גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חרדתך חשובה לנו, אנא המתן: דוח המבקר מצביע על כשלים בטיפול בנפגעי החרדה בשעת חירום

מעל 500 איש נפגשו במשך 22 מפגשים כדי לבנות את תוכנית החוסן הלאומית שהובילה להצעת החלטה, שמעולם לא נדונה בממשלה ● משרד ראש הממשלה: "מחלוקת על סמכויות, המציאות הפוליטית, ממשלת המעבר והיעדר תקציב לא אפשרו ליישם את הסיכום"

תושבים באשקלון תופסים מחסה בזמן נפילת הרקטות / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
תושבים באשקלון תופסים מחסה בזמן נפילת הרקטות / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

על רקע האירועים הביטחוניים המתרחשים בימים אלה, בדוח מבקר המדינה נכלל חלק מיוחד שעוסק במענה הרשויות לטיפול בנפגעי חרדה בשעת חירום. המחקר, שנערך בין מאי לנובמבר 2020, פורסם כעת בשל הרלוונטיות שלו.

נפגעי חרדה מוגדרים בדוח כאנשים שנכחו באירוע טראומטי שבו הם חשו סכנה ממשית, והם מגיבים באופן נפשי ופיזי לאותו אירוע. לנפגעי חרדה יש סיכון לפיתוח תגובה פוסט-טראומטית לאירוע, שעלולה להוות נכות נפשית לכל החיים. ניתן להפחית את הסיכון הזה באמצעות טיפול במועד.

אולם על-פי הדוח, אין אסטרטגיה ברורה היום לטיפול בנפגעי החרדה. אחד הנדבכים המשמעותיים של הטיפול אמור להיות רשת של מרכזי חוסן. אולם מספר מרכזי החוסן, הפרישה שלהם, התקציב שלהם וכוח-האדם הזמינים להם הם משמעותית פחות מן הדרוש, ועולה החשש כי בעת הצורך - כמו עכשיו - הם לא יוכלו למלא את תפקידם.

ישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם בהן הוכר הצורך בטיפול באזרחים נפגעי אירועים ביטחוניים (בנוסף לטיפול בחיילים). חלק מן המטפלים בתחום הפכו למומחים בעלי שם עולמי, שאף יצרו מודלים לטיפול בנפגעים והכשרת מטפלים. מדינות רבות פנו לישראל בעתות חירום ואסונות אזרחיים משלהם, לארגונים ההתנדבותיים והממשלתיים הישראליים העוסקים בנושא, ואלה נענו ועזרו להם. אך לא בטוח שכל מה שלימדנו את העולם, הצלחנו ליישם בבית.

ב-2016-2017 הוביל משרד ראש הממשלה מיזמי שולחן עגול בנושא "מתחברים לחוסן בחירום", בהם השתתפו 500 איש לאורך 22 מפגשים. בפברואר 2018 גובש נוסח הצעה להחלטת ממשלה על-פי תוצרי השולחן העגול, אולם אפילו פיילוט לתוכנית לא בוצע, משום שההחלטה לא אושרה. ב-2019 נערך מכרז לבחירת פרויקטור בנושא, ואף נבחר בעל תפקיד כזה, אך בסופו של דבר ההצעה מעולם לא הובאה לדיון בממשלה, והנושא לא קודם.

משרד ראש הממשלה מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה ממרץ 2021 כי בשל מחלוקות וחוסר בהירות בחלוקת הסמכויות בין רח"ל (רשות החירום הלאומית) לבין פיקוד העורף, לא ניתן היה ליישם את הסיכום. (דיון בקיצוץ הסמכויות של רח"ל לטובת פיקוד העורף והביקורת שניתנה על כך, ניתן למצוא בכתבת "המשרוקית" של גלובס כאן).

גורמים נוספים לעיכוב ההחלטה, על-פי משרד ראש הממשלה, היו המציאות הפוליטית, קיומה של ממשלת מעבר והתפטרותו של ראש רח"ל. התקציב שהובטח לפרויקט לא נשמר, ומאחר שבשנת 2020 פעלה הממשלה ללא תקציב, לא היה אפשר ליישם את הסיכום.

משרד ראש הממשלה מסר כי "רוח" ההחלטות כבר יושמה בחלק מהרשויות המקומיות, אך אכן כדאי לפעול להדבקה פורמלית של ההמלצות.

אחת מאבני הבניין של תוכנית החוסן היא הקמת מרכזי חוסן, אשר בשגרה אמורים ללמד את הציבור להיערך נפשית ופרקטית למצבי החירום, ובימי חירום ביטחוני, להיענות לפניות הנפגעים. המרכזים מופעלים ביישובי עוטף עזה, דרום הארץ ויהודה ושומרון. מרכז נוסף היה אמור להיבנות בנתיבות. משרד ראש הממשלה מסר כי ביקש להסדיר את בניית המרכז בנתיבות במסגרת דיוני התקציב לשנת 2020, אולם בהיעדר תקציב מדינה, לא הוקצה תקציב לנושא.

ועדת היגוי בין-משרדית שהתכנסה החל מינואר 2019, נועדה לדון בהקמה של מרכזי חוסן באזורים נוספים. גובשה תוכנית, ונקבעו לוחות זמנים לביצועה. התוכנית הגיעה עד שלב מפגשי החשיבה וכתיבת מסמך מצע למדיניות, אך שם נתקעה. כרגע אין אסטרטגיה לאומית לפריסה של מרכזי חוסן נוספים והפעלתם. הוקמו - שלא על-פי תוכנית אסטרטגית וללא סנכרון בין הגורמים שהיו אמורים לעבוד יחד על התוכנית - משרד חוסן אחד בגולן במימון משרד הרווחה ושני מרכזים בגליל במימון משרד הביטחון.

משרד הבריאות ציין בתשובתו למשרד מבקר המדינה ממרץ 2021 כי הוא ביקש שתתקבל החלטת ממשלה בנושא פריסה ארצית של מרכזי החוסן, אולם משרד האוצר התנגד לתקצוב מרכזי חוסן נוספים. עוד ציין המשרד כי בכוונת ועדת ההיגוי העליונה להציג את המתווה לפריסה ארצית של מרכזי החוסן למשרד ראש הממשלה, שהוא האמון על העלאת החלטת ממשלה בנושא לדיון.

תוכנית נוספת שמטרתה הייתה לחזק את החוסן החברתי בחירום, גם היא פותחה בהשקעה רבה אך לא הגיעה למימוש נכון למועד סיום התחקיר לדוח, סוף 2020.

מקור התקציב של מרכזי החוסן הוא מספר רב של משרדי ממשלה, ביניהן הבריאות, האוצר, הרווחה, משרד ראש הממשלה, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, המשרד לשוויון חברתי ומשרד העלייה והקליטה. זו אינה הקצאה קבועה, ובכל שנה על מרכזי החוסן לנהל משא-ומתן מחודש על התקציב שלהם, מול משרדים שלפעמים מעוניינים לצמצם את השתתפותם. התנהלות זו מעוררת חוסר ודאות בניהולם התקציבי של מרכזי החוסן ומביאה לקשיים בתפעולם, לעתים עד כדי חשש מפני סגירתם.

במאי 2019 פנו ראשי הרשויות בעוטף עזה לראש הממשלה ולשר האוצר וביקשו מהם לעגן את תקציב הפעלת מרכזי החוסן בבסיס התקציב של משרדי הממשלה. גם ועדת ההיגוי העליונה החליטה במאי 2019 כי תפעל להכין הצעת מחליטים בעניין בספטמבר 2019, ובד-בבד תנסה לקדם את הכנסת תקציב מרכזי החוסן לבסיס התקציב של המשרדים. זה לא קרה.

בתהליך שיתוף הציבור הסתבר כי ישנה שביעות-רצון גבוהה מן הטיפול במרכזי החוסן, אך בתקופות שיא מורגש המחסור בכוח-אדם. גם בתקופות שגרה, הגבלת מספר המפגשים אינה מספקת מענה טיפולי לאורך זמן.

קיים מחזור במטפלים דוברי שפות שונות ובעיקר רוסית, וספציפית בפסיכיאטרים דוברי השפה. משרד הבריאות ומשרד העלייה והקליטה אמרו כי ישנו מחסור באנשי טיפול דוברי שפות בכל הארץ, וכי נעשה מאמץ לקלוט אותם ולהכשירם. נקודת אור היא כי המרכזים כן פעלו בשנה האחרונה לקדם את הנגישות של מרכזי החוסן לקהילה הותיקה.

דוח קודם בנושא משנת 2015 הצביע על היעדר מענה מתאים ומועיל לנפגעי חרדה מהחברה הבדואית. על הרקע הזה הוקמו מרכזי חוסן בבאר שבע וברהט, הפונים ספציפית לאוכלוסייה זו. גם שביעות-הרצון ממרכזים אלה נראית גבוהה, אם כי נמסר על-ידי הציבור כי הם אינם מספקים פתרון לטווח רחוק.

הרפורמה בבריאות הנפש מעבירה בהדרגה בשנים האחרונות את הטיפול בבריאות הנפש של אזרחי ישראל מן הממשלה לקופות החולים. ב-2016 הוחלט להעביר לקופת החולים גם את שירותי בריאות הנפש בחירום, וזאת על רקע הקשיים בהם נתקלו משרד הבריאות והרשויות המקומיות במתן השירותים הללו שלא דרך תשתית קופות החולים.

חוזר מנכ"ל משרד הבריאות החליף 75 תחנות "מת"נ" לטיפול נפשי בחירום על-ידי הרשויות המקומיות, ב-50 מרפאות בריאות הנפש של קופות החולים שהיו אמורות לתת מענה מיד אחרי הטיפול בשטח. בפועל נפרשו מרפאות רק ב-30 מתוך 257 רשויות מקומיות, ואין תיאום בין מספר התושבים ברשויות השונות לבין מספר המרפאות. מכאן שצומצמה הנגישות למרפאות עבור תושבים רבים.

משרד הבריאות מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה כי נוסף על 50 המרפאות לבריאות הנפש המפורטות בחוזר המנכ"ל, בשעת חירום יהיה מענה טיפולי לנפגעי חרדה גם באמצעות המרפאות המתגברות של משרד הבריאות ומרכזי החוסן. המשרד ציין כי עם זאת, כבכל שנה, יתקיים דיון עם קופות החולים לבדיקת אפשרות לתוספת מרפאות בריאות הנפש בשעת חירום.

בכל קופות החולים ניכר מחסור בכוח-אדם לטיפול בבריאות הנפש בשגרה - בפסיכיאטרים ובפסיכותרפיסטים - שיתבטא ביתר שאת בשעת חירום - כמו עכשיו. במכבי צפוי מחסור בפסיכיאטרים לילדים ונוער, במאוחדת חסרים פסיכיאטרים למבוגרים ובכללית - פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. בתהליך שיתוף הציבור שערך משרד המבקר, סופר על אדם שקיבל תור לטיפול בטראומה על רקע מצב חירום, רק אחרי שלושה חודשים.

המבקר ציין עוד כי רוב המרפאות אינן ממוגנות, ולכן עוד יותר קשה יהיה לתת מענה בשעת חירום. בניגוד להחלטת משרד הבריאות מ-2018, קופות החולים לא העבירו למשרד הבריאות רשימה של מרפאות נפש הדורשות מיגון באזור עוטף עזה. קופת חולים כללית ענתה כי לא העבירה רשימה כזו משום שממילא היא קצרה בכוח-אדם, ואין לה אפשרות להפעיל בשעת חירום מרפאות נוספות באזורים עבורם הוגדר הכרח במיגון. קופת החולים מכבי ציינה כי אין לה מרפאות לבריאות הנפש בטווח של 20 קילומטר מהגבול.

משרד הבריאות ערך סקר נוסף למיפוי מצב מיגון המרפאות 20 קילומטר מהגבול הצפוני. ערב משבר הקורונה, הפרויקט לא התקדם, ולא מוגנו מרפאות נוספות. משרד הבריאות ציין בתשובתו למשרד מבקר המדינה כי המשרד "מתוקצב בחסר עבור מיגון מבני רפואה", לא רק בתחום בריאות הנפש, וכי הוא הצביע על המחסור בתקציב המיגון לפני משרד האוצר.

גורם נוסף שאחראי על טיפול בנפגעי האירועים הוא השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ"ח) במשרד החינוך. אולם דווקא בעוטך עזה, קשה לאייש את תקני הפסיכולוגים בשפ"ח. למשל, בשדרות מאוישים רק מחצית מהתקנים, הדלים ממילא (8.6 תקנים). המבקר ממליץ לכתוב תוכנית עידוד לפסיכולוגים שישרתו במרכזי החוסן בדרום.

סוגיה נוספת שעלתה היא בחינות הבגרות בעוטף עזה והמספר הגדול של בקשות לוועדות חריגים על רקע עומס נפשי. משרד החינוך לא הכין עדיין מתווה כולל לנושא, שעשוי לכלול אפשרות לקבל את התושבים הללו למוסדות אקדמאים בתנאים מיוחדים, על רקע הטראומה המתמשכת באזור.

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים