גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: יונדאי PALISADE - מובילת שינוי

רכב ה-SUV הגדול של יונדאי תוכנן עבור השוק האמריקני ומציע ממדים חיצונים רציניים, תא נוסעים שימושי מאוד והנדסה ברמת גבוה ● המנוע חזק אך צמא, ובמחיר שמגיע עד 350 אלף שקל - ממתין למותג אתגר שיווקי לא פשוט

בעת שכלי התקשורת בישראל עוסקים באינטנסיביות בעתיד הרכב החשמלי בישראל ובמה שנראה כמו מגמה ירוקה ששוטפת את השוק תוך יישור קו עם אירופה, הנתונים מצביעים על מגמה הפוכה לחלוטין.

בשנתיים האחרונות זינק במאות אחוזים מספר הדגמים בתקינה אמריקנית, שמיובאים ונמכרים בישראל, וכמעט כולם מצוידים במנועי בנזין, שתוכננו עבור השוק הצפון אמריקני ואפילו לא מתקרבים לתקינה הסביבתית המחמירה של אירופה.

דרך הדלת הצדדית הייחודית של "הכרה בשתי תקינות" שפתחה ישראל, מגיעים אלינו כיום מותגים שלמים - סובארו, ג'נסיס, אינפיניטי למשל - ואלפי כלי רכב בייבוא מקביל, אישי וזעיר.

 

למרבה הפרדוקס ישראל אימצה בשנות ה-80 את התקינה האמריקנית כמחווה פוליטית-כלכלית לממשלת ארצות הברית אבל כיום חלק נכבד מהמכוניות, שמגיעות אלינו בתקינה אמריקנית, אפילו לא עוברות ליד ארצות הברית ולא תורמות לכלכלה שלה.

אבל את הקהל הישראלי זה לא מעניין: הבנזין זול, הדולר נמוך, התמורה לכסף נמדדת באורך ובנפח מנוע ואת שיקולי הפליטה נשאיר להולנדים.

אחד הדגמים, שזכו לאחרונה בכרטיס כניסה לישראל בזכות כפל התקינות הייחודי שלנו הוא יונדאי פאליסייד. זהו SUV פול-סייז, שמיוצר בדרום-קוריאה אבל שוק היעד הכמעט בלעדי שלו הוא ארצות הברית - וקשה שלא להבחין בכך. הכלי נמתח לאורך כמעט חמישה מטר ולרוחב 1.97 מטר לפני מראות, מתנשא לגובה 1.75 מטר ושוקל קרוב לשני טון.

עיצובו החיצוני משלב ערב רב את "מצעד הלהיטים" של שוק הרכב האמריקני ובהם אלמנטים מוכרים ואהובים דוגמת חרטום וזנב בנוסח קאדילק אסקלייד, פרויל צד נוסח שברולט טראוורס וורמזים לפורד אקספלורר ברבע האחורי של המרכב.

העיצוב הזה מגובה בהרבה כרום ובחישוקי ענק ומותיר רושם "פרמיום" עז על רואיו ברחוב הישראלי. לא אחת מצאנו את עצמנו מסבירים לקהל שמיאן להאמין כי זה אכן רכב של יונדאי, "מותג העם".

קו ראייה ישיר עם נהגי משאית

גם שורשיו של תא הנוסעים נטועים עמוק בתרבות ה-SUV האמריקנית. הכניסה מבעד לדלתות הענקיות דורשת דילוג מעל למפתן גבוה ומציבה את הנהג בקו ראייה ישיר עם לא מעט נהגי משאיות.

תנוחת הנהיגה נוסכת ביטחון וכל אחד מהמושבים הקדמיים יכול להכיל שניים ורבע קוריאנים ממוצעים. הספסל האמצעי מאחור, בגרסה בת שמונה מקומות ישיבה שבה נסענו, יאכלס ללא קושי שלושה מבוגרים בממדים של ליגת הפוטבול האמריקנית והמושב בשורה השלישית אומנם מוגבל מעט במרווח הרגליים אולם הוא עדיין מציע מרחב לשני נוסעים מבוגרים.

כאשר כל המושבים מאוישים תא המטען יכול לבלוע שלוש-ארבע מזוודות תקניות וקיפולן המלא או החלקי של השורות האחוריות מאפשר הטענת מטען בממדים חריגים מאוד מבעד למפתן הענק והשטוח.

במרכז עמדת הפיקוד ניצב לוח מחוונים אנלוגי עם צמד שעונים ענקיים, מערכת מולטימדיה עם מסך גדול - עם מערכת הפעלה מקומית קצת דהויה ומאכזבת - מתגי תפעול מסיביים ומערכת קול בגודל אקסטרה-לארג'.

המהלך הנועז ביותר בהנדסת האנוש היה ויתור על מוט ההילוכים לטובת החלפת הילוכים באמצעות לחצנים. אמנם לחצנים גדולים ועטויי מתכת ובכל זאת מדובר בצעד שקורא תיגר על המוסכמות בארצות הברית.

האבזור התקני, שעשיר בגרסה הבכירה, מקיף ונדיב וכולל בין השאר ריפוד עור איכותי, מושבים חשמליים מתכווננים בשלל פוזיציות, גגות פנורמיים, קיפול חשמלי של שורת המושבים השנייה והשלישית וכמובן חבילה מקיפה ועדכנית של מערכות סיוע אקטיביות.

רמת הגימור והפאר אומנם לא מוחצנת וראוותנית כמו זו של ג'נסיס GV80, שמיוצרת שמיוצרת לא הרחק מהפליסייד  בקומפלקס הענק של יונדאי באולסן, אבל בידוד הרעשים הוא ברמה של רכב פאר ורמת הגימור הגבוהה משדרת את הביטחון והמחשבה לשרידות לטווח ארוך, שאופיינית לכל דגמי יונדאי.

נהיגה בנוסח אמריקני קלסי

מאחורי הגריל הנוצץ מסתתר מנוע הבנזין הגדול ביותר של קבוצת יונדאי: V6 נטול טורבו בנפח מכובד של 3.8 ליטר, שמייצר 291 כ"ס ו-36 קג"מ. כאשר דוחקים בדוושה במצב התכנות הספורטיבי, הכלי המגודל הזה נהדף קדימה בנחישות צובר מהירות בקצב מרשים.

אבל הוא אוהב יותר נהיגה בנוסח אמריקני קלסי עם הרבה מומנט וזרימת כוח חלקה, גם בעליות עם מטען אנושי מלא, ושיוט רגוע למרחקים ארוכים. תיבת ההילוכים מציעה אומנם רק שמונה מהירויות ולא תשע ואפילו עשר כמו חלק מהמתחרים בפלח, אבל היא מייצרת העברות חלקות ונעימות ולא מהססת לייצר "קיק דאון" נמרץ כאשר היא נדרשת לכך.

כצפוי, אין הרבה הפתעות לטובה באגף צריכת הדלק. היצרן נוקב בצריכה ממוצעת של כתשעה קילומטר לליטר, אך בנהיגה ישראלית טיפוסית אפשר לצפות לסביבות 7-8 קילומטרים לליטר. משהו שצריכים לקחת בחשבון אם וכאשר מחירי הדלק יחזרו למסלולם הרגיל.

על הכביש הפליסייד המגודל מקבל את הציון המרבי בכל הנוגע לנוחות. גם בלי מתלי אוויר הוא מצליח לשכך בצורה מרשימה את שיבושי האספלט העירוני הישראלי, שאחרי כמה גשמים והזנחה טיפוסית נראה כמו מסלול המראה מופצץ.

הוא מדלג בקלילות גם על רמפות ההרעדה הידועות לשמצה ושומר על יציבות כיוונית טובה גם תחת רוח חורפית עזה. למרות רכות המתלים הוא לא משחרר יותר מדי נטיית גוף בפניות הדוקות ואפילו מעניק היזון חוזר נעים מההיגוי אם כי כמובן זה לא X5 וגם לא ריינג'רובר ואין ספק, שהייעוד הוא משפחתי רגוע ולא ספורטיבי.

הגרסה הבכירה שבה נסענו, מצוידת גם בהנעה כפולה ויש אפילו בורר למצבי שטח שונים כמו בוץ, חול וכו'. אבל עם מרווח גחון צנוע יחסית של 20 סנטימטר, חישוקים מהודרים ומשטחי כרום בוהקים בתחתית המרכב ספק רב אם מישהו יבחר להטביע אותו בביצות עמק יזראל או לצלוח אתו את הדיונות של ירדן.

בשורה התחתונה, הפליסייד נועד לשבור את תקרת הזכוכית של התדמית העממית של יונדאי בישראל עם עיצוב מוחצן, שמותיר חותם על סביבתו, יכולות הנדסיות מרשימות ורמה גבוהה של פינוק וגימור.

אבל במחיר של כ-320 אלף שקל שמטפס עד כ-350 אלף בגרסה שבה נסענו, ממתינים לו כמה מתחרים רציניים וגם תקרת זכוכית אחת, שעלולה להתגלות כעבה מאוד.

חלק מהמתחרות

סובארו EVOLTIS

במחיר שנע בין 299 ל-330 אלף שקל מציע הרכב, שמיוצר ביפן עבור השוק האמריקני, ממדים חיצוניים דומים לפליסייד, בסיס גלגלים מקביל ותא נוסעים מפואר לשבעה. לרכב יש אבזור מקיף, הנעה כפולה ומנוע 2.4 ליטר טורבו, שמייצר 260 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה.

שברולט טראוורס

מחיר הגרסה כפולת ההנעה של הטראוורס מתחיל ב- 279,990 שקל, והיא מציעה תא נוסעים מרווח מאוד הכולל שלוש שורות של מושבים. הרכב ארוך מהפליסייד ב-20 סנטימטר וניצב על בסיס גלגלים של 3.07 מטר. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה בת תשע מהירויות.

טויוטה היילנדר

295 אלף שקל עולה הגרסה ההתחלתית של טויוטה היילנדר, שמיוצרת עבור השוק האמריקני ולאחרונה גם עבור אירופה. הרחב נמתח לאורך 5 מטר וניצב על בסיס גלגלים של 2.85 מטר ומציע שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות. הוא מוצע בישראל רק עם הנעה כפולה ומנוע היברידית בנפח 2.5 ליטר,שמייצר 244 כ"ס.

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל