גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אלעד קנדה על מכירתה הדרמטית: "פספוס - ללא הקורונה היינו חברה ציבורית על מלא"

רפי לזר, מנכ"ל זרוע הנדל"ן של תשובה בקנדה, מתאר את המהלכים שקדמו למכירתה תמורת עד 1.4 מיליארד שקל: "הזמנתי בתי מלון בת"א, המצגת הייתה, ופתאום שמענו על גופים שלא מוכנים להיפגש איתנו" • "הייתה הערכת שווי של יותר מ-1 מיליארד דולר, ולקח לנו זמן להבין שההנפקה לא תצא לדרך"

רפי (רפאל) לזר / צילום: חן גלילי - יח"צ
רפי (רפאל) לזר / צילום: חן גלילי - יח"צ

שנה וחצי סוערות עברו על רפי לזר, מנכ"ל חברת הנדל"ן אלעד קנדה. תחילה היו אלו חודשים של הכנות להנפקת המניות הראשונה של החברה בבורסה בת"א, אחר כך הגיעה התפרצות הקורונה ועצרה הכול. אולם מעל לכל, היו אלו הקשיים הפיננסיים אליהם נקלע בעלי החברה יצחק תשובה, שחייבו אותו למכירה מהירה של נכסים לצורך פירעון חובות וצמצום המינוף.

לזר, שבסוף 2019 עוד היה עסוק בהכנת החברה להנפקה בבורסה בת"א, נאלץ בתוך חודשים בודדים להפוך את תוכניותיו ולהוביל תהליך מורכב למכירתה של החברה, וכל זאת ממשרדו הביתי בטורונטו בשעה שבקנדה מוטל סגר. תהליך המכירה היה ארוך מהצפוי בעקבות החרגה של חלק מנכסי החברה ועיכובים בקבלת אישורים מצד חלק מהמממנים, אולם בסופו של דבר הושלמה העסקה.

בראיון ראשון ובלעדי מאז השלמת העסקה, מספר לזר על השתלשלות האירועים ועל התוכניות לעתיד. בנוסף הוא חושף את אכזבתו מכמה גופים מוסדיים בישראל, שגילו גישה סקפטית לאורך התהליך והתקשו להאמין באפשרות להשלמת העסקה ולפירעון מלוא האג"ח של קבוצת אלעד בעקבותיה.

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

"אף פעם לא נתתי פרט לא מדויק"

"הרגשנו את חוסר האמון בשוק ממש מההתחלה", הוא אומר לגלובס. "אפילו שבוע לפני השלמת העסקה עוד שמעתי דיבורים על כך שהיא לא תיסגר. חוסר האמון היה טוטאלי, אבל אני אף פעם לא נתתי פרט מידע שלא היה מדויק, ואם חשבתי שהעסקה תיסגר במועד מסוים וזה לא קרה, זה היה בגלל משהו אובייקטיבי שלא היה ניתן לחיזוי".

 ההשלמה עצמה התבצעה ב-31 במאי ולאחריה הגיע לזר לחופשה ארוכה בישראל כשהוא ממשיך בתפקידו לבקשת הבעלים החדשים.

במסגרת העסקה מכרה אלעד גרופ (קבוצת הנדל"ן הפרטית של תשובה בצפון אמריקה) את אלעד קנדה לקבוצת רסטר מנג'מנט (Rester Management) הקנדית, שבבעלות משפחת דרייזין (Drazin). בתמורה, שילמה הרוכשת 342 מיליון דולר קנדי (כ-900 מיליון שקל) במזומן. העסקה כוללת גם סכומים מותנים נוספים שישולמו על בסיס הכנסות שיתקבלו ממכירת דירות ושיוכלו להגדיל את העסקה עד לסך של 528 מיליון דולר קנדי (כ-1.4 מיליארד שקל).

מהעסקה הוחרגו זכויות בחלק מנכסי החברה, שהוענקו למוכרת, אלעד גרופ. כחלק מהעסקה נטלה אלעד קנדה חוב זר ופרעה באמצעותו את מלוא התחייבויותיה (676 מיליון שקל) למחזיקי האג"ח בישראל.

במקביל, שימשה התמורה בעסקה את אלעד גרופ לפרוע גם היא את מלוא חובותיה למחזיקי האג"ח בת"א, ובסה"כ פרעו שתי החברות של תשובה למחזיקי האג"ח בישראל סכום עתק של כ-1.4 מיליארד שקל בזכות מכירתה של אלעד קנדה.

"לקח זמן להבין שההנפקה לא תצא לפועל" 

עם זאת, ללא התפרצות מגיפת הקורונה היו שתי החברות חוות כנראה עתיד שונה לגמרי. "אנחנו היינו מוכנים להנפקת הון, זה היה השלב הבא", מסביר לזר. "זה היה במרץ 2020, כבר הזמנתי בתי מלון בת"א, המצגת הייתה מוכנה והתחלנו לתאם פגישות עם גופים מוסדיים. ופתאום אנחנו שומעים על גופים שלא מוכנים להיפגש איתנו באותו החדר.

"בהתחלה עוד לא הבנו את גודל השעה ולקח לנו זמן להבין שההנפקה לא עומדת לצאת לדרך. צריך להבין שהייתה לנו הערכת שווי של יותר מ-1 מיליארד דולר, ככה שמבחינתי מדובר בפספוס. אם הקורנה הייתה מגיעה חודשיים אחר כך, כבר היינו חברה ציבורית על מלא".

ואז החברה לא הייתה נמכרת?
"אני לא יודע להגיד מה היה קורה, כי למעשה האתגרים שבאו עם הקורונה לא היו באלעד קנדה. אם נתעלם מהעובדה שהתחלף הבעלים, אנחנו את הסערה הזאת עברנו מצוין, ולא קרה אצלנו שום דבר משמעותי. למשל הפורטפוליו של אג'לן (קרן ריט שנרכשה בידי אלעד קנדה ומחזיקה בפארקי תעשיה ועסקים בארה"ב, ע"כ) נשאר עם גביה בשיעור של 99% לאורך כל התקופה.

"גם הבנייה שלנו למגורים לא נעצרה אפילו ליום, והמשכנו למכור דירות במחירים אפילו יותר גבוהים ממה שתכננו. מכרנו קצת פחות מבחינת ההיקפים והיינו צריכים לעבוד יותר על המכירות אבל המשכנו ואנשים קנו דירות דרך הווידאו.

"כמובן שהיו קצת דיירים שאיבדנו או שביקשו הסדרים, אבל באג'לן למשל, שיש לה 300 שוכרים, טיפלתי בכ-15 בלבד ואצל רובם היה מדובר רק בדחייה של כמה חודשים. בחמשת החודשים הראשונים של 2020 עשינו מעל 130 אלף מ"ר של השכרות חדשות וחידושים בערכים דומים או טובים יותר באג'לן.

"כל הפורטפוליו שלנו הוא 595 אלף מ"ר, כך שהשכרנו יותר מ-20% ממנו בתוך חמישה חודשים בשיא הקורונה. אנחנו לא נפגענו, לא ברמת המזומנים ולא ברמת שווי הנכסים".

אז בעצם אלעד גרופ מכרה את אלעד קנדה כדי לשרוד?
"אני מניח שלאלעד גרופ היו את השיקולים שלה; אני לא הייתי שותף להם. לא הייתי נוכח בדיונים שלהם אז אני לא יודע מה היו היה סט השיקולים, אבל אני מניח שהיה שם רה-ארגון ואני חושב שזה גם הצליח. למיטב הבנתי קבוצת אלעד ויצחק תשובה יצאו מזה", מציין לזר.

על המהלך שהוביל להתנתקות מתשובה הוא אומר: "זאת סיטואציה מאוד קשה, כשאני מייצג אותו בעסקה ותוך כדי אני יודע שברגע שהעסקה תושלם אני עובר להיות מולו. היה לי בעל שליטה שנתן בי אמון ואני נתתי בו. הייתה לנו מערכת יחסים אדירה עם אמון מלא בינינו".

"אני יודע מהבנקים שהם מרוצים"

עוד קודם למכירת אלעד קנדה השלימו תשובה ושותפו יקיר גבאי בפברואר השנה עסקה אחרת למכיר, פרוטפוליו של 14.4 אלף יחידות דיור להשכרה בארה"ב (באמצעות חברת סטאר), בתמורה לסכום של 1.75 מיליארד דולר. מדובר היה במכירה של נתח מהותי מפעילות אלעד גרופ, ששימשה גם היא ברובה לפירעון חובות.

בנוסף לכך, מכר תשובה בשנה האחרונה גם את מרבית פעילותו הפרטית בתחום הנדל"ן בישראל. מכירות אלו כללו את מניות השליטה בחברת אלעד מגורים, שני מגדלי המגורים הנותרים בפרויקט פארק בבלי שבנייתם טרם החלה, ובאחרונה גם את מלון מלכת שבא באילת.

לדברי לזר, לאחר המימושים האלו, מחזיקה זרוע הפעילות של תשובה בכמה נכסים בארה"ב: "למיטב ידיעתי, אלעד גרופ יצאה מהמים הסוערים שלה ונמצאת בחוף מבטחים. בין שתי המכירות של סטאר ושל אלעד קנדה, נעשו שם פעולות להקלה בנטל החוב ומהבנקים שהיו איתי בקשר אני יודע שהם היו מרוצים".

 

"גיוון הוא יתרון ולפעמים חיסרון"

לזר, רואה חשבון בהשכלתו, החל את הקריירה המקצועית שלו במשרדי פירמת ארנסט אנד יאנג (EY) בישראל, ממנה עבר בהמשך לחברת הספנות צים. בצים גם החלה ההרפתקה הבינלאומית שלו, כאשר נשלח על ידה למיאמי למלא את תפקיד מנהל הכספים של החברה צים באזור מרכז אמריקה והקריביים.

בהמשך מונה לתפקיד מנהל הכספים של צים באזור אסיה, ולצורך כך עבר להתגורר בהונג קונג. לאחר שעזב את צים הוא החליט להישאר בחו"ל ומונה לתפקיד סמנכ"ל הכספים של אלעד קנדה.

הוא ליווה בתפקידו שני מנכ"לים, לפני שמונה בעצמו למנכ"ל אלעד קנדה בינואר 2015. מאז הוא הספיק לרכוש ולפתח נכסים, לגייס אג"ח בישראל, לרכוש את קרן הריט האמריקאית אג'לן ולהכין את החברה להנפקת מניות, לפני שנדרש כאמור לוותר על החלום ולהוביל את מכירת החברה.

אלעד קנדה החלה את דרכה כזרוע של אלעד גרופ. לדברי לזר, "בסוף שנות התשעים הקבוצה נכנסה לקנדה וקנתה מכל הבא ליד, וזה היה משהו שעמד לזכותה ובעוכריה לכל אורך הדרך".

אלעד קנדה הפכה לחברה שעוסקת בהכול. "אין שום תחום שאתה יכול להגיד שאנחנו עוסקים רק בו. אנחנו לא רק משרדים ולא רק ריטייל (מסחרי, ע"כ). היו לנו בתי אבות, היה לנו קניונים סגורים, היה לנו מגדלי משרדים, היה לנו פורטפוליו תעשייתי, היו לנו נכסי מגורים להשכרה, הייתה לנו פעילות של המרת דירות להשכרה לדירות למכירה, הייתה לנו פעילות של בניית דירות למכירה, ואפילו היה לנו קזינו", הוא מסביר.

"זאת חברה שעוסקת בהכול מהכול, וגיוון זה לפעמים יתרון, אבל לפעמים זה גם חיסרון ובעיקר בדרך שבה תופסים את זה חלק מהמשקיעים בשוק ההון. עם השנים גם פיתחנו נכסים והשבחנו אותם. לאט-לאט הפכנו מפעילות לוואי של הפעילות העיקרית בארה"ב, למשהו מאוד משמעותי ברמת ההון וברמת המזומנים. הפכנו למקור של מזומנים עבור אלעד גרופ".

"אחרי משבר הסאב-פריים ביצענו פעילות מאסיבית של מכירת נכסים מניבים, לא תחת לחץ, אלא של מכירה בעקבות סיום השבחת הנכסים לפי תפיסתנו. ייצרנו מזומנים והם שימשו בהתחלה בעיקר את הקבוצה, כשהחלק הארי שלהם הלך לשירות יתר ההשקעות.

"בשלב מסוים גם התחלנו להשתמש בכסף הזה לצמיחה שלנו. קצת אחרי שאני מוניתי למנכ"ל התחלתי לדחוף פעילות של צמיחה. בחברה שקיבלתי היה פרויקט אחד מעולה בשם אמרלד סיטי, ופרויקט אחד חביב אבל קצת בקשיים במונטריאול, לאחר שיתר הפורטפוליו המניב שהיה מעולה ברובו הועמד למכירה ונמכר בשנים 2012-2014.

"אז ב-2015 עמדנו עם פרויקט וחצי מעולה ועם כסף בקופה, אבל בלי נכסים מניבים. וגם יצא שבגלל מכירת רוב הנכסים המניבים, פתאום ההתמקדות הפכה להיות כמעט כולה ביזמות וזה העמיד את החברה בפרופיל סיכון אחר.

"רצינו לחזור לאיזון בין הפעילות היזמית לנכסים המניבים, וכך עלה הרעיון לקנות את אג'לן, שהיא קרן ריט מאוד גדולה, ולהוסיף עוד קצת פרויקטים. אז קנינו גם את לנסין ואת גלריה, ולמעשה במונחי שווי נכסים, הפעילות של החברה הוכפלה ושוק ההון הישראלי סייע לנו בכך.

"הנפקות האג"ח שביצענו כאן היו מוצלחות וממש לא מובנות מאליהן. זאת הייתה הפעם הראשונה שמישהו מקבוצת תשובה יצא להנפקה משמעותית (מאז קריסת דלק נדל"ן ב-2012, ע"כ).

"לא ידענו איך השוק יקבל את זה ונורא קיווינו שהשוק יבין שהביזנס שלנו הוא טוב. זה קרה ואני מאוד שמח על כך. גם בהנפקה הראשונה וגם בשנייה וזה היה קטליזטור מאוד טוב בשבילנו".

"זה כמו לקנות תעודת סל על נדל"ן"

בתחילת יולי 2020 חתמתם על מכתב כוונות לא מחייב למכירת אלעד קנדה, אולם העסקה עצמה הושלמה רק בסוף מאי 2021, כלומר כמעט 11 חודשים לאחר ההודעה הראשונה. מדוע זה לקח כל כך הרבה זמן?
"כמו שאמרתי, יתרוננו היה בעוכרינו. בגלל שאנחנו פועלים בכל תחומי הנדל"ן וכן גם בקנדה וגם בארה"ב, אז לקנות אותנו זה כמו לקנות תעודת סל על תחום הנדל"ן. גם בעת ניסיון הנפקת המניות בישראל זה הקשה עלינו, וזה כאשר הגופים המוסדיים בישראל יודעים לחשוב מחוץ לקופסה, בהשוואה למקביליהם בארה"ב ובאירופה.

"היו לנו מעל 180 מתעניינים, דיברתי עם הגופים הכי גדולים בעולם, בעיקר אמריקאים וקנדים, קצת אירופאים וקצת ישראלים. תחת הקורונה עשיתי מהבית מצגות למתעניינים מהבוקר עד הערב.

"אבל הגופים המוסדיים הקלאסיים לא ידעו איך לאכול את החברה. המוסדיים האמריקאיים לא יכלו לסבול את הפעילות בקנדה, והמוסדיים הקנדיים לא התלהבו מהפעילות האמריקאית.

"יזמי הנדל"ן הקנדיים רצו מאוד את הפרויקטים היזמיים שלנו וגם היו מוכנים לשלם עליהם פרמיה, אבל הם לא ידעו לחשב את הפרמיה על הפארקים התעשייתיים שלנו בארה"ב. היזמים האמריקאים בדיוק הפוך - היו מוכנים לשלם כל מחיר על אג'לן והפארקים התעשייתיים שלה, אבל אפס על הפעילות בקנדה.

"אז ניסינו גם לעשות חתונות וחיבורים בין גופים אמריקאים וקנדיים, שכל אחד ייקח רק חלק מהפעילות שלנו, וגם היינו קרובים לכמה חיבורים כאלה. בסוף מצאנו כמה הצעות ובסיום הסיבוב השני והשלישי בין המציעים, מצאנו את קבוצת הרוכשים.

"אחר כך היה ביניהם פיצול ובסוף סיימנו עם גורם אחד מאותה הקבוצה ונחתם ההסכם. מכאן התחילה הפעילות של הסגירה שהפכה להיות מאוד מורכבת, כי למשל הנכס הפיננסי שלנו לא נכלל בעסקה ופרויקט הדגל אמרלד סיטי גם לא נכלל ושטחי המסחר בפרויקט הגלריה לא נכללו.

"היו כל מיני קשיים כי לקחנו חברה וחתכנו אותה באמצע, אבל מה שבאמת עיכב אותנו היה הליך קבלת האישורים מהבנקים המלווים בארה"ב. בעיקר מדובר על ההלוואה שנטלנו לרכישת אג'לן שהייתה הלוואת CMBS (הלוואה הנארזת בהמשך עם הלוואות נוספות לחבילות חוב, שכנגדן מונפקות אגרות חוב, ע"כ), שהיא הלוואה עם הרבה מלווים ולכן תהליך האישור בה היה מאוד ארוך".

מה הלאה מבחינתך?
"החברה ממשיכה לפעול, היא לא נרכשה כדי שיפרקו אותה לגורמים. יהיו שינויים כאלה ואחרים, אבל בגדול נרכשה כאן פלטפורמה, כלומר גם נכסים וגם אנשים ומערכות וידע והבנה, ועם הדבר הזה המטרה היא להמשיך ולצמוח.

"יש לנו הנחיה לחפש השקעות, ככה שאנחנו כאן ואנחנו קונים. גם זה שסיימנו כרגע את דרכנו בשוק ההון הישראלי לא אומר שהתנתקנו מהגופים המוסדיים כאן. יש לנו מגעים על הלוואות פרטיות ואנחנו פתוחים לשותפויות איתם".

ומה איתך באופן אישי?
"שאלה גדולה. נשארתי בתפקיד, ואני מודה שלא הייתי בטוח אם אני רוצה או לא, אבל לא הייתה לי הרבה ברירה כי זה הופיע כתנאי בעסקה. אני רואה את זה כהבעת אמון, כי חשבו שעשיתי עבודה טובה. הם נראים אנשים טובים, ישרים וללא ספק מהווים משענת כלכלית יציבה", הוא מדגיש.

אני כרגע שם. יש לי הסכם, יש התחייבויות שנתתי לרוכשים שאני מתכוון למלא. אם היחסים יהיו טובים אנחנו נישאר, אבל בטווח הארוך השאיפות שלי הן אחרות. אני רוצה להיכנס בעצמי לשלב היזמות ולהיות חלק מקבוצת הבעלים, ויש הזדמנויות כל הזמן. זה הכיוון הכללי וגם הבעלים החדשים מבינים את זה".

רפי (רפאל) לזר

אישי: בן 42, נשוי + 3, מתגורר בטורונטו קנדה, רו"ח בהשכלתו. בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות מאוניברסיטת חיפה, ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב
מקצועי: מנכ"ל אלעד קנדה מאז 2015, לפני כן שימש כמנהל הכספים בחברה. בעברו כיהן כמנהל כספים למספר אזורים בצים, ועבד בארנסט אנד יאנג ישראל
עוד משהו: חובב ספורט, אוהד מושבע של מכבי חיפה בכדורגל ושל הטורונטו ראפטורס (NBA)

אלעד קנדה

תחום עיסוק: פיתוח, בנייה, השכרה ומכירה של דירות מגורים בקנדה ורכישה, החזקה, הפעלה והשבחה של נכסים מניבים וקרקעות בקנדה וארה"ב
היסטוריה: הוקמה ב־1997 כחלק מקבוצת אלעד גרופ של יצחק תשובה. נמכרה לקבוצת רסטר מנג'מנט הקנדית במאי 2021
נתונים: סך נכסים של 2 מיליארד דולר קנדי, כמחציתם מיוחסת לשווי פורטפוליו הנכסים המניבים. לחברה הון עצמי בסך כ־0.5 מיליארד דולר קנדי

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט