גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נטען מעודן: הריינג'רובר איווק פלאג אין הוא יצירה הנדסית יעילה

ריינג'רובר אווק (Evoque), אחד מסמלי המעמד של האלפיון, מאמץ מצפון סביבתי עם מערכת הנעה היברידית, נטענת ומהונדסת היטב ● יש לו נסיעה נוחה ותא נוסעים מאובזר היטב אך המחיר עלול להפוך אותו לפחות תחרותי

ריינג'רובר EVOQUE פלאג אין 2021 / צילום: יח"צ
ריינג'רובר EVOQUE פלאג אין 2021 / צילום: יח"צ

הנתונים הכספיים לשנת 2020 עליהם דיווחה קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR) בסוף השבוע האחרון, מתמצתים היטב את "רכבת השדים", שעברה תעשיית הרכב האירופאית כולה בשנה החולפת. את 2020 החלה הקבוצה הבריטית בסימן התפרצות הקורונה בסין, שפגעה קשות בשרשרת אספקת החלפים שלה ואילצה אותה לנקוט בצעדי חירום. מנכ"ל הקבוצה אף סיפר לימים כיצד "ברח" מסין ממש לפני העוצר הכללי, עם מזוודות עמוסות ברכיבי רכב קריטיים, שאפשרו לחברה להמשיך לייצר כלי רכב באירופה במשך מספר שבועות.

זמן קצר לאחר מכן שותקו גם המכירות בשוק הרכב הסיני, הקורונה דילגה לאירופה ונראה היה ששנת המכירות של JLR כבר די אבודה. אבל ברבעון האחרון של השנה, בעת ששוק הרכב באירופה ובבריטניה בפרט דעך בשל הסגרים הממושכים, השוק הסיני התאושש בקצב מסחרר ודחף את הרווח לפני מס של הקבוצה כולה ברבעון האחרון לכ-439 מיליון ליש"ט, עלייה של 27% לעומת הרבעון המקביל של 2019, מה שהציל את השנה הכספית של החברה.

באותו דיווח גם ציינה JLR כי חטפה בסוף השנה "קנס ירוק" של 35 מיליון ליש"ט על שהחמיצה את יעד הפחתת ממוצע הפליטה של האיחוד האירופאי לשנת 2020.

התחזית של הקבוצה הבריטית ל-2021 עדיין מעורפלת, אבל אפשר להמר שהשנה היא כבר לא תספוג קנסות ירוקים. לקראת סוף השנה, אחרי עיכוב קורונה של כמה חודשים, החלה JLR להשיק בכל הליין שלה גרסאות פלאג-אין, שנחשבות בתעשיית רכבי היוקרה ל"תרופת פלא" להפחתה מהירה של הפליטה.

אחד הנציגים הראשונים של הליין החדש הוא ריינג'רובר Evoque פלאג אין שנחת כאן לאחרונה. חיצונית שומר הרכב על העיצוב המוכר והמזוהה של אחיו לסדרה. העדכון הקוסמטי שעברה הסדרה כולה בשנה שעברה העניק לו חרטום חלקלק, שמצליח לשדר היטב את המסר "קשיחות מעודנת" בזכות פגושים מסיביים עם מעין "פלטת חיכוך" בתחתית, כונסי אוויר בולטים, פנסי LED צרים ומתוחכמים עם אור מעוצב וגריל צנוע באופן מפתיע.

פרופיל הצד נשלט על ידי יחס יוצא דופן בין הדפנות הגבוהות לגג נמוך יחסית, שכבר הפך לסימן היכר של המותג, והזנב נראה דחוס וספורטיבי. כל הגודש החזותי הזה ארוז בממדים קומפקטיים קצרים ורחבים וזוכה ליחס גבוה של "תשומת לב למטר" ברחוב הישראלי.

גם המתווה הכללי של תא הנוסעים נותר בעינו, אך בזכות נפלאות המיסוי הירוק - האבזור התקני בגרסת הפלאג-כולל הרבה אופציות, שבעטיין נאלצים לקוחות הגרסאות הרגילות לגהץ את כרטיסי הפלטינה שלהם עד דק. לצל"ש מיוחד ראויה מערכת המולטימדיה עם המסך הענק.

 

מושבים נוחים

סף הכניסה ממוקם גבוה יחסית, המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב בנהיגה נמרצת והמושב האחורי רחב ומספק מרחב רגליים וכתפיים מכובד לשני מבוגרים פלוס נספח. עם זאת מי, שמצפה למרחב ראש טיפוסי לרכבי קרוסאובר, יצטרך למצוא את מבוקשו במקום אחר. כאן מרחב הראש אופייני יותר למכוניות סדאן. גם תא המטען אינו מהנדיבים בפלח.

מערך הפיקוד הדיגיטלי הכפול, שנוסף למודל 2020, מעניק לרכב מגע מתוחכם ויוקרתי אבל מחייב את הנהג לחלק את תשומת ליבו בין שני צגי מגע עם ערב רב של תפריטים, שכמה מהם ייחודיים לדגם הפלאג-אין, ועם לוח מחוונים דיגיטלי עמוס במידע. מערכת לזיהוי פקודות קוליות נוסח אלה של מרצדס וב.מ.וו הייתה יכולה להקל על ההתמצאות, אך זו של JLR היא די חסרת תועלת. איכות הייצור והגימור היא ברמה גבוהה מאוד וביחד עם בידוד הרעשים המצוין ונטייה טבעית של המנוע לפעול רוב הזמן על חשמל, התא מספק איכויות אקוסטיות של אולפן הקלטות.

החידוש המרכזי הוא מערכת ההנעה ההיברידית וכאן אנחנו מוצאים מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, שזו הופעת הבכורה שלו בקבוצת JLR, שמשודך למנוע חשמלי בריא שמניע את הגלגלים האחוריים ויוצר הנעה כפולה. יש גם סוללת ליתיום מכובדת של 15 קילוואט-שעה, שאותה ניתן לטעון גם מרשת החשמל והמערך הכולל מייצר 300 כוחות סוס ומומנט של 54 קג"מ. על פי נתוני החברה המכונית יכולה לצלוח עד 66 קילומטר על חשמל בלבד ולהחזיר צריכה משוקללת של כ-50 קילומטר לליטר.

אלה נתונים מכובדים לקבוצה, אבל הדבר המרשים ביותר במערכת ההנעה הזו הוא העידון. מנוע הבנזין ומנוע החשמל מעבירים זה לזה מידע במהירות ומשתפים פעולה בתיאום מושלם ללא גמגומים, ללא החלקת גלגלים בהאצה אגרסיבית וכמעט מבלי שהנהג ירגיש בהעברת הכוח חשמל/בנזין. ברירת המחדל ברוב המצבים היא נסיעה על חשמל בלבד והנסיעה בפקקים עירוניים חלקה ומעודנת. גם שיוט מהיר במהירויות אוטוסטרדה מתבצע בשקט מופתי.

בחירה במצב ספורט או סתם רגל כבדה על המצערת רותמת מיידית את שני המנועים לייצור תאוצה אימתנית ומרשימה, בהתחשב בכך שמשקלו העצמי של הרכב קצת יותר מ-2 טון. תיבת ההילוכים האוטומטית מצוידת רק בשמונה מהירויות ולא בתשע כמו בגרסאות הבנזין, אבל היא עדיין חלקה.

צריכת הדלק הריאלית תלויה כמובן בהרגלי הנהג. עם טווח חשמלי ריאלי של כ-35-40 קילומטר לליטר, שיטרח לטעון את הסוללה מהרשת החיצונית לעיתים תכופות, כפי שהתכוון היצרן, יגלה שביקור בתחנת הדלק הופך להיות חוויה נדירה. מי שיאפסן את כבל הטעינה במחסן ישלם על כך בצריכה ריאלית של 15-16 קילומטר לליטר.

יצירה הנדסית

באגף התנהגות הכביש אין הרבה הפתעות. זה רכב נוח מאוד, הרבה יותר מגרסאות הדור הראשון, עם שליטה טובה בנטיית הגוף והרבה אחיזת כביש. גם ההגה מתברך במשקל די מאוזן אבל בשורה התחתונה זה עדיין "טנק" של שני טון, שלא מיועד לשעשועי אספלט קיצוניים אלא לנהיגה רגועה וחלקה.

לנדרובר טוענת, שיכולת השטח של הרכב נותרה בעינה ויש לה ניסיון בנושא. מי שרוצה לנסות את מזלו בהטבעת מנועים חשמליים עם וולטאג' גבוה וסוללות ליתיום בביצות עמוקות, מוזמן לעשות זאת על חשבונו.

בשורה התחתונה הריינג'רובר איווק פלאג אין הוא יצירה הנדסית יעילה, מרשימה ויעילה, במיוחד ביחס לניסיון ראשון בתחום הפלאג-אין. הרכב גם מציע יחס גבוה של אבזור לכסף בהשוואה למקובל אצל המותג. ועדיין, תג מחיר של כ-415 אלף שקל הופך אותו לאחד הכלים היקרים בקבוצה, מול מתחרים שחלקם גדולים יותר ולא פחות חזקים. יהיה חבל אם תמחור שאפתני מדי יחבל בסיכוי ההצלחה של הרכב המצוין הזה.

חלק מהמתחרות

וולבו XC60 T8 פלאג-אין

400 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 של וולבו XC60. הרכב גדול משמעותית מהריינג'רובר וניצב על בסיס גלגלים של 2.87 מטר. יש לו צמד מנועים חשמליים וסוללה נטענת בהספק כולל של 392 כוחות סוס ובסיוע הנעה כפולה הוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ומסוגל לנוע על חשמל בלבד למעלה מ-50 קילומטר. לגרסה הזו יש תא נוסעים מפואר

אאודי Q5 פלאג-אין

399 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של אאודי Q5 הפופולרית. זהו רכב גדול ומרווח עם תא נוסעים עמוס אלקטרוניקה ובגרסה הזו יש חבילת אבזור מקיפה כסטנדרט. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת מייצר 295 כוחות סוס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות ומאפשר לנוע עד כ-60 קילומטר על חשמל

אאודי Q5 פלאג-אין / צילום: יח"צ

סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין

300 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של DS7 קרוסבק. הרכב משלב מנוע 1.6 ליטר טורבו עם שני מנועים חשמליים וסוללה נטענת, שמייצרים במשולב 300 כוחות סוס ו-53 קג"מ. הזינוק מאפס ל-100 אורך 5.9 שניות והטווח החשמלי מעל 50 קילומטר. תא הנוסעים ייחודי ומפואר והאבזור התקני כולל גם מתלי אוויר מתקדמים

סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין

עוד כתבות

רות דוד , בית משפט עליון / צילום: יוסי זמיר

בג"ץ: על רוזן לערוך שימוע לרות דוד לאחר שקיבל החלטה בעניינה מבלי לעשות כן

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, קיבל היום את המלצת שופטי בג"ץ לאפשר לפרקליטת מחוז ת"א לשעבר, עו"ד רות דוד, להשמיע את טענותיה בתלונה בה דן רוזן וביקר את דוד מבלי לקבל את עמדתה ● מדובר בתלונה שהגיש עובד רשות המסים לשעבר רפי רותם, העוסקת בסגירת תיק שנחקר בחשד לשחיתות ברשות

הבניין בהדר יוסף בתל אביב / צילום: אקרמן בית מכירות נדל"ן

שלוש דירות נמכרו בתוך שנה בבניין אחד בהדר יוסף בתל אביב. איך נראו המחירים

שתיים מהדירות נמכרו בתוך חודש אחד. מדובר בבניין בשכונת הדר יוסף שעבר תמ"א 38 מסוג חיזוק ותוספת ● בכמה נמכר פנטהאוז באם המושבות ועוד עסקאות יד שנייה

פז אסרף / צילום: איל יצהר

הצעיר שמשקיע בבאר שבע ובדרום קרוליינה: “אחזיק בנכס עד הפנסיה”

פז אסרף החל את דרכו כמשקיע עם דירה קטנה בבאר שבע, ובשנתיים האחרונות משקיע רק בארה"ב: "יש שם יציבות, שקיפות ותשואות שאי אפשר למצוא כאן" האזינו לפודקאסט

נדב טנא, שחר גרשון, נעם פישר / צילום: אורן בירן, יח"צ

ה"הפתעה" של נופר: תגמול בהיקף של 286 מיליון שקל לשלושה מנהלים

הסכום הפנטסטי שקיבלו שלושת בכירי חברת האנרגיה המתחדשת - עיקרו הוני - מהווה כרבע מהתגמולים המצרפיים של 100 שיאני השכר בתל אביב אשתקד ● התגמול, אשר ניתן לו גילוי בתשקיף ההנפקה, עלה לחברת האנרגיה בהפסד עתק של 252 מיליון שקל בשנה החולפת

רשת פליינג טייגר בקופנהגן / צילום: שני מוזס

בחסות פוקס: הרשת הדנית Flying Tiger עושה עלייה לישראל

קבוצת האופנה שבשליטת הראל ויזל מרחיבה את הפורטפוליו שלה, וחתמה על הסכם עקרונות עם בעלי המותג, חברת זברה, במסגרתו היא תקבל זיכיון בלעדי להפעלת רשת חנויות של המותג בישראל ואתר אונליין

תלמידות חטיבת ביניים בארה"ב / צילום: Reuters, Seth Harrison

ברוכים הבאים לגיהנום: מחקרים מגלים למה לילדים שלכם קשה כל כך בחטיבת הביניים

בשנה האחרונה דובר הרבה על מצוקת תלמידי חטיבת הביניים שהושארו בבית, אבל האם האלטרנטיבה הבית ספרית עדיפה? • ספר חדש שיצא בארה"ב מציג מומחים שמסבירים מדוע החטיבה היא זיכרון שלילי לרובנו • שאלנו גם חוקרי חינוך ישראלים איך בכל זאת עוברים את התקופה הזו בשלום

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

המנכ"ל, המקורבת ופקיד הבנק החשדן שהוביל לחקירה בסודהסטרים

מנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום ומקורבתו ועובדת החברה לשעבר איילה שרח-כהן מואשמים, בכפוף לשימוע, בשימוש במידע פנים ● גלובס חושף כיצד פקיד הבנק שבו ניהלה שרח-כהן את חשבונה, החליט לדווח עליה לרשויות

איתי בן זאב. עזב את לאומי לבורסה / צילום: איל יצהר

הותירו את הפיננסים מאחור: "הבריחה" ממגבלת השכר משתלמת

בשנים האחרונות עזבו לא מעט בכירים את הבנקים וקבוצת הביטוח לטובת גופים שבהם השכר איננו מוגבל ● מי הרוויח מהמהלך

מייסדי של טאלון, אוהד בוברוב ועופר בן-נון / צילום: שלומי יוסף

חברת טאלון הישראלית בגיוס הסיד הגדול ביותר בהייטק הישראלי

החברה שהוקמה לפני חודשיים מפתחת טכנולוגיית אבטחת סייבר משולבת שנועדה לתת מענה לסביבת העבודה החדשה עקב מגפת הקורונה ● כעת, מודיעה על סבב גיוס סיד מוצלח

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

ה־SEC מבקש להרגיע את חגיגת חברות הצ'ק הפתוח בוול סטריט

הצהרות של אחד הרגולטורים ברשות ניירות הערך והבורסות של ארה"ב נוגעות לטירוף סביב עסקאות מיזוג של חברות צ'ק פתוח (SPAC)

אנטנה סלולרית / צילום: Shutterstock

בעלי נכסים מבקשים להשכיר שטחים לציוד סלולרי

עורך הדין יו אודום מייצג בעלי נכסים שמחפשים לעשות רווח מהיר ● הוא מנסה לגרום להם לחשוב לטווח ארוך

פרויקט פינוי בינוי בקרית חיים. ההתחדשות העירונית תקועה / צילום: בר - אל

"להפסיק להיות בני ערובה של השכנים": מה צריך לדעת על התקנות שמשנות מהיסוד את המונח "פינוי-בינוי"

בסוף מרץ פרסם משרד המשפטים תיקון לחוק התכנון והבנייה, המציע שינויים קטנים לכאורה שיהפכו את קידום ההתחדשות העירונית ליותר פשוט ● מה התקנות אומרות לגבי הרחבת דירה או מרפסת, ומה הקושי שהתיקון ביקש לפתור לגבי קידום תוכניות פינוי-בינוי? ● גלובס עושה סדר

הרב אברהם מרדכי אלתר, האדמו"ר מגור (במרכז) / צילום: ויקיפדיה

לשרת את הנצח או את הרגע? הדרמה של מיעוט לאומי

מנצור עבאס אינו הראשון ● ציבורים שמצאו עצמם במדינת לאום לא-להם מבלי שזזו אף מילימטר כבר התחבטו בשאלה, ולרוב לא מצאו תשובה

מתקן להעשרת אורניום בנתנז / צילום: Reuters, Raheb Homavandi

איראן: תקלה ברשת החשמל במתקן העשרת האורניום בנתנז

בראיון אמר דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מהתקלה, וכי האירוע נמצא בחקירה ● בעבר יוחסו "תקלות" כאלה במתקנים אחרים של איראן למתקפות סייבר חיצוניות, ויתכן כי כך גם הפעם

אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

אלדד פרשר מונה ליו"ר ועדת השקעות עמיתים של הפניקס

פרשר עתיד להתחיל את תפקידו בתחילת חודש יוני ● הוא יחליף את יעקב רוזן שכיהן כיו"ר הוועדה בתשע השנים האחרונות

מתקן התפלה מקורות אשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

בדקה ה-90: ביהמ"ש עוצר את המכרז למכירת מתקן ההתפלה באשדוד

לפי הצו הארעי עליו החליטה השופטת צילה צפת, פתיחת המעטפות עם ההצעות שהגישו המתמודדים במכרז תיאסר זמנית ● הצו ניתן לבקשתה של אחת המתמודדות, שטענה כי לאחת ממתחרותיה נוצר יתרון במכרז, כיוון שהיא מספקת שירות למתקן ההתפלה וחשופה למידע רלוונטי

אמיר ברמלי - רוביקון ביזנס גרופ / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות מערערת על עונשו של אמיר ברמלי: 10 שנות המאסר - "עונש מקל"

אמיר ברמלי הורשע בהונאת משקיעים ובגניבת כספים בהיקף של 340 מיליון שקל, ונידון ל-10 שנים בכלא ● הפרקליטות: "העבירות שביצע מצויות ברף החומרה העליון בסוג זה של עבריינות, והעונש שנגזר עליו הוא מקל על רקע הענישה הנוהגת בתיקים מסוג זה"

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

יעיל אבל פחות: יותר מחוסנים חלו בווריאנט הקורונה הזה

מחקר של הכללית ואוניברסיטת תל אביב בחן לראשונה במציאות את היעילות של חיסון הקורונה של פייזר נגד הזן הדרום אפריקאי ● במחקר נבדקו מטופלים שחלו 14 יום אחרי מנת החיסון הראשונה, ועדין לא ברור האם היעילות נגד הזן פחותה גם אחרי המנה השנייה

עו"ד נורית ליטמן / צילום: איל יצהר

הפרקליטות שוקלת לחקור את עו"ד כנרת בראשי על הפרת צו איסור פרסום בפרשת הרפז

המשנה לפרקליט המדינה עו"ד נורית ליטמן שוקלת להורות למשטרה על חקירתה באזהרה של עו"ד בראשי, בחשד לשימוש שלא כדין בהאזנת סתר ופרסום אסור של תמליל מתוך פרשת הרפז

סניף של OTHER STORIES של H&M בברצלונה / צילום: שאטרסטוק

מותג האופנה Other Stories & מגיע לארץ; אלה החנויות הראשונות שייפתחו

לאחר דחייה בשל מגפת הקורונה, הכניסה לישראל של המותג מקבוצת H&M צפויה במהלך סתיו 2021 ● שתי החנויות הראשונות של המותג צפויות להיפתח בקניון עזריאלי בת"א ובקניון מלחה בירושלים