גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאלות ותשובות: מה יש ב'חבילה להצלת אמריקה' שמציע ג'ו ביידן

חבילת הסיוע בגובה 1.9 טריליון דולר שהציעו הדמוקרטים כוללת תשלומי צ'קים לסיוע, עזרה למובטלים, מימון רכישת חיסונים והפצתם ועוד

נשיא ארה"ב,  ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST

דמוקרטים בקונגרס ממהרים לסיים את ניסוח חבילת הסיוע לקורונה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עד אמצע מרץ, לפני שתוכניות סיוע קיימות כמו תוכנית ביטוח למובטלים, יפקעו מתוקף. הנה מבט כללי על הצעת החוק, בגובה 1.9 טריליון דולר, שהם מבקשים להעביר בקולות הדמוקרטים לבדם. החבילה כוללת כמה מרכיבים, כגון שכר מינימום של 15 דולר, שעשויים לא לשרוד בדיונים בין-מפלגתיים או בדיונים בסנאט.

מה גודל החבילה בסך הכל?

בית הנבחרים והסנאט העבירו החלטת תקציב מוקדם יותר החודש שאפשרה להם ליצור חבילת סיוע בגובה 1.9 טריליון דולר. גודל החבילה נשאר זהה מאז שהוצגה על ידי הנשיא הנבחר ביידן בתקופת המעבר, ואחרי שהוא דחה הצעה של עשרה רפובליקאים שביקשו להקטין את חבילת הסיוע להצעה של 618 מיליון דולר.

ממשל ביידן אמר שהחבילה היא בגודל הנכון ושהכלכלה צריכה סיוע בקנה מידה כזה על מנת להוריד את רמת האבטלה הממשית שהפדרל ריזרב מעריך בשיעור של כ-10% - תוך לקיחה בחשבון של סיווג שגוי של נתונים ממשלתיים והאנשים שיצאו משוק העבודה - וכדי להקל על הקשיים הכלכליים המקשים על חייהם של מיליונים שחייהם ומשרותיהם הופרעו עקב המגפה.

"אני חושבת שזה מאוד חשוב שתהיה חבילה גדולה שפותרת את הכאב שזה גרם", אמרה לאחרונה שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן.

אך הרפובליקאים הצביעו על הירידה בכמות הנדבקים ועל כספים מתוכניות סיוע קודמות שלא הוצאו עדיין, כסיבות להתעכב לפני מתן סיוע נוסף. בינתיים, הרבה כלכלנים פרטיים פרסמו תחזיות צמיחה אופטימיות יותר לשנה זו.

מה גובה הצ'קים בחבילה?

החבילה כוללת סבב שלישי של תשלומי סיוע לאנשים פרטיים. בחבילת הסיוע הנוכחית שבית הנבחרים מנסח צ'קים בגובה 1,400 דולר לאנשים המרוויחים פחות מ-75 אלף דולר בשנה, וסכומים קטנים יותר לאנשים המרוויחים יותר מכך. זוגות נשואים המגישים מיסים ביחד יכולים לקבל שני צ'קים של 1,400 דולר אם ההכנסה המשוקללת שלהם לא מגיעה ל-150 אלף דולר.

ילדים ומבוגרים נתמכים זכאים לקבל את מלוא הסכום, 1,400 דולר. המבוגרים הנתמכים, כולל נכים וסטודנטים, לא היו זכאים לקבל סיוע בשני הסבבים הראשונים. סך הסיוע שיינתן בסבב הנוכחי מגיע לסכום של 422 מיליארד.

מה לגבי תשלומי אבטלה?

פיצויי אבטלה מוגדלים של 300 דולר לשבוע צפויים לפקוע מתוקף ב-14 במרץ, ובפועל קובעים עבור הקונגרס תאריך יעד להעברת החבילה. החבילה שנוסחה בבית הנבחרים מאריכה את תוקף התוכניות עד 29 באוגוסט ומעלה את הסכום השבועי ל-400 דולר.

מה כוללת החבילה לגבי בדיקות וחיסונים?

החבילה כוללת עשרות מיליארדי דולרים לשיפור והאצת ההתחסנות. היא קבעה סכום של 8.75 מיליארד עבור סוכנויות פדרליות, מדינתיות, מקומיות, אזוריות ואחרות להפצת, ניהול ומעקב אחר החיסונים, וכמה קרנות הוקדשו במיוחד לכך שמבצע החיסונים יגיע גם לאוכלוסיות מוחלשות.

פיתוח חיסונים יקבל גם הוא עידוד, כשסכום של כ-20 מיליארד דולר יוקדש למחקר ביו-רפואי פדרלי ולייצור ורכישת תרופות. כ-3 מיליארד דולר נוספים מיועדים לרכישת מצבור לאומי של מנות חיסון. כ-25 מיליארד דולר נוספים יוקדשו לבדיקות, חקירות מעקב הדבקה והחזרים לבתי חולים על הכנסות אבודות הקשורות למגפה.

איך התוכנית מרחיבה את נקודות המס לילדים?

החבילה כוללת שינוי משמעותי ברשת הביטחון החברתית דרך חוקי המס שעשויה להשפיע על מספר הילדים הסובלים מעוני ובאופן פוטנציאלי להוות עמוד תווך של מורשתו הכלכלית של ביידן. על פי התוכנית הטבת המס על ילדים תעלה מ-2,000 דולר ל-3,000 דולר, תקבע את ההטבה בגובה 3,600 דולר להורים של ילדים מתחת לגיל 6 ותהפוך הורים של ילדים עד גיל 17 לעומדים בקריטריונים של ההטבה. השינוי גם יהפוך את ההטבה לניתנת להחזרה במלואה, כך שבתים בעלי הכנסה נמוכה יקבלו את מלוא ההטבה, בלי קשר למשכורות ההורים. עבור משק בית הכולל למשל ילד בן 4 וילדה בת 7 שהוריהם לא מרוויחים מספיק על מנת לשלם מס הכנסה, התוכנית תגדיל את הטבות המס עבור הילדים מ-2,800 דולר כיום ל-6,600 דולר.

בעוד בשינוי בהטבות המס על ילדים במסגרת החבילה ייכנס לתוקף רק לשנה, במידה ותעבור, מצופה מהדמוקרטים לנסות להפוך את השינוי לקבוע בעתיד. ממשל ביידן היה להוט לדון עם הרפובליקאים על הגדלת הטבת המס על ילדים, אבל בסופו של דבר, לא הסכים לתוכניתו של הסנאטור מיט רומני מיוטה, על פיה ההטבות היו מוגדלות אך במקביל היה נעשה קיצוץ בתחומים אחרים כמו סיוע זמני למשפחות נזקקות ותווי קנייה של מזון.

בעוד ישנם דמוקרטים שהציפו את הרעיון לכלול ביטול של המגבלה על הטבות מס ברמת המדינה וברמה המקומית כחלק מהחבילה, בשלב זה המגבלה לא בוטלה.

מה המכשולים העומדים בפני הגדלת שכר המינימום?

העלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה במהלך של חמש שנים והעלאה הדרגתית של שכר המבוסס על טיפים הוא אולי החלק השנוי במחלוקת ביותר בחבילה בקרב סנאטורים דמוקרטים. בית הנבחרים כלל את העלאת שכר המינימום בחבילה.

בסנאט, המאמץ להעלות את שכר המינימום ייתקל בשני מכשולים שונים אך קשורים זה בזה. ראשית, הסנאטורים יצטרכו להחליט אם העלאת שככר המינימום מהווה "סעיף תקציבי" המאושר תחת חוקי הליך ההשלמה המאפשר העברתו ברוב פשוט. הסנאטורים הדמוקרטיים ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה וקריסטן סינמה מאריזונה הביעו הסתייגויות מגובה ההעלאה המבוקש, בייחוד במדינות בהן עלות החיים זולה יותר. ביידן ביטא באופן פומבי את ספקותיו על כך שהעלאת שכר המינימום צריכה להיכלל בחבילה הסופית אבל יושב ראש וועדת התקציב של הסנאט ברני סנדרס לא מסכים, והוא בטוח שהמהלך יכול להיכלל כסעיף בתוך חבילת הסיוע.

כמה מימון מוקדש לבתי ספר?

התוכנית כוללת בערך 130 מיליארד דולר לקרנות של בתי ספר בין גיל גן חובה לסיום התיכון. הכסף לבתי ספר אמור לממן הקטנה של גודל הכיתות על מנת לעמוד בהנחיות הריחוק החברתי, שיפור האוורור, העסקת שרתים נוספים ואספקת ציוד מגן אישי נוסף. הרפובליקאים מתחו ביקורת על החבילה בכך שלא קשרה בי המימון לבתי ספר ופתיחתם בפועל.

כמה סיוע מוקדש למדינות ארה"ב ולממשלות מקומיות?

במסגרת החבילה ממשלות מקומיות ומדינות שנפגעו עקב ירידה בהכנסות ממיסים במהלך המגפה ובעקבות כך קיצצו בתוכניות שירותים או הזהירו מפני העלאת מיסים יקבלו סיוע בגובה כולל של 350 מיליארד דולר, על מנת לעזור להן לאזן את התקציבים שלהן. הרפובליקאים מתחו ביקורת על הסיוע כ"עזרה למדינות הכחולות", כלומר כפרס הניתן למדינות דמוקרטיות בעקבות מדיניות כלכלית גרועה. אך הסיוע אמור להגיע לממשלות בכל מדינה ובכל אזור, וכמה כלכלנים שמרנים, כגון מייקל סטריין ממכון היוזמה האמריקאית, טענו שמידה מסוימת של סיוע לממשלות המדינות וממשלות מקומיות היא נחוצה, אפילו אם לא בסכומים שהציע ביידן.

האם רפובליקאים יתמכו בהצעה?

בזמן שקבוצה קטנה של רפובליקאים דנה עם הבית הלבן על תוכן חבילת הסיוע, בודדים מהם, אם בכלל, צפויים להצביע בעד החבילה בסופו של דבר - והדמוקרטים יכולים להעביר אותה ללא תמיכתם. חלקם, כמו הסנאטורית שלי מור קפיטו ממערב וירג'יניה, הצביעו על ההשפעה שתהיה לחבילה על הגרעון בתקציב הפדרלי, והיא ואחרים העדיפו הצעת חוק צנועה יותר שתאיץ את מבצע ההתחסנות ותיתן צ'קים לסיוע והטבות אבטלה בסכומים קטנים יותר.

הרפובליקאים השתמשו בהליך התיקון לתקציב על מנת להסב לדמוקרטים נזק פוליטי ולחשוף הבדלים בין המפלגות לגבי נושאים כגון סיוע למהגרים ללא מסמכים והעלאת שכר המינימום. אבל הם לא הצליחו לפגוע בתמיכה הכללית במהלך, ובחילת הסיוע המוצעת נהנית מתמיכה בסקרים ובינתיים, איחדה גם את הדמוקרטים בקונגרס לגבי סדר העדיפויות של המפלגה.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם