גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה טסלה לאחת החברות המוערכות ביותר במדד S&P

יצרנית כלי הרכב החשמליים היא אחת החברות המוערכות ביותר במדד S&P 500 כיום ● איך היא הגיעה לשם בדרך שונה מענקיות טכנולוגיה אחרות ומה ההבדל בין אופן הצמיחה שלה לשלהן ב-5 גרפים

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

התרועה שליוותה את כניסת טסלה לשוק המניות הפכה אותה לאחת החברות האמריקאיות בעלות הערך הרב ביותר. אבל בכמה דרכי מפתח, חברת המכוניות החשמליות מאוד שונה מחברות אחרות בגודל דומה.

מניות טסלה זינקו ביותר מ-300% בשנה האחרונה, והרימו את שווי השוק של החברה אל מעל 800 מיליארד דולר, לפני שירדו מעט. הערכת השווי של החברה גבוהה יותר מהערכת השווי של שבע חברות הרכב הגדולות גם יחד, מה ששם את החברה כתף לצד כתף עם חברות כמו אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפאבית ופייסבוק.

 

הנה כמה נקודות מבט על איך הגיעה טסלה לנקודה הזו ואיך הסיפור של עלייתה לפסגה נראה לעומת חברות מרכזיות אחרות במדד 500 S&P:

1. טסלה נעשתה בעלת ערך במהירות

244 ימים בלבד. זה פרק הזמן שלקח לשווי השוק של טסלה לגדול מ-100 מיליארד דולר ל-800 מיליארד דולר. מדובר בפרק זמן קצר בהרבה ממה שלקח לחברות אחרות. החברה בת 17 השנים הרוויחה הרבה מכך שהמשקיעים התחברו לחזון של המנכ"ל אלון מאסק לייצר מכונית חשמלית והתפיסה שלו, שטסלה אינה רק יצרנית כלי רכב, אלא חברת טכנולוגיה.

 

האופטימיות של השוק לגבי המעבר הכללי ממכוניות מבוססות דלק לכלי רכב חשמליים עמד בבסיס הרווחים הגדולים במניות של יצרניות כלי הרכב החשמליים ויצרניות הסוללות במהלך השנה האחרונה.

גם הפעולות של הפדרל רזרב עזרו לדחוף עוד משקיעים לרכישת מניות ולמדדים המובילים. הבנק המרכזי קיצץ בשיעור הריבית וקנה מיליארדי דולרים באגרות חוב, ושלח את התשואה על אג"ח לטווח ארוך לכמעט אפס, בעוד התשואה על נכסים בהחזר קבוע אחרים, חזרה לרמות שלפני המגפה. כשאג"ח טומנות בחובן החזר כל כך נמוך, משקיעים נוטים לפנות לנכסים בסיכון גבוה יותר, כמו מניות.

טסלה הרוויחה מתיאבון משקיעים למניות שלה בכך שמכרה בשנה שעברה מניות במיליארדי דולרים.

2. האופטימיות של המשקיעים באופן יוצא דופן

צורת מדידה אהובה בוול סטריט של חברות היא באמצעות מכפילי רווח עתידיים (Forward Price-to-Earnings ratio), שמודדת כמה המשקיעים משלמים עבור מניה בחברה בהשוואה לרווחים הצפויים שלה.

אופטימיות של משקיעים לגבי סיכוייהן של מניות טכנולוגיה גדולות רבות כמו אמזון, אפל וטסלה, עזרה להן לקדם את יחס המחיר לרווחים הצפויים. יחס P/E גבוה, כפי שהוא מכונה, מצביע על כך שבעלי המניות צופים שהחברה תציג צמיחה חזקה מעבר לתקופת התחזית המקובלת, לרוב שנה אחת.

מניות טסלה נסחרו במחיר השווה ליותר מפי 184 מהרווח הצפוי לגבי 12 החודשים הבאים, כך לפי נתונים של חברת FactSet. זה יחס P/E גבוה מהממוצע במדד 500 S&P נכון ליום רביעי האחרון, בערך פי 22 מהרווחים הצפויים.

 

מאסק אמר בשנה שעברה שהוא חושב שמחיר המניה של החברה גבוה מדי. לאחרונה, לעומת זאת, הוא הסביר את הערכת השווי בהתבסס על מאמצי החברה לפתח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית, שינוי שאמר שיהפוך כלי רכב לשימושיים יותר ויגדיל את ההכנסות.

"אני חושב שיש מעין דרך להצדיק את הערכת השווי של החברה איפה שהיא נמצאת כרגע", הוא אמר בשיחת אנליסטים לאחר פרסום דוחות הרבעון הרביעי של החברה, בינואר.

3. החברה הפכה לרווחית, אך לא כמו האחרות

טסלה הפסידה כסף במשך שנים ארוכות, כאשר החברה השקיעה בפיתוח דגמים חדשים של כלי רכב וניסיונות להגדיל את הספק הייצור. לבסוף היא הצליחה להפוך לרווחית בשנת 2020, וסיימה את השנה עם רווח של 721 מיליון דולר - השנה הראשונה הרווחית של החברה.

 

בעוד שמדובר בציון דרך עבור טסלה, הרי שהרווח מחוויר לעומת עשרות מיליארדי הדולרים של חברות כמו אלפאבית, מיקרוסופט ואפל בשנים האחרונות.

טסלה הרוויחה ממכירת האשראי הרגולטורי (Regulatory Credits) למתחרות שלה שצריכות להתאים עצמן לחוקי פליטת גזים פחמניים - אשראי זה ניתן על ידי ממשלות שונות על פי תקנות סביבתיות שונות (למשל, כלי רכב ללא פליטה, גזי חממה ודלק נקי), והם מבוססים על מספר הרכבים החשמליים שהחברה מוכרת או על רמת הפליטה שלה. מכירות מסוג זה לחברות המתחרות הכניסו לחברה כ-1.6 מיליארד דולר בשנה שעברה, לעומת 594 מיליון דולר בשנת 2019.

למרות הרווחים הגבוהים כיום, מנהל הכספים בטסלה, זאק קירקהורן, אמר בשיחת האנליסטים האחרונה, שמכירת האשראי הרגולטורי לא הולכת להיות חלק משמעותי מהמודל העסקי של החברה בטווח הארוך.

4. התוכנית לעתיד הקרוב: התרחבות

הרבה מהביצועים העתידיים של טסלה יהיו תלויים ביכולתה של החברה לצמוח ולגדול. החברה מסרה כמעט חצי מיליון כלי רכב ללקוחות בכל העולם בשנה שעברה, ומתכננת להגדיל את הייצור בקרוב ל-50% בשנה, בממוצע, בשנים הקרובות.

אפילו עם עליות כאלה, טסלה עדיין תייצר במשך שנים רבות, הרבה פחות כלי רכב ממה שמייצרות ענקיות התעשייה. פולקסווגן, לשם ההשוואה, מסרה ללקוחותיה 9.3 מיליון כלי רכב ב-2020, וחברות רכב אחרות שופכות מיליארדי דולרים על יצירת קווי ייצור ודגמים לכלי רכב חשמליים משלהן. חברת ג'נרל מוטורס הודיעה בינואר שהיא מתכננת להפסיק לייצר לחלוטין כלי רכב, המונעים בדלק ובדיזל עד שנת 2035.

 

הביקוש למכוניות חשמליות גם עוזר להעלות את מחיר המניות של מתחרות כמו Nio, בין היתר. עליה בערך מניות Nio בבורסה בניו יורק של כ-1,330% בשנה האחרונה הפכה את החברה ליצרנית הרכב השישית בארה"ב מבחינת שווי. ואולם אם מסתכלים על הנתונים, בשנה שעברה מסרה Nio ללקוחות רק 43,728 כלי רכב.

עוד כתבות

רונן מטרי עו"ד / צילום: שלומי יוסף

ביהמ"ש נתן צו פירוק לעמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת

הוועדה שולטת בתוכן המועבר בטלפונים כשרים ונקלעה לעימותים רבים בעקבות חסימות מספרים שנתפסו בעיניה כמספקים תוכן שלא אושר ע"י הרבנים ● בעקבות ליקויים שהתגלו בעבודתה הוחלט למנות את עו"ד רונן מטרי כמפרק

קובי קרני / צילום: יח"צ

יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות: "אנחנו עוד רחוקים מהתאוששות"

בשעה שמעסיקים רבים מחכים לסיום החל"ת, בענף סוכני הנסיעות דורשים להאריך אותו: "צריך להפריד אותנו מכלל המשק; במצב הנוכחי לא נוכל להחזיר את רוב העובדים, ואם לא יוארך החל"ת לענף הנסיעות, יהיו פיטורים המוניים, ועסקים יתפרקו"

תחנת הכוח בפוקושימה, יפן / צילום: Shutterstock, Santiherllor

יפן אישרה הזרמת כמיליון טון של מים מזוהמים מתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה

ההזרמה תעשה כדי לקדם את הליך פירוק הכור שנחרב בזמן רעידת האדמה והצונאמי בשנת 2011 ● מדינות באזור הודיעו כי הן מתנגדות למהלך

תליית קישוטים בחנות בירושלים העתיקה לכבוד חודש הרמאדן / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

התקווה: הרמדאן יסמל את היציאה מהקורונה ואת החזרה לחיים כלכליים נורמליים

בצילן של מגבלות הקורונה, החג נחגג בשנה שעברה בצנעה הן בישראל והן ברוב העולם המוסלמי; כתוצאה מכך נרשמה ירידה בצריכת מזון, הלבשה, קישוטים ומתנות, והפעילות הכלכלית הצטמצמה ● השנה צפויה התאוששות לאור העובדה שחודש זה מהווה שיא צרכני, בדומה לטירוף הקניות לפני חגי תשרי ופסח במגזר היהודי

רובע העסקים של אבו דאבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi

סניף תל אביבי ראשון למשרד ההשקעות של אבו דאבי

משרד ההשקעות של אבו דאבי (ADIO) מרכז גופי השקעה בקנה מידה עצום, מהווה פלטפורמה של תכנון אסטרטגי כלכלי לבירת האמירויות ומשמש כמרכז העצבים העסקי המרכזי של אבו דאבי ● שגריר האמירויות בישראל: "המשרד יסייע לחברות ישראליות לנווט בשוק הכלכלי של האיחוד"

החיסון של ג'ונסון & ג'ונסון נגד הקורונה / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic

הודעה דרמטית של ה-FDA: להשעות את השימוש בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון

שישה מקרי קרישיות התגלו במטופלות בארה"ב שבועיים לאחר שהתחסנו בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון ● תופעות דומות נבדקות לגבי החיסון של חברת אסטרהזנקה שמשתמש בטכנולוגיה דומה

ציפי רפאלי  / צילום: אביב חופי

ועדת השחרורים קיצרה את העונש: ציפי רפאלי תשתחרר מהכלא בחודש הבא

ועדת השחרורים אישרה קיצור שליש מעונש המאסר שהוטל על ציפי רפאלי, לאחר שהורשעה יחד עם בתה, הדוגמנית בר רפאלי, בשלל עבירות מס ● עם שחרורה תגיע לסיומה פרשת העלמות המס שיוחסה למשפחת רפאלי בגין הכנסותיה של הדוגמנית בחו"ל בין השנים 2009-2012 וכן העלמת הכנסות והטבות נוספות שקיבלה בישראל

אולם קבלת הפנים בנתב"ג. בדרך לחזור להיות מלא? / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

בדרך להכנסת תיירים לישראל - כך זה יעבוד

מתווה שגיבשו משרד התיירות ומשרד הבריאות יאפשר הכנסת תיירים לישראל בצורה זהירה ומדודה: מ-23 במאי תורשה כניסה של תיירים תחת תנאים ● שורת מדינות אירופיות הסכימו בימים האחרונים על קריטריונים משותפים להוצאת "דרכונים ירוקים" למתחסנים באירופה

האדריכל אלי פירשט ז"ל / צילום: פירשט מזור אדריכלים

אדר' אלי פירשט, מהמתכננים הבולטים בישראל ויו"ר התאחדות האדריכלים לשעבר, נפטר

אלי פירשט היה מהמתכננים הבולטים בישראל והיה אחראי לתכנון פרוייקטים עירוניים רחבי היקף ● בין השנים 2014-2017 היה פירשט יו"ר התאחדות האדריכלים

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

פרטנר עצרה את המגעים להכנסת משקיע לפעילות הסיבים

לטענת פרטנר, ניתן לקבל יותר מ-550 מיליון שקל עבור 20% מהפעילות

הקרוסאובר החשמלי החדש של מרצדס / צילום: יח"צ

מרצדס מחזירה מלחמה לטסלה ומשיקה את הקרוסאובר החשמלי החדש

משיקה בארץ קרוסאובר חשמלי מתקדם עם טווח של עד 426 ק"מ ב-289 אלף שקל כולל עמדת הטענה

אתר בנייה באשקלון. 799 דירות נמכרו בין דצמבר לפברואר / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

הישראלים מסתערים על הדירות החדשות: זו העיר שהובילה את המכירות

גאות בשוק הדירות החדשות: בין דצמבר 2020 לפברואר 2021 נמכרו 11.25 אלף אלף דירות חדשות ● אשקלון היא מובילת המכירות של הדירות החדשות; אחריה ת"א, רמת גן, ירושלים וראשל"צ ● דירות חדשות שנמכרות במחיר למשתכן תורמות לעליית נתוני המכירות

העיר ברלין / צילום: יואב קרני

תקדים בגרמניה: הממשלה הפדרלית תחייב להטיל עוצר לילי על רוב המדינה

מדובר בצעד תקדימי שלא ננקט עד כה במהלך יותר של שנה של מגפה, המבוצע על רקע התמרדות הולכת וגוברת של מדינות-מחוז בשלטון הפדרלי והתנגדות לצעדים עליהם הוחלט בעבר ● מרקל: "הגיע הזמן שנבצע את השינויים הללו"

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

החל הליך מינוי הדירקטוריון בכלל ביטוח: פורסם קול קורא להגשת מועמדויות

לאחר שבתחילת השנה חודש דירקטוריון החברה האם הציבורית של קבוצת הביטוח היחידה שאין בה גרעין שליטה, הוועדה לבחירת דירקטורים במבטח ללא שולט תקבל מועמדויות עד 29 באפריל ● "מספר הדירקטורים הנדרש הוא עד 7 דירקטורים רגילים ודירקטור בלתי תלוי אחד"

נפתלי בנט / צילום: אורון בן חקון

לקראת ממשלת ימין? נתניהו הציע לבנט את תיקי כחול לבן

לגלובס נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע ליו"ר ימינה נפתלי בנט את התיקים הבכירים שמחזיקים בידיהם כיום אנשי כחול לבן, ביניהם משרדי הביטחון והחוץ ● בתוך כך, הליכוד וימינה פועלות כדי לשכנע את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להסכים לממשלה בתמיכת רע"ם

נמל אשדוד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כך הופך פקק בנמל ל-2,000 משאיות על הכבישים

אונייה שמובילה 55 אלף טון תירס שמיועדים לאופקים, תעגון בנמל חיפה במקום בנמל אשדוד בשל העומסים בו ● המשמעות: התובלה היבשתית תהיה ארוכה יותר

מכולות בחיפה. נתקעו במערב וחסרות בסין / צילום: פאול אורלייב

משבר המכולות והעומסים בנמלים שמרמזים על גל התייקרויות במשק

לצד התייקרות חומרי הגלם נרשמה בשנה האחרונה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית בשל מחסור במכולות המשמשות להובלה ימית של סחורות מסין ● לכך מצטרפת בעיה נקודתית בנמלים בישראל ● באופק לא רואים פתרונות, אלא דווקא עליות מחירים לצרכן

אתר תחנת הכוח בגלבוע הפועלת בשיטת אנרגיה שאובה / צילום: Albatross

אור ירוק לפרויקט האגירה השאובה של אלומיי בצוק מנרה

אלקטרה תשתיות קיבלה צו להתחלת עבודה על הפרויקט הענק בהשקעה של כ-470 מיליון דולר ● ההספק הצפוי של תחנת הכוח הוא 156 מגה ואט, והוא צפוי להתחיל לפעול עוד כשש שנים

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

אזורים ודלק ישראל ישתפו פעולה בהקמת מתחמי דירות בארץ

במסגרת ההסכם המתגבש, תאתר דלק הזדמנויות לשינוי ייעוד מקרקעין עליהם ממוקמות תחנות דלק שלה, ותציע אותן לאזורים לצורך הקמת פרויקט

נגיד בנק ישראל אמיר ירון. חשש מחנק האשראי התבדה מהר / צילום: רפי קוץ

שאלה של 15 מיליארד שקל: תוכנית האג"ח חברות של בנק ישראל נבלמה. האם בכלל הייתה נחוצה?

ביולי 2020 החליט הבנק המרכזי לרכוש אג"ח של חברות במטרה מוצהרת למנוע משבר אשראי ● בסך הכול נרכשו אג"ח ב-3.5 מיליארד שקל ● האם זה היה צעד נחוץ ומי הרוויח מזה בסופו של דבר? ומדוע נמשכת תוכנית הרכישות של אג"ח ממשלתיות?