גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה, מובילאיי ועכשיו ורידיס: כך שילש גיל אגמון את שווייה של דלק רכב

למרות שנים קשות שבהן רשם הפסדים "על הנייר" כתוצאה מרכישת יבואנית הרכב מידי יצחק תשובה ב-2010, הצליח אגמון להשביח אותה באופן ניכר ● בהנפקה הקרובה של החברה הבת ורידיס מתכננת דלק רכב למכור מניות בכחצי מיליארד שקל - מה שיכול להסביר תשואה של 250% במניית החברה בשנה האחרונה

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

הכוכבים בהחלט הסתדרו בשנה האחרונה לגיל אגמון, בעל השליטה בחברת דלק רכב צליחת משבר הקורונה בעסקי הרכב המסורתיים של החברה, ההשקעות המבשילות בחברות טכנולוגיה מתחום האוטוטק (שצפויות להניב רווחים משמעותיים כפי שכבר הראתה דלק רכב בעבר) וההנפקה המתוכננת של חברת התשתיות ורידיס שבשליטתה, הובילו לאחרונה את מניית דלק רכב לרמת שיא חדשה. לאחר קפיצה של כ-250% בשנה האחרונה, נסק שווי החברה לכ-4 מיליארד שקל, והוא משקף להחזקותיו בחברה של אגמון עצמו שווי של כ-1.8 מיליארד שקל.

● אובדן הדומיננטיות של מאזדה ופורד - כבר לא "דלק רכב וכל השאר"

נכון להיום מסכם אגמון כמעט 11 שנה כבעל השליטה בדלק רכב, מאז שרכש באוקטובר 2010 נתח של כ-22% ממניות החברה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל - עסקה שנעשתה במימון בנקאי מלא ובפרמיה של כ-20% על מחיר השוק במועד שבו נחתמה.

עד לרכישת השליטה שימש אגמון כמנכ"ל דלק רכב, ונחשב לגורם מרכזי בהצלחתה הפנומנלית, עם המותג היפני מאזדה שכבש את כבישי הארץ. השנים הראשונות שלאחר הרכישה היו מאתגרות עבור אגמון, עם סנטימנט שלילי בפעילות ובמחיר המניה, ששיקף לו הפסד "על הנייר" של מאות מיליוני שקלים ואילץ אותו לפנות לבנקים המממנים לקבלת הקלות זמניות, לאחר שלא עמד בכמה מאמות המידה הפיננסיות שעליהן התחייב.

בהמשך הגלגל התהפך, והצמיחה המחודשת בפעילות תורגמה לעלייה במחיר המניה, שאפשרה לאגמון להרחיב את הפעילות. בסיכומו של דבר הניבה מניית דלק רכב תשואה מתואמת של כ-200% מאז הרכישה של אגמון, תוך שהחברה חילקה למשקיעים דיבידנדים בהיקף מצטבר של כ-4 מיליארד שקל. חלקו של אגמון עמד על כ-1.5 מיליארד שקל מהדיבידנדים הללו, בהתאם להחזקותיו במניות החברה.

החזקות אלה עומדות מאז סוף 2019 על 45% מההון, לאחר שרכש מקבוצת דלק כ-7.5% נוספים מההון תמורת כ-135 מיליון שקל, לפי מחיר של קצת יותר מ-19 שקל למניה - פרמיה של כ-20% באותה עת, הנמוך ביותר מ-50% מערכה הנוכחי. 

פוזיציות מט"ח והשקעות בטכנולוגיה

אחד הגורמים המרכזיים בסיפור ההצלחה של דלק רכב הוא יכולתה לשלב בין עסקי יבוא הרכב המסורתיים ובין ההשקעות שהניבו לה בשנים קודמות רווחי הון משמעותיים. אם בעבר הניבו לה פוזיציות מט"ח הקשורות לפעילותה, או השקעה בחברת הטכנולוגיה מובילאיי, רווחים שמנים, הרי שכעת היא צופה כאמור לרווח נוסף, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, מהנפקתה המתוכננת של החברה הבת ורידיס, העוסקת בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה.

הנפקתה של ורידיס מתוכננת להתבצע בזמן הקרוב, בטווח שווי של כ-3.8-4.2 מיליארד שקל - פי ארבעה כמעט מהשווי שבו רכשה אותה דלק רכב לפני כשלוש שנים. היקף ההנפקה המתוכנן עומד על כ-1 מיליארד שקל, כ-800 מיליון שקל מהסכום בהצעת מכר של בעליה - דלק רכב, המחזיקה בכ-70% מהמניות, קרן תש"י (כ-20%) והראל (כ-10%). זאת נוסף על כ-200 מיליון שקל שיגויסו לתוך החברה המונפקת.

כך, עם תמורה צפויה של יותר מחצי מיליארד שקל ממכירת נתח ממניותיה בורידיס, במקרה שההנפקה תצא לפועל, צפויה דלק רכב ליהנות מרווח הון משמעותי, לאחר שרכשה את השליטה בחברה ביולי 2018 תמורת כ-1 מיליארד שקל "בלבד".

 

רווחים גבוהים מרווחי המתחרות

במהלך שנות השליטה של אגמון בדלק רכב, שפעילות הליבה שלה היא יבוא מכוניות מאזדה ופורד לישראל, הציגה החברה כמגמה רווחים גבוהים ביחס למתחרותיה הבורסאיות, בסכומים המצטברים בדרך כלל לכמה מאות מיליוני שקלים בשנה.

מלבד הפעילות השוטפת, אחד הסעיפים המשפיעים בדוחות הכספיים בצורה ניכרת על רווחיה של דלק רכב הוא השינויים בסעיפי המימון שלה, ששניים מהפרמטרים המרכזיים בהם הם שערו של הין היפני (המטבע שבו נרכשות מכוניות מאזדה) ביחס לשקל, ושווי ההשקעות הפיננסיות שמבצעת החברה.

באשר להשפעות המטבע היפני, ב-2013 לדוגמה בלטה ההשפעה החיובית שלו, אז דיווחה דלק רכב בסיכום שנתי על הכנסות מימון נטו של כ-260 מיליון שקל, שיותר מ-200 מיליון שקל מתוכן נרשמו בעקבות שחיקת התחייבויות במט"ח בהשפעת היחלשות הין ביחס לשקל. בשנים אחרות הסב שער הין דווקא עלייה בהוצאות המימון של דלק רכב, ופגע ברווחים.

בתחום ההשקעות, בשנת 2014, בעקבות שערוך ומימוש השקעתה בחברת הרכב האוטונומי מובילאיי, נוצרו לדלק רכב הכנסות מימון נטו של כ-450 מיליון שקל בשנה - וההשקעה הניבה לה בסך הכול בתוך שנתיים (2014-2015) רווח כולל לפני מס של יותר מ-480 מיליון שקל.

לאחרונה התברר כי מובילאיי לא הייתה השקעתה היחידה של דלק רכב בתחום הטכנולוגיה לרכב. בדוחות לסיכום שנת 2020 הציגה דלק רכב חלק מפוטנציאל הרווח מהשקעתה בחברת אינוויז (Innoviz) המפתחת חיישני לייזר לתחום הרכב, ואשר השלימה באחרונה את מיזוגה לחברת SPAC (חברה ללא פעילות שהוקמה למטרת רכישה).

אחרי שבסיכום שנתי נהנתה דלק רכב מעליית ערך ההשקעה באינוויז של קרוב ל-60 מיליון שקל, היא צפויה, ככל הידוע, ליהנות בעקבות השלמת ההנפקה לספאק מרווח של כ-150 מיליון שקל על השקעה זו.

התרומה של השליטה בחברת אדום

עם פרסום תוצאותיה השנתיות ל-2020, דיווחה דלק רכב כי הסגרים והגבלות התנועה בתקופת משבר הקורונה הובילו לשחיקה של כ-15% בכמות המכוניות שנמכרו בסיכום שנתי, לכ-13,550, אולם לגבי יתר פעילויותיה הוסיפה, כי "לא ניכרת השפעה לרעה".

בסך הכול, בסיכום שנתי הרווח הנקי של דלק רכב נחלש ב-11% ל-311 מיליון שקל למרות שהשורה התפעולית נותרה ללא שינוי, וזאת בהשפעת צמצום בהכנסות המימון שרשמה ביחס לאלה של 2019.

בפילוח רווחיה של דלק רכב למגזרים, בולט השיפור בתוצאות ורידיס. ואכן, טיוטת התשקיף שפרסמה החברה הבת לקראת הנפקתה חושפת זינוק של יותר מפי שניים בסך רווחיה אשתקד, לסכום של 248 מיליון שקל, בעיקר בזכות עלייה לשליטה בחברת אדום - המספקת שירותי תפעול ותחזוקה למתקן ההתפלה באשקלון.

ורידיס, יחד עם קרן ההשקעה בתשתיות קיסטון מחזיקה בחברת VID שהקימה ומפעילה את מתקן התפלת המים באשקלון. במהלך השנה שעברה, קיסטון רכשה מחברת IDE את החזקותיה (50%) ב-VID תמורת כ-250 מיליון שקל, ואילו ורידיס רכשה באותו מועד את מניות IDE במפעילת המתקן - חברת אדום, תמורת קצת יותר מ-100 מיליון שקל.

בשורת ההכנסות, העלייה לשליטה בחברת אדום סייעה לורידיס לסכם את 2020 גם עם שיפור של 7% בסך הכנסותיה, שהגיעו ל-886 מיליון שקל והושפעו לטובה גם מצמיחת פעילות איסוף פסולת ומפעלי מיון.

בפילוח רווחיה למגזרים, שיפור של 18% ברווחי מגזר איכות הסביבה, שהגיעו ל-126 מיליון שקל, מיוחס צמיחה והתייעלות, ושיפור בפעילות שירותי מיזוג אוויר וביו גז סייע לרווחי מגזר האנרגיה לשמור על יציבות, ברמה של 30 מיליון שקל. מנגד נרשמה השפעה שלילית מירידה בחלקה של ורידיס ברווחי תחנת הכוח רותם.

בפעילות התפלת המים, בהשפעת העלייה לשליטה באדום, קפצו רווחי המגזר כמעט פי שישה והגיעו ל-144 מיליון שקל.

הגלגולים של ורידיס

ורידיס, שנוסדה בשנת 1993, הייתה בידיה של חברת ואוליה העולמית עד שנת 2015, אז היא נמכרה לידי קרן ההשקעות הבינלאומית אוקטרי. בשנת 2017 נכנסה תש"י לשותפות בורידיס, עם רכישת 20% מהחברה, וב-2018 נמכרה השליטה בה לדלק רכב, אז נכנסה גם קבוצת הראל לשותפות בהחזקות.

ורידיס מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים - איכות סביבה, שבו היא אוספת, ממיינת ומטפלת בפסולת מסוגים שונים; התפלת מים, באמצעות החזקה של 50% במתקן ההתפלה באשקלון וב-100% במפעיל המתקן; ותחום האנרגיה, בהפעלה והחזקה של תחנות כוח ופרויקטים, במרכזם החזקה של 20% מתחנת הכוח רותם. בסך הכול היא מעסיקה כ-820 עובדים.

את הנפקתה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי, דיסקונט קפיטל ומנורה מבטחים.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

הדאקס יורד ב-1% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-7% ●  השקעת ענק למיקרוסופט בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות, G42 ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה