גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכת השווי הגבוהה של קוינבייס עשויה להישחק כששווקי הקריפטו יבשילו

ענקית המטבעות הדיגיטליים, המנהלת את בורסת הביטקוין הגדולה בארה"ב, מתכוונת להיות מונפקת בנאסד"ק היום

בריאן ארמסטרונג, מייסד ומנכ"ל קוינבייס / צילום: מתוך סרטון יוטיוב של Coinbase
בריאן ארמסטרונג, מייסד ומנכ"ל קוינבייס / צילום: מתוך סרטון יוטיוב של Coinbase

ענקית מטבעות הקריפטו קוינבייס (Coinbase Global) מתכוננת למה שמשקיעים צופים שתהיה הנפקה שוברת קופות, אם כי הספקות לגבי הערכת השווי של החברה עדיין תלויים באוויר.

קוינבייס מתכננת להיות מונפקת היום (ד') בבורסה דרך הנפקה ישירה בבורסת נאסד"ק. החברה, המנהלת את הבורסה הגדולה בארה"ב לביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים, עשויה להגיע לשווי שוק גדול יותר מכל מפעילות הבורסות המסורתיות בעולם. אבל קוינבייס מתמודדת עם כמה איומים, כולל תחרות בתעשיית הקריפטו המתפתחת במהירות, העשויים לחתור תחת מחיר מניותיה בטווח הארוך.

בהתבסס על מחיר מניות קוינבייס שנסחרו בשווקים פרטיים מוקדם יותר השנה, החברה שווה 91.5 מיליארד דולר על בסיס מדולל לגמרי, כך מראים דיווחים לרשות ניירות ערך. קוינבייס הגיעה להערכה הזו אפילו לפני שהציגה דוחות מזהירים לרבעון הראשון, בו היא הרוויחה מראלי אדיר במחיר הביטקוין.

בשלושת החודשים הראשונים של 2021, משכה קוינבייס 13 מיליון משתמשים חדשים, וההערכה היא שהחברה ייצרה רווחים של 730 מיליון עד 800 מיליון דולר מתוך הכנסות של 1.8 מיליארד דולר. אפילו בטווח הנמוך של הרווחים האפשריים, מדובר בסכום העובר את רווחי החברה מכל השנה שעברה ביותר מכפליים.

השאלה למשקיעים היא האם התוצאות האלה הן סימן לבאות, או רק באג חד-פעמי. קוינבייס מוערכת כמעט פי 90 מהרווחים שלה על פני 12 החודשים הקודמים, בהתבסס על הרף התחתון של ההערכה לגבי הרבעון הראשון. לשם ההשוואה, לחברת Intercontinental Exchange, בעלי הבורסה של ניו יורק, יש מכפיל רווח של 31, בעוד שנאסד"ק נסחרת על פי מכפיל רווח של פי 27 מהרווחים שלה ל־12 החודשים הקודמים.

קוינבייס עושה כסף על-ידי גביית עמלה כשמשתמשים קונים או מוכרים מטבעות קריפטו. למרות שהחברה לא מהמרת על ביטקוין באופן ישיר, מחיר המניה שלה עשוי לרדת אם הביטקוין יתרסק, וזה יוביל לירידה בנפח המסחר במניות החברה.

לאחרונה נסחר ביטקוין סביב 58 אלף דולר, לעומת כ־7,000 דולר לפני שנה בערך, באופן חלקי בגלל העניין הגובר במטבע מצד קרנות גידור ומשקיעים מוסדיים אחרים. אבל למטבע גם היסטוריה של תנודתיות קיצונית. בסוף 2017, לדוגמה, היה הביטקוין קרוב ל־20 אלף דולר. חודש לאחר מכן הוא התרסק לבערך חצי מהסכום הזה.

ישנם משקיעים ובכירים בתעשיית הקריפטו האומרים כי לקוינבייס יש עוד נקודת פגיעות משמעותית: תלות החברה בדמי העברה (עמלות), שצפויים להיות תחת לחץ מצד מתחרות זולות יותר, כששוק הקריפטו יבשיל.

בשנה שעברה 96% מההכנסה נטו של קוינבייס באה מעמלות על עסקאות. החברה גובה עמלה גבוהה לעומת בורסות קריפטו אחרות. משקיע קטן שמבקש לקנות 100 דולר ביטקוין במחיר השוק המקובל, ישלם בערך 3.49 דולר בעמלות לקוינבייס, ואולי יותר אם הוא משתמש בשיטת תשלום כמו כרטיס חיוב. בקראקן (Kraken), בורסה מתחרה, אותו משקיע היה משלם 1.50 דולר. ב­־Bitstamp, עוד מתחרה, זה היה עולה 50 סנט.

כמובן, עמלות כאלה נראות זניחות למשקיעים המנסים לגייס הון במקר שהצמיחה המטאורית של הביטקוין תמשיך.

"משקיעים יומיים משלמים הרבה יותר ממה שצריך", אמר סקוט קנודסן, מנכ"ל Cove Markets, סטארט-אפ שכותב תוכנות לסוחרי קריפטו. "אבל השאלה היא, האם אכפת להם?"

יריבותיה של קוינבייס מהמרות על כך שמשקיעי קריפטו ייעשו מודעים יותר לעמלות לאורך זמן. הם מצביעים על כך שעמלות בשווקים אחרים ירדו בהדרגה כשהתחרות גברה, ובכמה מקרים, העמלות שגבו מתווכים כאלה משכו את עיני הרגולטור. במניות, למשל, עמלות שנגבות על-ידי בורסות כמו Charles Schwab ירדו מיותר מ־40 דולר למסחר בשנות ה־80 לאפס כיום.

"כפי שראינו בכל סוג אחר של נכסים, ככל שאנשים שמים לב לעמלות שהם משלמים, יש לחץ על שולי הרווח האלה, ובסוף התעריפים יורדים", אמר מרטין טרודו, מנכ"ל בורסת הקריפטו ErisX.

לקוינבייס יש 56 מיליון משתמשים הודות למותג הבולט של החברה ולמוניטין שלה בתעשייה הידועה לשמצה עקב פריצות, גניבות ומעשי תרמית. הבורסה של קוינבייס פופולרית בעיקר בקרב אנשים חדשים בתחום, הודות לאפליקציה חברותית למשתמש שפיתחה בזמן שביטקוין היה מוכר רק לכמה חובבים.

החברה אומרת כי תגוון את עסקיה לתחומים אחרים - כמו אחסון נכסים דיגיטליים למשקיעים מוסדיים - על-מנת להגן על מעמדה אפילו אם מתחרות יכריחו אותה להוריד את שיעור העמלות. "אנו צופים שיהיה לחץ על העמלות לאורך זמן," הודיעו בחברה בדיווח מפברואר. "האסטרטגיה שלנו היא לשמור על מעמדנו כמותג אמין בעולם הקריפטו ולפתח מוצרים חדשים שיגדילו את הצעת הערך ללקוחותינו ויאזנו את ההשפעה של כל לחץ עתידי על העמלות".

וויליאם קוויגלי, מנהל בחברת ההשקעה בבלוקצ'יין Magnetic, אמר כי הוא חושש שקוינבייס תסיים כמו AOL, ההצלחה מימיה המוקדמים של האינטרנט שנשרכה מאחור בעת שהמתחרות היו חדשניות יותר. עסק הליבה של קוינבייס סובל מאיום משחקניות חדשות כמו בורסות קריפטו מבוזרות, שמאפשרות מסחר בשבריר מהעמלה שגובות בורסות מוכרות, כמו גם ענקיות תשלום כמו PayPal, Square ואחרות שנכנסות לתחום, כך אמר.

"הלחם והחמאה של החברה נאכלים על-ידי חברות הרבה יותר גדולות, יותר מנוסות, עם תקרת שוק גבוהה יותר, שיש להן בסיס לקוחות עצום, והדרכים להתייעל מובנות במודל שלהן, כך שבמלחמת מחירים, קוינבייס תאכל קש", אמר קוויגלי.

ובכל זאת, מנהלים כמו מנכ"ל ומייסד קוינבייס בריאן ארמסטרונג מאמינים שהעולם נמצא על סיפו של אימוץ נרחב ביותר של מטבעות דיגיטליים, ומעריצי החברה אומרים כי קוינבייס נמצאת בעמדה שצפויה להרוויח מהשינוי.

"שולי הרווח בהחלט יהיו נתונים ללחץ, אבל נמצאים בשוק שאני מאמין שיגדל פי 10 או פי 100 מגודלו היום", אמר דייב וייסברגר, מנכ"ל CoinRoutes, הבונה תוכנות מסחר אלגוריתמיות לשווקי קריפטו. "הקלף של קוינבייס הוא פשוט שיש להם נתח גדול מזה".

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?