גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אילן ישועה מעיד: "הקונטקסט של הטבות רגולטוריות היה ברור"

מנכ"ל וואלה לשעבר המשיך להעיד היום בביהמ"ש המחוזי בירושלים במסגרת תיקי נתניהו ● ישועה: "הפיצוצים עם טלי בן עובדיה היו סביב דרישות הסיקור. עדכנתי את שאול. הוצע לי להזיז אותה, זה היה כמה שבועות לפני הבחירות" ● אלוביץ' בשיחה מוקלטת: "הגדול יוצא מעורו כדי לעזור ואנחנו לא יכולים לגמול לו בגלל חבורת אפסים (העיתונאים)" ● הדיון יחודש ביום שני הבא

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, על דוכן העדים במשפט נתניהו / צילום: ניצן שפיר
אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, על דוכן העדים במשפט נתניהו / צילום: ניצן שפיר

עדותו של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, נמשכה הבוקר (ג') בבית המשפט המחוזי בירושלים. זהו היום החמישי לעדותו של ישועה במשפטם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

ישועה מעיד על אישום ראש הממשלה בקבלת שוחד משאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק וב"וואלה" ומרעייתו איריס. הזוג אלוביץ', המיוצג בידי עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, מואשם במתן שוחד.

ישועה, עד מפתח שהביא לרשויות החקירה הקלטות, מסרונים וראיות נוספות, תיאר בארבעת הימים הראשונים את מערכת הלחצים שהופעלה עליו ועל עיתונאי "וואלה" לאורך שנים מצד הזוג אלוביץ' באשר לאופן שבו יסוקרו נתניהו, בני משפחתו, ויריביו הפוליטיים.

לחצים שנועדו, לשיטת התביעה, להכפיף את אתר החדשות לגחמות ולרצונות של ראש הממשלה, רעייתו שרה נתניהו ובנו יאיר.

12:25

התביעה הגישה לבית המשפט מסמך שכותרתו - "מאמרי דעה בוואלה" העוסקים בראש הממשלה נתניהו.

לפי התביעה, אלוביץ' העביר לישועה רשימה של 89 מאמרי דעה נגד ראש הממשלה בין השנים 2014-2015. את החוברת העביר שלמה פילבר, אז מנכ"ל משרד התקשורת לאלוביץ' כדי להתלונן על הסיקור נגד נתניהו.

ישועה מסביר בדיון על המאמרים: "אלוביץ' העביר לי שני כרכים שכללו את הניתוח וגם את המאמרים עצמם. מראה שרוב הידיעות ב-8 חודשים היו שליליים נגד ראש הממשלה. ניתן לי כדי להראות שאנחנו נגד ראש הממשלה, לא מספיק חיוביים. נועד על מנת שנשפר את ההיענות שלנו ולמנוע מאמרי דעות שליליים".

כשנשאל ישועה למה חשב שהחומר הגיע מניר חפץ, השיב: "מה קשור שלמה פילבר לעניין?". ישועה נשאל בדיון מה הקשר בין פילבר לוואלה באותה תקופה והשיב "אפס".

ישועה, לאחר שהתבקש להסביר שיחה: "יש את וואלה ואת בזק. לפעמים זה נאמר בצורה ספציפית. הקונטקסט של הטבות רגולטוריות היה ברור. נוזפים בי ואומרים שיש יומיים רגישים".

ישועה מספר על הפנייה לפטר את העיתונאית טלי בן עובדיה שעבדה באתר.

ישועה: "טלי הובאה כמה חודשים לפניי, אחרי הרבה שכנועים. עיתונאית מוערכת, שתהיה עורכת ראשית. התחילו פיצוצים יומיים, כי טלי עיתונאית שעומדת על דעתה ולא משתפת פעולה עם כאלה דברים.

"הפיצוצים היו סביב דרישות הסיקור. טלי כתבה בעבר משהו נגד שרה. עדכנתי את שאול. הוצע לי להזיז אותה, זה היה כמה שבועות לפני הבחירות".

הדיון היום הסתיים. המשפט יתחדש בשבוע הבא ביום שני, וישועה צפוי להמשיך ולהעיד בשבועות הקרובים.

11:50

התובעת תירוש שואלת את ישועה על שיחה מספטמבר שבה נשמע שאול אלוביץ' כועס על ישועה.

אלוביץ': "אחרי ההתכתבות שלנו אתמול נכתב מה שנכתב, ובעקבות זאת שיחת הטלפון שקיבלתי, אני יוצא או לא אמין או מטומטם שמשלם לאנשים שכר כדי שידפקו אותו. אני לא מרוצה מתיפקודו של אבי (אלקלעי)".

ישועה: "זו ממש לא אשמתו במקרה הזה. אני חשבתי שניר לא רוצה שזה יפורסם וגם אתה הסכמת איתי שצריך להיות זהיר שם. בקיצור, אבי לא ידע שזו הנקודה הרגישה. הוא עשה מה שהתבקש, העלה ידיעה עם ביבי בכותרת ובמשנה".

ישועה מסביר את השיחה בדיון בבית המשפט: "כעסו עליי שהעלנו ידיעה ולא ציינו את הנקודה ששרת המשפטים ניסתה לגנוב את הקרדיט".
(הכוונה היא לידיעה על הצעת חוק להחמרת הענישה על מיידי אבנים, ושמי שכיהנה באותה תקופה כשרת המשפטים, איילת שקד, לכאורה מנסה לקחת עליה קרדיט). 

בהמשך ישועה שולח הודעה לאבי אלקלעי:
"אבי הידיעה חשובה מאוד שים לב שלא יהיו פספוסים:
1 להבליט מאוד שהוא דוחף את זה
2 לתת כל הציטוטים שלו בהרחבה
3 לא לצטט אותה
4 להדגיש שחוגים טוענים את מה שטוענים
5 שיהיה במקום בולט רצוי ראשית
סמס לי ואף צלצל אלי כשעולה".

11:00

בדיון מוצגת התכתבות מאוגוסט 2015 בין ישועה לשאול אלוביץ'.

שאול: "שוב אנחנו משתרכים אחרי השאר. לנו יש אינטרס ומה להפסיד. אתה מבין את החשיבות העצומה להשאיר אותם מרוצים בעת הזאת? יש דיון בבג"ץ בספטמבר".

ישועה: "בוודאי. אני כל יום מטפל בבקשות".

ישועה מסביר בדיון בבית המשפט כי הכוונה ב"אותם" היא לראש הממשלה ולאשתו.

הבג"ץ עליו מדבר אלוביץ' הוגש על ידי בזק נגד רפורמת השוק הסיטונאי. במאי 2016 נדחה הבג"ץ ומשרד התקשורת קיבל גיבוי מבג"ץ לדרוש מבזק לאפשר למתחרותיה שימוש בתשתיות שלה במחירים נמוכים מאוד ואשר בגינם היא עתרה לבג"ץ.

הדיון יצא לפסקה של 20 דקות.

שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט / צילום: ניצן שפיר

10:00

התובעת תירוש משמיעה שיחה בין שאול אלוביץ' לאילן ישועה מיום ה-8.7.15, שבה אומר אלוביץ' כי הוא מרגיש חייב ובהמשך "אני לא מספק כלום, אז סיפקנו בבחירות היום לא מספקים".

תירוש: "מה הכוונה במשפט?"

ישועה: "(שאול - נ.ש) התכוון ללחוץ עליי לשתף פעולה. הוא מציין את הבחירות כי בבחירות היה פיק אינטנסיבי, שהיום (יולי 2015) זה פחות ממה שהיה בבחירות".

תירוש: "אלוביץ' אומר לך 'מה שאנחנו כותבים זה אחרים כותבים יותר אפילו כלכליסט'. מה אתה אומר על זה?".

ישועה: "הוא מנסה לדרבן אותי להיענות מלאה לדרישות. מעת לעת אמרו לי שאחרים כתבו, הפעם אמר על כלכליסט. הסברתי לו שאי אפשר להתייחס לכתבה נקודתית, כי לכלכליסט יש את החופש גם לכתוב כתבות ביקורתיות".

תירוש: "עד כמה היה שגרתי לקבל דרישות לשיפור ידיעות שהתבקשת להעלות?".

ישועה: "הנורמה הייתה שלא אנחנו עורכים את האתר. היו מבקשים שיפורים - בכותרת, כותרת המשנה, תמונה, הדגשות, תגובות. הנורמה הייתה שיכולים לשנות ולשפר. זו הייתה הנורמה".

תירוש: "עד כמה שרה ויאיר נתניהו עוקבים אחרי האתר?".

בן-צור (עו"ד נתניהו): "מה זה פרשנות?"

תירוש: "מה נאמר לך על הדרישות של שרה ויאיר נתניהו על ידי שאול ואיריס אלוביץ' או גורם אחר?"

ישועה: "פעם שאול אמר (על יאיר - נ.ש) שהוא המסית והמדיח. כשהיינו ברצף לא הגיוני ולא רציונלי. לפעמים העבירו לי צילומי מסך שלו".

9:20

התובעת יהודית תירוש מקריאה תכתובת של ישועה עם שאול אלוביץ'.

אלוביץ': "מה שמרגיז שהגדול יוצא מעורו כדי לעזור ואנחנו לא יכולים לגמול לו בגלל חבורת אפסים".

ישועה נשאל מה הכוונה "חבורת אפסים" ומשיב - העיתונאים.

ישועה: "בסופו של דבר אנחנו בסדר, זה רק עולה בדם...אפשר יותר אבל צריך יהיה לבנות כאן מערכת אחרת לגמרי, לא דוביק ולא אבי". (דוביק הוא העיתונאי דב גיל-הר, ואבי הוא אבי אלקלעי, העורך בפועל של האתר באותה תקופה).

 *** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר