בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ללא שינוי; "ההסלמה במצב הביטחוני פגעה באופן מוגבל בהתאוששות הכלכלית"

הריבית נשארה ברמה של 0.1%, בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים • השוק מעריך כי העלאת ריבית ראשונה תתבצע במחצית השנייה של 2022 • על פי הערכות, האינפלציה צפויה להתכנס אל תחום היעד לאחר פרסום מדד מאי

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ללא שינוי - ברמה של 0.1%. זאת בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק.

נוסח ההודעה של בנק ישראל לא השתנה לעומת הודעות קודמות. לפי בנק ישראל, תהליך החזרה לשגרה בישראל תומך בצמיחה מהירה בשנה הקרובה. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים לפעילות, נוכח הסיכונים הבריאותיים בארץ ובחו"ל והפגיעה במשק ובפרט בשוק העבודה. לכן, הוועדה תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה לאורך זמן, תוך שימוש במגוון כלים ככל שיידרש, כולל כלי הריבית. זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, בהתאוששות הכלכלית מהמשבר ובהבטחת המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסים.

עוד נכתב בבנק ישראל כי "ההתאוששות המהירה בפעילות הכלכלית נמשכת עם דעיכת מגפת הקורונה בישראל. עם זאת, החשש להתפתחותן של מוטציות עמידות לחיסונים או כאלה שיגרמו לתחלואה קשה יותר לאוכלוסייה שלא מחוסנת עדיין קיים, ומהווה סיכון לכלכלה ולשמירה על השגרה הכמעט מלאה אליה המשק נכנס בפתח חודש יוני. ההסלמה במצב הביטחוני שנמשכה כעשרה ימים פגעה ככל הנראה באופן מוגבל בלבד בתהליך ההתאוששות הכלכלית: משך ההסלמה היה קצר יחסית, וכתוצאה ממשבר הקורונה חלקים גדולים במשק הסתגלו לעבודה ולצריכה מרחוק. בנוסף, חלק ניכר מהפגיעה הכלכלית באירועים דומים בעבר הייתה בייצוא שירותי תיירות, בעוד שכתוצאה ממשבר הקורונה אלו ממילא נמוכים כעת".

הודעת בנק ישראל מגלמת אופטימיות זהירה נוכח השיפור בתחלואה בארץ אך בבנק מציינים כי קיימים סיכונים על הצמיחה מתחלואה במדינות אחרות. תוצר המשק היה נמוך, אבל בבנק ישראל מאמינים שזה זמני. בבנק ישראל ציינו את עליית ציפיות האינפלציה אבל לא מביעים חשש כלשהו מהסוגיה, אלא רואים זאת בתור דבר טבעי ודבר חיובי.

בנק ישראל מציין בהודעה כי סביבת האינפלציה עודנה נמוכה אך במגמת עלייה; מדד חודש אפריל עלה ב-0.3% והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 0.8%. על פי ההערכות היא צפויה להיכנס אל תחום היעד לאחר פרסום מדד מאי. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מכל המקורות הוסיפו לעלות ונמצאות בתוך תחום היעד; גם הציפיות לאינפלציה לטווחים הבינוניים והארוכים עלו והן מעוגנות במרכז התחום.

"ריבית בנק ישראל לא הולכת להשתנות בקרוב"

ריבית בנק ישראל נשארה ברמה נמוכה זה זמן מה, וצפויה להיוותר ברמה זו כפי שאמר הנגיד אמיר ירון לאחרונה (Lower for Longer - בדומה למדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב), בזמן שהשוק מעריך העלאת ריבית ראשונה במחצית השנייה של 2022.

בהודעת הריבית הקודמת העלה בנק ישראל את התחזיות למשק, כאשר תחזית חטיבת המחקר מעריכה שהתוצר יצמח ב-6.3% בשנת 2021. שיעור האבטלה הרחב צפוי לרדת עד ל-7.5% בסוף 2021, והיום פרסמה הלמ"ס כי שיעור האבטלה הרחב ירד לראשונה מפרוץ המשבר מתחת ל-10%.

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, מעריך כי "ריבית בנק ישראל לא הולכת להשתנות בקרוב, והמשקיעים יחפשו בעיקר רמזים לאופן בו בנק ישראל רואה את התפתחות האינפלציה, ואת הכלים המוניטריים אותם הוא מפעיל. הנטייה של הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות היא לראות באינפלציה כגורם זמני, אבל לא ניתן להתעלם מזה שהאינפלציה במחירי הנכסים החל מדירות ועד מחירי מניות היא כבר לא כזו זמנית. הנסיגה מהמדיניות המרחיבה תתחיל בצמצום רכישות האג"ח הממשלתיות, שהן למעשה 'הדפסת כסף'. אנו מעריכים שתהליך צמצום הרכישות החל כבר בישראל, אך המעבר לשלב הבא של העלאת ריבית לא צפוי לקרות השנה, ובכל מקרה לא לפני שהפד האמריקני יחליט להעלות ריבית".