בפעם הראשונה יש סיכוי לעגן בחוק את הנישואים האזרחיים

בצל משבר הקורונה שהביא לסגירת השמיים, הגיעה ההבנה שזוגות המבקשים להינשא בנישואים אזרחיים דורשים מענה ואלטרנטיבה חדשה • הצעת חוק חדשה שכבר אושרה ע"י היועמ"ש, הונחה על שולחן הכנסת כהוראת השעה ומהווה אלטרנטיבה תקדימית היסטורית

נישואים אזרחיים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
נישואים אזרחיים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

משבר הקורונה חשף אותנו למציאות חדשה המכתיבה לנו התנהלות שונה מההתנהלות היומיומית לה אנו רגילים. אם חשבנו שמדובר בתקופה קצרה, המציאות מלמדת אותנו שעדיין לא ברור מתי יגיע הסוף. הקורונה טרפה את הקלפים בישראל, והשפעתה ניכרת כמעט בכל בית וכמעט בכל תחום.

מלבד הפגיעה בתעסוקה ובהכנסות, הקורונה משפיעה באופן ישיר על זוגות שמבקשים להינשא. זוגות העומדים להתחתן באמצעות הרבנות נאלצים להתמודד עם השאלות היכן תיערך החופה ומה יהיה מספר המוזמנים. אולם מה קורה עם אלה שמבקשים למסד את הקשר שלא באמצעות נישואים אורתודוכסים-דתיים עם רב תחת החופה, אלא באמצעות נישואים אזרחיים?

כידוע, נישואים אזרחיים מהווים פתרון הולם וחלופה ראויה למי שאינו יכול להתחתן ברבנות - הן מטעמים הלכתיים (כדוגמת כהן וגרושה, זוגות שאינם בני אותה דת ועוד), והן אלה אשר אינם מאמינים בממסד הדתי, המנוגד לדרך חייהם.

זוגות רבים הנשארים נאמנים לעצמם ולעקרונותיהם ונלחמים על רצונותיהם ואמונותיהם, מבקשים לבחור את הדרך בה יערכו את הטקס החשוב בחייהם המשותפים, מבלי להיות כפופים למוסד כזה או אחר, או להתפשר על טקס שאינו משקף את האמת שלהם.

בפני זוגות אלה האפשרות להינשא זה לזה קיימת רק בחו"ל, לאחר מכן הם יגיעו אל משרד הפנים בארץ עם תעודת נישואים מחו"ל ויירשמו כזוג נשוי לכל דבר ועניין.

אולם מלבד העובדה שמדובר בעלות כלכלית גבוהה, הקורונה אשר כאמור טרפה את הקלפים והמוכר והידוע הפך פעמים רבות בלתי מושג, סגרה לנו גם את השמיים, שאותם זוגות המבקשים להינשא בחו"ל לא יכולים לעשות זאת.

ואכן, במהלך השנה האחרונה הונחו על שולחן הכנסת לאחרונה שתי הצעות חוק חשובות, האחת הוגשה על-ידי חברת הכנסת לשעבר שרן השכל, שהציעה לאפשר לזוגות המבקשים להינשא בנישואים אזרחיים בשטחי השגרירויות הזרות, לעשות כך. ההצעה השנייה, המבורכת לא פחות, הוגשה על-ידי ח"כ עודד פורר, שהציע לאפשר נישואים אזרחיים בגבולותיה של העיר אילת. לצערנו, בעקבות פיזורה של הכנסת הצעות אלה לא זכו למימוש, ואותם זוגות לא קיבלו מענה ראוי.

לאחרונה התבשרנו על מהלך תקדימי שצפוי לשנות את חוקי המשחק, הפעם בהובלתו של בני גנץ, שמנסה לתת גם הוא פתרון הכרחי ומיידי לכל אותם הזוגות שאינם מעוניינים להינשא באמצעות הרבנות או שאינם יכולים לעשות זאת. תזכיר החוק שהוגש כטיוטה ראשונית יאפשר לכל אותם הזוגות שהיו נאלצים לטוס לחו"ל למשש את מבוקשם, להירשם במסגרת "ברית זוגיות" במשרד המשפטים בישראל.

בשונה מהצעות קודמות, הצעד של גנץ מציע אלטרנטיבה המכירה בצורך לתת פתרון של ממש לאותם זוגות. למרות שהצעת החוק מוגדרת כהחלטה זמנית במסגרת הוראת השעה, היא בעלת פוטנציאל להישאר איתנו לטווח הארוך ומתוך תקווה שזמני יהפוך קבוע.

מדובר בהצעת חוק חברתית מתקדמת וראויה, המודעת לאבסורד הקיים במדינת ישראל, בה ניתן להינשא רק בנישואים אורתודוכסיים.

הצעת החוק תביא לכך שבמדינת ישראל סוף-סוף תהיה לאזרחים המבקשים להינשא בנישואים אזרחיים, חלופה הולמת. ניתן רק לקוות שלא נתבדה ונגלה שמדובר בספין תקשורתי במסגרת כלכלת הבחירות. אולם, זהו רק השלב הראשון.

בהנחה שהצעת החוק תעבור, וניתן יהיה לראות נישואים אזרחיים על אדמת ישראל, אותם זוגות שנישאו שיירשמו כזוג נשוי עדיין יהיו כפופים לבית הדין הרבני במקרה של גירושים.

זו ההזדמנות שהמחוקק ישלים את המשימה ויאפשר לזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים, להתגרש לא עלינו באמצעות גירושים אזרחיים ולא באמצעות בית הדין הרבני. מצופה כי במדינה נאורה ומתקדמת כשלנו, באותו אופן בו יכולים התושבים לבחור האם לחיות באורח חיים דתי או חילוני, תינתן בידיהם האפשרות לבחור כיצד להתחתן ואף להתגרש בעת הצורך.

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה ותיקי גירושים מורכבים