משבר אסטרהזנקה מתרחב: גרמניה, איטליה וצרפת הקפיאו את השימוש

מדינות באירופה עוצרות את השימוש בחיסון בשל דיווחים על בעיות בקרישת דם שעלולות להיות קשורות לחיסון • ממשלת בריטניה טוענת כי אין כל סיבה לחשש

החיסון של אסטרהזנקה לקורונה
החיסון של אסטרהזנקה לקורונה

המשבר סביב חיסוני אסטרהזנקה נגד הקורונה מתרחב: גם גרמניה, איטליה וצרפת הודיעו היום (ב') רשמית כי ישעו מיידית את השימוש בהם. זאת בעוד ממשלת בריטניה (שהייתה שותפה לפיתוח באמצעות אוניברסיטת אוקספורד) טוענת כי אין כל סיבה לחשש וכי מיליוני החיסונים שניתנו בממלכה המאוחדת מוכיחים זאת. הפרשה מאיימת להאט משמעותית את קצב החיסונים באיחוד האירופי, שהנו בין האטיים בעולם המערבי ממילא.

מה נדפק בחיסון של אסטרהזנקה, ולמה זה צריך להטריד גם את הישראלים? 

ראשית הפרשה בשבוע שעבר. אחות אוסטרית שקיבלה חיסון סבלה מקרישי דם בכלי דם במוח ומתה יומיים לאחר מכן. הרשויות האוסטריות פירסמו אזהרה לגבי האצווה הספיצפית של החיסונים, ומדינות נוספות השעו באופן זמני את החיסונים לקורונה של החברה. סוכנות התרופות האירופית דיווחה אז על "שני מקרים נוספים הקשורים לאצווה מסוימת", שלפי החשד כללה כמיליון חיסונים שנשלחו ל-17 מדינות אירופיות. מאז, התרבו דיווחים אנקדוטליים על בעיות בקרישת דם שעלולות להיות קשורות לחיסון, מה שהביא ל"אפקט דומינו" שבהן מדינות הפסיקו את השימוש תוך כדי שהן מבהירות כי ככל הנראה אין שום בעיה בחיסונים, אבל הן נאלצות לנהוג בזהירות.

סוכנות התרופות האירופית (EMA) הבהירה כי עד כה קיבלה כ-30 דיווחים בלבד על בעיות בקרישת דם בקרב מי שקיבלו חיסונים של אסטרהזנקה, וכי שיעור זה "תואם לשיעור הידוע באוכלוסייה". הסוכנות אמרה כי החיסון בטוח לשימוש ואמרה כי "יתרונותיו גוברים על חסרונותיו". בינתיים, גם משרד הבריאות האוסטרי הודיע כי נתיחה שאחרי המוות לא מצאה קשר בין החיסון לבין מות האחות.

עדיין, גל של מדינות אירופיות הודיעו על הפסקת השימוש בחיסון, שאמור להיות נדבך מרכזי במדיניות החיסונים של האיחוד האירופי, שכבר רכש יותר מ-300 מיליון מנות ממנו.

הסוגיה גם הופכת אט-אט לפוליטית, לאחר שבריטניה התייצבה מאחורי החברה הבריטית-שבדית, וראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר כי החיסון "גם בטוח וגם יעיל". מחקרים שנעשו בבריטניה בחודשים האחרונים אף העלו כי החיסון של אסטרהזנקה יעיל יותר מזה של ביונטק-פייזר במניעת תחלואה חמורה בקשישים, בסיכון לאשפוז ובתמותה. ג'ונסון אמר כי רשויות הבריאות בבריטניה בחנו היטב את החיסון "ואינן רואות שום סיבה להפסיק את מבצע החיסונים". כ-23 מיליון מנות חיסון, כמה מיליונים מתוכם של אסטרהזנקה כבר ניתנו בממלכה המאוחדת.

גל שלישי של תחלואה באירופה

מערב אירופה מתמודדת כעת עם גל שלישי של תחלואת קורונה, אחרי ירידה שנרשמה בשבועות האחרונים. בגרמניה מסתמנת עלייה מינורית, אך יש קריאות לשוב ולהטיל סגר חמור ומגבלות על התושבים, איטליה נכנסה בימים האחרונים לסגר, אחרי חודשים שבהם המסעדות היו פתוחות והחיים הציבוריים התנהלו עד לשעת העוצר הלילי וגם צרפת מגבירה את הגבלות הקורונה בבירה פריז כדי להתמודד עם מספר מאושפזים גבוה המאיים להביא לקריסה בבתי החולים.

החיסון של אסטרהזנקה סבל מיחסי ציבור גרועים כבר עם השקתו, לאחר שכמה מדינות, ביניהן גרמניה ודנמרק, הודיעו כי לא יעניקו אותו למבוגרים מעל גיל 65 בשל מחסור במידע. מחקר מעבדה שמצא כי החיסון אינו מצליח לנטרל את הווריאנט הדרום-אפריקאי תרמו לתדמיתו הרעה, ובגרמניה דיווחו כלי התקשורת כי בעוד ישנם תורים לחיסוני פייזר-ביונטק, אנשי צוות רפואי ואחרים מסרבים להתחסן עם חיסוני אסטרהזנקה.