי עסקים קטנים בסכנת סגירה. 5,000 שקל לעסק קטן זה חמור מאוד. לפני שאתם מניחים חוק, תביאו נתונים שמראים תופעה כזו של הפרת חוק על אף ה-5,000 השקלים הקיימים. קשה לנו לסמוך על המשטרה שלא מגינה על האזרחים שלנו ברחובות ואתם מצפים שנאשר את זה?".

היו"ר ח"כ אשר טען כי השינויים נועדו להגן על העסקים הקטנים: "פתאום כולם שכחו את ההוא מהפלאפל. יש בתוך זה מיליון בעלי עסקים, שאתם דופקים אותם בשם הפופוליזם. אם אני מביא עכשיו אישור מביבי לרוטציה אתם קמים והולכים, צבועים, צבועים. דופקים את כל העסקים הקטנים, צבועים. יאיר גולן אומר דברים שאני לא אוהב אבל הוא לפחות עקבי".