לשיתוף הפרויקט בחסות:
קאמלה האריס מושבעת לסגנית נשיא / צילום: Reuters, Kevin Lamarque קאמלה האריס מושבעת לסגנית נשיא / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

שוברות תקרת הזכוכית: על פורצות הדרך שיושבות בקבינט של ביידן

רק לפני מאה שנה הנשים בארה"ב קיבלו את עצם הזכות להצביע בבחירות ● הדרך הארוכה שעשו מתבטאת באופן מרהיב בכוורת הממשל הנוכחית, המתהדרת בנוכחות נשית מגוונת וחסרת תקדים

יואב קרני, וושינגטון 03.03.21

בסתיו שעבר מלאו מאה שנה להשתתפותן הראשונה של נשים בארה"ב בבחירות פדרליות, זאת אומרת לנשיאות ולקונגרס. המאבק המאורגן על מתן זכות בחירה לנשים נמשך 70 שנה. בדיקה סטטיסטית מאשרת שייצוגן של נשים בפוליטיקה התקדם מאז.

אבל בעצם שימוש הלשון הזה יש מידה של התנשאות. נשים הן קצת יותר מחצי האוכלוסייה. גם אם הן חובשות כיום בערך רבע המושבים בסנאט (טיפה פחות) ובבית הנבחרים (טיפה יותר), אין קושי לעמוד על הדיספרופורציה. הן מיוצגות הרבה פחות מחלקן באוכלוסייה.

העגה הפוליטית מלאה מליצות וקלישאות, המסתירות יותר ממה שהן מגלות. הן מבטאות את מה שהילרי קלינטון מתארת "גלגול העיניים": התגובה האינסטינקטיבית של גברים כאשר נשים בעלות כוח מנסות לעניין אותם ב"ענייני נשים". היא סיפרה זה לא כבר ל"ניו יורק טיימס", כי בימי כהונתה כמזכירת המדינה תחת הנשיא אובמה, "אני התעייפתי והלכתי כאשר אנשים רציניים נהגו לחייך ולהניד בראשם כל אימת שהעליתי עניינים הנוגעים לנשים ולילדות... יכולת לראות אותם אומרים לעצמם ‘אה, היא שוב מתחילה’".

הנאום ההיסטורי

ב-1995, בהיותה גברת הראשונה של ארה"ב, הילרי קלינטון ייצגה את בעלה הנשיא בוועידת הנשים הבינלאומית הראשונה של האו"ם בבייג’ינג. נאומה בוועידה ההיא נכנס אל דפי ההיסטוריה במידה רבה בזכות חיווי אחד שלא חדל להדהד: "זכויות נשים", היא אמרה, "הן זכויות אדם" (נשמע קצת יותר טוב באנגלית).

בעקבות הוועידה ההיא, ביל קלינטון הקים בפעם הראשונה רשות נשיאותית לענייני נשים. מבקרים וספקנים, אפילו מתוך הבית הלבן, הקניטו את הקלינטונים: "מה על מועצה לענייני גברים וילדים?".

לאחר שחזר ונבחר ב-1996, הנשיא קלינטון עמד להכניס שינויים בקבינט שלו. בין הכהונות המתפנות הייתה זו של מזכיר המדינה. התקשורת התמלאה שמות פוטנציאליים. ביניהם הייתה גם אישה אחת, השגרירה באו"ם מדלן אולברייט. אבל העיתונים דיווחו, ששמה מופיעה שם רק "כדי לצאת ידי חובה", כדי שהממשל לא יואשם בהעדפה אוטומטית של גברים.

חמתה של הילרי קלינטון בערה בה להשחית. התערבותה הכריעה את הכף. מדלן אולברייט, שאיש לא לקח ברצינות, נעשתה האישה הראשונה מאז ומעולם בכהונה הממשלתית הבכירה ורבת היוקרה ביותר. מאז, שתי נשים נוספות, כולל קלינטון עצמה, שימשו בכהונה.

17 מיליון שריטות

במסע הבחירות הכושל שלה למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2008, נגד ברק אובמה, קלינטון המאוכזבת דיברה על ההישג ההיסטורי. היא אמנם לא פרצה את "תקרת הזכוכית" הקלישאית, המפרידה נשים בקומה התחתונה מן הסוויטה האקזקוטיבית למעלה, אבל היא הצליחה לשרוט "17 מיליון שריטות" בתקרה ההיא. אלה היו הקולות שהיא קיבלה במקדימות הדמוקרטיות.

מאז, שריטות נשרטות לרוב, וגם תקרות נפרצות פה ושם.

האישה הראשונה שהוזמנה לשבת בקבינט נשיאותי הייתה פרנסיס פֶּרקינס, שרת העבודה בממשל רוזוולט. היא כיהנה את מלוא 12 השנה של נשיאותו הארוכה. אבל רק קומץ נשים, פשוט קמצוץ, הגיעו לקבינטים ב-70 השנה הראשונות שלאחר שיווי זכויות הנשים. הפעם הראשונה שבה שתי נשים ישבו באותו הקבינט נרשמה באמצע כהונתו של רונלד רייגן, בשנות ה-80. היו נשיאים שלא מינו כלל נשים, ומעניין לגלות שביניהם נמנו הליברלים המפורסמים ביותר: ג’ון קנדי ולינדון ג'ונסון.

ביל קלינטון הבטיח ב-1992 למנות "קבינט שייראה כמו אמריקה". ואמנם, בשלב מסוים של נשיאותו ישבו שש נשים בקבינט של 21. לא כולן היו מופקדות על משרדי ממשלה, חלקן היו יועצות בכירות בדרגת קבינט, אבל קלינטון הסתלק מן ההרגל למנות אישה אחת לצורכי קישוט.

הוא קבע עוד תקדים: הוא העביר נשים לשורה הראשונה של מינויי קבינט בכירים. הזכרנו את מזכירת המדינה אולברייט; אבל הוא גם מינה אישה, ג'אנט רינו, לכהונה רבת העוצמה של תובעת כללית (התואר האמריקאי לעומד בראש משרד המשפטים).

המשימה החשובה ביותר

את תקרת הזכוכית החשובה ביותר שברה קאמלה האריס, האישה הראשונה מאז ומעולם בסגנות הנשיאות, "פעימת לב אחת מהנשיאות", כפי שהאמריקאים אוהבים להגיד. ג'אנט יילן, הכלכלנית היהודייה רבת ההשפעה, הספיקה לשבור שתי תקרות זכוכית גבוהות ועבות במיוחד: ב-2012 מינה אותה ברק אובמה לנגידת הבנק המרכזי, ובינואר היא נעשתה שרת האוצר בממשל ביידן, האישה הראשונה מאז ומעולם.

נוכחות נשים בקבינט של ביידן ובסגל הבית הלבן היא חסרת תקדים. בקבינט שלו עומדות לשבת 10 נשים מתוך 25. בין העשר אפשר למצוא את דֶבּ האלאנד, האישה האינדיאנית הראשונה מאז ומעולם בכהונה החשובה והסמלית של שרת הפנים. בארה"ב, משרד הפנים מופקד לא על השלטון המקומי ועל הנפקת דרכונים, אלא על אדמות הציבור, עניין הנוגע במישרים למאות שבטים אינדיאנים, השרויים במצוקה כמעט קבועה. בפעם הראשונה, אישה, אבריל הֵיינס תהיה המתאמת העליונה של 18 ארגונים ממשלתיים המופקדים על איסוף מודיעין, כולל הסי.איי.אי.

לצד הכמעט-שוויון בקבינט, ביידן מקים "מועצה למדיניות מִגדר", הגוף רב הסמכויות ביותר מאז ומעולם לקידום זכויות נשים. היא נועדה לתאם את הפעולות של כל משרדי הממשלה בענייני נשים ובראשה יעמדו דיפלומטית לשעבר ויועצת לשעבר של הילרי קלינטון. האם יצליחו להתגבר על הדחף "לגלגל עיניים"? זו תהיה אולי משימתן החשובה והקשה ביותר. יש לקוות שהגִלגול ייפסק הרבה לפני יום השנה ה-200 לשיווי זכויות הנשים.

© כל הזכויות שמורות לגלובס.

יצירת קשר