גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרוניקה של חוסר אמון: האם ממשל ביידן יכול באמת לוותר על הפטנט של חיסוני הקורונה

הדברים מגיעים יום אחרי פרסום הדוח הרבעוני של פייזר שבו תחזיות גבוהות מאוד להכנסות מהחיסון, לאורך זמן ● מודרנה צפויה לדווח הלילה ● הפתרון עשוי להיות מתן רישיונות רשמיים ליצרנים נוספים

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם אתמול (ד') הודעה רשמית לפיה ייגבה הצעה שהעלה ארגון הסחר העולמי, לבטל את הגנת הקניין הרוחני על חיסוני הקורונה, על מנת להאיץ את ייצורם בכל העולם.

מניות יצרניות החיסונים פייזר , מודרנה , ביונטק ונובהוואקס, ירדו לאחר ההודעה. מנייות מודרנה ונובהוואקס, המייצרות רק חיסוני קורונה, צנחו ב-6% וב-5% בהתאמה, ואילו פייזר וג'ונסון אנד ג'ונסון  נפגעו בפחות מאחוז.

הפטנטים על החיסונים שייכים לחברות, ולא לממשלה, אולם הם ניתנים לחברות לפי חוק הפטנטים האמריקאי, אשר כולל סעיף המאפשר לבטל את הפטנט בנסיבות מיוחדות, בהן יש צורך לאומי או בינלאומי במוצר שמוגן על ידי אותו הפטנט. תיאורטית, ביטול הגנת הפטנט יכולה לאפשר לכל חברה באשר היא בעולם ליצר את החיסונים של החברות הללו, מבלי לשלם תמלוגים כלשהם למפתחות הטכנולוגיה במקור.

ביידן אמר את הדברים יום אחרי שפורסמו הדוחות הכספיים של פייזר, בהם הצהירה כי ברבעון הראשון של 2021 לבדה, היא רשמה הכנסות של 3.5 מיליארד דולר מחיסוני הקורונה, שהיוו כרבע מההכנסות של ענקית התרופות, ובין היתר בזכות החיסונים צמחו ההכנסות של החברה ב-45%. גם הרווחיות צמחה ב-48%.

פייזר נתנה תחזיות לשנת 2021 שהראו כי היא צופה המשך הכנסות דומות מן החיסונים לאורך כל השנה, ושידרה כי היא די בטוחה גם לגבי ההכנסות מן החיסון בהמשך, בזכות מנות דחף. דוחות מודרנה אמורים להתפרסם היום.

פייזר, מודרנה ובמידה פחותה גם ג'ונסון אנד ג'ונסון, תמחרו את החיסון במחירים המאפשרים רווחיות נאה לחברות, בניגוד לחברת אסטרהזנקה, שהציעה מלכתחילה תמחור נמוך משמעותית (עוד לפני שידעה שהחיסון שלה יתן ביצועים פחות טובים).

כמו כן, אסטרהזנקה התקשרה עם חברות ברחבי העולם ונתנה להן רישיון ליצר את החיסון שלה על פי הנחייתה, כדי להגדיל משמעותית את כושר היצור של החיסון, לכמות מנות שתאפשר התמודדות עם המגיפה העולמית כבר בשנה שנתיים הקרובות.

תוכניות לחוד ומציאות לחוד, וגם היצור של אסטרהזנקה לא עמד בציפיות, אולם יתר החברות כלל לא הצהירו על כוונה להתקשר עם יצרניות משנה שייצרו את החיסונים שלהן. התוצאה היא שצפוי מחסור בחיסונים בשנים הקרובות.

לא בטוח שהכוונה של ביידן היא באמת לבטל את הפטנטים המגנים על החיסונים. מהלך כזה יכול לשבור את האמון בין הממשל לבין תעשיית התרופות ולהוות תמריץ שלילי לפיתוח חיסונים בעתיד.

במקביל, לא בטוח שהוא יעזור להגדיל את כושר היצור לחיסונים באופן מיידי, משום שהחברות הנוספות שירצו לייצר את החיסונים, יצטרכו לעבור גם הן תהליכים של רגולציה וניסויים קליניים.

הפטנט עצמו גם אינו מבטיח שהחברות תצלחנה באמת לייצר את החיסון בדיוק כמו שמייצרת אותו פייזר. לדברי תמר מורג-סלע, עורכת פטנטים ושותפה בכירה בקבוצת ריינהולד כהן, מומחית לקניין רוחני: "במקרה כזה, שבו מבטלים את כל ההגנות ומאפשרים לכל אחד ליצר, אנחנו לא יודעים איזו איכות של מוצר אנחנו מקבלים". בנוסף, לא טריוויאלי להשיג את חומרי הגלם הדרושים לפיתוח המוצר, כשנמצאות בתחרות על כך מול ענקיות התרופות העולמיות.

אלא שההסכמה העקרונית לבטל את הפטנטים יכולה להפעיל לחץ על חברות התרופות להיות שותפות פעילות בהגדלת כושר היצור העולמי של החיסונים, באמצעות שותפויות עם חברות גנריות ועם חברות אינובטיביות אחרות, שייצרו את המוצר עבור חברה כמו פייזר, ברישיון. במצב כזה בכל זאת חברת התרופות תוכל להרוויח גם מן היצור הנוסף, אף אם לא את מלוא הסכום שהיא מרוויחה היום. כמו כן, ייתכן ומופעל כאן לחץ להוריד את מחירי החיסונים.

ארה"ב כבר מצוידת ברוב כמות החיסונים שהיא זקוקה לכדי לחסן את רוב אוכלוסיית המדינה, אותם קיבלה במחיר שהיא יכולה לעמוד בו. ההחלטה שלה נובעת בעיקר מסיבות פוליטיות. המגיפה משתוללת בכל העולם, ביידן ממוצב כמי שיש לו יותר אחריות חברתית בינלאומית מאשר הייתה לנשיא הקודם, דונלד טראמפ, והחברות שאמורות לתת את הפתרון לעולם, הן ברובן אמריקאיות.

עד עתה, ארה"ב, מדינות עשירות אחרות והאיחוד האירופי התנגדו לוויתור וטענו שהגנות קניין רוחני יוצרות תמריץ חשוב לפיתוח חדשנות למלחמה במגפה הקיימת ומגפות עתידיות. אולם, ההמלצה של ארגון הסחר העולמי זכתה לתמיכה של יותר ממאה מדינות מתפתחות.

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Evan Vucci

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא אמר ביום שלישי עם פרסום הדוחות, כי אין זה הגיוני לשתף פטנטים בגלל שלעשות כך לא יאיץ את ייצור מנות החיסון. "פייזר הגדילה את יכולת הייצור על מנת לצמצם את פער הייצור במשך יותר משנה", אמר בורלא. "הכתבת שיתוף פטנטים תגרום לחברות ביוטכנולוגיה לא להתאמץ לפתח מוצרים למגפה הבאה".

בעקבות ארה"ב גם האיחוד האירופי שוקל לוותר

האיחוד האירופי, שבתוכו נמצאת חברת ביונטק שעל שמה רשומים חלק מן הפטנטים שעומדים בבסיס החיסון של פייזר, וחברת CureVac, שגם היא מפתחת חיסון לקורונה שנחשב מבטיח, אמר כי הוא מוכן להתחיל בשיחות על ויתור זמני על פטנטים בתחום החיסונים לקורונה, בשל המצב הגלובלי של המגיפה; נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-ליין אמרה זו שעות אחרי שממשל ביידן בארה"ב פרסם הודעה דומה.

חברת ביונטק הגרמנית היא חלוצת מפתחות החיסונים לקורונה, בעזרת השותפות שלה עם פייזר. ככל הנראה, זכויות הפטנטים על הרכב החיסון עצמו נמצאות בידיה, וההסכם עמו חתמה על פייזר כולל חלוקה שווה בשווה של הרווחים מייצור וממכירת החיסונים.

חברה גרמנית נוספת, CureVac, צפויה להציג בשבועות הקרובים את תוצאות חיסון הרנ"א-שליח שלה. ביונטק ופייזר כבר חתמו על הסכמים לספק יותר ממיליארד מנות חיסון לאיחוד האירופי, ו-CureVac חתמה על חוזה לאספקת מאות מיליוני מנות. מניות שתי החברות צללו אתמול עם פרסום הודעת הממשל האמריקאי.

ככל הנראה כעת יחל מו"מ בין המדינות. מומחים בתחום העריכו כי הוא עלול להימשך חודשים ארוכים. בנאום היום בפירנצה אמרה פון דר-ליין, כי נכון להיום, כרבע מתושבי האיחוד קיבלו לפחות זריקת חיסון אחת. למדינות רבות באיחוד החלו להגיע בחודש האחרון כמויות גדולות של חיסוני ביונטק-פייזר, המאפשרים התרחבות של מבצעי החיסון לשכבות גיל נוספות.

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות