התקציב לחברה הערבית: כ-30 מיליארד שקל; עבאס: "כל מה שהבטחנו, קיבלנו"

לפי פרטים שהגיעו לידי גלובס לאחר הדיון הלילי, החלוקה המדויקת היא 21.5 מיליארד לתוכנית החומש לחברה הערבית, 3 מיליארד שקל לדרוזים ולצ'רקסים ו-5 מיליארד שקל לבדואים בדרום • הסכום לחברה הערבית גדול בכמעט 10 מיליארד שקל מתוכנית החומש הקודמת

יו"ר רע"מ, מנסור עבאס. הישג גדול / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
יו"ר רע"מ, מנסור עבאס. הישג גדול / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

יו"ר רע"מ מנסור עבאס חגג הבוקר (ב') את הישגו הגדול - העברת תקציבי ענק תקדימיים לפיתוחה הכלכלי והחברתי של החברה הערבית, תוך שהוא מעביר לתחת כנפיו גם את תוכנית החומש הבדואית לדרום ואת תוכניות החומש לדרוזים ולצ'רקסים.

בראיון לרדיו אל-נאס, אמר עבאס: "כל מה שהחברה הערבית צריכה, היא קיבלה בתקציב - 30 מיליארד שקל. כל מה שהבטחנו, קיבלנו".

עבאס צודק כמעט לגמרי - עם תיקונים וקיצוצים קלים.

לפי פרטים שהגיעו לידי גלובס לאחר הדיון הלילי, אושר תקציב של 29.5 מיליארד שקל לתוכניות חומש לשלושה מגזרים - חצי מיליארד שקל פחות ממה שסוכם בהסכם הקואליציוני, קיצוץ בשל הדרישות התקציביות של המשרדים האחרים שהגיעו לכ-4 מיליארד שקל, יותר מהצעת התקציב המקורית. החלוקה המדויקת היא 21.5 מיליארד לתוכנית החומש לחברה הערבית, 3 מיליארד שקל לדרוזים ולצ'רקסים ו-5 מיליארד שקל לבדואים בדרום. 

10 מיליארד שקל יותר

הסכום לחברה הערבית גדול בכמעט 10 מיליארד שקל מתוכנית החומש הקודמת - החלטה 922 של ממשלת נתניהו שנעשתה ביוזמת אמיר לוי, ראש אגף תקציבים בעבר, והשרה לשוויון חברתי דאז, גילה גמליאל. יצוין כי בתוכנית זו הוקצו גם יותר מ-3 מיליארד שקל לתקציב משרד החינוך במשך חמש שנים - כסף שנכנס לבסיס התקציב להשוואתו לכספים המוקדשים למגזר היהודי.

עוד עלייה גדולה מאוד בתקציב קיבלו הבדואים בדרום - מעוז אלקטורלי של עבאס ורע"מ - תוכנית חומש של 5 מיליארד שקל, לעומת 3 מיליארד בתוכנית הקודמת. המעניין הוא שהתוכנית הזו תועבר גם היא ברובה אל הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית הנמצאת במשרד לשוויון חברתי - בשיתוף עם משרד הרווחה. לא ברור מה יעלה בגורלה של הרשות לפיתוח ההתיישבות הבדואית בנגב, שחלשה עד כה על תקציבים אלה, וזכתה לביקורת חריפה על כך שתוכניות החומש למגזר הזה לא הניבו תוצאות.

עוד תוכנית חומש מעניינת היא של החברה הדרוזית והצ'רקסית. התוכנית הקודמת, שהיקפה היה כ-1.5 מיליארד שקל, הסתיימה ב2019 ולא הוארכה בגלל המשבר הפוליטי. במקום זאת העביר האוצר 200 מיליון שקל במהלך 2020, והחלה הקצאה של סכום דומה השנה. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הבטיח לפני שנה, בעת שביתת ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, כי יקדם תוכנית חומש חדשה בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, אבל זה לא קרה. 

תקציבים להיבטים מיוחדים

בדיוני התקציב דרשו חברי הכנסת, ובעיקר השר חמד עמאר מישראל ביתנו, תוכנית חומש בהיקף של 5-6 מיליארד שקל, אבל בסופו של דבר הסכום נקבע על 3 מיליארד שקל, כאשר שר האוצר אביגדור ליברמן מבטיח לחמד עמאר, איש מפלגתו, כי יאשר תקציבים נוספים אם יידרש להיבטים מיוחדים. כן הובטח כי חלק מהתקציבים האחרים שהובטחו לחברה הערבית יכללו גם את היישובים הדרוזים והצ'רקסים, והכוונה לכספים בתחום התחבורה והכבישים וכן התוכנית למאבק באלימות ובפשע.

בנושאים אלה נקבע כי התוכנית למאבק בפשע קוצצה ב-100 מיליון שקל, ל-2.4 מיליארד שקל, בשל הקיצוץ הרוחבי. היא תכלול הגדלת של 1,100 תקנים לשוטרים, פתיחת שני מפלגים חדשים, עוד תקציבים לנושאים טכנולוגיים ואחרים עבור המשרד לביטחון הפנים וכן עוד כמיליארד שקל לתוכניות בתחום החינוך והרווחה שיתמקדו במניעת הגעה לפשע ואלימות של צעירים בחברה הערבית.

תקציב הכבישים והתחבורה, שבהסכמים הקואליציוניים ניתנה לו מסגרת מפוצצת של 20 מיליארד שקל, יהיה - כפי שחשפנו בגלובס - בין מיליארד ל-2 מיליארד שקל בשנים הקרובות. לפי הסיכום הלילי, נקבע כי מיליארד שקל יהיה התקציב הראשוני לשנתיים הקרובות, ובהתאם להתקדמות התוכניות ופיתוח הכבישים והתחבורה הציבורית, יוקצו עד כמיליארד שקל עד לשנת 2024, כולל.

בשורה התחתונה, עבאס השיג כמעט את כל מה שרצה והגדיל מאוד את התקציבים לחברה הערבית. אלה אינם כספים "למועצת השורא" כפי שטוענת האופוזיציה, אלא תקציבים דרך המשרדים השונים שנועדו לשפר את מצבם הכלכלי והחברתי של האזרחים הערבים ובעיקר לצמצם פערים בינם לאוכלוסייה היהודית. 

עבאס יהיה מעורב?

עד כמה תהיה לעבאס נגיעה לתקציבים אלה? תהיה. הוא דרש להיות מעורב בהם, ושקל הכנסת סגן שר מטעם רע"מ לממשלה, אלא שבינתיים זה לא קורה. עבאס יקבל עדכונים קבועים ויהיה מעורב בדיונים המכריעים של תוכנית החומש.

התוכנית היא באחריות הרשות לפיתוח חברתי וכלכלי של החברה הערבית שבראשה עומד חסאן טואפרה. טואפרה היה מעורב במגעים הלילה והציג את הנתונים כשאלה נדרשו על-ידי האוצר, על יסודות תוכנית החומש החדשה וההיגיון הכלכלי חברתי שלה. כלומר, אם היא באמת תעשה את השינוי הנדרש. טואפרה מצוי בקשר טוב עם עבאס, שניהם מאותו הכפר (מר'אר בגליל), ולא יהיה זה בלתי סביר להעריך כי בזכות זה התיאום יהיה גבוה.

בראש המשרד לשוויון חברתי עומדת השרה מירב כהן, שבשיחה עם גלובס השבוע אמרה כי היא רואה בהגשמת תוכנית החומש הזו משימה לאומית, שתקדם את ההשתלבות של החברה הערבית בישראל, תעלה את רמת החיים שלה ותהפוך אותה למנוע צמיחה של הכלכלה הישראלית.

ויש כמובן השלכות פוליטיות: יש עתיד הודיעה השבוע על פתיחת המטה הערבי שלה, כדי לגרוף אלקטורלית את הישגי תוכנית החומש. 

איום לא מרומז

עבור עבאס זה כמובן משמעותי הרבה יותר. הוא נתפס כעת, ובצדק, כמי שתמורת ויתור גדול - כניסה לקואליציה "ציונית" - הביא להישג תקציבי ענק, הרבה יותר ממה שחשבו קודם לכן.

סיבוב הניצחון של עבאס בראיונות לתקשורת בערבית הוא רחב, אבל שותפיו למפלגה כבר מאותתים שזה לא מספיק. כך חברי הכנסת וואליד טהא וסעיד אלחרומי מהנגב, שהביעו שביעות-רצון מהתקציב אך דורשים כי הריסות הבתים ייפסקו. חוק הותמ"לים נתפס לצורך העניין כמסייע לעניין הזה, לאישור והלבנת בנייה ללא היתרים, ולכן הם מותחים ביקורת על מפלגת העבודה ומרצ המתנגדות לו. האיום הלא מרומז הוא שהתקציב וחוק ההסדרים לא יעברו במבחן האמיתי בכנסת - שם האצבעות של רע"מ קריטיות - אם בסוגיה הזו לא יימצא פתרון.  מיליארד שקל יותר