איקאה בחו"ל מוכרת חשמל ופאנלים סולאריים. למה זה לא יקרה פה?

אחרי שהתחילה למכור פאנלים סולאריים בחלק מסניפיה ברחבי העולם, ענקית הריהוט איקאה תתחיל למכור חשמל המיוצר באנרגיה מתחדשת למשקי-בית בשבדיה • ומה עם ישראל? אצלנו הדרך לאספקת חשמל ירוק עוד ארוכה

סניף איקאה בשטוקהולם / צילום: Shutterstock, Mats Wiklund
סניף איקאה בשטוקהולם / צילום: Shutterstock, Mats Wiklund

כשלושה חודשים לפני שיתכנסו מנהיגי העולם בפסגת האקלים של האו"ם בגלאזגו כדי להציג תוכניות להפחתת פליטות גזי החממה ומאבק בהתחממות הגלובלית - איקאה, מותג הרהיטים הגדול בעולם, תחל למכור חשמל המיוצר באנרגיה מתחדשת למשקי-בית בשבדיה, מה שיאפשר לצרכנים עצמם לקחת חלק במעבר משימוש בדלקים מזהמים (פחם, נפט וגז) להפקת חשמל, לשימוש באנרגיה נקייה שאינה פוגעת באקלים.

ענקית הרהיטים, שמוכרת גם פאנלים סולאריים בחלק מסניפיה ברחבי העולם, מנצלת כעת את שוק האנרגיה הירוקה הצומח גם לגיוון עסקיה שלה. הצרכנים בשבדיה לא ייהנו רק מהאפשרות לרכוש פאנלים סולאריים כ"רהיט" נוסף בקטלוג הרשת, שכן איקאה חברה לספקית האנרגיה Svea Solar ותחל למכור חשמל המופק באמצעות פאנלים סולאריים ואנרגיית רוח לבתים עצמם.

את החשמל עצמו תאפשר Svea Solar לצרכנים לרכוש עבור תשלום חודשי קבוע, בנוסף לתעריף משתנה, כאשר Svea Solar תרכוש חשמל מהמערכת הנורדית למסחר באנרגיה, ותמכור אותו ללא עלות נוספת.

איקאה מוכרת עד כה פאנלים סולאריים למשקי-בית ב-11 שווקים. כעת, לפי הרשת, הקונים שיצטרפו לעסקי החשמל החדשים שלה גם יוכלו לעקוב אחר השימוש שלהם בחשמל הירוק באמצעות אפליקציה מיוחדת, ולמכור עודף חשמל בחזרה לרשת, אם לא ישתמשו במלוא הכמות העומדת לרשותם לאורך שעות היום. בכך יוכלו הצרכנים עצמם להפוך למעין תחנה קטנה להפקת חשמל, להיטיב עם הסביבה ואף להרוויח כסף.

כנראה שלא נראה בקרוב בארץ פאנלים סולאריים מתוצרת איקאה 

ג'ונאס קרלהד, ראש תחום קיימות באיקאה שבדיה, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא מקווה להפיץ את הבשורה החדשה ולהציע פאנלים סולאריים לכל השווקים בהם פועלת החברה. אולם בישראל סביר להניח שלא נראה בקרוב פאנלים סולאריים ברשת איקאה. ראשית כל, ברמה התאגידית, למרות שלחברה עצמה התחייבויות אקלימיות (לפי הצהרותיה, איקאה שואפת להיות "גורם חיובי" במלחמה במשבר האקלים ולצמצם את פליטת גזי החממה שלה לרמות נמוכות מהיעד עד 2030), בסניפיה שטופי השמש ורחבי הגגות בישראל לא ימצאו הצרכנים פאנלים סולאריים, כפי שמתחילים להציב עסקים רבים אחרים.

שנית, הצבת פאנלים סולאריים על גגות בתים היא עניין סבוך בישראל, כאשר התחום מנוהל כולו בידי המדינה, המגבילה כניסת פאנלים סולאריים לרשת ומערימה קשיים על מי שרוצה מצידו לקחת חלק במהפכה הירוקה. בין היתר, אזורים רבים בישראל חסומים עתה להנחת פאנלים סולאריים על הגגות, שכן רשת החשמל מלאה, ושדרוגה מתמהמה.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה, קורא לאיקאה לא להשאיר את ישראל מחוץ לשווקים המתקדמים לאנרגיה נקייה. לדבריו, "מחוץ לישראל איקאה היא מובילה עולמית בכל הנוגע לאנרגיה ירוקה, היא גם הולכת כמה צעדים קדימה בהשוואה לחברות גלובליות אחרות עם מודעות סביבתית. באופן חריג מדובר בחברה שמייצרת בפועל חשמל ירוק, רוכשת ומחזיקה במתקני ייצור. מעבר לכך, כבר שנים שהחברה מוכרת בחלק מהמדינות מערכות סולאריות על המדפים בחנויות הרשת. לכן אם בישראל אין להם אף גג סולארי על גגות הרשת זה מחייב הסברים מההנהלה המקומית וגם מהרשת העולמית".

אם איקאה תרצה למכור חשמל לצרכנים בישראל - היא תיתקל בקשיים משמעותיים. "איקאה נכנסת לתחום החשמל הירוק בשוודיה מטעמים עסקיים במענה להעדפות הצרכנים, ובכך תורמת למימוש יעדי הפחתת פחמן הכלל אירופאיים", אומר חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף BDO המייעץ לחברות בתחום האנרגיה, יצרני אנרגיות מתחדשות וחברות חשמל. "בישראל הרגולטור לא רק שאינו מאפשר לאיקאה למכור חשמל ירוק לצרכנים, הוא אפילו אוסר עליה לרכוש חשמל ירוק לחשמל בחנויות שלה. גם אם איקאה תנסה להוציא רישיון לאספקת חשמל גם בישראל, לא יאפשרו לה למכור אנרגיות מתחדשות בדומה לנהוג באירופה, שכן רישיונות האספקה שנותנים כיום בישראל מחייבים את ספקי החשמל לרכוש אך ורק מהמונופול הממשלתי של חברת ניהול המערכת".

המדינה מחזיקה במונופול על השמש

שוק החשמל באירופה הוא שוק תחרותי שבו צרכנים יכולים לעבור בין חברות חשמל שונות באופן חופשי, בדיוק כמו שבישראל יכולים להתנייד בין חברות הסלולר. "התחרות בין חברות החשמל באירופה היא לא רק על המחיר, אלא גם על פרמטרים סביבתיים - צרכנים רבים רוצים ומוכנים לשלם קצת יותר על חשמל ירוק. איקאה מצטרפת למגמה הזאת ונכנסת לתחום אספקת חשמל ירוק", מסביר הרצוג. "בניגוד למצב באירופה, הרגולציה בישראל אוסרת על איקאה ועל ספקי חשמל אחרים להתחרות על אספקת חשמל ירוק. הרפורמה במשק החשמל שיצאה לדרך בשנת 2018 השאירה את המדינה כמונופול על השמש".

שדה סולארי / צילום: Shutterstock, abriendomundo
 שדה סולארי / צילום: Shutterstock, abriendomundo

האם השינוי באופק? לא בטוח. לפי הרצוג, "בימים אלה רשות החשמל משיקה פיילוט ראשוני ומצומצם מאוד לפתיחת אספקת החשמל למשקי-הבית לתחרות לכ-50,000 צרכנים בלבד. האבסורד הוא שגם במסגרת הפיילוט הסמלי הזה, ספקי החשמל לא יכולים להציע לצרכנים חשמל מאנרגיות מתחדשות, והם מחויבים לרכוש את כל החשמל שהם מתחרים עליו מהמונופול הממשלתי של חברת ניהול המערכת. ממשלת ישראל קובעת יעדים מאתגרים להפחתת פליטות ומעבר לאנרגיות מתחדשות, אך במקביל מעכבת את המעבר לאנרגיות מתחדשות באמצעות רגולציה של משטר מכסות ומונופול ממשלתי.

"זוהי איוולת כלכלית שבשנת 2021 בישראל, אם יש יזם שרוצה להקים חווה סולארית, ללא סבסוד ממשלתי, ומנגד יש צרכן שרוצה לרכוש ממנו חשמל סולארי, המדינה אוסרת על כך. אין אף מדינה באיחוד האירופי שמונעת מכירה חופשית של חשמל ירוק. המדיניות בישראל שמונעת תחרות באספקת אנרגיות מתחדשות לצרכנים היא בניגוד לכל הגיון כלכלי וסביבתי ומעכבת את העמידה ביעדי הפחתת פליטות".

ומה באשר לתוכניות הפחתת הפליטות של ישראל? בזמן שהתעשייה הסולארית מדשדשת בצל החסמים הביורוקרטיים והתשתיתיים, ישראל נכשלת באופן עקבי בהשגת היעדים שכבר הציבה לעצמה. אם בשנת 2020 אמור היה יצור החשמל הנקי בישראל לעמוד על 10%, ישראל גירדה את ה-6% - מלמטה.

לפי הרצוג, גם בשנת 2021 היעד עדיין רחוק ממימוש. "היעד הממשלתי לאנרגיות מתחדשות בישראל עמד על 10% בשנת 2020, לפי הערכתנו נסיים את 2021 עם פחות מ-7.5% יצור באנרגיות מתחדשות. במדיניות הרגולטורית הקיימת של מכסות ומונופול על השמש, אין סיכוי שנעמוד ביעד 20% מתחדשות שנקבע לשנת 2025", הוא אומר.

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הממשלה על פתיחה הדרגתית של מקטע האספקה לתחרות במסגרת הרפורמה במשק החשמל, פרסמה הרשות מתווה לכניסת מספקים חדשים שיוכלו למכור חשמל לצרכנים הסופיים. נכון להיום כ-20 מספקים פרטיים כבר קיבלו רישיון וכל גוף שיציג עמידה בתנאים יכול למעשה לקבל רישיון.

המספקים הפרטיים רוכשים חשמל ממנהל המערכת שהוא גוף אובייקטיבי אשר רוכש את החשמל מיצרנים שונים במנגנונים תחרותיים, ומיצרנים באנרגיות מתחדשות, באופן שגם מבטיח יעילות גבוהה ותועלת לכלל הצרכנים במשק וגם תומך במתקני אנרגיות מתחדשות על ידי הבטחה שהחשמל המיוצר על ידם נרכש במלואו ללא סיכונים הנובעים מתלות במספק כזה או אחר. בחודשים הקרובים, עם התקדמות בפריסת מניה חכמה, יורחב מתווה התחרות במקטע האספקה ובמסגרתו גם ייבחנו מנגנונים שיאפשרו רכישה ישירה ממתקני אנרגיות מתחדשות".