מעל ל-50% נשים במקצועות הטכנולוגיים: באמירויות חותרים לעתיד שוויוני יותר

יש תחום שבו אנו, הישראלים, בהחלט יכולים ללמוד מאיחוד האמירויות: כיצד לשלב נשים בסקטור היזמות והחדשנות • ב-2015 הממשלה החליטה על הקמת מועצה לאומית לשוויון בין המינים, וכיום נשים ממלאות תפקידים בכירים גם במגזר הציבורי וגם בחברות ובמיזמים פרטיים

אבו דאבי, עיר הבירה של איחוד האמירויות הערביות / צילום: שאטרסטוק
אבו דאבי, עיר הבירה של איחוד האמירויות הערביות / צילום: שאטרסטוק

את הטור של השבוע שעבר פתחתי בתיאור של כל אותן גבות מורמות ומבטים ספקניים שפגשתי לאורך השנים האחרונות, כשסיפרתי למכרים וקולגות ישראלים על יזמים מרתקים ופורצי דרך שפגשתי באיחוד האמירויות. עבור מרבית הציבור הישראלי, שוק היזמות והחדשנות האמירתי נותר סמוי לאורך שנים והחל לזכות לכבוד וההערכה הראויים לו רק בחודשים שחלפו מאז חתימת הסכם השלום בין המדינות.

אך כל אותם מבטים ספקנים וגבות מורמות לא משתווים לספקנות גדולה אפילו יותר: זו שהגיעה לאחר שסיפרתי על פגישותי עם יזמיות, משקיעות ומנהלות אמירתיות, אשר מהוות כיום חלק משמעותי וכוח מוביל באקוסיסטם החדשנות המקומי.

בעבר, כבר הזכרתי כי במערכת היחסים המתעצבת בין ישראל לבין איחוד האמירויות, גם לנו הישראלים יש הרבה ללמוד ויש תחום אחד נוסף בו אנו, הישראלים, בהחלט יכולים ללמוד מאיחוד האמירויות: כיצד לשלב נשים בסקטור היזמות והחדשנות.

הכול זה מלמעלה

אחד הדברים הראשונים שלמדתי כבר בשלב מוקדם לאחר שעברתי לגור בדובאי הוא כי באיחוד האמירויות הכל נובע מקבלת החלטות אסטרטגית ברמות הגבוהות ביותר.
כך, גם המאמץ הלאומי לשילוב נשים בתחום החדשנות והיזמות החל בקודקוד הפירמידה: במאגֿליס של שייח׳ זיאד בן סולטאן, אשר שימש כמנהיג האיחוד וכשליט אבו דאבי במשך שנים ארוכות. השייח זיאד אמר כי חינוך והשכלה לנשים ושילובן בתפקידי מפתח בשוק העבודה היא אינטרס מובהק של המדינה.

אותם דיבורים מתורגמים גם למעשים, ובשנת 2015 הממשלה החליטה על הקמת מועצה לאומית לשוויון בין המינים, שהוקמה במטרה להבטיח כי נשים ימלאו תפקיד מהותי בפיתוח ובתכנון של איחוד האמירויות.

כבר בשנת 2015, נשים החזיקו בשני-שלישים מכלל המשרות הציבוריות במדינה. ולא מדובר בתפקידים זוטרים או פקידותיים: למעלה מ-30% מהתפקידים המוגדרים "בכירים" ובדרג מקבלי ההחלטות מאוישים כיום על ידי נשים. בממשלת האיחוד מכהנות כיום 9 שרות (מתוך 31 שרים מכהנים) - יותר מאשר בממשלת ישראל, בה הנתון עומד על 8 מתוך 34 בלבד.

שוויון מגדרי מלא דרך יזמות וחדשנות

בנוסף למאמצים בסקטור הציבורי, דגש מיוחד שמים באמירויות על תחום החינוך. נכון להיום, למעלה מ-70% מבוגרי האוניברסיטאות באיחוד האמירויות הן נשים. אך הנתון המרשים ביותר מגיע כשבוחנים את המקצועות אותן לומדות אותן סטודנטיות: אז, מגלים כי 56% מבוגרי מקצועות STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) הן נשים. את פירות ההשקעה בחינוך וביוזמות לקידום נשים במגזר הציבורי ניתן לראות היטב גם בסקטור הפרטי. מי שיגיע לדובאי לבטח יתרשם מכמות הנשים אשר עומדות בראש עסקים וסטארט-אפים.

המגמה נמשכת גם במעלה הפירמידה, כשנשים ממלאות תפקידים בכירים גם בחברות ובמיזמים פרטיים. על פי הערכות, יזמיות ומנהלות אמירתיות מכהנות כיום ב-15% מסך מושבי ה"בורד" של חברות עסקיות באיחוד (עדיין רחוק משוויון מלא, אך נתון גבוה ביחס למדינות רבות אחרות).

לרוב, כשהזכרתי את אחד מאותם נתונים בשיחות עם ישראלים, התגובה המיידית הייתה כי מדובר בנתונים חלקיים בלבד, וכי איחוד האמירויות עדיין רחוקה (מאוד) משוויון מגדרי ממשי. ואכן, לאיחוד האמירויות יש עוד דרך ארוכה לעבור בדרך לשוויון הזדמנויות מוחלט לנשות המדינה. אך טוב נעשה אנחנו, הישראלים, אם לרגע אחד נבחר להתמקד באותן פעולות שכבר קידמו משמעותית את מעמד הנשים במדינה. הדרך לשוויון מגדרי מלא עוברת גם בתחומי היזמות והחדשנות. השיעור שמלמדת אותנו איחוד האמירויות יכול להיות נקודת התחלה טובה.

הכותב מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת במזרח התיכון ואפריקה