גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הרכב הגרמנית משיבה לטסלה מלחמה

התשובה של מרצדס לבליץ של טסלה הוא רכב קרוס-אובר חשמלי משפחתי עם עיצוב נאה, תא נוסעים איכותי, אבזור יוקרתי ויחס מתון של טווח/ביצועים ● כל זה בתמחור אגרסיבי במונחים של מרצדס

מרצדס EQA / צילום: יח"צ
מרצדס EQA / צילום: יח"צ

בימים אלה יושבים, קרוב לוודאי, תסריטאים ומפיקים בהוליווד ומגבשים הפקת ענק עתירת תקציב לקולנוע ו/או נטפליקס, שתיקרא "טסלה נגד תעשיית הרכב העולמית". הסיפור הזה מכיל את כל המרכיבים שיוצרים רב-מכר קופתי. יש בו חברת סטארט-אפ צעירה, שלוקחת רעיון מהפכני שנכשל בעבר ומצליחה להפוך אותו לטרנד גלובלי. יש יזם כריזמטי, שהופך לאחת הדמויות המשפיעות בעולם וכל ציוץ שלו יכול לייצר רווחי עתק למשקיעי שוק ההון או למחוק אותם; יש הערכות שווי של מאות מיליארדים ועל כל זה מפוזר קצת אבק כוכבים. של הכוכב מאדים ליתר דיוק.

הבעיה היחידה בתסריט היא, שהעלילה עדיין מקבלת תפנית חדשה ודרמטית כמעט מדי יום. הפרק, שנכתב בימים אלה ממש, הוא "תעשיית הרכב הגרמנית משיבה מלחמה". קחו למשל את דיימלר, מי שהייתה השותפה/ספונסרית של טסלה בימיה המוקדמים. כמו רבים וטובים גם דיימלר גילתה באיחור, שהחברה הצעירה מקליפורניה משתלטת על שוק הרכב העולמי, כובשת את שוק ההון ומקימה ממש בחצרה האחורית (ברלין) מפעל ענק, שמציב את השוק הגרמני של הכוונת.

 

וכמו רבים וטובים התשובה הראשונית של דיימלר הייתה איטית ומגושמת והתמקדה בדגם חשמלי בודד, יוקרתי ויקר מאוד. אבל כיום מנסה דיימלר להעביר את החזית לטריטוריה של טסלה, בשלב הראשון באמצעות הסבת דגמי בנזין קיימים לחשמל. אחד מהם הוא מרצדס EQA החדש. קרוס-אובר חשמלי, קומפקטי במחיר נגיש - יחסית למרצדס כמובן - שמבוסס על סדרת ה-GLA החדשה.

לא עיצוב שזועק "אני חשמלי"

חיצונית ה-EQA נושא קירבה חזותית ישירה לדגם "התורם" וזה לא דבר רע לכשעצמו. הוא שומר על העיצוב הבסיסי והעגלגל הפרופורציות הנעימות של ה-GLA "הרגיל" ומוסיף עליהם כמה פרטים קוסמטיים כמו למשל גריל קדמי "חסום", פנסי LED בעיצוב שונה, חישוקים גדולים ונאים ופס תאורה אדום שמחבר בין שני הפנסים האחוריים הנפרדים. זה לא עיצוב שזועק למרחוק "אני חשמלי", כמו טסלה, למשל, אבל הוא מושך מבטי קנאה כמו כל רכב פנאי של מרצדס.

גם תא הנוסעים שומר במדויק על עיצוב הפנים העכשווי של כל דגמי מרצדס ואין שום סיבה לתלונות. עמדת הפיקוד עוטפת את הנהג והנוסע שלצידו בגימור עילי עם מתכת קרירה, עור וטקסטורות פלסטיק נעימות למגע. המושבים מרופדים בעור נאה לעין ולמגע, סכי ענק שטוחים יוצרים רצף אחיד של לוח מחוונים ותצוגה עתיר מידע וצבע ויש בתא תאורת אווירה בהתאמה אישית. את המראה הטכנולוגי-עתידני "שוברים" פתחי אוורור עגולים והגה בעיצוב נוסטלגי, שמוסיפים לתא קצת חמימות ניאו קלאסית.

הנדסת האנוש יעילה כמקובל בדגמי הדור האחרון של החברה עם אפשרות לשלוט ברוב הפונקציות ההכרחיות במגוון דרכים כולל מערכת יעילה לזיהוי פקודות קוליות באנגלית. חבל רק שמרצדס ממשיכה לשמור אמונים למוט ההילוכים הפלסטי הצנום, והבלתי עתידני בעליל, שממוקם על עמוד ההגה.

חוויה כללית מעודנת ו"מרצדסית"

התא עצמו מרווח וידידותי למשפחות עם סף כניסה/יציאה נוח, רצפה שטוחה וספסל אחורי, שיכול לאכלס ברווחה שני מבוגרים וכיסא תינוק. הרצפה המוגבהת בדגם החשמלי מכתיבה תנוחה ישיבה קצת פחות טבעית מב-GLA אבל מרחב ברכיים יש בשפע. עוד תזכורת לכך שמדובר בדגם קיים, שעבר הסבה לחשמל, הוא תא מטען רדוד שמכיל כ-340 ליטר בלבד, כמעט 100 ליטר פחות מגרסת הבנזין. האבזור התקני בדגם הביניים שבו נסענו מרגיש עשיר וכולל בין השאר מערך מרשים של מערכות בטיחות ומערכת קול איכותית מאוד.

ה-EQA מגיע כרגע לישראל בגרסת הבסיס עם מנוע חשמלי בודד בהספק 190 כ"ס וסוללה של 66.5 קילוואט-שעה שמספקת טווח נסיעה של עד כ-423 קילומטרים בתקן WLTP ומאפשרת תאוצה של 8.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש. אלה לא נתונים שירשימו את חסידי טסלה, ואפילו בפלח החשמלי-עממי (יחסית) מוצעים דגמים עם יחס טווח/הספק/ביצועים טוב יותר.

אבל במציאות יום ה-EQA יבצע 90% מהמטלות הנפוצות של רכבי קרוס-אובר משפחתיים מבלי להרגיש חסכים. תגובת הדוושה די מיידית ומצב התכנות הספורטיבי צבירת המהירות מכובדת. השיוט במהירויות גבוהות רגוע ועליות ארוכות לא מציבות בפני הרכב אתגר אפילו עם מטען משפחתי מלא. גם רעשי הרוח והצמיגים, שנוטים לבלוט ברכב חשמלי, מושתקים היטב והחוויה הכוללת מעודנת ו"מרצדסית". מי שמחפש ריגושי כוח יצטרך למצוא אותם במקום אחר או להשקיע בדגם כפול המנועים של ה-EQA, עם 292 כ"ס, שגיע בהמשך. כמו בהרבה דגמים חשמליים אפשר לצפות לטווח נסיעה נמוך בכ-30% מהמוצהר בתנאי נהיגה טיפוסיים לקיץ הישראלי עם מזגן בעוצמה מלאה. אבל הרכב תומך בטעינה מהירה יחסית ויש לו מערכת יעילה מאוד למחזור אנרגיית הבלימה.

חווייה ירוקה בלי להתפשר

האתגר המרכזי ברכב חשמלי, שעליו הרבה מאוד יצרנים לא הצליחו להתגבר עד כה, הוא השפעת תוספת המשקל של הסוללה, בהיקף של מאות קילוגרמים, על התנהגות השלדה. ה-EQA, למשל, שוקל כמעט 400 קילו יותר מגרסת הבנזין של ה-GLA ולמרות, שהמשקל העודף מרוכז בתחתית הרכב, לא קשה להבחין בהשפעתו. נטיית הגוף בפניות בולטת, ההיגוי מתוגבר ודי מלאכותי, הבלמים משדרים תחושה חדה ומוזרה, המיוחד כאשר מצב מחזור האנרגיה מצא במקסימום, והתחושה היא, שהנהג מכוון את הרכב אך לא בהכרח מתקשר עמו.

זה טוב לעיר ומוסיף לרכב יציבות כיוונית בכבישים מהירים אבל אל תצפו להרבה שאר רוח דינמי על כבישים מתפתלים. המשקל גם מכביד על בולמי הזעזועים בעת מפגש עם מהמורות, לפחות בדגם ללא הבולמים האקטיביים האופציונליים, ולמרות שהנוחות עדיין סבירה ה-GLA בנזין עושה עבודה טובה יותר בעיר.

מרצדס EQA בגרסת בסיס מאובזרת היטב עולה קצת פחות מ-300 אלף שקל וקרוב לוודאי, שהקרדיט על כך מגיע לטסלה שהציבה רף מחירים מאוד אגרסיבי לשאר יבואני החשמליות. גרסת הביניים בה נסענו עולה כ-330 אלף שקל וגם זה עדיין מחירים מתון בהשוואה למחיר גרסאות הבנזין ברמת אבזור מקבילה. בשורה התחתונה ה-EQA מספק נקודת כניסה אטרקטיבית ומתונה ללקוחות, שרוצים לחוות את החוויה החשמלית "הירוקה" מבלי להתפשר על הערך המוסף הגבוה של איכות וסטטוס, שמקושר למותג מרצדס. כ-200 מכירות של הרכב החשמלי הזה עד כה מעידות, שאכן יש בישראל קהל לא קטן, שזהו סדר העדיפויות שלו. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q4 אי-טרון

בעוד כמה חודשים ינחת כאן לפינה נמצא הקרוס-אובר החשמלי של אאודי עם ממדים דומים לאלה של אאודי Q3, תא נוסעים מפואר ובסיס גלגלים באורך 2.76 מ'. דגם הביניים שלו מצויד במנוע בודד בהספק 204 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט עם טווח משולב של עד 520 ק"מ ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות. בגרמניה הוא עולה בדיוק כמו EQA250.

אאודי Q4 אי-טרון / צילום: יח"צ

וולבו XC40 RECHARGE

סנוניות ראשונות של הקרוס-אובר החשמלי של וולבו כבר נמצאות בארץ לקראת השקתן הקרובה. הרכב מגיע עם שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 408 כ"ס והנעה כפולה. הוא מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות וסוללה של 78 קילוואט מספקת לו טווח של עד כ-420 ק"מ. המחיר המשוער ינוע סביב 300 אלף

וולבו XC40 RECHARGE / צילום: יח"צ

טסלה Y

הקרוס-אובר של טסלה נוחת בחודש הבא באירופה ואצלנו כנראה לא לפני תחילת 2022. המפרט האירופאי של הרכב, שמיוצר בסין, כולל בשלב הראשון גרסת כפולת הנעה עם טווח של עד 505 כ"ס וגרסת ביצועים עם טווח של עד 480 ק"מ. המחירים בגרמניה מתחילים בכ-57 אלף יורו, כמעט 10% מעל המחירים של טסלה 3 במפרט דומה

טסלה Y / צילום: יח"צ

עוד כתבות

5 דברים על התנהלות בתשלומים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

קל לגהץ, קשה לעקוב: 5 דברים על התנהלות בתשלומים

כאשר אנחנו קונים מוצרים יקרים, הכי קל לבקש לפרוס לתשלומים וכמה שיותר, כך קל לנו יותר לכאורה "לבלוע" את ההוצאה ● כמה זה עולה לנו באמת?

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

עליות באסיה; מחירי הנפט מטפסים לאור התאוששות הביקושים בארה"ב

אוורגרנד הסינית מטפסת כ-10%, בהמשך לירידות החדות שרשמה בימים האחרונים ● ביפן לא מתקיים מסחר לרגל חג אמצע הסתיו ● לאחר הכרזת הפד: מגמה חיובית בחוזים העתידיים; התשואות על האג"ח ירדו ● התאוששות גם בשוק הקריפטו

ליאונרדו דיקפריו / צילום: Shutterstock

שחקן חיזוק מפתיע לאלף פארם הישראלית: ליאונרדו דיקפריו משקיע בחברת הבשר המתורבת

השחקן ההוליוודי השקיע לאחרונה בחברת הבשר המתורבת הישראלית "אלף פארמס" המפתחת סטייק מתאי בעלי חיים במעבדה ● הסכום אותו השקיע דיקפריו לא נחשף, אך במסגרת ההשקעה הודיעה החברה על צירופו לוועד הקיימות המייעץ שלה

החוק הנורווגי: קומבינת ג'ובים או חיזוק לדמוקרטיה?

בישראל יצא לו שם רע בעקבות שימוש פוליטי ציני ● אבל במקור הוא נועד לחזק את הפרדת הרשויות, כך שהשרים יתפנו לעבודה במשרדיהם, והח"כים שייכנסו במקומם יעסקו בפעילות פרלמנטרית שוטפת

מערכת כיפת ברזל / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN

הדמוקרטים לחצו - וארה"ב תעכב סיוע בגובה מיליארד דולר לכיפת ברזל

המימון, בסך מיליארד דולר, ייכלל במקום זאת בהצעת חוק מאוחרת יותר, למימון משרד ההגנה האמריקאי ● ג'מאל באומן, נציג דמוקרטי מניו יורק, הבהיר כי המחלוקת היא על כך שהסיוע נוסף לחוק התקציב ברגע האחרון, ללא דיון ● ההבטחה האמריקאית לסיוע הזה ניתנה עוד בחודש יוני, לאחר מבצע "שומר החומות"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

המסחר בוול סטריט הסתיים במגמה מעורבת; אוטונומו צנחה ב-7.6%

הנאסד"ק ננעל בעלייה של 0.2%, והדאו ג'ונס ו-S&P 500 ננעלו שניהם בירידה של כ-0.1% ● המסחר באירופה ננעל בעליות ● הביטקוין יורד ב-3.2%, והאת'ריום מאבד 5.2% ● החוזים העתידיים על נפט ברנט לנובמבר עולים ב-0.6%

אמיר ברמלי / צילום: תמר מצפי

6 שנים אחרי: המחלוקת שמונעת חלוקת כספים למאות משקיעי אמיר ברמלי

אף שהוצע צו פירוק לחברת רוביקון לפני 6 שנים, מאות משקיעים שאיבדו את הונם לא ראו עדיין כספים כלשהם ● ברמלי הורשע בפברואר בהונאת משקיעים בהיקף 340 מיליון שקל ומרצה מאסר בן 10 שנים

מפה שמציגה את הפרויקטים של אוורגרנד בסין, שעומדת ליד פרויקט של החברה שנבנה בבייג'ינג' / צילום: Associated Press, Andy Wong

אוורגרנד הודיעה כי תסדיר את תשלומי הריבית על האג"ח הסיניות שלה

חטיבת Hengda Real Estate Group של החברה תשלם 232 מיליון יואן (כ-36 מיליון דולר) כריבית על האג"ח המקומיות שלה שמועד הפירעון שלהן הוא ספטמבר 2025 ● בינתיים, המשקיעים ברחבי העולם ממתינים לראות אם החברה תשלם ריבית גם על האג"ח שהונפקו מחוץ לסין

האם ב-2004 נקטה הממשלה יד קשה מול האסירים הפלסטינים והם נכנעו?

מה אפשר ללמוד מהתנהלות הממשלה מול שביתת האסירים של 2004? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מרכז השידור של חברת יס yes / צילום: תמר מצפי

yes מבקשת ארכה לרישיון שידורים עד 2026

הבקשה לא צפויה להיתקל בקשיים מיוחדים ● yes תנסה עד אז להשלים את העברת המנויים לשידורים דרך האינטרנט במקום באמצעות הלוויין

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

הפד משתהה עם ההחלטה: צמצום רכישות האג"ח - "בקרוב"

הפד סיפק מועד גמיש לגבי מועד צמצום תוכנית הרכישות אג"ח ● חברי ועדת השוק הפתוח של הפד חלוקים בנוגע להעלאת ריבית ב-2022 ● למרות ההודעה ה'ניצית' המדדים עלו אחרי שהפד לא הביע מחויבות לסגת מהמדיניות המרחיבה

אילוטסרציה / צילום: Shutterstock

הסיכון בביצוע עסקה עם אפוטרופוס או מיופה-כוח

אנשים רבים טועים לחשוב שהאפוטרופוס או מיופה-הכוח נכנסים בנעליו של האדם המוגבל לכל דבר ועניין, ויכולים לבצע בשמו כל פעולה ● לאמיתו של דבר, החוק מגביל הן את האפוטרופוס והן את מיופה-הכוח בשורה ארוכה של פעולות

מלכודת הגדרת התפקיד: הערך שלה תלוי באיכות החברה

מלכודת הגדרת התפקיד: הערך שלה תלוי באיכות החברה

להגדרת התפקיד אין שום ערך במנותק מאיכות הארגון שנתן אותה ● לכן גם אנשים מאוד מוכשרים שבחרו לעבוד בחברות נידחות כנראה ייתקעו שם, ולא משנה עד כמה שדרגו את הגדרת התפקיד שלהם

מייסדי סייבלום: סלבה ברונפמן ומיכאל אנגסטלר / צילום: יח''צ

רכישה ראשונה של LG בישראל: קונה את סייבלום לפי שווי של 220 מיליון דולר

סייבלום עוסקת בתחום הסייבר לרכבים והרכישה תסייע ל-LG להבטיח ליצרניות הרכב שהמחשב שהיא משבצת במערכת הבידור אינו מהווה כר לפריצות אפשריות ● LG תשקיע עוד 20 מיליון דולר בהון החברה במסגרת סבב הגיוס הגדול ביותר שלה עד כה, שיאפשר לה להכפיל את גודלה

גיא פישר / צילום: יח''צ

אחרי המנכ"ל: מנהל חטיבת ההשקעות במגדל, גיא פישר, עוזב

פישר הודיע על רצונות לסיים את התפקיד כשנה וחצי אחרי שנכנס אליו וכחודשיים לאחר שהמנכ"ל רן עוז עזב לישראכרט • פישר הוביל את מדיניות החברה להשקיע מתוך אחריות סביבתית ואת המיקוד בטכנולוגיה

תחבורה ציבורית. לתמרץ את העובדים / צילום: כדיה לוי

כמו סיבוס, אבל לנסיעות: הכרטיס החדש של HopOn לעובדים

חברת הופאון מנסה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית דרך המעסיקים: מציעה לספק לעובדים שוברי שימוש בתחבורה, בסכום משתנה אותו בוחר כל מעסיק ● וגם: מה מתכוונת לעשות רונית רפאל עם הציוד של סטודיו C ● אירועים ומינויים

המרכז הלוגיסטי באבן יהודה

לאומי מצטרף לטרנד הלוגיסטי: יממן הקמת פרויקט ב-145 מיליון שקל

עלות ההשקעה הכוללת בפרויקט, שיוקם באבן יהודה בהובלת סופרין אחזקות, מוערכת ב-260 מיליון שקל ● אורי יוניסי, סמנכ"ל המשכנתאות בלאומי: "המגמה של הקמת קבוצות רכישה למרכזים לוגיסטיים נמצאת רק בראשיתה, וצפויה להתחזק בשנים הקרובות"

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: כפיר הרכבת הקלה ירושלים

לודן תספק את מערכות הכרטוס לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים

צינורות להובלת גז באירופה / צילום: Reuters, Rebecca Naden

מחיר הגז מזנק, ואירופה שוב תלויה בחסדי פוטין ומזג האוויר

כאשר ספקית הגז העיקרית ליבשת (רוסיה) חותכת תפוקה, וטורבינות הרוח פוגשות קיץ ללא רוח לייצור אנרגיה חלופית - התוצאה: אירופה בסחרור ● המדינות נערכות לתוכניות חילוץ שיסייעו לעבור את החורף בשלום

גלובס מדרג את משרדי עורכי הדין הטובים בישראל: הירשמו עכשיו

גלובס וחברת המידע העסקי הבינלאומית Statista פותחים את ההרשמה לדירוג משרדי עורכי הדין הטובים בישראל