גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך ניסה אלוביץ' להשפיע על הסיקור בגלובס בבעלות פישמן

אילן ישועה, עד התביעה בתיק 4000 ,סיפר בחקירתו על לחצים של אלוביץ' להשפיע על הסיקור גם בגלובס, בתקופת הבעלות הקודמת ● איך נלחמנו, העיתונאים, נגד ההסכם עם וואלה וההשתלטות של אוליגרך בשם דוד דוידוביץ', שיועצו היה ניר חפץ

אילן ישועה / צילום: יוסי זמיר
אילן ישועה / צילום: יוסי זמיר

עדותו של מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר, אילן ישועה, במשפט רה"מ נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ממשיכה לחשוף, טפח אחר טפח, את ההשתלטות העוינת של משפחת נתניהו על תוכני האתר באמצעות הבעלים לשעבר שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. אבל השבוע הוזכרו במהלך עדותו של ישועה גם לחצים שהופעלו באותה תקופה מצדו של אלוביץ' על עיתון גלובס, עת שהיה תחת הבעלים הקודמים, אליעזר פישמן.

זה קרה כשסנגורו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, הציג בבית המשפט התכתבות שנערכה בין ישועה לבין מנכ"ל גלובס באותה עת, איתן מדמון (כיום מנכ"ל איגוד הבנקים) באפריל 2012. המטרה של הסנגור הייתה להראות שההתנהלות של אלוביץ' וישועה מול אתר וואלה לא הייתה חריגה בנוף התקשורת הישראלי.

"זו סתם יוזמה מקומית של עורך"

מאחת ההתכתבויות שהוצגו בבית המשפט עולה שישועה ביקש ממדמון להוריד מהכותרת הראשית של אתר גלובס ידיעה שעסקה בבזק, שהייתה בבעלות אלוביץ'. הבקשה של ישועה, שפעל במצוות אלוביץ', עסקה בידיעה מ-20 באפריל 2012 שכתב סגן עורך גלובס לשעבר, אלי ציפורי, ושכותרתה הייתה "רפורמת אי התחרות". "מונופול התקשורת הישראלי יכול לנשום לרווחה", כתב ציפורי והסביר: "אחרי שמניית בזק נפלה עשרות אחוזים משיאה, אחרי שהשקעת המיליארדים שלו בחברה (השקעה ממונפת, אלא מה) התחילה לגלות סימני חולשה מדאיגים (הרווח התאפס וההפסד החל לבצבץ), הגיע השר משה כחלון, יקיר התקשורת ואביר התחרות, ו'סידר' לאלוביץ' סוף שבוע רגוע ונעים, ואפילו אופק שנראה ורוד".

ציפורי דיבר על רפורמה בתחום הטלפון הקווי שגיבש באותה תקופה משרד התקשורת תחת שרביטו של כחלון. ציפורי טען שבניגוד לרפורמות שעשה כחלון בשוק הסלולר, שריסקו מניות חברות הסלולר וגם את מניית בזק, שהייתה בעלת השליטה בפלאפון, מהרפורמה בשוק הקווי בזק דווקא תרוויח, ובגדול.

אז אלוביץ' לא אהב את הכתבה, בלשון המעטה, וביקש מישועה שיבקש מחברו מדמון לדרדר אותה במורד אתר האינטרנט של גלובס. ישועה, חברו של מדמון, כתב לאלוביץ': "פעם ראשונה שאיתן מדמון מטעה אותי, אכן כוחות גדולים אבל מטפל. תכף יירד מהראשית".

בהמשך כתב ישועה לאלוביץ': "ביום ראשון אתן לך תמונה מלאה. הוא (מדמון, ח"מ) הבין שהגזימו ומוכן לתקן. ולדעתי צריך לנצל זאת. בראשון הוא הבטיח לתת לי תמונה מלאה". ישועה גם העביר לאלוביץ' הודעה שקיבל ממדמון: "סורי, ממש לא בכוונה. אלוהים עדי שלא ידעתי. אני מבואס שלא חשבתי על אפשרות כזו ומנעתי מראש, זו סתם יוזמה מקומית של עורך, יש להם הנחיה בסופ"ש כשאין חדשות מקדמים דעות (הטור של ציפורי, ח"מ). ממש לא מכוון. שלום".

בהמשך ביקש אלוביץ' מישועה לנסות לעצור את מה שהוא כינה "מתקפה" של גלובס על בזק. יש להניח שבנוסף על הכתבה של ציפורי, התכוון אלוביץ' לשורת כתבות של גד פרץ, כתב התקשורת של גלובס. פרץ העביר על בזק ביקורת לאורך שנים והוא העיתונאי שחשף את עסקאות בעלי העניין שעשתה בזק של אלוביץ' והתגלגלו לכתב אישום פלילי בתיק השני שמתנהל נגד אלוביץ' בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בהמשך ההתכתבות כתב ישועה לאלוביץ': "הוא (מדמון) מאמין בעמדה של 'היריב'. אם הוא יאמין זה יקל עליו מאוד בצורה הוגנת. כפי שראית הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, הכותרת ירדה תוך חמש דקות".

למחרת כתב ישועה לאלוביץ': "מציע שנשוחח אחרי שאתה מעביר חומרים, אני זמין בכל שלב. אדבר עם איתן (מדמון) בצאת השבת. אם תיווצר אווירה אסע אליו, אם לא, אקבע לבוקר. זה תלוי בו. עברתי שוב על כל העיתונים של השבוע, ברור שזה מתוזמר ושהוא בעסק, זה גדול מכדי שיהיה אחרת. הוא היה נותן לי אזהרה מראש אבל כנראה שהגביר בעסק והוא מחויב לו".

סנגורו של אלוביץ' שאל את ישועה "מי זה הגביר?" וישועה התקשה לענות לשאלה. הוא השיב שאלוביץ' התכוון או לאליעזר פישמן, בעלי גלובס באותה תקופה, או לנוני מוזס, הבעלים של ידיעות אחרונות. פישמן החזיק באותה עת בחלק ממניות ידיעות. פישמן ומוזס החזיקו במניות של חברת הוט שהתחרתה בבזק ולכן היו להם אינטרסים עסקיים שנגעו לבזק.

הסנגור שאל את ישועה האם ניסיונות ההתערבות שלו בסיקור בזק בגלובס הם דבר לגיטימי. ישועה ענה: "פונה בוס, מבקש ממנכ"ל שיסייע לו במשהו שקשור בקבוצה, זה דבר שקורה. אני חושב שהסיוע שנתתי לו פה לגיטימי. אם הדבר הזה היה נמשך יום יום חמש פעמים ביום - מה שלא קרה, כי איתן לא היה נותן לזה לקרות. לאורך זמן אני חושב שזה לא לגיטימי".

ישועה עשה כאן הבדלה ברורה בין מערכת הלחצים שהופעלה על "וואלה", נמשכה שנים ומככבת בכתב האישום בתיק 4000, לבין הלחץ הנקודתי שהופעל באמצעותו על גלובס. על הדרך, הוא גם שיבח את מדמון ובעצם אומר שמדמון לא היה נותן לזה לקרות. ובמילים אחרות, ישועה אומר שמדמון לא היה מאפשר בגלובס את מה שהוא עצמו איפשר בוואלה.

הוועד פוצץ את השת"פ עם וואלה

מה שלא נחשף (עדיין?) בביהמ"ש זה שניסיונות ההשפעה של אלוביץ' וואלה על גלובס לא הסתיימו כאן. חלפו כמה שנים ובאפריל 2016 ביקשו ישועה ומדמון להפיק עיתון יומי מודפס שיכיל את תוכני וואלה ויופץ כמוסף של גלובס ובחלקו כחינמון. אני הייתי אז חבר ועד עיתונאי גלובס ואנחנו דרשנו ממדמון כי יציג לנו, נציגי העיתונאים, את ההסכם עם וואלה. חששנו שהמהלך שהתנהל מאחורי הגב של הוועד יפגע בזכויות העובדים וחששנו מאוד מפני תלות של גלובס באלוביץ'.

ואולם, מדמון סירב בכל תוקף להציג בפנינו את ההסכם והעסקה שהתגבשה עם וואלה פוצצה בשל התנגדות שלנו, ועד העיתונאים. זה לא היה קל. לחצים כבדים הופעלו עלינו באותה תקופה, לא רק מצידו של מדמון אלא גם מצד עובדים בעיתון וחלק מהעורכים הבכירים, שסברו בתום לב שהמהלך נועד רק כדי להיטיב את מצבו הכספי של העיתון (אני לא שולל גם היום שהיה צד עסקי לעסקה שהתגבשה, אבל המחיר בפגיעה בחופש העיתונות היה כבד מדי). בכל אופן, בדיעבד, וכשכולנו נחשפים היום להתנהלות שהייתה בוואלה, מזל שכך פעלנו.

ניסיונות ההשתלטות הבעייתיים על גלובס לא הסתיימו כאן. חלף עוד קצת זמן, ואחרי שאליעזר פישמן הגיע לפשיטת רגל ואיבד את השליטה בגלובס, ניסה אוליגרך לא מוכר בשם דוד דוידוביץ' לרכוש את העיתון. גם כאן נעמדנו, עיתונאי גלובס וועד העיתונאים, על הרגליים האחוריות נגד הרכישה, מתוך חשש לפגיעה בחופש העיתונות ומכך שדוידוביץ' מונע על ידי פוליטיקאים בכירים בארץ.

זה קרה בעיקר אחרי שגילינו שאחד מיועציו הבכירים של דוידוביץ' הוא לא אחר מניר חפץ, שהיה יועץ התקשורת של משפחת נתניהו באותה תקופה וכיום הוא עד מדינה נגד נתניהו. בסופו של דבר, השתכנע בית המשפט לאפשר לאלונה בר און ולענת אגמון לרכוש את העיתון ודוידוביץ' וחפץ הפסידו.

אז לסיכום, מי שחשב שלהיות עיתונאי בישראל מתמצה בהכנת כתבות ובניסיון לחשוף שחיתות שקורית "שם בחוץ", כדאי שיחשוב שוב. כי לפעמים להיות עיתונאי במציאות שבה אנחנו פועלים זה אומר קודם כול להסתכל בתוך הבית, ולהבין שכמעט שום סיפור או דרישה שמגיעה מלמעלה אינה תמימה. ותפקידנו, העיתונאים, להיות שומרי סף ולעבוד בשביל הציבור. גם אם זה אומר שלפעמים צריך להתעמת עם בעלי השליטה והמנהלים.

חזקת החפות. שאול ואיריס אלוביץ' וראש הממשלה נתניהו מכחישים את המיוחס להם בתיק 4000 ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"