המשבר במפעל רותם: בהסתדרות דורשים פגישה עם שרת האנרגיה

בשבוע שעבר הודיעה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, כי היא לא תקדם את הארכת הזיכיון למפעל כריית הפוספטים מקבוצת ICL (כיל) עד לסיום בדיקת נושא התמלוגים שתבצע באוצר לגבי החברה. ההסתדרות: "סכנת סגירה למפעל"

רותם אמפרט מישור רותם נגב / צילום: דודו גרינשפן - מעריב
רותם אמפרט מישור רותם נגב / צילום: דודו גרינשפן - מעריב

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד דורש לקיים "פגישה דחופה" עם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, זאת על רקע המשבר במפעל רותם אמפרט שבנגב המזרחי. בשבוע שעבר נחשף כי אלהרר החליטה במפתיע שלא לתמוך בהארכת הזיכיון של המפעל להמשיך בכריית פוספטים, כך שהזיכיון שלהם עומד לפוג בסוף 2021.

החלטתה של אלהרר נובעת מבדיקה לא שגרתית שמקיים אגף התקציבים באוצר לגבי מה שהם מכנים "תשלומי עבר" סביב גובה התמלוגים שרותם אמפרט משלמת למדינה מדי שנה בגין הפוספטים שהיא מוכרת. בימים האחרונים פנתה אלהרר למשרד האוצר בבקשה לקדם במהירות אתהבדיקה, בכדי שהיא תוכל לקבל החלטה בנושא.

מזה כמה שנים גובה התמלוג עומד על 5%, כאשר לפני כן הוא עמד על 2% בלבד. יצוין כי החלטתה של אלהרר, משנה את הכיוון של קודמה בתפקיד, יובל שטייניץ, שתמך במתן זיכיון לשלוש שנים לחברה, ללא מכרז. כן יצוין כי אישור המשרד דרוש כדי להתקדם לשלב הבא והוא אישור של ועדת הכספים למתן הזיכיון.

"עודכנתי כי התקבלה החלטה במשרדך לפיה קידום הארכת זיכיון הכרייה של מפעלי רותם אמפרט מוקפא, ולא יובא לאישור הסופי הנדרש בוועדת הכספים עד שתושלם ביקורת של החשכ"ל בנושא התמלוגים למדינה. השלכות ההחלטה קריטיות, מסוכנות, מרחיקות לכת ופוגעות לרעה בביטחון התעסוקתי של אלפי משפחות שפרנסתן נשענת על המפעל, רובם ככולם תושבי הנגב", כתב בר-דוד לאלהרר במכתבו. כן נכתב כי, "בעוד פחות מארבעה חודשים, ללא הארכת הזיכיון של רותם לשלוש שנים נוספות, כפי שתוכנן ואושר על ידי קודמך בתפקיד, ד"ר יובל שטייניץ, המפעל ייסגר ואלפי עובדים ומשפחותיהם יישארו ללא פרנסה. ההסתדרות ואני בראשה אינם יכולים עוד שלא להתערב להגנתם וטובתם של אלפי העובדים...רותם מספקת תעסוקה לכ-1,200 עובדים במעגל ישיר ועוד כ-8,000 עובדים במעגל שני, כולל כ-3,500 מהמגזר הבדואי", נכתב.

בסיום מכתבו כאמור, דרש בר-דוד לקיים פגישה בדחיפות.

קארין אלהרר מסרה בתגובה: ״שרת האנרגיה מודעת לחשיבות המפעל לתעסוקת תושבי הנגב ורווחת העובדים תמיד לנגד עיניה. עם זאת, פוספטים הם משאב לאומי השייך לציבור. מרגע שהוחלט במשרד האוצר לצאת בבדיקה בנוגע לגובה התמלוגים שמשלמת החברה, חשוב שזו תושלם בטרם יוחלט על הארכת הזיכיון וזאת על מנת שההחלטה שתתקבל תשרת בצורה הטובה ביותר את האינטרס הציבורי. יש להצטער כי החברה בוחרת לקחת את העובדים בני ערובה במאבקם על תשלום התמלוגים".