גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלון מאסק בבית המשפט: "המטרה שלנו היא לא להיות חברת מכוניות"

מנכ"ל טסלה מתמודד עם יום נוסף של חקירה צולבת לאחר יום לוהט ראשון בבית המשפט

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלון מאסק אמר שטסלה רכשה את החברה SolarCity מסיבה יסודית אחת: להפוך ליותר מחברת מכוניות בלבד.

מנכ"ל טסלה אמר את הדברים בזמן שסיכם יומיים של עדות, לעתים סוערת, בבית המשפט, שם הגן על הרכישה בגובה כ־2.1 מיליארד דולר שהושלמה בשנת 2016 בתקופה בה גם טסלה וגם SolarCity נאבקו מבחינה פיננסית.

השופט ג'וזף סלייטס השלישי, השופט המכהן בתביעה, תקף את הלוגיקה של העסקה בסוף העדות של מאסק. "טסלה התמודדה עם רוחות פנים, היו לה עניינים משלה", אמר השופט. "ולמה ברגע זה חיפשה לרכוש חברה סולרית?"

"המטרה אינה להיות חברת רכב. יש הרבה חברות רכב", השיב מאסק, "אלא חברת מכוניות חשמליות שהיא חלק מעתיד של אנרגיה מתחדשת, כמו גם שאחסון אנרגיה סולרית הוא חלק מהעתיד הזה".

קבוצת בעלי מניות טוענת שמאסק שלט ברכישת החברה הסולרית בזמן שיש לו עניין פיננסי בשתי החברות, שרבים מהדירקטורים התנגדו לרכישה ושטסלה שילמה יותר מדי עבור SolarCity. מאסק אמר שלא הכתיב את הליך ההסכם או המחיר והוציא עצמו מההצבעה של בעלי המניות.

ביום שלישי שוב נאבק מאסק עם עורך הדין של התובעים, רנדאל בארון, והתנגד לרמיזה שלו על כך שהוא "צירף לקבוצה פרטית" מנהלים של טסלה לעבוד על ההסכם מחוץ לפיקוח חבר המנהלים. אחר כך אמר מאסק שעורך הדין "ירה לעצמו ברגל" כששני האנשים התווכחו על מחיר מניית SolarCity בזמן סגירת העסקה.

החברה SolarCity נוסדה בידי אחיינים של מאסק, ומאסק היה יושב הראש שלה ובעל המניות החזק ביותר באותה תקופה. התובעים, שכללו קרנות פנסיה שיש להן מניות של טסלה, איפיינו את ההסכם כמזימה להיטיב עם מאסק ולהציל חברת אנרגיה סולרית שהייתה על סיפה של חדלות פירעון.

בעלי המניות טענו שמאסק וטסלה לא גילו באופן מלא במהלך גיבוש ההסכם עד כמה SolarCity הייתה קרובה לכך שייגמר לה הכסף. בארון שאל את מאסק לגבי הודעת דואר אלקטרוני מיולי 2016 שנשלחה אליו מאחיינו, מנכ"ל SolarCity לינדון ריב. בהודעה כתב ריב שהחברה שלו "מאוד חסרה מזומנים". ההצעה של טסלה לרכוש את SolarCity פורסמה ביוני 2016.

"האם היית מופתע עד כמה גרוע היה המצב של SolarCity?" שאל בארון.

מאסק השיב ש־SolarCity יכלה לגייס הון אבל לא יכלה בקלות להגיע לשווקים בזמן שהצעת טסלה לרכוש את החברה הייתה תלויה באוויר. "זה היה ברור ש־SolarCity הייתה צריכה לגייס הון, מה שעשו ויכלו לעשות לפני כן פעמים רבות, אבל הם לא יכלו לעשות זאת אלא אם טסלה ביטלה את הרכישה", אמר מאסק.

ההגנה של מאסק כוללת הוכחה שבזמן שרצה שהעסקה תצא לפועל, הוא לא הכתיב את תנאיה והרשה לדירקטור עצמאי, רובין דנהולם - כיום יו"ר טסלה - לשאת ולתת עם SolarCity. הוא גם אמר שרכישת SolarCity הייתה חיונית ליצירת המוצר שיחבר בין ייצור אנרגיה לתאי הסוללות המכונים Powerwalls.

בארון לחץ על מאסק לגבי התקשורת בין מנכ"ל טסלה ומנהלים אחרים, דירקטורים ויועצים לגבי ההסכם לפני שנקבע המחיר. כשהצביע על כך שמאסק הזכיר הצעת פרמיה של 30% יותר ממחיר המניה של SolarCity, אמר בארון: "אז כן היית מעורב בדיונים הכלכליים".

מאסק דחה את הדברים, כפי שעשה במקרים אחרים, ואמר שהדברים שיקפו את הגישה הכללית שלו לתמחור של מיזוגים בין חברות. "בהחלט לא השתתפתי בדיונים ממשיים", אמר. "אלה נעשו על ידי חבר המנהלים".

מאסק ובארון נלחמו זה בזה במשך כל המשפט. מאסק נזף בעורך הדין בתצהיר משנת 2019, כשכינה אותו "ראוי לנזיפה" על כך שהוא "תוקף את האנרגיה המתחדשת".

למרות שהשאלות של בארון התמקדו בעיקר בשאלה איזה מידע קיבלו בעלי המניות של טסלה לגבי המצב הפיננסי של SolarCity, הפליג מאסק לעתים לתחומים אחרים, בייחוד כשהדברים הגיעו לדיון בשאלה אם הייתה לו שליטה גדולה מדי על הרכישה, שאלת מפתח במשפט.

ביום שני אמר מאסק שהוא לא נהנה להיות הבוס של טסלה. "אני די שונא את זה, והייתי מעדיף בהרבה לבלות את זמני בעיצוב והנדסה, שזה מה שאני אוהב באופן בסיסי לעשות", אמר.

כששאל בארון ביום שלישי את מאסק אם שיקר לגבי מתי יהיה מוכן מוצר ליבה של SolarCity להימכר בכמויות גדולות, השיב: "אני נוטה להיות אופטימי". בארון השיב מיד: "זה יותר מאופטימי. זה פשוט לא נכון".

מנכ"ל טסלה גם מתח ביקורת על חברות יריבות שיש להן שתי רמות של בעלי מניות שעשויות להותיר בידי חלק מבעלי המניות יותר כוח הצבעה. הוא ביקר את חברת פורד, שם מבנה המניות בשתי רמות מאפשר למשפחת פורד יותר שליטה, ואת פייסבוק, שם יש למנכ"ל מארק צוקרברג יותר כוח הצבעה, בין היתר. מניות טסלה של מאסק מגיעות ללא זכויות הצבעה מיוחדות. בפורד סירבו להגיב ופייסבוק לא הגיבה לבקשות תגובה על דבריו של מאסק.

אם יפסיד מאסק במשפט, הוא עשוי להתבקש לפצות את טסלה. התשלום הזה יכול להיות שווה לערך של כל העסקה לרכישת SolarCity אם השופט המכהן יגיע למסקנה שהחברה הסולארית לא הייתה שווה כלום כשהסכימה טסלה לרכוש אותה.

חברים אחרים בחבר המנהלים של טסלה בזמן ההסכם הסכימו בשנה שעברה לקבל ביחד 60 מיליון דולר, שישולמו על ידי חברת ביטוח. חברי הדירקטוריון, שלחלקם יש עניין גם בטסלה וגם ב־SolarCity, הכחישו שפעלו לא כשורה.

אחיו של מאסק קימבל מאסק נקרא להעיד אחריו. כמה חברי דירקטוריון של טסלה היום ובעבר צפויים גם הם להעיד. אחייניו של מאסק ומייסדי SolarCity לינדון ופיטר ריב גם הם צפויים להיקרא להעיד. עד שיוכרע פסק דין עלולים לחלוף כמה חודשים.

לי רודי, אחד מעורכי הדין האחרים של התובעים, לחץ על קימבל מאסק לגבי השאלה אם קשריו הפיננסיים לחברים אחרים בדירקטוריון של טסלה השפיעו על עצמאותו. קימבל מאסק ביקש הלוואה של 10 מיליון דולר מאחיו כמה חודשים לפני שמאסק דיבר עם הדירקטוריון לראשונה לגבי רכישת SolarCity. הכסף, כך אמר קימבל מאסק, היה אמור להיות מושקע בחברת המסעדות שלו.

קימבל מאסק ביקש את ההלוואה בגלל שההון שלו היה קשור במניות, שחלקן היו ב־SolarCity ולאחרונה ירדו בערכן, כך אמר. אחיו לא סיפק את ההלוואה, העיד קימבל מאסק.

קימבל מאסק אמר שהוא מייצג את האינטרסים של בעלי המניות של טסלה בתמיכה בהסכם לרכישת SolarCity ואמר שהוא מאמין שאנרגיה סולארית "הולכת להפוך לתעשייה הגדולה ביותר בעולם".

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה