גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חילוקי דעות בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל לגבי עלות תוכנית הסיוע

בעוד שבמשרד הביטחון טוענים כי עלות תוכנית "נפש אחת" עומד על כ-350 מיליון שקל, בארגוני הנכים טוענים כי העלות האמיתית גבוהה פי שלושה ● 900 נכי צה"ל וקרוביהם הפגינו היום מול כנסת ישראל וכעת הנציגים נפגשים עם שר האוצר

הפגנת נכי צה"ל בירושלים / צילום: אבירם ולדמן
הפגנת נכי צה"ל בירושלים / צילום: אבירם ולדמן

חילוקי דעות בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל על ההיקף התקציבי של התוכנית הסיוע, נפש אחת. לפי מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל מדובר בכ-300-350 מיליון שקל ואילו יו"ר ארגון נכי צה"ל קליימן אמר כי נדרש סכום גדול פי שלושה. באוצר אומרים כי הם כי פועלים לאגם 300 מיליון שקל למען המטרה הזו.

לפני כשבועיים, על רקע האירוע הטרגי של סעדיאן, פרסם שר הביטחון גנץ הצעת רפורמה מקיפה בטיפול בנכי צה"ל, ובניהם נפגעי נפש ופוסט טראומה. גנץ ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן הציגו אז את פרטי הרפורמה, שכונתה "נפש אחת", וכוללת בין היתר הכפלת כוח האדם באגף השיקום, הקמת נציבות תלונות לנכי צה"ל, קיצור ופישוט "שער הכניסה" עבור מי שנפצעו באירוע מבצעי או באימון, האצת הליכי דיגיטציה ומענה מקוון וכן רפורמה בטיפול בנפגעי פוסט טראומה, בין היתר, על ידי פתיחת מוקד טלפוני שיעבוד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, הרחבת סל הזכאויות לטיפולים פסיכולוגיים ואחרים לבני משפחה וילדים - טיפולים פסיכולוגיים וחונכות, מימון טיפולים אלטרנטיביים ועוד.

בדיון בוועדת החוץ והביטחון הזמנית, אמר אשל כי "תמונת המצב לא טובה בלשון המעטה ואנחנו האחראים. המציאות איננה מספקת ובחלקים אף איננה ראויה, ואנו מודעים למצב עוד הרבה לפני האירוע של איציק סעידיאן. יד ביד עם ארגון נכי צה"ל גיבשנו תוכנית שלא דרשה להמציא הרבה. החומרים ידועים והפתרונות מוכרים ברובם. זהו צוות פעולה משותף שלהניח יחד תוכנית לאישור הממשלה ולחקיקה, עם פוטנציאל לבשורה אמיתית ולשינוי מהותי".

אשל הזהיר כי ללא אישור תקציבי וממשלתי לתוכנית לא ניתן יהיה לשנות את המצב: "יש כאן סוגיה תקציבית של טיפול מיידי בהיקף של כ300-350 מיליון שקל, ועוד צעדים כמו חקיקה ואחרים שאנו נקדם לאחר מכן, כחלק מסגירת הפער שנוצר עם השנים. בלי התקציב המיידי ובלי החקיקה בהמשך לא תהיה רפורמה, והיא לא תתרומם לגובה שכולכם וכולנו רוצים שיגיע אליו הטיפול נכי צה"ל". שר הביטחון גנץ ביקש להביא את הנושא בישיבת ממשלה השבוע אבל עדיין לא נענה. שר האוצר כ"ץ פרסם הודעה ולפיה מתקיימים דיונים עם משרד הביטחון ונציגי נכי צה"ל על מימון התוכנית. המימון נדרש לפתרונות ייחודיים בשל היות הממשלה ממשלת מעבר ובהיעדר תקציב מאושר.

איתמר גרף, מ"מ ראש אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, אמר כי למרות איכות העובדים, רמת השירות באגף השיקום לא מספיק טובה, וכי פערי כח האדם הם קשים מאוד ובין השאר ציין כי יש רק עובד שיקום אחד על כל 1,200 נכים ורופא אחד על כל 2,700 נכים. עוד הודה גרף כי הליך ההכרה והוועדות הרפואיות הוא הליך משפיל וארוך מדי וציין כי יש כיום 10,669 מקרים אשר עדיין ממתינים להכרה כנכי צה"ל שיהיו זכאים לטיפול האגף. עוד ציין גרף את ההכרה של הצורך בליווי הנכים כפי שמלווים את המשפחות השכולות, ע"י המשרד וצה"ל כאחד, ואת הרצון לביטול מבחן ההכנסה, כפי שעשו עם המשפחות השכולות.

עו"ד קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, בירך על ההכרה של משרד הביטחון בליקויים אך שב והזהיר: "איציק סעידיאן לא השתגע. כמוהו יש רבבות. הוא פשוט הלום קרב שהגיע לתהומות ייאוש ועשה מעשה". קלימן העריך את התקציב הנדרש לרפורמה בכמיליארד שקל והפער לדבריו נובע מהערכת חסר של אנשי משרד הביטחון לצרכים הנדרשים. "צריך להחזיר את היחס לפצועים ולשקם אותם, שיחזרו לחברה כאזרחים חיוביים ותורמים, ואז הם יחזירו את המיליארד הזה לכלכלה פי ארבעה וחמישה".

הוא מתח ביקורת על האוצר ועל ראש הממשלה: "אולי מישהו באוצר נעלב מהתהליך ברפורמה הזו, אבל ראש הממשלה התחייב להביא אותה תוך שבועיים, ועברו כר שבועיים וחצי. אני יודע שהשבוע ארגון נכי צה"ל מנע חמישה מקרי התאבדות. אנו לא יודעים מה זה מקור תקציבי, וזה לא מעניין אותנו. לא ביקשו מאיתנו פנקס צ'קים ורואה חשבון בגיוס בבקו"ם. מדובר בחיי אדם, ולא סתם חיי אדם אלא לוחמים שנתנו מנפשם וגופם ועכשיו הם צריכים את העזרה שלכם".

אמיר רשף, סגן הממונה על התקציבים באוצר, אמר לחברי הוועדה כי קיבל הנחייה ממשרד האוצר לאגם מקורות תקציביים עבור מענה מיידי של כ-300 מיליון שקל שיוסטו לטובת אישור החלטת הממשלה, אך לדבריו הדבר מורכב מאוד במציאות שבה אין תקציב מדינה אלא מדובר בתקציב המשכי. "בסופו של דבר הממשלה תצטרך בהחלטתה לאשר מהיכן נלקח כסף זה ועל חשבון אילו פעילויות אחרות שמבצעת המדינה, ובכל אופן יש בהחלט צורך שגם משרד הביטחון ישתתף מתקציבו במימון סכום זה". רשף גם ציין כי "הדבר נכון גם בטווח הרחוק יותר, כאשר מתבקשים עוד תקני כוח אדם, שגם הם נדרשים לבוא על חשבון תקני כוח אדם במקומות אחרים, וגם כאן נכון שמשרד הביטחון יסיט כוח אדם בתוכו לטובת קידום הדבר מהר יותר".

ח"כ אופיר סופר, שהיה מיוזמי הדיון, ועמד בראש ועדת משנה לנושא נפגעי הלם קרב בכנסת הקודמת, אמר כי לא די בהצגת רפורמה, ומי שנושא בתפקיד, עליו לקחת אחריות עד למימוש העניין. באגף השיקום נדרש לדבריו "שינוי מהותי. תרבות ארגונית אחרת מקצה לקצה וזה ללא קשר למוטיבציה של העובדים אלא לכך שאנו הרבה מתחת לנורמה ביחס לכמות המטפלים". הוא דרש מאנשי האוצר להעלות את הנושא לראש סדר העדיפות ולא לשים בחצר האחורית: "ההפרדה התקציבית וצביעתו היא קריטית בנושא הזה, לוחמי צה"ל לא יהיו בני ערובה לדיוני התקציב".

ח"כ איתמר בן גביר הציע כי כפי שיש נציג עובדים בכל דיון בבית הדין לעבודה, כך יהיה נציג של נכי צה"ל בכל ועדה רפואית באגף השיקום, ואז לדבריו ודאי יקשיבו להם אחרת והגישה תשתנה מהביזוי וההשפלה אשר קיימים כיום.

ח"כ ניר ברקת הציע להעביר את האגף למשרד ראש הממשלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ ברביבאי, אמרה כי הוועדה תעקוב מקרוב אחר מימוש הרפורמה, ותקים לאלתר את ועדת המשנה לכוח אדם ונכי צה"ל שתעסוק בכך.

נציגי ארגוני הנכים נפגשים עם שר האוצר

בתוך כך, כ-900 בני אדם, מלווי נכי צה"ל, נכי צה"ל, קרוביהם ואנשים שבאו להביע הזדהות התאספו בשעות הבוקר אל מול כנסת ישראל בירושלים במטרה למחות על אזלת היד של ממשלת ישראל בטיפול בהם. המחאה נולדה בעקבות אי קידום הרפורמה שהציג שר הביטחון בני גנץ לטיפול בנכי צה"ל על רקע האירוע הטראגי שבו נכה צה"ל, איציק סעדיאן, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום במשרד הביטחון. שר האוצר, ישראל כ"ץ, התנגד לרפורמה שהציג גנץ, שדורשת תקציב של כמיליארד שקל, והציג השבוע הצעה נגדית, הכוללת מקור תקציבי, לטיפול בנכי צה"ל.

מפגין מקבל טיפול רפואי במהלך ההפגנה / צילום: אבירם ולדמן

לטענת ארגוני הנכים, חרף הבטחותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאישור רפורמה מהירה באגף השיקום, הדבר נפל מסדר היום והנכים ומלווי הנכים, לא מתכוונים להרפות.

בשעות הבוקר עלו המפגינים לכיוון כביש בגין וחסמו את היציאה מהעיר בגשר המיתרים, ולאחר מכן חזרו למחות בכניסה למשרד האוצר.

בשעה זו ראשי ארגוני נכי צה"ל ומלווי הנכים יושבים עם שר האוצר ישראל כ"ץ לשיחה על קידום הטיפול בנכי צה"ל. יו"ר ארגון נכי צה''ל עידן קלימן וראשי הארגון נמצאים כבר מעל שעתיים וחצי בפגישה עם שר האוצר ובכירי משרדו. מתקיים דיון מעמיק על מנת להגיע להסכמות בין הבטחון, האוצר והארגון במאמץ להגיע להסכמות לקראת אישור הרפורמה בישיבת הממשלה מחר, אך נכון לעכשיו אין שום סיכום. 

לדברי אבנר מלכה, יו"ר ארגון מלווי נכי צה"ל, "רק אחרי שאיציק עשה את המעשה הנורא שלו מתוך ייאוש הממשלה התעוררה, אבל שוב אנחנו חווים התעלמות, מריחה ובריחה. אפשר וחייב לאשר את הרפורמה עוד היום ולתת מרווח נשימה למלווים ולנכי צה"ל. יש בתיקון החדש בשורות חיוניות עבור אלפי המלווים והנכים. מסמוס העניין יעלה בחיי אדם".

עוד כתבות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת