חוקרי האוניברסיטה העברית: פתיחת המשק עצרה את הירידה במקדם ההדבקה. יש להיזהר בפתיחה נוספת

"אמנם ההתחסנות מובילה לירידה בעומס בבתי החולים, אך התרומה לתחלואה של בני 40-49 צפויה להמשיך לגדול" • לכן ממליצים החוקרים על המשך פתיחה זהיר מאוד, תוך שימת לב למקדם ההדבקה ונקיטת טווח ביטחון בין מהלך פתיחה למשנהו

תורים לבית קפה בנמל ת"א / צילום: איל יצהר
תורים לבית קפה בנמל ת"א / צילום: איל יצהר

דו"ח חדש של חוקרי בריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, המייעצים למל"ל בעניין מגיפת הקורונה, מזהיר מפני המשך פתיחה מהירה של המשק. "השבוע נעצרה הירידה במקדם ההדבקה", אומרים החוקרים, "כשבועיים לאחר השלב הראשון בפתיחת המשק. הפתיחה האחרונה, צפויה להוביל לשינוי נוסף. אמנם ההתחסנות מובילה לירידה בעומס בבתי החולים, אך התרומה לתחלואה של בני 40-49 צפויה להמשיך לגדול. פתיחה מלאה של המשק צפויה להוביל לעלייה בתחלואה במהלך מרץ". לכן ממליצים החוקרים על המשך פתיחה זהיר מאוד, תוך שימת לב למקדם ההדבקה ונקיטת טווח ביטחון בין מהלך פתיחה למשנהו. הדברים נכונים במיוחד לימים שסביב החגים פורים ופסח.

מקדם ההדבקה עומד היום על 0.86, עליה קלה לעומת הימים האחרונים, לאחר שכבר עמד לפני שבוע על כ-0.8. כל עוד מקדם ההדבקה נמוך מ-1, מספר המאומתים והחולים צפוי להמשיך לרדת, כך שגם עם ההקלות הקיימות המגיפה אמורה לדעוך. אולם, העלייה הזו מרמזת כי הקלות נוספות עלולות להעלות עוד יותר את מקדם ההדבקה, ואפילו להעבירו מעבר ל-1, אז נראה שוב עליה בתחלואה. מכאן נובעת ההמלצה על הפתיחה הזהירה.

מקדם ההדבקה במגזר הערבי הוא 0.99, כלומר מתקרב לגבול המסוכן, בחברה הכללית 0.82, ובחברה החרדית 0.67, כלומר שכל מאומת מדביק פחות מאדם אחד נוסף.

מקדם ההדבקה נמוך מ-1 בכל קבוצות הגיל, אך הוא נמוך במיוחד בקרב בני 50 ומעלה, וגבוה יותר בקרב בני 0-15 ובני 15-40.

עליה במקדם הדבקה אינה צפויה בהכרח כרגע להעלות את התחלואה הקשה והתמותה, משום שבכל יום ישנם מתחסנים נוספים גם מקרב קבוצות הסיכון. מספר החולים הקשים ירד מתחילת מבצע ההתחסנות והסגר מ-1,200 חולים קשים לפחות מ-800 היום, וגם מספר המתים הממוצע ירד ממעל 50 ביום לכ-20 ביום. על כן ירד גם העומס בבתי החולים, ואיתו שיעורי התמותה של החולים המאושפזים.

אולם, החוקרים מציינים כי ישנו שינוי מדאיג (אם כי צפוי) בתמהיל החולים. "בקרב בני 40-49 ישנה עליה רציפה, כבר כמעט חודשיים, במספר המאושפזים. בגילאים האלו ובגילאים צעירים יותר (20-40) יש חשיבות גבוהה להתחסנות, במיוחד של הורים (ועובדי הוראה), למניעת הדבקה נרחבת של ילדים".

מלבד פתיחה זהירה מאוד של המשק, מבקשים החוקרים להתמקד בחקר היכולת של המתחסנים להדביק את סביבתם, שתקבע את המדיניות של התנהלות המתחסנים - האם באמת כדאי לפטור מתחסנים מבידוד? האם ניתן לאפשר להם להתקהל על בסיס רעיון התו הירוק, וכדומה.

קצב ההתחסנות היום נמוך מהקיבולת של קופות החולים לחסן, אולם הוא יציב ועומד על כ-80 אלף מתחסנים חדשים (מנה ראשונה) בכל יום. בניכוי מתחסנים ומחלימים, נותרו 108 אלף מועמדים לחיסון בני 60 ומעלה, 114 אלף בני 50-60, וכ-1.29 מיליון בני 16 ומעלה. מדובר באחוזי התחסנות מרשימים מאוד מתוך כלל האוכלוסייה המועמדת לחיסון, ולכך יש כנראה תרומה משמעותית להורדת התחלואה הקשה, אך עדיין מדובר ב"מאגר" גדול למדי של חולים חדשים, שיכולים להעמיס על מערכת הבריאות בחודשים הביאים, אם רבים מהם ידבקו.

על המסמך חתומים, כמו במסמכים הקודמים - פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה, יחד עם ד״ר הילה דה-ליאון מ- INFN-TIFPA באוניברסיטת טרנטו (איטליה).