גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתעלפות והנעילה בחדר: כל התרגילים המיתולוגיים של ליל התקציב

מי הנחה את מנכ"ל האוצר לנעול בחדר את שרי מפלגת הגמלאים? כיצד ביימו עוזריו של שר האוצר המנוח בנימין בן אליעזר התעלפות באמצע הדיון? ● רגע לפני אישור התקציב, גלובס חוזר אל הטריקים והשטיקים שבהם השתמשו במהלך השנים במסגרת הקרב הגדול על התקציב ● צוללים לתקציב

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה היא אולי הרגע הדרמטי ביותר בתהליך אישור התקציב. נכון שהאישור הסופי של התקציב הוא בכנסת, אבל בשלב האישור בממשלה התקציב מקבל את צורתו הסופית. בכנסת אולי יחלקו עוד כמה מאות מיליונים ואולי יוציאו כמה רפורמות מתוך חוק ההסדרים, אבל הגודל הסופי של תקציבי משרדי הממשלה נקבע כבר בממשלה - כך שעבור השרים, זה המאני טיים במלוא מובן המילה.

הנסיבות האלה הפכו את ישיבת אישור התקציב בממשלה לאירוע יוצא דופן. האווירה הפורמלית של ישיבת הממשלה הופכת במהלך הלילה למשהו שמזכיר יותר "בזאר טורקי", כהגדרת שר האוצר לשעבר רוני בר-און. בעוד ישיבת הממשלה מתנהלת לאיטה, ושורה של פקידים בכירים מציגים לשרים סקירות מקרו-כלכליות, מתנהל המו"מ האמיתי בחדרים הסמוכים לחדר ישיבות הממשלה בין השרים וצוותיהם לבין עשרות אנשי אגף התקציבים שערוכים, ממש כמו במבצע צבאי, עם חמ"ל מרכזי.

אז מה קורה שם בלילה הזה? למה זה בזאר טורקי? איך זה נראה? ועד כמה אנחנו האזרחים יכולים להיות רגועים בידיעה שהאנשים שמכריעים על גורל התקציב יודעים מה הם עושים?

כדי להבין את כל אלה חזרנו כמה שנים טובות לאחור ודיברנו עם האנשים שצברו הרבה מאוד קילומטרז' בלילות האלה, של העברת תקציב. הלשעברים הם אהוד אולמרט, לשעבר שר הבריאות בשנות ה-90, ושר האוצר בממשלת שרון ורה"מ במחצית שנות ה-2000; רוני בר-און, שהיה שר האוצר מ-2007 עד 2009; וגם איש אגף התקציבים איליה כץ, האיש שעל האקסלים.

השיטה של אולמרט: מוכן לקצץ (כדי לקבל יותר)

ב-1995 היה אהוד אולמרט שר הבריאות. בניסיון להפעיל לחץ על ראש הממשלה ושר האוצר ולהגיד שיתנגד לתקציב - טקטיקה ששרים אומרים בדרך כלל בדקה ה-90 - אולמרט בחר בדרך אחרת: הוא היה מכריז בראיון מוקדם יותר ברדיו כי הוא מוכן דווקא לקצץ בתקציב משרדו. "היה לי נוהג כשהייתי שר הבריאות, הייתי מצלצל אל הדובר שלי ואומר 'תארגן לי ראיון ב-7:00 בבוקר ברדיו אצל אריה גולן', מספר אולמרט בשיחה עם גלובס, "ואז הייתי מתראיין והחדשות היו נפתחות ככה: 'דרמה גדולה מאוד - שר הבריאות אהוד אולמרט הודיע שהוא מוכן לקיצוץ בתקציב משרדו'.

"ואז", מספר אולמרט, "כשהייתה נגמרת ישיבת הממשלה הייתי קורא לראש אגף תקציבים ושואל אותו 'בשביל מישהו שהסכים לקצץ, כמה אתה מוסיף לי?' בדרך כלל הייתי גומר עם תוספות. מהכספים שחסכתי לו מזה אפשר היה להוריד בישיבת הממשלה משרדים אחרים".

שר האוצר לשעבר רוני בר-און מתאר את מה שמתחולל מאחורי הקלעים של הישיבות האלו, כפי שהוא זוכר אותן. "כל השרים מקבלים חדרים בלשכת ראש הממשלה...זו קייטנה - כולם הולכים ובאים והולכים, מתחילים ב-8:00 בבוקר ולא מסיימים עד שכולם מתפרקים בארבע או חמש לפנות בוקר למחרת".

ליל שימורים: מרוחים על הרצפה, לצד קרטוני פיצה

אגף התקציבים הוא הגורם המקצועי שמתכנן ובונה את התקציב הבא, והוא עושה את זה תוך עבודה מאד הדוקה מול משרדי הממשלה הרלבנטיים. לכן בישיבת הממשלה לאישור התקציב כל הצוותים של האגף נמצאים בבניין, כל 60 ומשהו עובדי האגף, כדי לסגור את הקצוות מול השרים ומשרדיהם.

איש אגף התקציבים איליה כץ, שהיה רכז מאקרו באגף, מספר על החוויה שלו מליל אישור התקציב: "אתה רואה אנשים מרוחים על הרצפה, גמורים... אתה רואה מלא שאריות כזה של פחיות ומגשי פיצה מפוזרים בכל מקום, זה די משעשע לראות את התמונה הזאת בתוך הבניין של משרד ראש הממשלה - לא רחוק מחדר ישיבות הממשלה. בכל מקרה, הדברים נעשים בצורה מקצועית ואנשים לוקחים את הדבר הזה מאוד ברצינות כי מבינים שמה שבסוף לא נסגר בלילה של התקציב, יהיה הרבה יותר קשה לבוא ולמצוא את המקורות ולסגור את זה בהמשך הדרך".

אל כץ, שהיה ראש צוות מקרו, היו מתנקזים כל העדכונים על הסיכומים השונים שהושגו - ואת כל אלה הוא היה מעדכן בזמן אמת בתקציב. "צריך להבין את הסיטואציה - אתה יושב על אקסל שמסתכם ל-400 מיליארד שקל, וכל שינוי שאתה שומע שקורה, בין אם זה משרד שסגרו איתו יותר או פחות ובין אם זה החלטת ממשלה שהשתנתה - דורש שינוי באקסל. זו אחריות מאוד כבדה, כי הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה שאחרי שכל השרים באים ומצביעים על התקציב, זה לבוא שבוע אחרי זה ולהגיד להם 'תשמעו חבר'ה, התבלבלנו, היה לי שם איזה אפס מיותר'".

שיטת פואד: מביים התעלפות כדי לקבל כסף

בר-און התייחס לשאלה האם הסקירות הללו של האוצר לקראת הכנת התקציב נועדו בסוף "לטשטש" ולהתיש את השרים לקראת ההצבעה, לגרום להם לאבד ריכוז. על כך הוא אמר: "בעניין הזה של להתיש, בשביל כסף שום דבר לא יתיש אותם - גם אם תיקח אותם לארבעה ימים של אימונים בווינגייט. בסוף בשביל לראות את המספר, את השורה התחתונה, נשארים בחיים. אפילו פואד (בנימין בן אליעזר) האגדי שהיה כל הזמן עושה הצגות שהוא מתעלף והוא לא יכול יותר והוא מקבל התקף לב, והיו לנו גם גימלאים שישבו שם עד שתיים בלילה - בשביל כסף הכל בסדר".

בר-און מתאר איך פואד בן אליעזר היה מביים שהוא חש ברע על מנת שייענו לדרישותיו התקציביות: "פואד היה יושב בחדר והיה פותח את העניבה ומשתרע בכורסה, כולו רטוב כי היו שופכים עליו מים, כל הזמן היו אומרים לי 'פואד הולך למות', תבוא תיתן לו כבר (כסף), ואיילת (העוזרת) הייתה מנפנפת מעליו עם מגבת".

בר-און מתאר את הלחץ שהיה מופעל על שרי מפלגת הגמלאים. "והם רצו ללכת לישון ואמרו לי אנחנו נשים פתק במקום להישאר להצבעה, אז אמרתי להם 'מה פתאום?! אנחנו רוצים לעשות הצבעה. נסדר לכם חדר'. אמרתי למנכ"ל האוצר 'תיכנס איתם לחדר, תנעל אותו, ותגיד להם שנעלו אותו מבחוץ, ושהם לא יכולים ללכת הביתה'. וכך זה היה. הם התחילו לדפוק על הדלת, רצו להביא את הקב"ט".

70 מיליארד שקל ששווים כמו 100 מיליון

האוצר הוא עדיין השחקן הדומיננטי בסיפור הזה, ועם כל השרירים שעושים לו השרים - אין להם באמת סיכוי נגדו. הסיבה הפשוטה היא שכדי להעביר את התקציב בממשלה האוצר לא צריך הסכמה של כל השרים פה אחד - מספיק לו רוב פשוט וכדי להשיג את הרוב הזה לא חייבים לשלם הרבה. מספיק לקנות את תמיכתם של השרים שאחראיים על המשרדים הקטנים, שתוספת של כמה עשרות מיליונים לתקציב שלהם מספיקה כדי שיוכלו להציג אותה כהישג משמעותי.

על כך אומר רוני בר-און: "האצבע של שר הביטחון שמקבל 70 מיליארד שווה כמו האצבע של השר לענייני תפוצות שמקבל 100 מיליון שקל". 

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים