גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך למשבר קואליציוני? מכבש הלחצים מאחורי חוק ההסדרים

הטיוטה האחרונה שפורסמה לחוק ההסדרים הייתה שריקת המחצית של הקרבות בממשלה • מרפורמת החקלאות, דרך המטרו ואגרות הגודש ועד המפעלים המזהמים בחיפה: הפערים האידאולוגיים בין השרים נותנים את אותותיהם, ויש כבר מי שמאיים: "לא נעביר את התקציב"

ראשי הסיעות של הממשלה החדשה / צילום: יוסי זמיר
ראשי הסיעות של הממשלה החדשה / צילום: יוסי זמיר

בקואליציה מפעילים לחצים כבדים כדי להכניס שינויים אחרונים בחוק ההסדרים ששר האוצר צפוי להניח על שולחן הממשלה ביום ראשון הקרוב. במסגרת אותם שינויים, הקמת רשות רגולציה במשרד ראש הממשלה חזרה לטיוטה האחרונה שפורסמה להערות הציבור. זאת, חרף התנגדות היועצים המשפטיים, שנחשפה בגלובס.

המפלגות נאבקות בישורת האחרונה נגד הרפורמה בחקלאות שמוביל השר עודד פורר בחסות משרד האוצר, נגד אגרות הגודש ונגד תוכנית המטרו השאפתנית. גם הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים צפויה להפוך למוקש קואליציוני כשתונח על שולחן הכנסת. שרים בממשלה טוענים כי ליברמן יקדם בחוק ההסדרים רק מה שהוסכם עם השרים הרלוונטיים כדי להמנע ממצוקה בהעברת חוק התקציב בקואליציה עם רוב דחוק. בתוך כך, לצד המרוץ לתיקון חוק ההסדרים, גם חוק הותמ"ל, ששרת הפנים שקד מבקשת לקדם כבר שבוע, סופג מהלומות מהנגמ"ש הקואליציוני.

המלחמה על רפורמת החקלאות

במפלגת העבודה הודיעו, במכתב שפרסם יו"ר הסיעה רם שפע, לתומכי המפלגה בקיבוצים ובמושבים כי לא יתנו לרפורמה בייבוא פירות ירקות וביצים לעבור במתכונת הנוכחית. במקום להיכנס למאבק חזיתי מול ליברמן, שכאמור נותן גיבוי לרפורמה שמוביל השר פורר ממפלגתו, במפלגת העבודה מפעילים לחצים מחוץ לממשלה ופנימה. השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, נפגש עם חקלאים בכנסת ותקף את התוכניות של פורר: "זו כוחנות בלתי מתקבלת על הדעת. אנחנו נאבק כדי להוציא את הנושאים הקשורים לרפורמה בחקלאות מחוק ההסדרים".

גם ביש עתיד טוענים כי הרפורמה לא יכולה לעבור בדרך הזו ודורשים מהאוצר לדחות את יישומה לפחות בחצי שנה כדי להגיע להדברות עם החקלאים. יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ רם בן ברק אומר לגלובס: "אנחנו בעד רפורמה, אבל כזו שנעשית תוך דיון ונכללים בה כלל הנושאים". בין היתר דורש בן ברק לטפל בהוזלת עלויות המים לחקלאות בתוך הרפורמה וכן במכסות שהוטלו על עובדים זרים בענף. כל אלה גורמים לטענתו לעלייה במחירי הפירות והירקות כך שהחקלאי הישראלי לא יוכל כלל להתחרות בייבוא.

סיבה נוספת להתנגדות יש עתיד לרפורמה, לטענת ח"כ בן ברק נעוצה בהבטחת היכולת של ישראל לספק תוצרת עצמית במצבי מלחמה. "אנחנו המדינה הכי מאוימת בעולם אולי, אנחנו רוצים להסתמך על ייבוא?", הוא אומר. "זה לא הגיוני. היכולת לייצר מזון טרי לתושבי המדינה היא מרכיב בביטחון הלאומי שלנו".

את ההתנגדויות לרפורמה מובילות מפלגות העבודה, יש עתיד וכן כחול לבן (אלון שוסטר), אך שר החקלאות מתעקש כי הרפורמה תטיב עם החקלאות הישראלית. פורר אומר לגלובס כי הוא מבקש להכניס לחוק ההסדרים את הורדת מחירי המים לחקלאות. "חייבים לקבוע שמחיר המים לא עולה. תקום ועדה שתראה איך מוזילים מים למושבים". באשר לטענות על פגיעת הרפורמה בחקלאות הישראלית ציין: "אם נראה ירידה של עשרה אחוזים בשטחים המועבדים נעצור את יישום הרפורמה מיד. לא תהיה דחייה בשום אופן".

הקרב של מיכאלי וגנץ באוצר

שני סעיפים שונים בטיוטת חוק ההסדרים הביאו את השרים מרב מיכאלי ובני גנץ לשתי חזיתות, כל אחד במשרד שלו. במשרד הביטחון מסרבים בתוקף לבקשת האוצר להצמיד חשב מלווה למשרד הביטחון באמצעות חקיקה. באוצר הקדישו פרק שלם לצורך בבקרה על תקציב הביטחון ולצדו מבקשי להצמיד למשרד גם חשב מלווה. גנץ מתנגד נחרצות לסעיף החשב, ובסביבתו תוקפים את האוצר: "הם צריכים לתת למשרדים לעבוד במקום להקשיח בירוקרטיה. הדבר הזה לא יקרה ולא יהיה".

במקביל, שרת התחבורה מיכאלי פועלת מול אנשי האוצר במטרה לתקן את אגרות הגודש. כעת אין כל התייחסות בחוק להבטחת פתרונות תחבורתיים חלופיים בטווח הקצר. גורמים במשרד התחבורה טענו כי לא ניתן להחליט להטיל מס בלי לאפשר לאזרחים חלופות ראויות.

המטרו ומפרץ חיפה על המוקד

כחלק מהמשא ומתן בין המפלגות לאוצר נשמעו השבוע במסדרונות הכנסת טענות גם נגד תוכנית המטרו שמתקצב ליברמן בטענה כי היא יקרה מידי לעת הזו. במערכת הפוליטית טוענים כי מדובר בניסיון ללחוץ על ליברמן להתגמש מול חברי הקואליציה בנושאים אחרים הקרובים ללבם.

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ איים היום בפתח ישיבת סיעת מרצ כי ללא התייחסות בתקציב לדרישות משרד הבריאות "התקציב לא יעבור". לדבריו "בשלב זה אין שום התקדמות עם האוצר בנוגע לתקציב מערכת הבריאות. אנשי אגף התקציבים מנסים לרמוס את קווי היסוד של הממשלה, שקבעו מדדים ברורים להבראת המערכת ולחיזוקה. בלי פתרון למערכת הבריאות, לא נוכל להעביר תקציב".

בנוסף, במפלגת כחול לבן טוענים כי בכוונתם לדרוש להכניס לחוק ההסדרים תוכנית להוצאת המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה בהתאם להבטחותיהם לבוחר.

הקאמבק של רשות הרגולציה

בתוך כך, חרף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, הקמת רשות הרגולציה חזרה לטיוטת חוק ההסדרים האחרונה. כפי שנכתב, תוקם גם ועדת שרים לענייני רגולציה, וגם רשות רגולציה כיחידה עצמאית במשרד ראש הממשלה. ראש הממשלה בנט ימנה את העומד בראש הרשות, אחרי התייעצות עם שר האוצר ליברמן ויהיו בה חמישה חברים נוספים - מנכ"ל משרד רה"מ, הממונה על התקציבים באוצר, המשנה ליועמ"ש ושני נציגי ציבור מטעם משרדי האוצר והמשפטים.

שקד מתקשה להעביר את חוק הותמ"ל

כבר השבוע לחצים כבדים בקואליציה נגד העלאת חוק הותמ"ל להצבעה במליאה בטענה כי הנוסח הנוכחי לא מוסכם רוחבית על ידי מפלגות הקואליציה. השרה איילת שקד לוחצת להעלות אותו להצבעה בקריאה ראשונה ורק לאחר מכן לגבש תיקונים בהסכמה לקראת הקריאות השנייה והשלישית, אבל במפלגות העבודה ומרצ מתנגדים וטוענים כי לא יוכלו לתמוך בו בלי להכניס שינויים משמעותיים בדגש על התחדשות עירונית, פינוי בינוי ושמירה על השטחים הפתוחים. שקד מנסה לפרק את ההתנגדויות, אך אם לא תצליח לעשות זאת כבר השבוע - היא תידרש לדחות את ההצבעה על החוק לכנס החורף של הכנסת.

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק