גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוסיה לוחצת על הרשתות החברתיות כדי לשלוט בביקורת של מתנגדי הממשלה

הקרמלין השתמש בטוויטר ובפלטפורמות אחרות לקידום מטרותיו בחו"ל, אבל כעת מנסה למנוע ממתנגדי המשטר במדינה להשתמש באותם כלים בתוך רוסיה

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

ממשלת רוסיה מיהרה להשתמש ברשתות חברתיות כשניסתה לשנות את כיוון הבחירות בארה"ב, טוענים בכירים אמריקאים. היא לא כל כך שמחה לראות את יריביה מבית עושים אותו דבר.

לקראת הצבעה בפרלמנט בהמשך השנה, הקרמלין עושה כיוונים אחרונים לאסטרטגיה שלו ללחוץ על פלטפורמות כמו טוויטר, יוטיוב וטיק טוק כדי להסיר תוכן נגד הממשלה, מסווג מספר הולך וגדל של פוסטים כלא חוקים ומנפיק אוסף של בקשות להורדתם.

בינתיים נראה שהגישה של הקרמלין עובדת. ענקיות הטכנולוגיה במערב במקרים לא מעטים מצייתות. יוטיוב הסירה באופן זמני לינקים לתוכן שהציג את אסטרטגיית ההצבעות של האופוזיציה. בכירים רוסים אומרים שטוויטר פועלת לציית לבקשות להסרת תוכן שמוסקבה אמרה שאינו חוקי. טיק טוק, בבעלות חברת התוכנה הסינית ByteDance, הסירה או שינתה כמה סרטונים שביקרו את הממשלה וקידמו הפגנות של האופוזיציה ברחובות.

בטיק טוק, בטוויטר ובגוגל, החברה הבת של אלפאבת שהיא גם בעלי יוטיוב, אמרו שיחליטו אם למחוק תוכן בהתבסס על החוק המקומי במקומות בהם החברות פועלות ועל בסיס הקווים המנחים של החברות עצמן. אף אחת מהחברות לא הגיבה לגבי מקרים ספציפיים המוזכרים בכתבה זו.

הבחירות בספטמבר הזריקו ממד של דחיפות ליכולת הגדלה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשלוט בשיח הפוליטי במדינה. בדיוק כפי שריכז כוח בראשית שלטונו כשהלאים רשתות טלוויזיה או מכר אותן לבעלים הידידותיים לממשלה, כעת פונה הקרמלין לכיוון האינטרנט, אחד המפלטים האחרונים של חופש הביטוי.

הצעד נועד לסייע למפלגה השלטת, רוסיה המאוחדת, שחוותה ירידה בפופולריות בתוך כך שרמת החיים יורדת באופן עקבי ברוסיה. כעת המפלגה מתוכננת להילחם בבחירות בתומכיו של אלכסיי נבלני, מתנגד שלטון בולט המשרת עונש מאסר של שנתיים וחצי.

קנסות על חברות שלא יצנזרו

הממשלה הניחה הרבה מהתשתית החוקית להגדלת הלחץ על חברות הרשתות החברתיות, כולל חוקים חדשים המרשים לקנוס חברות שלא ממלאות אחר חוקי הצנזורה והסמכת הממשלה לסגור משרדים מקומיים של החברות אם לא יסירו תכנים שהממשלה מגדירה כלא חוקיים.

הרשויות שוב ושוב קנסו את הרשתות החברתיות מתחילת השנה ומאיימות לחסום את טוויטר. הן כבר גרמו לעיכובים בהעברת שירותי טוויטר ברוסיה, בגלל שהחברה לא מחקה פוסטים שהרשויות התלוננו עליהם. בחודש שעבר, הצנזור ברוסיה הודיע שפייסבוק וטוויטר יצטרכו לאחסן מידע על משתמשים רוסים בשרתים בתוך רוסיה החל מ־1 ביולי או להסתכן בתשלום קנס.

פוטין תיאר את המאמצים כצעד חשוב במאבק נגד תוקפנות המערב והדיסאינפורמציה שלו. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שהרגולטורים הרוסים פשוט אוכפים את החוק, בעוד שמומחים פוליטיים רואים בפעולות האלה חלק ממאמץ נרחב יותר למנוע מיריבי הנשיא דרך להתבטא, מאז שהיה גל הפגנות בשנה שעברה ומוקדם יותר השנה. בשבוע שעבר חתם פוטין על חוק שימנע ממקורביו של נבלני להשתתף בבחירות במידה ושופט יקבע בהמשך החודש שתנועת האופוזיציה שלהם היא ארגון קיצוני.

"יש רצון פוליטי ברוסיה כעת להיכנס בענקיות הרשתות החברתיות", אמר אנדריי סולדטוב, עמית בכיר במרכז לניתוח מדיניות אירופית מוושינגטון. "בתוך ההקשר של הצעדים הממשלתיים נגד פעילים פוליטיים, פיתח הקרמלין כלים ללחוץ על החברות הגדולות האלה כדי לסלק תוכן של האופוזיציה".

מה משותף לרוסיה, הודו, סין איראן וניגריה?

הגישה החדשה של רוסיה משקפת את הדרך שבה ממשלות אחרות ברחבי העולם מנסות למנוע מרשתות חברתיות להפוך למקום המפלט למבקרים שלהן. באפריל, הממשלה ההודית הורתה לטוויטר ולפייסבוק להוריד פוסטים הקשורים למגפת הקורונה שם.

סין חסמה את הרשתות החברתיות המערביות לחלוטין ואיראן חוסמת תוכן ביקורתי בזמן שהיא מנסה להציף פלטפורמות כמו Clubhouse וטוויטר בקולות התומכים בממשלה. בשבוע שעבר השעתה ניגריה את פעילות טוויטר במדינה ואיימה לנקוט צעדים נגד כל מי שישתמש ברשת, לאחר שטוויטר מחקה פוסט של נשיא ניגריה שכמה מבקרים פירשו כקריאה לאלימות.

בעולם כולו, מראים נתוני גוגל שבקשות להורדת תוכן מצד ממשלות זינקו בכמותן בשנים האחרונות וב־2020 הוכפלו. ברוסיה, הורידה החברה 329 אלף סרטונים מיוטיוב, עלייה של 10% לעומת הרבעון הקודם.

טיק טוק הודיעה שרגולטורים רוסים הגבירו את כמות הבקשות להסרת תוכן מאז ינואר ושחברות רשתות חברתיות החלו באופן כללי למחוק יותר פוסטים.

הבחירה של נבלני

במשך שנים, הבחירה של נבלני ביוטיוב כאתר שבו פרסם את החשיפות שלו של שחיתות בקרב בכירי הממשלה הרוסית הרתיחה את הרשויות ברוסיה. עם זאת, העימות בין הקרמלין לחברות הטכנולוגיה הגיע לשיא מוקדם יותר השנה לאחר שרוסים צעירים הפכו את חשבונות האינסטגרם, הטוויטר והטיק טוק שלהם לפלטפורמות לביטוי הכעס שלהם על כליאת נבלני.

מתנגד המשטר האפקטיבי ביותר והמוכר ביותר ברוסיה בשנים האחרונות בקושי שרד את מה שבכירים במערב הגדירו כניסיון הרעלה באוגוסט האחרון, ולאחר שהחלים בברלין נעצר עם חזרתו לברלין בינואר. רופאים רוסים אמרו שמחלתו של נבלני הייתה קשורה לחוסר איזון בחילוף החומרים שלו, בדומה להתקפה של סוכר נמוך.

סטודנטית אחת בעיר יארוסלבל, מחוץ למוסקבה, התפרסמה בכל רוסיה כשצילמה את עצמה מורידה מהקיר דיוקן של פוטין והעלתה את הסרטון לטיק טוק. היא תוחקרה בידי המשטרה אחרי המעשה.

מפגינים אחרים שמו לב שחלק מהפוסטים שלהם החלו להיעלם. מעט לפני הפגנה שנערכה ב־23 בינואר, ניקולאי שחירב, סטודנט למשפטים מהעיר הסיבירית ניז'נרטובסק, אמר שטיק טוק הסירה שני סרטונים שהעלה שקידמו הפגנות ברחוב, ללא הסבר.

במקרה אחר, מנהיג האופוזיציה איליה ישין התלונן בטוויטר שיוטיוב מחקה באופן זמני לינק לאסטרטגיית הצבעה שאויבי הקרמלין רוצים ליישם על מנת לנגוס בכוחה של מפלגת רוסיה המאוחדת של פוטין. הוא אמר שההודעה שקיבל מיוטיוב אמרה שהלינק שלו הפר את הכללים שלה לגבי מרמה.

גם בעיתון האקטיביסטי סוטה וויז'ן שמו לב שהוסר לינק מאחד הפוסטים שלהם ביוטיוב. לאחר שהעיתון התלונן, הלינק הוחזר לשימוש.

בלוגר סרטונים נוסף, מיכאיל פטרוב, אמר שהסאונד הוסר מסרטון שהעלה לטיק טוק. הוא ניסה למשוך תשומת לב לקטע שהצוות של נבלני העלה ליוטיוב והתמקד בארמון בים השחור השייך לכאורה לפוטין. מאז, אמר, החל לצנזר את עצמו. "זה מפחיד", אמר.

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג