גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנכ"ל, המקורבת ופקיד הבנק החשדן שהוביל לחקירה בסודהסטרים

מנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום ומקורבתו ועובדת החברה לשעבר איילה שרח-כהן מואשמים, בכפוף לשימוע, בשימוש במידע פנים ● גלובס חושף כיצד פקיד הבנק שבו ניהלה שרח-כהן את חשבונה, החליט לדווח עליה לרשויות

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה בשבוע שעבר כי החליטה להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את דניאל בירנבאום, המנכ"ל לשעבר של חברת סודהסטרים, ואת איילה שרח-כהן, עובדת זוטרה לשעבר בחברה ומקורבת לבירנבאום. השניים יואשמו, בכפוף לשימוע, בעבירות של שימוש במידע פנים, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה. גלובס חושף כעת את פרטי החשדות וכיצד התפוצצה הפרשה כתוצאה מעירנות של פקיד הבנק, שבו ניהלה שרח-כהן חשבון.

בתחילת 2017 הורתה שרח-כהן לפקיד הבנק לקנות מניות של חברת סודהסטרים בסכום של מאות אלפי שקלים. פקיד הבנק תמה על ההוראה, לאור העובדה כי היא מנוגדת למסגרת ולמתווה ניהול תיק ההשקעות ששרח-כהן עצמה יצרה. שרח-כהן הסבירה לו כי היא יודעת מה היא עושה, וכי אין מה לדאוג. סמוך לאחר מכן, פרסמה החברה דוח כספי מצוין, ושרח-כהן מכרה את המניות ברווח נאה של כ-30 אלף שקל.

בהזדמנות נוספת, בקיץ 2018 קנתה שוב שרח-כהן מניות של סודהסטרים בהיקף של 300 אלף שקל, ולצורך כך אף "שברה" תוכנית חיסכון. בתחילת אוגוסט 2018 פרסמה החברה דוחות כספיים מצוינים, וזמן מה לאחר מכן, ב-20 באוגוסט 2018, הודיעה החברה על אקזיט ענק: חברת פפסיקו תרכוש את סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר. מניות סודהסטרים זינקו באופן חד, ושרח-כהן הרוויחה מקנייה ומכירה של מניות החברה 150 אלף שקל נוספים. בסך-הכול הרוויחה שרח-כהן משתי העסקאות 180 אלף שקל.

איילה שרח־כהן / צילום: שלומי יוסף

הפקדה חריגה

אצל פקיד הבנק התחילו להתעורר תהיות בנוגע לכשרות העסקאות שביצעה שרח-כהן. זאת, כאשר ב-2019, לאחר ביצוע העסקאות ולכאורה ללא כל קשר אליהן, הופקדו בחשבונה מיליון שקל שקל ללא הסבר - בשתי פעימות: 400 אלף שקל ו-600 אלף שקל. מדובר בסכום חריג בחשבון הבנק של שרח-כהן, ולכן ההפקדות הדליקו נורה אדומה אצל הבנקאי. בנוסף, המפקיד היה לא אחר מאשר מנכ"ל סודה-סטרים בירנבאום, דבר שהוסיף חשד על גבי חשד אצל פקיד הבנק, שנזכר בעסקאות החריגות שביצעה שרח-כהן במניות החברה שאותה ניהל בירנבאום.

פקיד הבנק פנה לשרח-כהן וביקש הבהרות על מהות ההפקדה, על זיקתה לבירנבאום ועל ההשלכות של קניית מניות סודהסטרים. שרח-כהן נלחצה, וקיימה פגישה בהולה עם בירנבאום. לפי כתב החשדות, השניים תיאמו גרסאות בנוגע להסברים שיש לספק לפקיד הבנק. זאת, מתוך כוונה לסכל חקירה של רשויות ניירות ערך בנושא. כמו כן, הורה בירנבאום לשרח-כהן, לפי החשד, למחוק את ההתכתבויות ביניהם. הוא גם הציע, לפי החשד, כי תקנה מניות של חברת אמאזון וגוגל, על מנת לטשטש את החשדות נגדם. בגין פגישה זו מואשמים בירנבאום ושרח-כהן, בכפוף לשימוע, בשיבוש מהלכי משפט.

אולם פקיד הבנק לא השתכנע מתירוצי שרח-כהן. הוא הודיע לה, חרף ניסיונות השכנוע שלה, כי עליו לדווח על ההפקדות בחשבונה לרשויות בשל חשש להלבנת הון ולשימוש במידע פנים.

לגלובס נודע כי עוד טרם פניית פקיד הבנק לרשויות האכיפה, ברשות ניירות ערך נדלקו נורות אדומות בנוגע לפעולות הקנייה והמכירה של שרח-כהן, זאת באמצעות מערכת ניטור זירת המסחר של רשות ניירות ערך, המאתרת באמצעות אלגוריתם פעולות חשודות, זאת ללא ידיעה אודות זהות מבצע הפעולות. 

"הבינה לבד"

בירנבאום טען בחקירתו כי לא מסר לשרח-כהן כל מידע פנים. לדבריו, גם לא סביר והגיוני שכדי שמקורבת שלו תוכל להרוויח סכום זניח של 150 אלף שקל, הוא יסכן עסקה עם  פפסיקו בהיקף של מיליארדי דולרים, שעליה הוא חייב לשמור בסודיות גמורה. (בירנבאום הרוויח כתוצאה מהעסקה עם פפסיקו 34 מיליון דולר).

עוד טען בירנבאום כי לאור העובדה שהוא עשיר מאוד, לא סביר שאם הוא ירצה לסייע כלכלית לשרח-כהן הוא יעשה זאת באופן פלילי שעלול לגרום לו נזקים אדירים, ולא פשוט להעביר לה סכום כסף. בירנבאום ביקש לחזק את טענתו, בכך שהעביר לה מיליון שקל כדי לסייע לה. יש לציין כי בניגוד לחשד הראשוני, רשות ניירות ערך והפרקליטות לא חושדות או טוענות כיום כי העברות הכספים לחשבונה של שרח-כהן קשורות לחשד לעבירות מידע פנים.

לגופו של עניין, טען בירנבאום כי לא המליץ לשרח-כהן לקנות את מניות סודהסטרים ולא מסר לה מידע פנים סמוך לדיווחי החברה. לדבריו, הוא מאוד האמין בחברה, ולכל אדם שרק היה מוכן לשמוע הוא אמר שמדובר במניה טובה וכדאי לקנות אותה. גם לגבי קניית המלצתו לשרח-כהן לרכוש מניות של אמאזון ושל גוגל - טען בירנבאום בחקירתו כי מדובר בחברות שהוא מאוד מאמין בהן ולכן המליץ לה לקנות את מניותיהן. 

כיצד הסביר בירנבאום את העובדה כי שרח-כהן קנתה את המניות דווקא סמוך לדיווחים המצוינים של החברה? ובכן, לטענתו, היא שהתה לצידו לאחר פגישתו בלונדון עם מנכ"ל פפסיקו, וכנראה ראתה אותו שמח באופן מיוחד, היא עשתה לבד את החיבורים, והבינה שכדאי לקנות את מניות סודהסטרים, זאת, לטענתו, ללא שהוא אמר לה זאת.

השבירה בחקירה

אחת הבעיות בגרסתו של בירנבאום היא העובדה כי שרח-כהן נשברה בחקירתה הראשונה ברשות ניירות ערך, ולאחר שהכחישה בהתחלה את הטענות, היא הודתה ומסרה גרסה מפלילה מפורטת. שרח-כהן הודתה לאחר שחוקרת רשות ניירות ערך הפעילה עליה לחץ והזהירה אותה כי מוטב שתשתף פעולה עם החקירה ותפליל את בירנבאום, אחרת הוא זה שיפליל אותה. שרח-כהן הודתה כי בירנבאום מסר לה כי כדאי לה לקנות מניות של סודהסטרים כי המניה צפויה לעלות, ואף חשפה את הפגישה עם בירבנאום שבה לכאורה שיבשו השניים את החקירה. שרח-כהן הוסיפה וסיפרה בחקירתה כי השניים התבדחו על העסקאות שעשתה. כך, למשל, סיפרה כי בירנבאום אמר לה שלאחר הרווח הנאה שלה, הארוחה כעת על חשבונה.

בהמשך חקירותיה, עשתה שרח-כהן "אחורה פנה", התחרטה על ההודאה ושבה להכחיש את כל הטענות נגדה. לטענתה, הודאתה נגבתה בעקבות לחץ פסול שהופעל עליה על ידי חוקרי רשות ניירות ערך. שרח-כהן פנתה מחוץ לאולם הדיונים לעורך דינו של בירנבאום, עמית בכר, וביקשה ממנו למסור לבירבנאום כי היא מתנצלת. זאת, ללא שפירטה בגין מה היא מתנצלת.

התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך. כתב החשדות הוגש על ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

מטעמו של בירנבאום לא נמסרה תגובה; עו"ד אייל לביא המייצג את שרח-כהן בחר שלא להגיב לידיעה.

*** חזקת החפות. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, בכפוף לשימוע, דניאל בירנבאום ואיילה שרח-כהן מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר