גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העיכוב בנמלים: נזק של 16 מיליון שקל ביום ליצוא הישראלי

כך לפי סקירת הכלכלנית הראשית באוצר ● השהייה הממוצעת של אונייה בנלי חיפה ובנמל אשדוד עלתה ב-46 שעות ב-2021 ● ישראל ממוקמת מתחת לקפריסין, יוון וטורקיה במדד עשיית עסקים (Doing Business) של הבנק העולמי

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

זמני ההמתנה הארוכים של אוניות התובלה מחוץ לנמלי ישראל גוררים נזק ממשי למשק הישראלי, כך לפי סקירה של הכלכלנית הראשית באוצר. העומסים בנמלים אינם מאפיינים רק את ישראל, אך הם נובעים מעלייה בביקושים אל מול השחיקה בפעילות הנמלים. יחד עם זאת, לפי משרד האוצר, הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על 16 מיליון שקל ליום. במונחי תוצר מדובר בפגיעה ביבוא של כ-10 מיליון שקל ביום.

מנתוני נמלי ישראל עולה כי השהייה הממוצעת של אונייה בנלי חיפה ואשדוד ב-2021 עלתה ב-46 שעות לעומת נתוני 2019, והתפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%. מעבר לכך, להערכת גורמים בענף, כל יום עיכוב עולה למפעילי האונייה -20 אלף דולר, כאשר חלק מהעלות הזו מגולגלת ליבואנים וליצואנים, ומשם הלאה לצרכנים. מחירי התובלה הימית מטפסים ואף במקרים מסוימים מוכפלים, כך מעריכים באוצר.

באוצר מזהירים כי אם המצב יימשך הפגיעה עלולה להגיע גם לשוק התעסוקה בענפים המושפעים באופן ישיר מיבוא תשומות (תעשייה, מסחר, חקלאות ובנייה). עוד מזהירים באוצר כי העומס בנמלים עלול להשפיע על יוקר המחיה במשק ולעלייה באינפלציה. "אם המשבר יימשך ולא יחול שיפור משמעותי בעיכובים בנמלים עד סוף השנה הדבר יתרום לעליית מחירים נוספת בשיעור של כ-0.1%", כך לפי סקירת האוצר.

מעבר לסיכונים הללו ההשפעות הארוכות טווח עלולות להתבטא בדירוג של ישראל במדדים הבינלאומיים. לפי מדד עשיית עסקים (Doing Business) של הבנק העולמי, ישראל מדורגת במקום ה-67 במרכיב ה"סחר חוצה גבולות", לעומת דירוג של 35 במדד הכלללי. בכך ישראל ממוקמת מתחת לקפריסין (מקום 50), טורקיה (44), יוון (34) ואיטליה (1).

מרבית מהסחורות המיובאות לישראל הן דרך הים. כ-80% מהסחר הבינלאומי (במונחי משקל) מתבסס על תובלה ימית, ובישראל, בהעדר תובלה יבשתית משמעותית בינה לבין שכניה, הנפח היחסי של תנועת הסחורות דרך הים מגיע לכ-99% על פי הערכת חברת נמלי ישראל. היקף הפעילות בנמלים גדל לאור הצמיחה בפעילות הכלכלית כשמנגד היקף התעבורה הימית והאווירית הצטמצם כתוצאה מהשלכות מגיפת הקורונה.

יחד עם זאת, זמני ההמתנה מחוץ לנמלים בישראל גדלו באופן משמעותי כשעשרות אוניות סוחר ממתינות ימים ארוכים לקבלת שירות, כך מציינים באוצר. אחוז העמידה בביקוש לידיים (היחס הממוצע בין כמות העבודה שמזמינים סוכני האונייה לכמות המסופקת על ידי הנמל בפועל) אשר מעיד על טיב רמת השירות בנמלים, עמד במהלך הרבעון הראשון בממוצע על 30% באשדוד ו-48% בחיפה, בהשוואה ל-35% ו-64% בהתאמה ב-2020 ( 80% נחשב מענה מלא לדרישות הסוכנים). לפי ההערכות, במהלך החודשים האחרונות מספר האוניות שהמתינו מחוץ לנמלים הגיע עד כדי כ-90 אוניות. מנתוני נמלי ישראל עולה כי השהייה הממוצעת של אונייה בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019.

נמל חיפה: "נמל המספנות ורציף דגון לא עומדים בקצב"

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "מבלי להביע דעה על נתונים בינלאומיים שנויים מאוד במחלוקת המוצגים בדוח המדובר, הרי שהדוח של משרד האוצר המתבסס על נתוני חברת נמלי ישראל יצא באמצע ספטמבר אולם הנתונים בו נכונים רק עד לסוף רבעון ראשון של שנה זו, כלומר לפני כחצי שנה. אז היה מדובר בשיאה של עלייה בביקושים שאיש בעולם ובישראל לא צפה, וזו הסיבה היחידה בגינה נוצר העומס.

"מאז ועד היום עושה נמל חיפה מאמצים כבירים להיענות לעומס החריג, בכלל זה גיוס עובדים והגדלה משמעותית של קיבולת הנמל בזמן שיא והמצב כבר שונה בתכלית. לכן, מצאנו לנכון לתת את אותם נתונים שפרסמו האוצר וחברת נמלי ישראל כפי שהם נכונים להיום. אגב, לו פנתה חברת נמלי ישראל אלינו היינו נותנים להם את הנתונים בשמחה. יתרה מכך, הנתונים מועברים באופן שוטף לחברת נמלי ישראל שבחרה מסיבותיה לעצור את המידע במרץ 2021".

בנמל חיפה מספקים נתונים אחרים מאלו של האוצר. "המתנה ממוצעת של אוניית מכולה בנמל חיפה - בחודשים אוגוסט וספטמבר חזר נמל חיפה לרמה שקדמה למשבר - זמן ההמתנה בחודשים הגיע ל-7.8 שעות בממוצע, זאת אל מול הנתון המוצג בדוח ברבעון הראשון של 2021 (21.1 שעות); התפוקות החל מחודש מאי עלו בהדרגה וחזרו לרמה שטרם המשבר; בניגוד לנטען בדוח תפוקות והיקפי השינוע בנמל חיפה עלו החל מחודש מאי באופן ניכר: נמל חיפה הקצה 217 צוותי עבודה למוצרי מטען כללי באוגוסט. מדובר בעליה של 51% ביחס ל-144 צוותים שהוקצו ביולי, ו-28% יותר מהממוצע של הצוותים בחודש ינואר-יולי שעמד על 170 צוותים.

"במאמר מוסגר יש לומר שדווקא מי שאינם עומדים כיום בקצב הראוי והתור אליהם הולך ומתארך אלה נמל המספנות ורציף דגון שאינם שייכים לא לנמל חיפה ולא לנמל אשדוד ולמעשה אינם מוזכרים כלל בדוח. מחוץ לנמל חיפה לא ממתינות כעת אוניות מכולה וממתינות שלוש אוניות מטען כללי, נתון נמוך גם ביחס לשנים האחרונות. לעומת זאת תור ארוך מאוד משתרך מחוץ לנמל מספנות ורציף דגון. בימים אלה בודקים יבואנים אפשרות לשנות נמל יעד ולהעביר עוד מטענים ממספנות ודגון לפריקה בנמל חיפה".

עוד כתבות

ראש מחלקת החדשות לשעבר בוואלה מיכל קליין  מעידה במשפט נתניהו / צילום: יוסי זמיר

ראש מערכת החדשות לשעבר בוואלה: כל הידיעות על משפחת נתניהו עברו אישור של אילן ישועה

מיכל קליין, לשעבר ראש מחלקת החדשות בוואלה, החלה להעיד במשפט נתניהו: "אילן ישועה אמר לי לא להעלות ידיעות על משפחת נתניהו מבלי לעבור אצלו קודם; הוא השתמש בביטויים כמו 'יסגרו לנו את הברז', 'אני על הגריל מולם'" ● עורך וואלה לשעבר אבירם אלעד, שעדותו הסתיימה היום: "אחת הסיבות שהתפטרתי הייתה ההתערבות הפוליטית שמלווה באג'נדה לגבי האתר"

93% מהציבור סבורים שכליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף היא התעללות / צילום: תמר מצפי

ענף הלול בדרך לשינוי? במשרד החקלאות מקדמים תקנות שיאסרו שימוש בלולי כלובים

ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, הודיע בדיון בכנסת כי המשרד מקדם תקנות לפיהן עד שנת 2027 יאסר שימוש בלולי כלובים בענף הלול ● רעות הורן, מנכ"לית אנימלס: "כליאת תרנגולות בכלובים היא אחת מצורות ההתעללות הכי קשות שיש, והיא מנוגדת לחוק צער בעלי חיים"

עו''ד גיא אופיר / צילום: יח''צ

העו"ד שנלחם למיסוי התאגידים מגיב להסכם המיסוי ההיסטורי: "יבצעו תמרון משפטי כדי להקטין את נטל המס"

עו"ד גיא אופיר, שחתום על עשרות מאבקים משפטיים וציבוריים כנגד תאגידי האינטרנט ובראשם פייסבוק, מביט מהצד על רפורמת המס ההיסטורית וטוען: "עד אשר נראה גביית מס בפועל מוקדם לברך. קל לחלק הצהרות וקשה לבצע"

ילדים אפגנים משחקים בשכונה ענייה בפאתי קאבול שבה מתגוררים מאות אנשים עקורים / צילום: Associated Press, Felipe Dana

העוני הנורא באפגניסטן מביא הורים למכור את ילדיהם כדי לשרוד

באו"ם אומרים ש־95% מהאפגנים לא מקבלים מספיק מזון לקראת חודשי החורף

שקרים רבים מתפרסמים ברבים, ומוצגים כאמת / אילוסטרציה: Shutterstock

מלחמת חורמה: יש להוקיע אנשי ציבור שמשתמשים בפייק ניוז

השימוש בפייק ניוז הפך לנפוץ, וצריך להילחם בתופעה רווחת והרסנית זו • אם יידע מנהיג ציבור כי התקשורת תבדוק היטב כל אמירה עובדתית שלו ולא תהסס להוקיע אותו ברבים אם ייתפס בדבר שקר, תוך "ביושו" עקב כך, יש לקוות כי ייזהר מאוד בטרם ישקר

אלחנן רוזנהיים, ועידת האמון של גלובס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל פרופימקס: "מערכת המשפט לא נותנת דוגמה שצריך לתת בה אמון"

אלחנן רוזנהיים, מנכ"ל ומייסד פרופימקס, התראיין לוועידת האמון בעסקים של גלובס, ואמר: "אני לא יודע כיצד ניתן לעבור את החיים מבלי לתת אמון באנשים. בכל חיי פחות מעשר פעמים נכשלתי בגלל שנתתי אמון באנשים"

פקח חניה - רושם דו''ח / צילום: עינת לברון

בקרוב אתם תשלמו הרבה יותר על חניה. כל מה שאתם צריכים לדעת על רפורמת החניה העירונית

ביטול תקרת המחיר על חניה בכחול לבן והגבלת האזורים החינמיים לקרבה לאזור המגורים: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את רפורמת החניה העירונית ● השינוי יחול משנת 2024 והמניעים העיקריים הם הפחתת הפקקים וזיהום האוויר בערים הגדולות ● כמה זה יעלה לכם ולאן יגיע הכסף? גלובס עושה סדר

אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף

בשורה למשקיעי ברמלי: הוגש הסכם פשרה, מאות המשקיעים צפויים לקבל חלק מכספם בחזרה

6 שנים אחרי הוצאת צו הפירוק לחברת רוביקון: הוגש לבית המשפט המחוזי בת"א הסכם פשרה הפותר מחלוקת ארוכת-שנים בין שתי קבוצות משקיעים שמנעה את חלוקת הכספים עד כה ● אישור ההסכם תלוי באישור השופטת ● אם הוא יאושר, עשרות משקיעים יקבלו תשלום ראשון כבר בעוד שבועיים

סטודנטים זרים בטכניון / צילום: ארכיון המרכז הבינלאומי בטכניון

14 אלף משרות פנויות: כך תעבוד התוכנית של איילת שקד ואורית פרקש הכהן להבאת עובדים מחו"ל להייטק

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה ושרת הפנים מקדמות תוכנית שתקל על הבאת עובדים מחו"ל בניסיון להקל על מצוקת כוח האדם בהייטק הישראלי ● פרויקטור חדש יקדם מתן אשרות לעובדים זרים בענף בשלושה מסלולים: למומחים, לסטודנטים זרים הלומדים בישראל ולעובדי הייטק זכאי עלייה

יו''ר ועדת הכספים אלכס קושניר / צילום: יוסי זמיר

החלפת האג"ח המיועדות נדחתה בחצי שנה: תבחן העלאת הרף המובטח ל-5.15%

הצעת חוק חדשה שהוגשה לוועדת הכספים דוחה את החלת המנגנון מ-1 בינואר 2022 ל-1 ביולי, כששר האוצר יוכל לדחות אותה בחצי שנה נוספת ● אם החוק ישונה הטבת השלמת התשואה תהיה תקפה ל-15 שנה • על מנת לכלול בתשואה גם את דמי הניהול, יו"ר הוועדה קושניר ביקש לבחון הגדלת הרף המובטח

אלונה בר און בשיחה עם אסף שגיא, מנכ''ל טיקטוק ישראל, ועידת האמון של גלובס / צילום: איל יצהר

מנכ"ל טיקטוק ישראל: "קו דק בין חופש ביטוי למניעת אלימות ופגיעה בקהילה. קשה לשרטט את הקו הזה"

מו"לית גלובס אלונה בר און ראיינה את אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל, בוועידת אמון וכלכלה של גלובס ● שגיא: "בתעשייה שלנו - אינטרנט לשחקני קצה - כל יום מקבלים את האמון מחדש מהמשתמשים. אם נשבור את האמון, סיכוי טוב שלא נהיה לא בטווח קצר ולא בטווח ארוך"

נמכרת בפרמיה של 58% על מחיר השוק / צילום: Shutterstock, IgorGolovniov

חברת פלייטק, שהוקמה ע"י טדי שגיא, נמכרת תמורת 3.7 מיליארד דולר

הרוכשת, יצרנית מכונות מזל מאוסטרליה, רוכשת את החברה בפרמיה של 58% על מחירה בשוק ● שגיא, שהקים את החברה לפני יותר מ-20 שנה, מכר את יתרת החזקותיו בפלייטק לפני כשלוש שנים

חדר עבודה וירטואלי של פייסבוק / צילום: פייסבוק

פייסבוק מכריזה על תוכנית גיוס עובדים שאפתנית באירופה - וגם בתל אביב

פייסבוק הודיעה כי היא מתכננת "ליצור כ-10,000 הזדמנויות תעסוקתיות חדשות באיחוד האירופי במהלך חמש השנים הקרובו, ● במקביל, מרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בתל אביב ממשיך לגייס עובדים ל-250 משרות פתוחות

שר האוצר אביגדור ליברמן בדיון בכנסת על חוק ההסדרים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אגף התקציבים חזק על חלשים וחלש על חזקים. אין בעיה בשיטה, אלא בשוטים"

בעוד שבועות ספורים חוק התקציב וחוק ההסדרים צפויים לעבור את אישור הכנסת ● השניים חייבים להיות מאושרים יחד, כדי שהתקציב יעבור והכנסת לא תפוזר. לכן חברי הכנסת נמצאים עם הגב לקיר ומרגישים מחויבים לאשרו ● אילו עוד בעיות טמונות בחוק, ולמה החשב הכללי באוצר לשעבר, פרופ' ירון זליכה, חושב שהוא היה צריך לשמש כדי להילחם במונופולים ● האזינו

דודי עזרא / צילום: אביב חופי

נטו חושפת בוננזה של בשר בהכשר מהודר: מניב רווח של 52 מיליון שקל בשנה

רוכשת את חלק השותפה (50%) במיזם לשיווק עופות ובשר בהכשרים מהודרים תמורת 113 מיליון שקל ● המיזם מניב הכנסות של 690 מיליון שקל בשנה

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

ממפגע סביבתי לפיל לבן? מה יקרה לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב

עם חלוף השנים הפכה התחנה המרכזית החדשה למקום אפל, מפחיד ומזהם ● תושבי תל אביב נשמו לרווחה כששמעו שהאוטובוסים יפנו את התחנה שנת 2023, אבל אף אחד לא יודע מה הולך לקום במקומה, ולכל אחד מהשחקנים יש אינטרסים אחרים

תעודת כשרות / צילום: Shutterstock

רפורמת הכשרות המתגבשת: האם היא תייקר את העלויות?

מתנגדי הרפורמה מכנים אותה "מתווה הפרטת הכשרות" וטוענים כי היא תייקר את הכשרות בישראל ● במשרד האוצר טוענים טענה הפוכה לחלוטין

טכנולוגיה של חברת אנויז'ן / צילום: מצגת החברה

אנויז'ן סיימה פיתוח של צינור הזנה ייעודי לתינוקות ופגים - המניה טסה בת"א

אנויז'ן מדיקל, שעוסקת בתחום ההזנה התוך גופית, פיתחה צינורות הזנה בעלי קוטר של 2 מ"מ בלבד, והחלה בהכנות לניסוי קליני כחלק מהליך קבלת אישור ה-FDA להזנת תינוקות בארה"ב ● בצינור ההזנה משולב חיישן לניווט אלקטרומגנטי שממזער סיכונים בהכנסת צינור "עיוורת" ● המניה מזנקת 8%

ערן יעקב / צילום: רועי בית און

מנהל רשות המסים: "היכולת שלנו להגיע למי שמתחכם בקריפטו היא ברמה בינלאומית. אל תנסו אותנו"

בכנס לשכת יועצי המס באילת הבהיר מנהל רשות המסים ערן יעקב כי הגם שהתוכנית להחיל חובת דיווח על מחזיקי מטבעות וירטואליים נפלה מחוק ההסדרים, הרשות נמצאת בזירה הזו ותתפוס את מעלימי המס הפועלים בה ● עוד התייחס יעקב לדרישות הרשות להחזר מענקים מעסקים: "אלה שבחרו לקחת את המענקים לא עפ"י דין - גם אליהם נגיע"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

בדרך למפץ בענף התעופה? אל על במגעים למיזוג עם ארקיע

אל על בהודעה לבורסה: "מגעים לעסקה אפשרית, לפיה תרכוש החברה את מניות ארקיע בתמורה להקצאת ניירות ערך של החברה לבעלי מניות ארקיע" ● הדיבור על מיזוג בין החברות הישראליות נמצא באוויר בשנת הקורונה כחלק מהמשימה שלהן לשרוד את המשבר