אושרה להפקדה תוכנית שער הכניסה ליישוב עוספיא

הציפייה של יזמי התוכנית היא שהקמת פרויקט מגורים, מסחר ותעסוקה בכניסה ליישוב תהווה עוגן כלגלי משמעותי

תוכנית "שער הכרמל", עוספיא / הדמיה: משרד אבירם אדריכלים
תוכנית "שער הכרמל", עוספיא / הדמיה: משרד אבירם אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה להפקדה את תוכנית "שער הכרמל", המציעה שינוי ייעוד שטח בגודל של כ-585 דונם בכניסה המערבית של היישוב עוספיא, מחקלאות וגן לאומי לטובת הקמת פרויקט המשלב מגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות.

הציפייה של הוגי התוכנית היא הפרויקט יהפוך לעוגן כלכלי ול"שער הכניסה ליישוב". בין היתר התוכנית מטפלת בכביש 672, "ציר הרכס" החוצה את עוספיא לאורכה ומתווה את אופי הבינוי לצידו כציר עירוני הכולל בנייה גבוהה יחסית עם מסחר ותעסוקה.

אחד ההישגים של התוכנית הוא בכך שהמתכננים הצליחו להגיע להסכמה בין הבעלים הפרטיים הרבים של הקרקע, שחלקם אף לא היו רשומים ככאלה, ולהביא למצב של איחוד וחלוקה מחדש. בין היתר הוסדר רישומם של עשרות מבנים לא חוקיים. מצד שני, בתים רבים שנבנו על תוואי דרכים מאושרות ושצ"פים ייהרסו.

כך או כך, התוכנית כוללת 1,600 יחידות דיור חדשות, כ-50,000 מ"ר שטחי מסחר, כ-110,000 מ"ר שטחי תעסוקה וכ-240 חדרי מלון וצימרים. הצפיפות הממוצעת היא 5.73 יחידות דיור לדונם. בנוסף, תוקם קריית חינוך יסודי ועל-יסודי שתיתן מענה לשכונה החדשה ולשכונות הסמוכות.

התוכנית הוכנה על-ידי האדריכל מרדכי אבירם, והיא יוזמה של הוועדה המרחבית רכס כרמל.

התוכנית שמה דגש על שמירת השטחים הפתוחים ומייצרת חיבור של השכונה החדשה לוואדיות ולשטחים הפתוחים הסובבים אותה. מצד שני, התוכנית קובעת באופן ברור כי יוצב "גבול פיזי" בין היישוב לגן הלאומי, "שיבטיח שמירה על הגן הלאומי". כמו כן, התוכנית קובעת כי ה"כיפה הדרוזית", הנקודה הכי גבוהה ביישוב, תהפוך לפארק עירוני בשטח של 13 דונמים.

היישוב עוספיא הוא מועצה מקומית שבה חיים כ-13,000 תושבים. רובם דרוזים ומיעוטם נוצרים ומוסלמים. על-פי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס, עוספיא ממוקמת במקום ה-4 מתוך 10. 

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, איתמר בן דוד, ציין כי "מדובר בתוכנית חשובה המביאה בשורה לציבור בעוספיא - הגדלת היצע של 1,200 יחידות דיור שיתנו מענה עבור הזוגות הצעירים ביישוב. תוכנית זו מהווה את המשך מגמת הפיתוח ביישובים הדרוזים שמובילים מינהל התכנון ומשרד הפנים".