מטוס מודיעין, הנחשב למתקדם מסוגו בעולם, נקלט בחיל האוויר

המטוס תוכנן בעקבות לקחים ממלחמות ומאירועים מבצעיים בעבר, והוא יצויד בשכבת מיצוי מידע אוטומטית המבוססת על אלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית

מטוס המודיעין "אורן" / צילום: דובר צה"ל
מטוס המודיעין "אורן" / צילום: דובר צה"ל

מטוס המודיעין "אורון", הנחשב למתקדם מסוגו בעולם, נקלט היום (א') בבסיס חיל האוויר "נבטים".

בהודעת דו"צ ודוברות משרד הביטחון נאמר כי המטוס הוא פרי פיתוח משותף של המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון, חיל האוויר, אגף המודיעין, זרוע הים והתעשייה האווירית.

המטוס תוכנן בעקבות לקחים ממלחמות ומאירועים מבצעיים בעבר. הוא יצויד בשכבת מיצוי מידע אוטומטית המבוססת על אלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית, ויאפשר לזרועות צה"ל לשמר ולהעמיק את עליונותו המודיעינית מול האתגרים העומדים לפתחנו.

מטוס "אורון" מתבסס על פלטפורמת מטוס המנהלים מסוג Gulfstream G550, המתאפיין בביצועי טיסה גבוהים ועלויות תחזוקה נמוכות. על המטוס יותקנו מכ"ם מתקדם מתוצרת תעשייה אווירית ומערכות מודיעיניות מתקדמות. אלו יעניקו לצה"ל מימד מודיעיני חסר תקדים בהיבטי כיסוי שטח ובעומק הכיסוי - בזמן אמת, בכל מזג אוויר ובכל תנאי ראות.

המטוס יאפשר יצירת תמונת מודיעין מקיפה בזמן אמת, הכוללת פריסת כוחות קרקעיים של צבאות אויב וארגוני טרור, במעגלים קרובים ורחוקים, בשגרה, במב"ם ובלחימה.

טייסת 122 - "הנחשון" - תפעיל את המטוס החדש שישמש למשימות מודיעין בזמן אמת. כיום הטייסת מפעילה מטוסים מסוג "שביט" ומסוג "עיטם", גם הם מופעלים למטרות מודיעיניות.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין: "ההצטיידות במטוס 'אורון' היא ביטוי נוסף להגברת האפקטיביות של חיל האוויר. יכולותיו של המטוס מוסיפות נדבך נוסף ליכולות המבצעיות והאסטרטגיות הקיימות בחיל האוויר, אשר יבטיח את המשך שמירת עליונותו בשמי המזרח התיכון והגנת שמי מדינת ישראל ובטחונה.

"זהו מהלך המשקף חזון ליכולת איסוף מתקדמת, המתאימה לשדה הקרב ומאפשרת פעולה במגוון זירות רחב. לצה"ל ולחיל האוויר בתוכו, מגוון יכולות איסוף, אולם ה'אורון' מחזק את העליונות שלנו ואת היכולות שלנו לפעול במעגל השני והשלישי, ולנוע בין הזירות בקצב גבוה ולאורך זמן".