הכנסת הנוכחית הביאה עמה כמה תופעות חריגות שלא ראינו בעבר. ח"כ דוד אמסלם יצא נגדן בחריפות במהלך ראיון ברדיו 103 FM אבל נראה שבדרך הוא התבלבל קצת. "אתמול נכנס נורבגי, מיכל שיר, כבר היום מביאים אותה להיות יושבת ראש ועדה שמומצאת", הוא אמר למראיינים ינון מגל ויריב אופנהיימר. "עכשיו אנשים לא מבינים, ועדה זה כולל ככה: עוד תקן נוסף לחבר כנסת, ועוד איזה 8-9 עובדי כנסת…".

אמסלם בעצם מתלונן על ריבוי חברי הכנסת "הנורבגים", תופעה שכבר עסקנו בה כאן בעבר, ועל פיצול ועדות הכנסת - אכן עניין תקדימי ששווה הרחבה. נעשה סדר בדברים.

על פי סעיף 100 בתקנון הכנסת, בכנסת ישנן 12 ועדות קבועות, "סטטוטוריות", שמוקמות בכל כנסת מחדש. בנוסף אליהן, רשאית הכנסת להקים ועדות מיוחדות שנקראות "ועדות לעניין מסוים". זה דווקא לא עניין חריג, אלא מסורת שנמשכת כבר שנים רבות. בשבוע שעבר אישרה ועדת הכנסת את הקמתן של חמש ועדות כאלו, בהן הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, שבראשה אכן תעמוד ח"כ שיר מתקווה חדשה (אגב, שיר מכהנת בכנסת מתוקף החוק הנורבגי כבר מתחילת יולי, ולא כפי שציין אמסלם). בנוסף לוועדה הזאת, הוקמו גם הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים; הוועדה המיוחדת לענייני סמים ואלכוהול; הוועדה לפניות הציבור; והוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל.

בניגוד לדברי אמסלם, מדובר בוועדות ותיקות שכולן היו קיימות גם בכנסות קודמות. למעשה, חלקן מוקמות בכל כנסת מחדש כבר עשרות שנים. כך, "הוועדה המומצאת" של שיר קיימת כבר מאז 1999, ובעבר אף עמדו בראשה שני חברי כנסת מטעם מפלגתו של אמסלם: דני דנון ואורלי לוי אבוקסיס (כח"כית ברשימת הליכוד-ביתנו).

אז למה, ככל הנראה, בכל זאת התכוון אמסלם? הקואליציה הנוכחית אכן החליטה על מהלך תקדימי שלא נעשה בכנסות קודמות. היא לקחה שתיים מתוך 12 ועדות הכנסת הקבועות, והחליטה לפצל אותן. כך, "ועדת הפנים והגנת הסביבה" תפוצל לשלוש: ועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדת ביטחון הפנים, ו-ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים. "ועדת העבודה, הרווחה והבריאות" תפוצל לשתי ועדות: ועדת העבודה והרווחה, ו-ועדת הבריאות. כך, במקום 12 ועדות קבועות, בכנסת הנוכחית יהיו 15 ועדות כאלה. 

המהלך הזה - שיעשה על ידי תיקון לתקנון הכנסת בהוראת שעה, ועוד צריך לקבל את אישור מליאת הכנסת - כבר זכה לביקורת נוקבת מצד יועמ"ש הכנסת עו"ד שגית אפק, ומצד יועמ"ש ועדת הכנסת.

האם הוא אכן כרוך בהקצאת משאבים נוספים כפי שציין הח"כ אמסלם? מהבדיקה שעשינו נראה שכן, גם אם לא מדובר במשאבים יוצאי דופן. אכן, כל ח"כ שהוא יו"ר ועדה קבועה מקבל תקן לעוזר פרלמנטרי נוסף, כך שהוספת 3 ראשי ועדות אמורה לגרור תוספת תקנים של 3 עוזרים. בנוסף, כל ועדה בכנסת מלווה על ידי יועץ משפטי, מנהל ועדה ועוד מספר תפקידים. ייתכן שפיצול הוועדות ידרוש מהכנסת לגייס מספר עובדים חדשים וייתכן שהפתרון יהיה עבודה של כל או חלק מבעלי התפקידים הללו במספר ועדות במקביל. מדוברות הכנסת נמסר לנו כי מסתמן שצוותי העובדים בכנסת יספיקו לעבודת כלל הוועדות.

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ אמסלם לא נכונים ברובם. ח"כ שיר לא מונתה ליו"ר "ועדה מומצאת" אלא ל"וועדה מיוחדת" ותיקה שבראשה עמדו בעבר גם ח"כים מהליכוד. הקואליציה אכן ביצעה מהלך תקדימי של פיצול שתי ועדות קבועות, ומהלך זה ידרוש ככל הנראה הקצאה מסוימת של משאבים נוספים.

תחקיר: אורי כהן