גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשבר בתלמה תיירות: מ"הנפקה לפי מיליארד שקל" למכירה בכעשירית

חברת התיירות של ארז שמול, שתכננה להנפיק אשתקד לפני פרוץ הקורונה וספגה פגיעה קשה, תעביר את פעילותה לחברה חדשה שבה תחזיק במשותף עם משפחת שמלצר - תמורת 36 מיליון שקל בלבד • שמול: "ניגש להנפקה עם שותף מוערך בשוק"

ארז שמול / צילום: איל יצהר
ארז שמול / צילום: איל יצהר

משבר הקורונה ריסק את שווי חברת התיירות תלמה, שבשליטת ארז שמול. קצת יותר משנה לאחר שחלמה על הנפקה בבורסה בת"א לפי שווי של מיליארד שקל בעיצומו של מסע רכישות, נאלצת תלמה למכור כמחצית מפעילות התיירות שלה לפי שווי של 72 מיליון שקל בלבד.

היום דיווחה קבוצת ש. שלמה החזקות, שבבעלות משפחת שמלצר, כי חתמה על הסכם לרכישת 50% מפעילות תלמה תיירות תמורת 36 מיליון שקל. במסגרת העסקה יקימו השתיים חברה חדשה שתיקרא תלמה-שלמה, בשותפות שווה של 50% לכל צד.

כל הפעילות של קבוצת תלמה בתחום התיירות - לרבות הבעלות באתרי מכירת כרטיסי הטיסה אליס וסמארטאייר - תעבור לידי החברה החדשה, בהתאם לשיעורי השותפות של תלמה בה כיום. החברה הממוזגת לא תכלול את התחייבויותיה של תלמה לצדדים שלישיים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

כדי לחזק את מצבה הפיננסי של תלמה, הזרים שמול לחברה, לדבריו, סכום של 30 מיליון שקל אחרי שמימש נכס שבבעלותו, המצוי בשכונת נווה צדק. בעניין זה הוסיף שמול ואמר לגלובס: "בנינו תוכנית תזרימית שתאפשר לנו לעמוד בכל ההתחייבויות כולל באמצעות יתרות שהכנסנו לחברה".

המו"מ בין שמול לקבוצת שלמה החל בחודש ספטמבר, והשווי שהשתקף לתלמה בדיונים אז עמד על כ-160 מיליון שקל. מאז המשיך השווי של תלמה להישחק, והיום נחתמה כאמור עסקה לפי שווי חברה של 72 מיליון שקל, כלומר פחות ממחצית מהשווי שעליו דובר לפני כארבעה חודשים.

נערכה להנפקה רגע לפני הקורונה

זמן קצר לפני פרוץ משבר הקורונה, בסוף 2019, החלה תלמה להיערך להנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה בת"א. ההנפקה תוכננה להתקיים במהלך מאי-אוגוסט 2020, ולפי דיווחי החברה ההנפקה אמורה הייתה לשקף לה שווי של כ-1 מיליארד שקל. ההערכות בשוק כיוונו לאומדן נמוך יותר של 500-600 מיליון שקל, אולם עדיין גבוה באופן דרמטי מהשווי של החברה כיום.

התפרצות מגפת הקורונה בעולם הביאה למדיניות נוקשה של סגרים, מגבלות תנועה וירידה חדה בפעילות ענף התעופה העולמי, שפגעו אנושות בפעילותה של תלמה שנכנסה למשבר ממונפת בהלוואות גדולות. עם העמקת המשבר נדחתה ההנפקה, ועימה בוטלה גם עסקה שעליה חתמה תלמה בינואר 2020 לרכישת חברת אמריקן אקספרס טרוול מידי איסתא תמורת 130 מיליון שקל.

הרבה גבות הורמו אז כשפורסם הסכום שתשלם תלמה עבור חברה הפועלת בזירת הנסיעות העסקיות. בחברה ציפו אז לשלם את הסכום מכספי ההנפקה, אולם זו בוטלה כאמור בעקבות המשבר. הביטול הביא עימו להגשת תביעות הדדיות, אולם לאחרונה סיכמו הצדדים על פשרה שבמסגרתה תשאיר איסתא בידיה את המקדמה ששילמה לה תלמה בסך של 5 מיליון שקל.

תלמה נחשבת לאחת מקבוצות התיירות הגדולות בישראל. לפני המשבר היא הייתה בפריחה ובעיצומו של "מסע קניות" של סוכנויות נסיעות קטנות בארץ ובעולם ושל חברות טכנולוגיה (כ-17 חברות מתחום הטרוול ומענפים אחרים). החברות שלא מתחום הטרוול יישארו בידי חברת תלמה ולא יעברו לתלמה-שלמה. 

ערב הקורונה הפעילה תלמה 37 סניפים והעסיקה 500 עובדים, שרובם הגדול מצויים בחל"ת עד היום. מספר הסניפים צומצם ב-15. ב-2019 הסתכמו הכנסותיה על פי ההערכות בכחצי מיליארד שקל, והיא הציגה רווח נקי של 15.6 מיליון שקל באותה שנה.

החברה הייתה פעילה בעיקר במגזר העסקי, ושירתה חברות גדולות במשק. עם עצירת הפעילות התיירותית כמעט לחלוטין ספגה כאמור תלמה מכה קשה בפעילותה, ועצירה בתנופת הצמיחה של פעילותה שהוביל ארז שמול (בנם של מייסדי החברה).

קודם למועד החתימה על ההסכם, העמידה קבוצת שלמה לתלמה הלוואות בסך של 15.5 מיליון שקל, אשר ייפרעו טרם תשלום התמורה. בנוסף, במועד ההשלמה תעמיד קבוצת שלמה לתלמה הלוואה בסך של 3 מיליון שקל לתקופה של שלוש שנים, אשר בסיומה תיפרע ההלוואה במזומן או תומר למניות תלמה-שלמה.

בהתייחס לשווי המשתקף לתלמה מהעסקה, כ-10% מזה שציפתה החברה לשקף לעצמה בהנפקה, אמר שמול לגלובס, כי "זו לא עסקת שווי אלא עסקה אסטרטגית. אנחנו לא נוותר על תוכנית ההנפקה, שאחרי החיבור בין שתי החברות תוכל להבשיל בצורה מסיבית ומאורגנת ב-2023. ניגש עם שותף מוערך בשוק ההון להנפקה יציבה ובטוחה.

"בחיבור בין הצדדים אנחנו מבינים שענף התיירות יתעורר בסוף ונהיה מוכנים כשחקן איתן פיננסית. ההערכות ל-2021 משקפות נפח פעילות של 25% מ-2019, ובמקרה האופטימי שווי של 45%. החיבור יאפשר לנו להתארגן מחדש לחברה רזה משמעותית תפעולית, עם טקסטורה פיננסית איתנה שגם תותאם לשוק כולו שיהיה מזוקק וקטן יותר בהיקף השחקנים שיישארו פעילים בו".

קבוצת שלמה מנצלת הזדמנות

קבוצת שלמה, שהוקמה על-ידי שלמה שמלצר ז"ל לפני 45 שנה, היא חברת החזקות פרטית שאיגרות החוב שלה - בהיקף של 1.47 מיליארד שקל ערך נקוב - נסחרות בבורסה. קבוצת שלמה החלה את דרכה כחברת השכרת רכב ליסינג ומתן שירותים לכלי רכב, אולם מאז הפכה לקבוצת החזקות הפועלת במגוון תחומים, ומחזיקה בין השאר בחברת אפקון, במספנות ישראל, בעסקי נדל"ן וביטוח, בתדיראן טלקום ועוד.

עבור קבוצת שלמה מדובר בניצול הזדמנות לכניסה לענף התיירות בתקופת משבר קשה, שהביאה פגיעה לחלק מהשחקים הקטנים והממונפים בענף. לדברי אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה, "רכישת נכסי פעילות תלמה תיירות היא צעד משמעותי בהרחבת תחומי הפעילות של קבוצת שלמה.

"פעילות התיירות משיקה לפעילות של שלמה החזקות בתחום הקמעונות ומתן השירותים, לרבות שירותי תיירות והשכרת רכב בארץ ובחו"ל. אני סמוך ובטוח כי תחום התיירות יידע ימים זוהרים עם תום משבר הקורונה הבינלאומי, שפגע בענף בצורה משמעותית", הוסיף שמלצר.

שמלצר ושמול יכהנו כיו"רים משותפים בחברת תלמה-שלמה, כאשר מנכ"לית תלמה תיירות איה מגן, תמלא את התפקיד בחברה החדשה. גם עובדי תלמה יתמזגו לחברה החדשה שתפעל אחרת, רזה ויעילה יותר, עם פחות סניפים ומיקוד בארבעה מרכזים, במרכז הארץ, בחיפה, בטבריה ובירושלים.

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?