גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמה מלאכת הרכבת הממשלה: יש עתיד חתמה על הסכמים קואליציוניים עם כל השותפות בממשלה

לקראת השבעת ממשלת השינוי ביום ראשון הקרוב: מפלגת יש עתיד חתמה על הסכמים קואליציוניים עם כל השותפות לממשלה - זאת כדי להניח אותם בזמן על שולחן הכנסת לאישור ● מה קיבל ליברמן, מה קיבלו מרצ והעבודה בנושאי דת ומדינה ומה ההישג הגדול של מנסור עבאס?

חתימת ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד למרצ / צילום: יח"צ
חתימת ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד למרצ / צילום: יח"צ

שעות ספורות לפני שנדרש להניח את ההסכמים על שולחן הכנסת, השלימה מפלגת יש עתיד את החתימה על הסכמים קואליציוניים מול ישראל ביתנו, רע"ם, מפלגת העבודה, כחול לבן, תקווה חדשה וימינה. זאת לאחר שאמש נחתם ההסכם מול מרצ.

מפלגות ימינה ויש עתיד חתמו אחרונות על ההסכם הקואליציוני ביניהן לקראת הקמת ממשלת האחדות ובכך נסתיימה מלאכת הרכבת הממשלה, אשר השבעתה עתידה להתקיים ביום א׳ הקרוב. כלל ההסכמים הקואליציוניים הונחו במזכירות הכנסת.

ראש הממשלה המיועד, נפתלי בנט מסר כי "החתימה מביאה לסיום שנתיים וחצי של משבר פוליטי. אתגרים כבירים ניצבים בפנינו ואזרחי ישראל כולה נושאים אלינו עיניהם בתקווה. הממשלה תעבוד למען כל הציבור הישראלי - דתיים, חילונים, חרדים, ערבים - ללא יוצא מן הכלל, כאיש אחד. נפעל יחד, מתוך שותפות ואחריות לאומית, ואני מאמין שנעשה ונצליח".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד מסר כי "לציבור בישראל מגיעה ממשלה מתפקדת ואחראית שבראש סדר העדיפויות שלה ניצבת טובת המדינה. למען זה הוקמה ממשלת האחדות. כל השותפים בה מחויבים בראש ובראשונה לאזרחי ישראל".

ההסכם עם ימינה

ההסכם הקואליציוני שנחתם בין ימינה ליש עתיד יהיה הסכם הגג של ההסכמים הקואליציוניים ותוכנו יהיה מחייב בכל מקום שיש אי התאמה מול אחד מההסכמים האחרים. ב-27.8 בשנת 2023 מתחלפים ראשי הממשלה בנט בלפיד, ואילו בנט יכהן כשר הפנים, איילת שקד כשרת משפטים וגדעון סער כשר החוץ במקום לפיד. בנוסף תחזיק ימינה בתיק ההתיישבות עבור ניר אורבך ותיק הדתות עבור מתן כהנא. תקציב המדינה יהיה דו שנתי ויאושר תוך 140 יום. עוד סוכם כי ייסגרו משרדי המים, עניינים אסטרטגיים, דיגיטל וקידום קהילתי וכן כי מרכז ההסברה יחזור ממשרד התחבורה למשרד התרבות.

יש עתיד תחזיק בתפקיד יו"ר הכנסת כל זמן שהממשלה קיימת, בעוד תפקיד יו"ר הקואליציה יהיה בהתאמה עם זהות ראש הממשלה ומטעמו. ימינה תחזיק בראשות ועדת הבריאות, יש עתיד בוועדת המדע וכן בוועדת חוץ וביטחון, ביטחון הפנים, קידום מעמד האישה. לאחר מועד החילופים תקבל יש עתיד את ועדת חוקה וועדת חינוך. בוועדה לבחירת שופטים יכהנו תחילה סער ושקד ובוועדה למינוי דיינים יכהנו מתן כהנא וזאב אלקין. שר הדתות יקדם בחקיקה אפשרות למתן כשרות שלא על ידי הרבנות הראשית וכן למינוי רבנים ראשיים מהציונות הדתית וגיור באמצעות רבני ערים. בסעיף נוסף נכתב כי יישמר הסטטוס קוו - בניגוד להסכמים שנחתמו מול מרצ, העבודה וישראל ביתנו.

עוד הוסכם כי חוק הגיוס יועבר תוך 90 יום במתכונת של ליברמן וכן על פיילוט למתן דמי אבטלה לעצמאים. בנוסף מכון התקנים יהפוך לרגולטור. על שטחי סי האחריות תישאר בידי שר הביטחון ויוספו תקני אכיפה למנהל האזרחי.

ההסכם עם תקווה חדשה

בהסכמים מול תקווה חדשה הוכנס לבסוף, וחרף ההכחשות, החוק לצינון ראש ממשלה שצפוי, אם יעבור בכנסת, למנוע מנתניהו להתמודד בבחירות הבאות לכנסת וכן החוק לקציבת כהונה של ראש ממשלה.

במסגרת התפקידים שתקבל לידיה תקווה חדשה: תיק המשפטים לשנתיים ולאחר מכן תיק החוץ עבור גדעון סער, תיק החינוך שתקבל יפעת שאשא ביטון, תיק השיכון שיקבל זאב אלקין ותיק התקשורת שיקבל יועז הנדל. המפלגה תחזיק גם בוועדה לזכויות הילד, ובוועדת החינוך בכנסת ולאחר שנתיים בוועדת חוץ וביטחון ברוטציה עם יש עתיד. בנוסף תחזיק המפלגה גם בתיק ירושלים.

סער יכהן כיו"ר ועדת שרים לחקיקה, אלקין כיו"ר הקבינט לדיור וכן תוקם ועדת שרים לענייני דיגיטציה למען שיפור השירותים הממשלתיים. עוד הוסכם על העברת תחום מעונות היום בתוך 30 יום ממשרד הרווחה למשרד החינוך.

בתקווה חדשה חתמו מול יש עתיד על כך שהם יתנגדו לכל הצעת חוק פרטית שלא תעבור את ועדת שרים לחקיקה. עוד בהסכם, למרות שלא תואם עם יתר המפלגות: פיצול תפקידי היועמ"ש, חקיקת חוק יסוד החקיקה, קידום חוק אי הפללת משתמשי קנאביס, קידום תוכניות לבניית כבישים ביהודה ושומרון והגדלת מספר תקני האכיפה בשטחי סי במנהל האזרחי. תקווה חדשה קיבלה גם את תפקיד יו"ר הקונגרס היהודי העולמי ככל הנראה עבור דני דיין.

ההסכם עם כחול לבן

בהסכם הקואליציוני שנחתם בין יש עתיד לכחול לבן מודגשת היות הממשלה ממשלת אחדות שתפעל לאיחוי השסעים בעם, לחיזוק הדמוקרטיה ושלטון החוק ולשוויון זכויות מלא.

כחול לבן כמו כל השותפות, מסכימה לתקציב דו שנתי ולחילופי ראשי הממשלה בין לפיד לבנט. מטעמה יכהנו ארבעה שרים: שר הביטחון בני גנץ; שר התרבות והספורט חילי טרופר שאליו יועבר מרכז ההסברה; שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה; ושר לחדשנות מדע וטכנולוגיה.

הוויכוח על מינוי סגן שר נוסף במשרד הביטחון כפי שרצה גנץ לא הוכרע ויקבע בהמשך. גנץ יכהן כמובן בקבינט המדיני בטחוני,בוועדת הכלכלה והועדה לפניות הציבור ושר מטעם המפלגה יהיה יו"ר ועדת הסמלים והטקסים.

כחול לבן תקבל בנוסף שתי ועדות בכנסת - ועדה לפניות הציבור וועדת הכלכלה - האיוש הזה חשוב במיוחד שכן לישראל ביתנו של ליברמן שליטה על רוב מוקדי הכוח הכלכליים האחרים, ובוועדת הכלכלה ניתן במידת מה לאזן זאת.

סעיף נוסף בהסכם קובע מנגנון פתרון מחלוקות בנושאים הכלכליים. בהסכם נקבע כי חוק הגיוס שקבע משרד הביטחון לפני שלוש שנים ועבר בקריאה ראשונה יקודם לא לפני שוועדה של משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון יכינו מודל שירות לאומי/אזרחי המיועד לכלל האוכלוסיות.

בהיבט הכלכלי נקבע כי משרד הביטחון ומשרד האוצר יכינו תוכנית רב שנתית לתקציב הביטחון. לפי ההסכם הממשלה תפעל להעלאת כל יהודי אתיופיה בתוך שלוש שנים. כן נקבעה הסדרה בחוק של מצבי חירום לאומיים - כנראה חיזוקה של רשות החירום הלאומית.

בוויכוח בין גנץ לבנט על הגברת האכיפה על הבנייה הלא חוקית בשטחים, ניצח גנץ וזרוע האכיפה נותרה במנהל האזרחי תחת משרד הביטחון ואף נוספו לה תקנים ומשאבים להגברת האכיפה.

בהיבט דת ומדינה כחול לבן שותפה לסעיף הקובע את שינוי תקנות הכשרות, פתיחת מרכולים בשבת וכן קידום תחבורה ציבורית בשבת. עוד סעיפים עוסקים בחיזוק האוכלוסייה הערבית הדרוזית והצ'רקסית, חיזוק הצפון, החקלאות ועוד.

ההסכמים על מפלגת העבודה ומרצ

בהסכם עם מרצ נכתב כי תפקידי השרים יהיו: משרד הבריאות, משרד הגנת הסביבה והמשרד לשיתוף פעולה אזורי ובכנסת יו"ר ועדת העלייה וכן סגן יו"ר הכנסת. בתחום המדיני נכתב כי יש להימנע מצעדים חד צדדיים ובתחום הלהט"ב נכתב כי הצדדים מסכימים לפעול לקידום זכויות הקהילה הגאה וכן לקידום תחבורה ציבורית בשבת ותיקון החוק כך שאפשר יהיה לפתוח מרכולים בשבת.

כמו בהסכמים עם מפלגות אחרות נכתב כי לא ניתן יהיה לצרף סיעה נוספת לקואליציה ללא הסכמת מרצ.

לפי ההסכם עם מפלגת העבודה שנחתם עם יו"רית המפלגה מרב מיכאלי, העבודה תקבל שלושה תפקידי שרים בממשלה. מיכאלי תהיה שרת התחבורה, עומר בר לב שר לביטחון פנים בתיק שיורחב ונחמן שי שאינו ח"כ ימונה לשר לענייני תפוצות. במשרד זה יוקם אגף חדש להתחדשות יהודית - משמע אגף שיעסוק בתנועות היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית.

מיכאלי תהיה חברת הקבינט המדיני ביטחוני וכן תעמוד בראש ועדת שרים לשוויון מגדרי שתוקם ביוזמתה ולקדם חוק שוויון. בכנסת תקבל העבודה ראשות של ארבע ועדות שבהן ועדת חוקה חוק ומשפט וכן ועדת העבודה והרווחה.

בוועדה למינוי שופטים יהיה נציג של העבודה, כאשר נפתלי בנט יהיה ראש הממשלה ולאחר החילופים, מיכאלי תיכנס לוועדה מטעם הממשלה.

בהסכם סעיפים זהים לאלה של מרצ ובהם קידום חקיקה בנושאי דת ומדינה שעליהם תושג הסכמה לאומית רחבה, אך אין פירוט. סעיף אחר קובע קידום של מה שמכונה "חלופת האגודה" בהעברת זכויות על מגרשים בקיבוצים ובמושבים, מהלך העשוי להקל מאוד על קבלת זכויות אלה. לעבודה נשמרת הזכות כמו לכל המפלגות בקואליציה למנוע כניסת מפלגה נוספת.

ההסכם עם ישראל ביתנו

בהסכם שנחתם מול ישראל ביתנו עיקרי ההסכמות היו בתחום הכלכלי מאחר שליברמן מופקד על משרד האוצר. בראשם ההסכמות בין המפלגות נמצא תיקון החוק להעברת תקציב דו שנתי.

לליברמן יהיה שר נוסף במשרד האוצר וכן משרד הנגב והגליל ומשרד החקלאות ובכנסת ועדת הכספים וועדת הרפורמות. עוד הוסכם להקים ועדת שרים לענייני רגולציה. כחלק מחוק ההסדרים הוסכם בין יש עתיד לישראל ביתנו על קידום תוכנית כוללת בשיתוף שר המשפטים להפחתת הנטל הרגולטורי.

בנוסף הכניסה ישראל ביתנו להסכם את הדרישה לחייב לימודי ליבה בכל בתי הספר המתוקצבים ולפעול נגד מי שלא ילמדו - בשלילת תקציבים. בנוסף באופן כללי נכתב כי הממשלה תדאג לרווחת תושבי אשקלון ולקידום תוכנית לאומית לפיתוח הצפון.

עוד הוסכם על קידום חקיקה למניעת כהונה רציפה מראש ממשלה למעלה משמונה שנים או שתי כהונות, כולל הדרישה לצינון ראש ממשלה - מה שימנע מנתניהו להשתתף בבחירות הבאות.

בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה מבקשת ישראל ביתנו כמו מרצ לפעול לקידום תחבורה ציבורית בשבת ופתיחת עסקים וכן לקידום נישואים אזרחיים. ולסיום דורשת ישראל ביתנו שישראל תפעל למניעת השתלטות פלסטינים על שטחי סי על ידי פיקוח ואכיפה על בנייה בלתי חוקית.

הסכם עם רע"ם

להסכם הקואליציוני שנחתם בין יש עתיד לרע"ם יש משמעויות היסטוריות ומעשיות מרחיקות לכת, הן עבור החברה הערבית והן לישראל ככלל. ראשית כניסתה של מפלגה ערבית לא ציונית לקואליציה באופן רשמי ומלא - גם אם לא לממשלה עצמה - היא צעד תקדימי היסטורי. גם אם ברע"ם נוקטים בגישה שנקטו בעבר הסיעות החרדיות האשכנזיות של אי מינוי שרים מטעמן.

למנסור עבאס שמורה הזכות להתמנות לסגן שר במשרד ראש הממשלה, אך כרגע יש התנגדות עזה במפלגתו לכך - וממתינים להכרעת מועצת השורא - חכמי הדת בנושא.

עבאס וחבריו יקבלו שתי ועדות בכנסת - ועדת הפנים, שממנה הוצא נושא ביטחון הפנים, וועדה לענייני החברה הערבית. כן ימונה נציג המפלגה לתפקיד סגן יו"ר הכנסת. לפי ההסכם תוקם ועדת שרים לענייני החברה הערבית, אם עבאס יתמנה לסגן שר, הוא יהיה חבר בה, וכן צוות בהשתתפות בנט, לפיד ועבאס לטיפול שוטף ופתרון בעיות דחופות בחברה הערבית.

ההיבט השני הדרמטי בהסכם הוא המכלול התקציבי שנועד לתת דחיפה כלכלית חברתית לחברה הערבית, ולצמצם את הפערים מול החברה היהודית בישראל.

זה יתבטא בתקציבים מובטחים של 35 מיליארד שקל ועוד כ 18 מיליארד שקל לדיון עתידי. החלוקה שאותה חשפנו ופירטנו בגלובס: 30 מיליארד שקל לתוכנית חומש המיועדת לחברה הערבית, הבדואית וכן הדרוזית והצ'רקסית. איגום של שלוש תוכניות חומש - מה שמעניק לעבאס הישג פוליטי מול כל המגזרים הללו. מדובר בהכפלה של סכומי תוכניות החומש הקודמות.

לבד מכך יוקדשו 2.5 מיליארד שקל לתוכנית חומש למיגור הפשע והאלימות בחברה הערבית כשמתוך זה מיליארד שקל ייעודו לתוכניות חינוכיות וחברתיות ולא לאכיפה. עוד 2 מיליארד שקל יוקצו בשנתיים לתוכנית תשתיות תחבורה בערים הערביות בתוך שנתיים, כשהממשלה תדון בהרחבת התוכנית הזו עד להיקף של 20 מיליארד שקל. עוד חצי מיליארד שקל למשך חמש שנים, נועדו לרשויות ולעיריות הערביות להשוואת מענקי האיזון שלהן לרשויות היהודיות.

בתחום השיכון והדיון - תימשך הקפאת חוק קמיניץ והממשלה תדון בתיקונו, תוקפא הריסת בתים שנבנו ואוכלסו עד לינואר 2021, ויאושרו שלושה ישובים לא מוכרים בנגב: עבדה, חישם-זנה וא-רחמה.

לגבי ישובים אחרים לא מוכרים תהיה התדיינות לאישורם בתוך תשעה חודשים. כן יוגדלו ל-10,000 מספר יחידות הדיור המשווקות בחברה הערבית, ויחתמו הסכמי שיווק ובנייה ברשויות הערביות.

כן סוכם על תוכנית ממשלתית שתפעל לייצוג שוויוני של ערבים במשרות בכירות בשירות הציבורי.

בשורה התחתונה, עבאס מימש את מדיניות שעליה הצהיר לראשונה בגלובס - של הצטרפות למשחק הפוליטי לצורך השפעה מבפנים, לשם השגת תקציבים ופתרון בעיותיה של החברה הערבית בישראל.

הוא שבר בכך טאבו ארוך שנים של הפוליטיקאים הערבים, וצפוי אם המהלך יצליח לקבל רווחים פוליטיים כבדי משקל. לא בכדי חברי המשותפת תוקפים אותו בחריפות ומנסים להדגיש את מה שאין בהסכם הקואליציוני.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים