נכון לכתיבת שורות אלה טרם הושגו הסכמות סופיות בין חברי הקואליציה בכמה סוגיות מרכזיות שנכללות בחוק ההסדרים. אחת המחלוקות הבולטות נוגעת לרפורמה בחקלאות שאותה רוצים להעביר שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר החקלאות ממפלגתו, עודד פורר. כחלק ממאבקי הכוחות הפוליטיים מציינים ליברמן ופורר, כי הם אומנם ישמחו להגיע להסכמות בסוגיה, אבל למעשה אין להם צורך ברוב קואליציוני.

"כדי לאשר יבוא או להוריד מכס אני לא צריך... כנסת או ממשלה, אלא חתימה של שר החקלאות ושר האוצר", אמר לאחרונה ליברמן בתדרוך לעיתונאים. עוד לפני כן אמר פורר בראיון לרדיו 90FM כי החקיקה שאותה הוא מנסה לקדם נועדה "כדי לפצות את החקלאים", אבל "כדי לפתוח את השוק לתחרות… די בחתימה שלי ושל שר האוצר, אין לי שום צורך בחוק ההסדרים, אני עושה את זה לבד".

לא ניכנס כאן כמובן ליחסי הכוחות המורכבים בתוך הקואליציה הצרה ולהשלכות שעשויות להיות לפעולות חד-צדדיות של אחד האגפים בממשלה, אבל כן נבודד את הסוגיה שמעלים ליברמן ופורר: האם כדי לבטל מכס הממשלה לא זקוקה לאישור הכנסת?

החוק המקיף ביותר שחוקק בנושא הוא "חוק היטלי סחר ואמצעי הגנה, תשנ"א-1991", שנועד להסדיר את מנגנוני הטלת ההיטלים (מסים) השונים, וכן את האמצעים העומדים לרשותם של אזרחים וארגונים כדי לערער על החלטות ממשלה בנושא. לפי סעיף 3א לחוק, רשאי שר החקלאות להטיל, באמצעות צו, מס על יבוא תוצרת חקלאית לישראל. לאחר החתימה של שר החקלאות, הצו עובר למשרד האוצר, שם יכול השר לחתום עליו גם הוא ולאשר למעשה את הטלת המכס, או לחלופין לא להתנגד להחלטת שר החקלאות במשך 21 יום. בשני המקרים, בתוך חמישה ימים מחתימת שר האוצר או בחלוף תקופת ההמתנה של שלושה שבועות, נכנס היטל היבוא לתוקף.

אלא שב-2011 חל שינוי בחוק. תיקון שהוכנס בסעיף 56 קבע כי חתימה של שני השרים אינה מספיקה כדי להטיל או להעלות מכסים, וההחלטה טעונה גם את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת, שמחויבת להתכנס לדון בנושא בתוך 14 יום מבקשת הממשלה.

זה מלמד אותנו שבעשור האחרון הממשלה כן נזקקת לאישור הכנסת כדי להטיל מכס או להעלות את גובהו. אבל מה קורה אם הממשלה רוצה לבטל מכס כפי שרוצים לעשות כעת ליברמן ופורר? באופן מעניין, חוק היטלי הסחר שהזכרנו לא מתייחס באופן מפורש לביקורת פרלמנטרית בכל הנוגע להורדת מכסים. מכך ניתן להבין כי לצורך ביטול המכסים, מספיקות רק החתימות של שני השרים.

ואכן, בעבר כבר הורידו שרי אוצר את שיעור המכס על סחורות שונות. ובמשרד האוצר אישרו בתגובה לפנייתנו כי אכן "השתת היטל או העלאת המכס טעונה אישור ועדת כספים, (אך) הורדת מכס מצויה בסמכות השרים".

בשורה התחתונה: דבריו של פורר נכונים. אומנם, על מנת להטיל מכסי יבוא או להעלות את שיעורם, חתימתם של שר החקלאות ושר האוצר אינה מספיקה, והמהלך דורש גם את אישור ועדת הכספים של הכנסת. אך כדי לבטל מכסים, כפי שמבקשים כעת ליברמן ופורר לעשות, אין צורך באישור כזה.

תחקיר: אורי כהן