גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המחירים במכרזי הקרקעות מטורפים. יזמים עוד ייתקעו עם דירות"

אייל הנדלר, יו"ר קבוצת כנען המתמחה בהתחדשות עירונית, חושב שהמשבר בענף הנדל"ן הוא תוצאה של הזנחה ממשלתית ארוכת טווח, ושעד שלא יתייחסו למצב כמשבר לאומי, לא יימצא לו פתרון • "השאירו את הענף לשוק החופשי שהוא מצומצם, ואת המנגנון של משרדי השיכון והפנים בידי עסקנים"

אייל הנדלר, מנכל חברת כנען נדל"ן / צילום: איל יצהר
אייל הנדלר, מנכל חברת כנען נדל"ן / צילום: איל יצהר

לפני כ-10 שנים, כשאייל הנדלר עזב את חברת ב. יאיר, שם שימש כמנכ"ל במשך חמש שנים, הוא חיפש מה לעשות. כמי שהצליח לחלץ את ב. יאיר מהקשיים שבהם הייתה נתונה, הוא שקל לשחזר את המהלך גם בחברות נדל"ן אחרות.

אלא שהזדמנות עסקית שנקרתה בדרכו שינתה לו את התוכניות: בעלי מרכז הבנייה אז, ערן רולס וקובי לנגלייב, מכרו את זרוע ההתחדשות העירונית. הנדלר ושני שותפים - מאיר טל וניב רום - החליטו לרכוש את הפעילות והקימו את קבוצת כנען. כיום הנדלר מכהן כיו"ר הקבוצה ושותפיו כמנכ"לים משותפים.

מאז ועד היום כנען, העוסקת בהתחדשות עירונית, אכלסה כבר מאות דיירים בכעשרה פרויקטים, ומעורבת בעוד כמה פרויקטים הכוללים יחד מאות יחידות דיור בפינוי-בינוי, תמ"א 38/2 ופה ושם גם תמ"א 38/1. רוב הפרויקטים באזורי הביקוש במרכז הארץ: רמת גן, גבעת שמואל, קריית אונו, פתח תקווה, מודיעין, נתניה ונס ציונה, ויש גם פרויקטים בחיפה וירושלים.

אף שכמה פרויקטים של תמ"א ברמת גן נגנזו, בעקבות מדיניות ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, הנדלר מספר שהחברה עושה התאמות לפינוי־בינוי, שזו אופציה שהוא מעדיף. "זה הפתרון הראוי ברמה הלאומית, ורק אם אין אפשרות, אז תמ"א 2 ואם אין אפשרות אז תמ"א 1. ראש העיר אמר שהוא יעשה הולד, אבל זה משפיע על פונקציית הביקוש וההיצע ברמה הלאומית", הוא אומר.

פרויקט פינוי בינוי במתחם לוי אשכול בקרית אונו / צילום: פייגין אדריכלים

"רכישת דירה היא לא רק צורך פסיכולוגי"

גם כנען, כמו שאר החברות היזמיות, מקבלת פניות רבות מצד קרנות ריט המחפשות לרכוש ממנה יחידות דיור לצורך השכרה לטווח ארוך. "הרחבת הדיור להשכרה לטווח ארוך, מביאה תוספת משמעותית לכל שוק הנדל"ן למגורים", אומר הנדלר. "העניין הוא, שזה עלול לגרום להיעדר דירות זמינות לרכישה, ולהביא לעליית מחירים".

מצד שני, יכול להיות שכשיהיה היצע גדול של דיור להשכרה, יירד הלחץ לקנות דירה, ואז לא תהיה בעיה של היצע דירות לרכישה.
"בטווח הארוך זה בהחלט יכול לעזור להקטין את הלחצים של הביקוש. היום רכישת דירה היא לא רק צורך פסיכולוגי אלא גם סוג של אלטרנטיבת השקעה".

אף שבסופו של דבר, כל המיסוי הנלווה מפחית מהאטרקטיביות.
"לא בהכרח. משקיע שקונה נדל"ן, מקווה לקבל 3% תשואה על סך ההשקעה. אם הוא רכש את הדירה ב-50% הון עצמי, התשואה על ההון עולה. כך שמבחינת תשואה, היא אטרקטיבית, היא סולידית וסטבילית.

"מנגד, דירה גם צריכה שיפוצים ותחזוקה, אבל מה שהכי חשוב זה משטר המיסוי: רק 10% מס (אם הדירה מפיקה שכר דירה העולה על 5,070 שקל בחודש - ה"מ). זה בהחלט משטר מיסוי ראוי ונכון. מעבר לזה, כל מי שמשקיע בנדל"ן צופה עליות ערך, ובעת המכירה, ישולם מס של 25% (מס שבח), שזה כמו שוק ההון".

אז מה אתה אומר? שמבחינת מיסוי אין הבדל בסוף?
"אין שיקול דרמטי לרעת נדל"ן מבחינת המיסוי, למעט מס רכישה. זה מס שלא קיים בכל העולם, בטח לא בהיקפים של ישראל. זה כלי להוצאת כספים מהציבור. אני זוכר שכשלמדתי ראיית חשבון, המרצה למסים אמר שדיני המס זו הפגיעה הכי קשה בזכויות הקניין בחסות החוק, ולכן הכול חייב להיות מפורש בצורה ברורה, והמדינה צריכה להשתמש בכלים המיסויים בתבונה ובמידה הראויה".

ומס הרכישה בישראל הוא לא במידה הראויה.
"הוא גבוה מדי, גם אחרי שהורידו אותו (מ-8% ל-5% על דירה שנייה). וזה בנוסף למס שבח ולעמלות - גם של תיווך וגם של עורכי הדין - בעוד שבשוק ההון אין כמעט עמלות".
ועכשיו מדברים שוב על אפשרות של העלאת מס הרכישה.

"היה כבר שר אוצר אחד שעשה טעות גדולה ובעצם גרם לשוק להיכנס לסטגנציה (הכוונה למשה כחלון - ה"מ). אם לא פותרים את בעיית הביקוש וההיצע, העלאת מס הרכישה יוצרת איזו עצירה זמנית ופגיעה בכל השוק. אנשים לא קנו דירה שנייה ודירה שלישית, ואז עלו דמי השכירות. זו הייתה לדעתי החלטה שגויה. הוא עשה עוד כמה החלטות שגויות, כמו מחיר למשתכן, שהשבית את השוק וגרם לעיוות גדול.

משה כחלון, שר האוצר לשעבר ויו''ר יונט קרדיט / צילום: איל יצהר

"לפניו, במשך 15 שנים הממשלות לדורותיהן הזניחו את שוק הנדל"ן והן אחראיות בלעדיות למצוקת הדיור. לא תקצבו את הנושא כמו שצריך, לא תכננו, לא יישמו אסטרטגיות בנושא. הממשלה, שהיא גם הרגולטור הענק בתחום, החמירה את הרגולציה, מה שגורם להכבדה ולהאטה בהיתרי בנייה. היא הבעלים של יותר מ-90% מהקרקעות, ואם ננכה חופים, כבישים, חורשות, בסיסי צה"ל ושמורות טבע, לא נשארת הרבה קרקע לשווק שמספיקה לעמוד בתחזיות של גידול האוכלוסייה בישראל - 1.7% בשנה".
פערים בין המנגנון המקומי למנגנון הארצי

"השאירו את הענף לשוק החופשי שהוא מצומצם ממילא, ואת המנגנון של משרד השיכון ומשרד הפנים בידי עסקנים חרדיים שדאגו למגזר שלהם, ובמשך עשרות שנים הם היטיבו עם המגזר הזה בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בשנה ותוך פגיעה באסטרטגיה. אני מאוד מקווה שזה ישתנה כעת.

"אני לא אומר שלא מגיע לחרדים, אך לא על חשבון המגזרים האחרים. צריך לגבש תוכנית אסטרטגית שתיתן מענה לפונקציית הביקוש של המדינה - שעומדת על צורך של 80 אלף דירות בכל שנה. כיום יש פער הולך וגדל בחברה החרדית, והתוצאה היא שרואים מקרים של משפחות שפשוט מתמקמות בחניה של בית.

"כמובן שיש כאלה שיגידו באירופה המצב שונה כי שיעור הגידול באוכלוסייה שם הוא שלילי, אבל זה לא תירוץ. הפתרון הוא בידיים של הממשלה, נוצר משבר לאומי ועד שלא יתייחסו לזה כך לא יהיה לזה פתרון. כל אחד רוצה להעביר את זה למשמרת הבאה ועד היום לא נמצא לזה פתרון".

למעשה, לפי הנדלר, במצב הנוכחי אין שום סיכוי להתמודד עם הביקוש ההולך וגדל לדירות, כפונקציה של הגידול באוכלוסייה. כשמשך המסירה של דירה חדשה הוא 2-4 שנים, ותהליך הוצאת היתר, שאמור להימשך חצי שנה, אורך בפועל 5-12 שנים.
"קחי למשל את הפרויקט שלנו בקריית אונו, שהוא לקראת היתר", מדגים הנדלר. "וזו עיר שמצטיינת בנושא של ההליכים. הרבה פעמים יש פער בין הרשות המקומית לבין המנגנון הארצי, וזה מעכב. צריך שהרשויות המקומיות יהיו מעורבות כמה שפחות בהליכי התכנון, ושהוועדות המחוזיות יידרשו לתת מענה בתוך 90 יום מהגשת הבקשה. ואם לא, כאילו הבקשה התקבלה".

למה אתה חושב שזה יהיה מהיר יותר, אם זה יהיה במסגרת הוועדות המחוזיות?
"מהניסיון שלנו, ברגע שתב"ע עברה לוועדה המחוזית, הטיפול אורך בין חצי שנה לשנה, כי הוועדות המחוזיות עובדות תחת האסטרטגיה הממשלתית של מינהל התכנון והבנייה ואין להן אינטרסים ברמה המקומית, אלא רק ברמה הלאומית. צריך להתייחס לנושא של מצוקת הדיור כאל משבר לאומי, לפחות בחמש השנים הקרובות.

"יש במדינת ישראל בערך 2.4 מיליון יחידות דיור, מהן 700-800 אלף דירות שנבנו לפני ינואר 1980, ללא תקן רעידת אדמה וללא ממ"דים. רובן רעועות, נמצאות במצב קטסטרופלי כמו הבניין ברחוב ביאליק ברמת גן, שפונה באחרונה ונהרס. צריך להקציב לוחות זמנים, והרשויות צריכות עזרה לא רק בתשתיות, אלא גם בתקציבים.

"יש המון רגולטורים חשובים שבלעדיהם תוכניות והיתרים לא זזים. למשל מכבי אש, פיקוד העורף, פקיד היערות. בהתחדשות עירונית אתה צריך להוריד עצים, ועל כל עץ צריך להוציא היתר הריסה. לא משנה שהם נראים ‘לא עלינו’ אבל לוקח עוד חצי שנה להוציא היתר לעקור אותם ויש אגרה בעלויות משמעותיות".

"המון סימני שאלה בתוכנית של שקד"

לכנען יש כאמור פעילות ענפה בתחום ההתחדשות העירונית. בכיכר מסריק בתל אביב היא מקדמת פרויקט תמ"א 38/2 שבמסגרתו רכשה כנען את בית הביטוח הלאומי, הרסה והקימה על חורבותיו בניין בוטיק של 16 יח"ד, בסגנון הבאוהאוס. מחירי הדירות בפרויקט עומדים על 60־75 אלף שקל למ"ר, וכעת עומדת כנען לשחזר את המהלך בפרויקטים נוספים ברחובות בארי, בריינין והנביאים.

בשכונת גן ערמונים ברמת גן היא מקדמת את פרויקט סמארט טאוארס שבמסגרתו יפונו 48 דירות בשלושה בניינים ישנים וייבנו 168 דירות בשני מגדלים.

בקרית אונו היא מקדמת כאמור פרויקט רחב היקף שבמסגרתו צפויות להתפנות 232 דירות ב-11 מבנים, ובמקומן יוקמו עשרה בניינים חדשים שבהם 700 יח"ד, וכן 5,000 מסחר ומשרדים. את הפרויקט, שיבוצע בשלושה שלבים, תבצע חברת תדהר, ותכנן האדריכל יהודה פייגין, האדריכל של מלון ולדורף אסטוריה בירושלים.

סמי מצלאוי אמר לאחרונה לגלובס: "בפינוי־בינוי אתה קם כל בוקר, חובש קסדה, לובש שכפ"ץ והולך להילחם". אתם מזדהה עם זה?
"יש פה עבודה סיזיפית, יש פה כיתות רגליים, יש מאמצים פסיכולוגיים. את צריכה לפגוש את הרשות פעמיים: פעם בשלב התב"ע ופעם בשלב ההיתר. בהיעדר קרקעות זמינות אין ברירה אלא לעשות התחדשות עירונית. חברות ענק מקימות כיום מחלקות כאלה אצלן. יש מעט מאוד מכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ובמכרזים האלה המחירים הם מחירי עתק. רק עכשיו היה מכרז באור יהודה לפי 1.3 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור. תוסיפי לזה עלות בינוי והגעת למחירים לא נורמליים, מטורפים. יזמים ייתקעו עם מלאי של דירות שלא יצליחו לשווק".

אחת הבעיות בהתחדשות עירונית, הוא אומר, היא שאין אחידות בתמורה שמקבלים הדיירים. התוצאה היא, שהיזמים עושים תחרות ביניהם מי יציע תמורה גדולה יותר לדיירים, אך בסופו של דבר, זה בא על חשבון הרווח של היזמים, ואם הפרויקט לא יהיה רווחי, הוא ייכשל.

מעבר לכך, נוצר אי-שוויון, כי תוספת של 20־30 מ"ר בתל אביב, שווה הרבה יותר מאשר אותה התוספת בפתח תקווה. "המדינה פטרה את בעלי הדירות (בתמ"א ובפינוי־בינוי - ה"מ) ממס שבח, שזה חברתי וזה נכון, אבל לא קבעה איזו מתנה יקבלו הדיירים".
עכשיו נקבע שזה יוגבל ל־12 מ"ר.

"ראשית, בדירות הקטנות אפשר לדעתי להגיע לתוספת של 25 מ"ר. שנית, זה לא מיושם. אם קובעים משהו, שזה יהיה חוק, כך שליזמים יהיה אסור להציע יותר".

מה דעתך על הסעיף בחוק ההסדרים שמוריד את שיעור ההסכמה מ־80% ל־66%?
"הייתי מוריד את זה אפילו ל-60%. דיירים סרבנים סוחטים את היזם ודופקים את הדיירים ללא הצדקה. זה לא צריך לעכב פרויקטים".

מה דעתך על החלופה של איילת שקד לתמ"א?
"זה משאיר המון סימני שאלה ואופציה לפרשנויות, כי לכל רשות מקומית יש שיקול הדעת שלה. אני פחות אוהב את זה. זה צריך להיות משהו ברמה הלאומית, מוגבל בלוחות הזמנים ושפותר את כל נושא הבירוקרטיה. לפעמים מאשרים תב"ע וכשהיא מאושרת זה כבר לא רלוונטי. אם יהיה שיתוף פעולה של משרדי הפנים, השיכון והאוצר, העולם יהיה שונה".

השרה איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty

בפרויקט שלכם בקרית אונו תהיה קומת מסחר. אתה מאמין בעירוב שימושים?
"אני באופן אישי בעד, אם כי יש הרבה דיירים שלא אוהבים את זה, אך הקורונה הביאה לשינוי תפיסתי. פתאום נוח לאנשים שזה ליד הבית".

כולם מתלהבים מבת ים. יש שם תנופה גדולה של פינוי־בינוי. איך זה שאתה לא שם?
"ניסינו. בחנו כמה פרויקטים שם, והבעיה הגדולה הייתה צפיפות הבנייה הקיימת, והחלטנו לוותר. זו עיר ששוכנת לחוף הים אבל היא בנויה בצורה לא חכמה".

אייל הנדלר

אישי: בן 60, נשוי ואב לשני ילדים, סב לשניים. בעל תואר ראשון בכלכלה, וחשבונאות ומשפטים, ותואר שני במנהל עסקים - כולם מהאוניברסיטה העברית
מקצועי: היה שותף בפירמת רוה"ח דלויט, ושימש במשך חמש שנים כמנכ"ל חברת הייזום והבנייה ב. יאיר
עוד משהו: בעל רישיון משיט 60, המאפשר להפליג בין מדינות. מאז הפליג למקומות רבים בעולם: מבואנוס איירס ועד ריו דה ז׳נאו, מאיי ונואטו ועד אוסטרליה

קבוצת כנען

תחום עיסוק: ייזום בנייה למגורים, בדגש על התחדשות עירונית
היסטוריה: החברה הוקמה ב־2011 על ידי הנדלר, המשמש יו"ר, מאיר טל, המשמש מנכ"ל, וניב רום, המשמש מנכ"ל כנען התחדשות עירונית

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס