גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבטחות ומציאות: כך נעלמו העצמאים מחוק ההסדרים

ממשלת בנט–לפיד הבטיחה לעצמאים רשת ביטחון סוציאלית, אלא שזו נעדרת מחוק ההסדרים הקרוב ● איך מגזר של חצי מיליון עובדים נשאר מאחור? באוצר לא מבינים על מה המהומה, ובממשלה מבטיחים לטפל בנושא אחרי העברת התקציב

נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן / צילום: Reuters
נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן / צילום: Reuters

"הממשלה תפעל לחיזוק המגזר הפרטי, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים, ולשם כך תעמיד רשת ביטחון לעצמאים", כך נכתב בקווי היסוד של ממשלת השינוי. המשפט הזה היה חלק מההבטחות של המפלגות השונות להקים רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים בישראל, הכלולות בשורת ההסכמים הקואליציוניים להקמת ממשלת בנט-לפיד.
ביום ראשון עתידה הממשלה לאשר את התקציב לשנים 2021-2022 וחוק ההסדרים הנלווה לו, אך בין שלל הרפורמות הגדולות בחוק ההסדרים נראה שנשכחה רפורמה אחת שהייתה אמורה לתקן עוול היסטורי שנעשה לעצמאים - אותה רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים.

אחרי הקורונה: התקוות התנפצו

דמי אבטלה לעצמאים הייתה אחת ההבטחות הגדולות של הממשלה הקודמת למשק. סקטור העצמאים מונה כ-500 אלף עצמאים, מעסיקים ובעלי עסקים קטנים, אשר מעסיקים בעצמם כ-1.5 מיליון שכירים. מאבקם לזכויות סוציאליות, התעצם מראשית משבר הקורונה ובמקביל נערכו כל העת פגישות של ראשי הארגונים עם שרי האוצר לשעבר (משה כחלון ואחריו ישראל כ"ץ), נציגי אגף התקציבים ונציגי משרד ראש הממשלה, ואף עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. כולם הבטיחו להם הכל: השוואת זכויות העצמאים לאלה של השכירים, מבחינת זכאותם לדמי אבטלה וחופשות. ההבטחה הזאת הפכה לאחת מהבטחות הבחירות הפופולריות של המפלגות הגדולות, שכולן החליטו פתאום שהם רוצים לתקן עוול היסטורי שקיים בישראל עשרות שנים, ומקפח את העצמאים.

הכוח שהיה לעצמאים בשיאה של המחאה, כשהם היו מאוחדים בסבלם, היתרגם גם לכוח פוליטי, שהוביל בין היתר את אביר קארה, מי שייסד את תנועת העצמאים "אני שולמן", להתמודד על מקום בכנסת. קארה קיבל מקום של כבוד במפלגת קדימה ועם הקמת הממשלה הפך לסגן שר במשרד ראש הממשלה. בנוסף, בקווי היסוד של הממשלה שולבו חלק מההבטחות לעצמאים, בהם ההבטחה לחוקק רשת ביטחון סוציאלית.

כך נולדו בלב העצמאים ציפיות ותקוות שהנושאים שמעניינים אותם יטופלו. כעת, חלק מארגוני העצמאים, טוענים כי לא רק שהממשלה לא מקיימת את ההבטחות שלה, אלא בחוק ההסדרים היא אף מערימה עליהם קשיים.

לדברי נשיא לשכת העצמאים בישראל, עו"ד רועי כהן, "שנים אנחנו זועקים, והקורונה טרפה את כל הקלפים - אנשים קורסים ועולם כמנהגו נוהג. שוב חוק הסדרים ושוב העצמאים בחוץ. אנחנו רגע לפני תקופת החגים, 'התו הירוק' חזר עם כל מה שהוא טומן בחובו, ואיתו המגבלות שכבר נושפות בעורפנו. נשאלת השאלה איך, אחרי כמעט שנתיים של משבר כלכלי, של קריסה המונית של עסקים, ממשלת ישראל מרשה לעצמה לפרסם חוק הסדרים שלא כולל כמעט שום בשורה למען העצמאים והעסקים הקטנים, ושוב מתעלמת מהם. דמי אבטלה לעצמאים ורשת ביטחון סוציאלית בדיוק כמו לשכירים זה צו השעה.

גם יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה טוען, כי "ספר התקציב וחוק ההסדרים לא כוללים אף חלק מ'התוכנית הלאומית' לרשת ביטחון סוציאלי לעצמאים, ובתקציב אין שום בשורה לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שעדיין מתמודדים עם השלכות המגפה והפחד מהגבלות נוספות שיגיעו בשבועות הקרובים בעקבות העלייה בתחלואה. לא ייתכן שלפני חודשיים כל הפוליטיקאים שמרכיבים את הקואליציה נפגשו איתנו, והביעו תמיכה בחקיקת דמי אבטלה לעצמאים והענקת רשת ביטחון סוציאלית לבעלי העסקים, והיום שותקים".

"אי אפשר לעשות מהפכה בחודש"

באוצר לא מבינים על איזו "שתיקה" או "הבטחות שווא" מדברים חלק מארגוני העצמאים. לטענתם חוק ההסדרים הנוכחי הוא החוק הטוב ביותר שהיה אי פעם לעצמאים, וההוכחה לכך הן בין היתר הרפורמות להפחתת הרגולציה, הרפורמה בשירותי הכבאות, הרפורמות בייבוא ועוד. לדברי גורם באוצר, "חוק ההסדרים הנוכחי הוא חוק שנועד למגזר העסקי. הוא רצוף הטבות וכלים שיאפשרו לאותם עסקים, בדגש על עסקים קטנים ועצמאים, לצמוח. כל הרפורמה ברגולציה היא לטובת העסקים עם דגש על עסקים קטנים ובינוניים, וכך גם הרפורמה בכבאות וברישוי. גם הרפורמה בייבוא שתאפשר לייבואנים קטנים להתחיל לייבא ולהתחרות ביבואנים הגדולים, אחרי שהיא מבטלת את המגבלות של מכון התקנים, נועדה לסייע למגזר העסקי. זה עולם אחר לגמרי שמשרת את העסקים הקטנים. זה חוק הסדרים שהוא סופר טוב לעצמאים, עם מלא רפורמות מעולות עבורם".

באשר לרשת הביטחון הסוציאלית אומר אותו גורם כי זה לא דבר שניתן להכניס לחוק ההסדרים. "על רשת ביטחון סוציאלית אין הסכמה בכלל גם בין העצמאים עצמם. השולמנים למשל לא רוצים דמי אבטלה לעצמאים, לעומת לה"ב שכן רוצה דמי אבטלה לעצמאים. הממשלה אמרה שהיא תבחן את הקמת רשת ביטחון התנדבותית, והיא תעשה את זה, אבל מצפים שהמדינה תעשה את זה תוך 40 יום? הממשלה אמרה שהיא תבחן את הנושא והיא תבחן אותו. לא ניתן תוך חודש לעשות מהפכה שאין עליה בכלל הסכמה, גם בקרב הציבור שלכאורה דורש אותה. לכן, את נושא רשת הביטחון הממשלה והאוצר יבחנו לעומק בהמשך. בקרב העצמאים אין קונצנזוס מה הם רוצים. הם בעצמם לא מסכימים על מודל אחד של זכויות סוציאליות".

"חוק ההסדרים: תרגום של מחאת העצמאים"

גם ח"כ אביר קארה, סגן שר במשרד ראש הממשלה, שנושא את דגל העצמאים, לא מבין את הטענות. "מצער אותי לחשוב שיש לי חברים שהלכו להקים את פורום העצמאים בהסתדרות תוך התעלמות מהעובדה שההסתדרות היא לא חלק מהפתרון אלה חלק מהבעיה", אומר קארה. לדבריו, "חוק ההסדרים הוא החוק הכי מרחיק לכת שנכתב אי פעם בישראל לטובת העצמאים. מעולם לא היה חוק כל כך טוב לעצמאים. זה חוק שתרגם את המחאה של העצמאים למדיניות כלכלית של ממשלה. ממשלת ישראל עוסקת בהפחתה רצינית של רגולציה בהקמת רשות הרגולציה. כל בעל עסק טוען שקשה לו ומציקים לו, ויש היטלים אגרות קנסות ורישוי שמטילים עליו, פיקוח מיותר ודרישות מוגזמות וכל הדברים האלה מוסרים עכשיו. לומר שאין התייחסות לעצמאים בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים זה להיות מנותק".

באשר לרשת הביטחון אומר קארה, כי "את המונח רשת ביטחון לעצמאים אני תבעתי ובהסכם הקואליציוני הכנסנו אותו, והממשלה מחויבת לו. אנחנו עובדים על הנושא הזה ביתר שאת, אבל צריך להבין שדברים שלא קרו 72 שנה אי אפשר להעביר ב-42 יום. אנחנו נעביר תקציב ואחרי שנעביר אותו נעבוד על זה כדי שעד סוף השנה תהיה רשת ביטחון וולנטרית לעצמאים. אבל בואו קודם כל נעביר תקציב, כי אם אין תקציב אין ממשלה. הנושא של רשת ביטחון הוא בטיפול אישי שלי ואני דואג לזה".

קארה מוסיף, כי בתכנית שתתגבש לאחר שיעבור חוק ההסדרים יוכל כל עצמאי שיבחר בכך להוציא לעצמו תלושי שכר ולהפריש סכומים לטובת דמי אבטלה ולקבל זכויות כמו שכיר. "אנחנו רוצים שכל עצמאי שרוצה יוכל להוציא לעצמו תלוש משכורת כמו שכיר, ולקבל את הזכויות כמו שכיר. יש לזה הסכמה מאוד רחבה בקואליציה וגם באופוזיציה, ונעביר את זה. זה יחול על עצמאים שירצו בכך. אנחנו לא נדרוש מאדם לשלם את ההפרשות לדמי אבטלה. יש פה עבודה פוליטית שצריכה להיעשות אבל זה לא ירד מהפרק. אי אפשר ביום אחד לתקן עוולות של 100 שנה. נעביר את חוק ההסדרים, ואז נסיים את הפעילות שלנו ברשת הביטחון לעצמאים. אלה דברים שהתחייבנו עליהם ונעמוד בהם".

את עו"ד כהן זה לא מספק. לדבריו, "רישוי עסקים ורפורמה בייבוא הם צעדים הגיוניים ושקולים בדרך להורדת יוקר המחיה והפחתת הרגולציה במגזר העסקי, אבל הם לא העיקר, ושוב קיבלנו חוק הסדרים בלי שום פרק על העצמאים. צריך לנקוט בצעדים אקוטיים יותר כדי לסייע לעצמאים והעסקים להתאושש ממשבר הקורונה ולעמוד שוב על הרגליים. צעדים כמו הרחבת העוסק הפטור, פחת מואץ, קיזוז הפסדים לאחור , הכרה בהוצאות וההכרחי מכולם - דמי אבטלה לעצמאים".

גם בז'ה מרגיש כי כל המילים הגבוהות לא מגיעות כסיוע אמיתי לעצמאים. "ברישוי עסקים ורגולוציה מתקנים ביורוקרטיה ואני מברך על זה אבל אנחנו מבקשים קודם כל רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים. אנחנו מצפים שיהיה אזכור וביטוי לתנאים סוציאלים לעצמאים בחוק ההסדרים".

בשורה התחתונה כרגע אין דמי אבטלה לעצמאים בחוק ההסדרים וגם לא יהיו. האם זה ישתנה לאחר שחוק ההסדרים יעבור? האם יהיה כאן שינוי היסטורי או שההיסטוריה תחזור על עצמה וכל ההבטחות לעצמאים ייעלמו? התשובה תתקבל בנובמבר, אחרי שנדע מה יעלה בגורל הממשלה, והאם הצליחה או לא הצליחה להעביר תקציב.

האוצר: "ארגוני העצמאים היו מעורבים"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "חוק ההסדרים המובא השנה לאישור הממשלה הינו רחב ומקיף בהשוואה לשנים קודמות וכולל רפורמות יסוד רבות אשר יביאו לשיפור ניכר בצמיחת הכלכלה הישראלית בדגש על עידוד פעילות המגזר העסקי, ובדגש רב יותר על פעילות העסקים הקטנים והבינוניים.

"בין התוכניות המרכזיות שצפויות לסייע לעסקים ניתן למנות את רפורמת יסוד במבנה הרגולציה בישראל, רפורמה ברישוי עסקים, רפורמה בכבאות, רפורמה להגברת התחרות בבנקים, ועוד. עוד יודגש כי מרבית הרפורמות הוכנו במשותף ובתמיכת ארגוני העצמאים".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה