גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיחה אחת, עד שלוש דקות, במינימום מגע. כך עובדים מוקדי שירות הלקוחות

בפניות בנושאי תקשורת יש יותר אמוציות, בימי ראשון הכי עמוס, ובחמישי בצהריים המענה מהיר יותר ● בישראל מועסקים כיום כ-100 אלף נציגי שירות - מה יקרה להם בעקבות הדיגיטציה בענף? ● שירות הוא השיווק החדש, כתבה אחרונה בסדרה

מוקד שירות / איור: גיל ג'יבלי
מוקד שירות / איור: גיל ג'יבלי

נציגי שירות אמנם מיומנים לספוג צעקות, אבל בסופו של דבר הם נשחקים מהר יותר מעובדים אחרים. אמנם מדובר בענף שעובר בשנים האחרונות דיגיטציה, אבל ייקח עוד זמן עד שניפרד מהמענה האנושי - אם בכלל.

בחברת תקשוב מועסקים כיום כ-10,000 עובדים, שמאיישים את מחלקות השירות של חברות שונות בקרוב ל-40 מוקדים ברחבי הארץ. ב-25 השנים בהן פועלת החברה גדל השימוש במיקור חוץ, וכיום גם חברות ממשלתיות מוציאות את סוגית השירות לטיפול חיצוני. לצדן ניתן למצוא קופות חולים, חברות תחבורה, רשתות קמעונאיות, חברות תקשורת ועוד.

● החברות הגדולות בישראל הבינו שצריך להשקיע בשירות לקוחות
אין עם מי להתכתב: למה השירות הדיגיטלי עדיין תקוע מאחור 
יותר ממחצית הצרכנים מעדיפים שירות אנושי על פני שירות דיגיטלי 

השירות כולל מענה בטלפון, במייל, בצ'ט או בווטסאפ. המוקדנים אינם ורסטיליים, אלא מעניקים שירות לחברה מסוימת לכל אורך העסקתם, אם כי בהחלט ייתכן שנציג של קופת חולים יישב ליד נציג של חברת אשראי, כשהשיוך של הנציג לחברה מסוימת נקבע במידה רבה לפי המיקום הגיאוגרפי של המוקד.

"משרדי ממשלה הולכים לכיוון הזה כי הוא זול ויעיל, וגם כי הם לא רוצים לעסוק בתחום של גיוס עובדים, הדרכה ותחלופה", מסביר דניאל ספיר מנכ"ל קבוצת תקשוב, שסבור כי על אף הטכנולוגיה המשתכללת בעולמות השירות, כשכולנו מנהלים ממשקים עם נציגים דיגיטליים - נציגי השירות האנושיים לא ייעלמו. ספיר מעריך כי בישראל מועסקים כ-100 אלף נציגי שירות, וכי בטווח של עשור מספרם ירד לכ-70 אלף - ככל שנראה יותר שימוש באמצעים הדיגיטליים.

"אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאין איש שמתקשר למוקדי שירות כי משעמם לו. הבעיה שבגינה מטלפנים יכולה להיות סוגיית תפעול, ענייני כספים או מידע. בחלק מהמקרים הפנייה משלבת בין שירות למכירות, כמו למשל הוספת ערוצים למסלול הטלוויזיה", אומר ספיר. "יותר מ-90% מהפתרונות נמצאים בידי הנציג, למשל האם להעניק החזר כספי למשל או פיצוי, כך שהמטרה היא לסגור את הפנייה בשיחה אחת".

בונוסים ותוכניות שימור

עד כמה קשה לגייס מוקדני שירות בעקבות התחלופה הגבוהה של העובדים?
ספיר: "הוותק הממוצע במיקור חוץ הוא של שנתיים, אבל הטווח בקצוות הוא גדול. יש נציגים שנשארים שש שנים, יש 10 ויש גם 15, ויש כאלה שיעזבו אחרי רבעון. השאלה הזו מתחברת לאופי העיסוק: מי שכל היום צועקים עליו ישרוד בממוצע 9 חודשים, מי שהאופי השירותי שהוא מעניק הוא בגדר עזרה, יכול להישאר גם שנים ארוכות.

"השכר של מוקדני שירות גבוה משכר המינימום בכ-10%-15% דרך בונוסים, תמריצים ותוכניות שימור, למשל לסטודנטים, או תוספת שעתית למבוגרים יותר. ברור לנו שצריך לעודד למחויבות".

ומה לגבי שייכות? יושב מוקדן וסופג צעקות בשם חברה שהוא אפילו לא שייך אליה.
"בסוף נוצרת שייכות. אם את עונה ל-120 שיחות ביום 'מאוחדת שלום', לא תרגישי שייכת? הנציגים מרגישים מזוהים עם הלקוח, ולראייה, כמעט שאין בקשה לעבור בין חברות".

ספיר מציין כי יש חברות שמעוררות אצל הצרכנים אמוציות גבוהות יותר. "זה בולט בתחום התקשורת. בתקופה שבה ישבו שלושה ילדים ולמדו בזום בבית ופתאום האינטרנט נפל, רוב השיחות התחילו בצעקות. את מוכנה לקבל בשלום מצב שבו טכנאי מכונת הכביסה יגיע בעוד שלושה ימים, אבל לתקלה באינטרנט תרצי תיקון מיידי.

"האמוציות בכל הנוגע לפניות תקשורת הן חזקות, כי בלי זה אין לי יכולת לתקשר עם העולם. המוקדנים לומדים להתמודד עם הכעס ועם ההתנגדויות, והמדיניות היא לנהוג בהכלה, להרגיש את תסריט השיחה ולנתב את הפונה להפסיק עם הכעס, ולהיות ענייני".

דניאל ספיר / צילום: איל יצהר

האם פיצוי יוריד באופן אוטומטי את הכעס?
"לא. גם הצרכנים פחות רודפים אחר פיצוי, הם רק רוצים שקט, ושלא יכאב או יפריע להם משהו".

האם חברות הגדירו לך כמטרה להפחית את מספר השיחות למוקדים?
"עם השנים אנחנו רואים שרבים מנסים לפתור תקלות בשירות עצמי, אבל רבים עדיין מתקשרים ובתדירות גבוהה כשדברים לא עובדים, ובצדק. שירות הוא הוצאה שלא אוהבים בארגונים, אבל המודעות של הצרכנים והמעורבות ברשתות החברתיות מחייבות אותם לעמוד ברמת שירות גבוהה. זה מחייב כוח-אדם, ולכן זה שוק שצומח וגדל, למרות שבמקומות מסוימים הדיגיטל שוחק אותו.

"גם חברות שלכאורה לא נותנות מענה טלפוני, אלא עובדות רק בצ'ט, בסוף מעסיקות מאות נציגי שירות שבמקום להרים את הטלפון עונים מאחורי המקלדת. הרצון של הלקוח לדבר עם נציג אנושי תלויה במידת הכאב והדחיפות של הפנייה. המטרה היא לפתור את הבעיה בשיחה אחת, ורצוי תוך שלוש דקות במינימום מגע ומינימום חיכוך".

עד כמה מענה מהיר מפחית כעסים, ומאפשר שיחה יעילה יותר?
"מענה מהיר מפחית לחצים ודרמות, ומקטין את הבעיה. אם צלצלת לקבוע תור לרופא והתור רחוק, המענה המהיר ייתן לך חוויה כוללת טובה יותר לכל הפנייה. זה כמו שבמסעדה המלצר היה ממש נחמד והאוכל לא טעים, בסוף זה משפיע על החוויה כולה. מצד שני, יש חיסרון: אם הנציג הוא שמחכה לשיחה ולא הפונה הוא שממתין, זה משתקף בעלויות".

נקודת האיזון במוקד

כיום חברות מנתבות כמה שיותר פניות לאפיק הדיגיטלי, שייתר את המענה הטלפוני, אך לא רק כדי לאפשר לצרכן לפתור את בעיותיו עצמאית. "המטרה היא לאפשר לנציג לטפל בכמה פניות בו זמנית, ולתת מענה לכמה לקוחות בו זמנית ובערוצים השונים", מסביר מנכ"ל Avaya רפי שקולניק, שהמערכת שלה משמשת מרכזי שירות לקוחות בישראל ובעולם.

"נכון שזה עשוי לפגום בחוויית השירות לפונים, אבל אנחנו מדברים על אלפי נציגים שמועסקים במשמרת, ויש פה שיקול של הכנסות מול הוצאות. בנוסף, חברות מנסות לטייב את המשמרות ולהקצות כוח-אדם בהתאם לשעות השיא, על פי עונתיות וביקוש - כמו שהיה לביטוח לאומי בשיא המגפה".

רפי שקולניק, מנכ"ל Avaya / צילום: ניב קנטור

מטרה נוספת, על פי שקולניק, היא להפנות את הצרכן לקבל שיחה חוזרת, שירות שמחויב על פי חוק. על התערבות הרגולטור גם בזמן המענה לשלוש דקות, הוא אומר כי "ללקוחות אולי עונים מהר יותר אבל החברות נאלצו להגדיל את מספר הנציגים. יש לזה עלויות שבסוף מישהו צריך לשלם.

"המטרה של החברות היא למצוא את נקודת האיזון במספר הנציגים הנדרשים לכל שעה, גם על פי שפות לפי דפוסי המטלפנים - לאמהרית, למשל, יש יותר ביקוש בשעות הצהריים. המערכות של היום גם יודעות לזהות כעס גם על פי הטונים של השיחה, והחברות יכולות להחליט שבמקרים כאלה השיחה תנותב ישירות למנהל משמרת".

6 עצות למטלפנים לשירות לקוחות

1. לא להתקשר ביום ראשון. "רבים עוברים על החשבונות בסופ"ש ומתעורר צורך בבירור, מה שמייצר עומס בימי ראשון", מסביר ספיר. "עומס במרכזי השירות הוא כמו פקק בכביש: לוקח לו זמן להשתחרר". מתי הכי פחות פקוק במוקדים? ימי חמישי בשעות הצהריים.

2. להיות מוכנים מראש. "כמעט בוודאות בכל שיחה יבקשו ארבע ספרות של כרטיס האשראי לזיהוי", מזכיר ספיר, "אז כדאי להיות מוכן עם זה וגם עם משקפי הקריאה וכלי כתיבה".

3. להתמקד בנושא אחד. כאשר מנסים לנסות להעלות כמה נושאים באותה שיחה זה לא בהכרח חוסך זמן, מכיוון שלכל נציג יש תחום התמחות משלו, והוא ממילא צפוי להעביר אתכם למוקד המתאים עם נציג אחר, שיתחיל את השיחה מהתחלה.

4. לנסות לבד. פעמים רבות ניתן לפתור את הבעיה בשירות עצמי, דרך אתר החברה או בסרטונים ביוטיוב עם הדרכות יעילות.

5. לחכות לשיחה חוזרת. שקולניק מציע לצרכן לאמץ את האופציה שמוצעת לפונים בעת ההמתנה לנציג, למרות הרצון בשירות כאן ועכשיו, כיוון שבאופן הזה "הנציג הוא שיוזם את השיחה, הפרטים שלך כבר יהיו מולו והוא יהיה מפוקס לתת לך שירות ולא לכמה פונים במקביל".

6 לא לכעוס על הנציג. "אמנם המציגים מיומנים בספיגת כעסים, אבל חוץ מלבאס את הנציג ולתת לו מוטיבציה שלילית, לפונה זה לא נותן דבר", אומר ספיר. "נשמו עמוק, ותנו לו לפתור את הבעיה".

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

העיצומים יתמקדו בתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • עדכונים שוטפים 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות