זו שעת כושר להסדרת שוק התעסוקה בישראל. אל תפספסו

כדי להסדיר את תחום התעסוקה בישראל, חייבים לקדם החלטת ממשלה הקובעת על איחודם של שירות התעסוקה, זרוע העבודה ומנהלת התעסוקה שהוקמה לאחרונה על ידי האוצר ליחידת סמך אחת - גוף מקצועי אחד שיתכלל את כל הפעילויות בתחום התעסוקה בשירות הציבורי

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

קברניטים יקרים, תניחו לאגו, תתעלמו מוועדי העובדים, החלישו רעשי רקע של יועצים מטעם ותתמקדו במטרה העליונה - הקמת גוף עצמאי מקצועי וחזק, שיתמודד באופן מטיבי מול משבר התעסוקה בישראל.

אם תבחרו ללכת נגד האינטרס הלאומי, תמצאו עצמכם עוד כשנתיים מתגוללים בהאשמות הדדיות ובתירוצים אינסופיים, שיבקשו להסביר את הסיבות לכישלונכם - מדוע לא הצלחתם להביא מזור לאלפי מובטלים? ולמה ההכשרות המקצועיות נתקעו אי שם בשנות ה-70?

המעבר של זרוע העבודה לפני ארבע שנים למשרד הרווחה היה נכון מבחינת התפיסה כי עידוד תעסוקה מביא להפחתה בצורך לשירותי הרווחה, אולם ההטמעה של זרוע עבודה אל תוך משרד הרווחה ארכה שנתיים. אתם קולטים, שנתיים! כי השירות הציבורי אינו חברה פרטית והעברת המחשוב, המטות, החשבות, התגברות על דרישות עובדים והמון המון בירוקרטיה מונעת מעבר חד וחלק - גם אם אתם שרים בעלי ניסיון וחדורי מוטיבציה. לא תנצחו את זה.

מאבקי הכוח יתישו אתכם ויגזלו מכם אנרגיה, שחייבת להיות מופנית לטובת שירות טוב יותר לאזרחים דרך גיבוש ויישום מדיניות אחידה בתחום התעסוקה וההון האנושי, שהם גם מגבירי צמיחה וגם תורמים לצמצום העוני.

אז מה צריך לעשות? להניח למאבקים ולאגו ונצל את שעת הכושר של ממשלה חדשה. תפגינו מנהיגות. כי מה שלא תחליטו עליו עכשיו, לא תצליחו לקדם עת תום הקדנציה. הפתרון אינו מסובך, לא לוקח זמן רב והוא בהישג יד: החלטת ממשלה הקובעת על איחודם של שירות התעסוקה, זרוע העבודה ומנהלת התעסוקה שהוקמה לאחרונה על ידי האוצר ליחידת סמך אחת - גוף מקצועי אחד שידאג ויתכלל את כל הפעילויות בתחום התעסוקה הפזורות ברחבי השירות הציבורי.

יחידת הסמך חייבת להיות סטטוטורית כמו הבנקים, המרכזים הרפואיים, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות החברות, רשות המיסים וכדומה. רק יחידת סמך סטטוטורית תדע לתת מענה איכותי ומיידי למשבר התעסוקה וגם תצעיד את המשק הישראלי קדימה בכל הקשור להכשרות מקצועיות.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, עיתונאי לשעבר ששימש כיועץ בכיר לשרי הפנים, הכלכלה ועבודה ורווחה