גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמירות המטעות שבגללן ליברמן, נתניהו וכ"ץ צריכים להתנצל השנה

אין בישראל פי אלף משגיחי כשרות ממפקחי מעונות, רה"מ לשעבר לא הועמד לדין בגלל סיקור אוהד, ושר האוצר הקודם לא יכול היה להבטיח המשכיות לתקנים שהוסיף באופן זמני לבתי החולים ● לרגל יום כיפור אספנו שלוש טענות לא נכונות שחזרו על עצמן השנה, למרות שכבר תיקנו אותן בעבר

אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ / צילום: רפי קוץ, חיים צח-לע''מ
אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ / צילום: רפי קוץ, חיים צח-לע''מ

אנחנו נוטים ליחס לפוליטיקאים שלנו הרבה תכונות לא אנושיות: הם לא מתרגשים מביקורת חריפה שנמתחת עליהם; הם מוכנים לשתף פעולה עם מי שרק לפני רגע השמיצו בגסות; הם אפילו מסוגלים להשתתף בחמש שמחות משפחתיות בערב אחד - עניין שללא ספק מעטים בני האנוש שיכולים לו.

אבל תכונה אחת שלהם, זאת שבה אנחנו עוסקים במשרוקית, היא דווקא אנושית - הם טועים, ולטעות זה אנושי. השאלה היא מה עושה פוליטיקאי אחרי שגילה שטעה. האם הוא מתנצל, או לכל הפחות נסוג בו בשקט, או שהוא ממשיך לתדלק את השיח הציבורי במידע שגוי?

לכבוד יום כיפור, הקדשנו כתבה לפוליטיקאים שחזרו השנה על טעויות עובדתיות, למרות שאלה כבר הופרכו על ידינו. במהלך השנה החולפת גם ייסדנו ציון חדש בניסיון להתמודד עם התופעה הזאת: הוצאת "כרטיס צהוב" או "אדום" לאנשי ציבור שממחזרים טענות שכבר הופרכו.

אביגדור ליברמן - הטעות החוזרת: משגיחים מול מפקחים

בפברואר, במהלך מערכת הבחירות האחרונה, העלה ליברמן פוסט בפייסבוק שבו טען כי "בישראל יש פי 1,000 יותר משגיחי כשרות ממפקחות על מעונות היום". בתמונה שצורפה לפוסט נכתב: "משגיחי כשרות - 20,000", "מפקחות על מעונות יום - כ-20". כשבחירות רודפות בחירות קשה להמציא סיסמאות חדשות, אבל מה לגבי דיוק בעובדות? הטענה הזאת כבר הועלתה על ידי ליברמן במערכת הבחירות של ספטמבר 2019, והופרכה על ידי המשרוקית.

ראשית, הטענה שבישראל יש 20 אלף משגיחי כשרות מבוססת על מרכז מאיר, מכון הכשרה למקצועות ההלכה. אבל כפי שהסביר לנו בעבר מנהל המרכז, זה להערכתם, המספר של משגיחי הכשרות שהוכשרו עד היום בישראל. זה אינו המספר של משגיחי הכשרות הפעילים. להערכת המכון, יש רק 9,000-8,000 משגיחים פעילים וייתכן שגם זו הערכה מופרזת. בדוח של מבקר המדינה מ-2017 נכתב שהמספר הוא 3,900 משגיחים.

שר האוצר ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

ומה לגבי מספר המפקחות על מעונות יום? 20 התקנים עליהם מדבר ליברמן הם רק מספר המפקחים שהממשלה העסיקה ישירות, דרך משרד העבודה והרווחה. ליברמן לא הביא בחשבון מפקחים אחרים, למשל מפקחי בטיחות מחברות חיצוניות ומפקחים על מעונות מטעם העיריות.

בנימין נתניהו - הטעות החוזרת: סוגיית "הסיקור האוהד"

האם כחלק מכתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה לשעבר הוא מואשם ב"קבלת סיקור אוהד"? זאת טענה שעסקנו בה עוד בשנה שעברה לאחר שהועלתה על ידי נתניהו עצמו ועל ידי פוליטיקאים מהליכוד. נתניהו חזר עליה גם באפריל השנה. "מנסים לבטל את רצון הבוחר על ידי המצאת עבירות... שלא קיימות בספר חוקים של אף מדינה דמוקרטית, שגם לא היו קיימות עד לאחרונה בספר החוקים של מדינת ישראל: 'סיקור אוהד' הם קוראים לזה", הוא אמר לתקשורת לאחר הדיון הראשון בשלב ההוכחות במשפטו.

אלא שנתניהו לא מואשם בקבלת סיקור אוהד. בתיקי 2000 ו-4000, שנוגעים לקשריו עם בעלי ידיעות אחרונות ו-וואלה, הוא מואשם בסעיף 284 לחוק העונשין, "מרמה והפרת אמונים". בתיק 4000 הוא נאשם גם בסעיף 290, "לקיחת שוחד". מרכיב חשוב בסעיפים האלה הוא ניצול לרעה של כוח שלטוני. ואכן, לפי האישומים, בפרשת 4000 נתניהו "הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור" כדי לקדם אינטרסים עסקיים של בעלי וואלה, שאול אלוביץ'. בפרשת 2000 נטען בכתב האישום כי הוא "ניצל את מעמדו וכוח המשרה כדי לקבל טובת הנאה אישית".

נתניהו. מנסה לתת מענה למתקפות שיספוג במהלך קמפיין הבחירות על ''הקורונה הכלכלית'' בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

גם לסוג טובת ההנאה האישית, שבאה לידי ביטוי (על פי החשד) גם בהטיית הסיקור, כבר היה תקדים בישראל עם כתב האישום שהוגש נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני. שמעוני אומנם הורשע לבסוף רק על השוחד שקיבל בכסף, אבל הטענה של נתניהו הרי נוגעת לעצם האישום. השופטת בתיק גם הדגישה בפסק דינה שבאופן עקרוני, טובות הנאה אכן יכולות להתבטא גם בצעדים לשיפור דימויו של נבחר הציבור וב"פרסום אוהד וחיובי".

אז בישראל כבר היה, ומה בעולם? בכתבה של "המשרוקית" מדצמבר 2019 הצגנו תקדימים לחקירות כאלה בכמה מדינות, ואף ציינו שבמקרה אחד, בפרו, הם הובילו להרשעת הנשיא, אלברטו פוג'ימורי, שנידון ב-2015 לשמונה שנות מאסר בגין מעילה בכספי ציבור כדי להטות לטובתו את הסיקור בשמונה צהובונים. פוג'ימורי זוכה לבסוף בערעור, בנימוק של מחסור בראיות.

ישראל כ"ץ - הטעות החוזרת: התקציב שלא היה

הנה עובדה: במהלך כהונתו של ישראל כ"ץ כשר אוצר לא הועבר תקציב. גם הסיבה לכך היא לא ממש סוד גדול. אבל כ"ץ עושה מאז כל מיני פעלולים מילוליים כדי לטשטש את העובדה הזאת. טיפלנו לאורך התקופה בכמה התבטאויות שלו, ושל נתניהו, שהיו קשורות לכך. האחרונה מביניהן, שלגביה גם הוצאנו לו "כרטיס צהוב", נוגעת לטענתו כי הוא הוסיף "600 תקני רופאים ו-2,000 תקני אחיות, עם התחייבות שזה יימשך גם לאחר הקורונה". איך כ"ץ יכול להתחייב שהתקנים הללו ימשיכו להיות מתוקצבים גם אחרי הקורונה אם הוא כלל לא העביר תקציב, וכיוצא מכך לא הכניס את עלותם ל"בסיס התקציב"?

ישראל כץ / צילום: אייל פישר

בדקנו את הטענה הזאת של כ"ץ ביולי, אז הוא מסר לנו בתגובה ש"הנחה את אנשי המשרד... לוודא שבתי החולים יוכלו להמשיך לקלוט רופאים במקום פורשים עד להעברת התקציב והסדרת תוספת התקנים הקבועה". אלא שלהנחיה כזאת בעל פה, גם אם אכן ניתנה, אין באמת תוקף. ממשרד האוצר מסרו לנו אז כי הסיכום הרשמי לא כלל אלמנט של המשכיות. "על פי הסיכום (שהושג בזמנו) לא יפוטר אף תקן עד לדיוני התקציב".
כ"ץ למעשה ממשיך לחזור על הטענה הזו עד היום, ולהתעקש כי למרות שלא העביר תקציב, הוא הבטיח המשכיות. גם אנחנו דבקים בעמדתנו וממשיכים לטעון כי אמירתו של כ"ץ היא מטעה. 

הפוליטיקאים שעשו תיקון

מה יותר מעודד ומרומם נפש מפוליטיקאי שלאחר שהועמד על טעותו הוא חוזר בו ומתקן את דבריו, או לפחות מודה ששגה? גם כאלה היו לנו השנה.

במאי בדקנו טענה של שר המודיעין דאז, אלי כהן מהליכוד, שלפיה אוכלוסיית "עוטף עזה" כמעט הכפילה את עצמה בעשור האחרון. התברר לנו שהאוכלוסייה בעוטף אמנם רשמה גידול נאה - 40%, לעומת 20% בכלל האוכלוסייה - אבל הייתה רחוקה מאוד מלהכפיל את עצמה. למחרת פרסום הבדיקה, התראיין השר ברדיו ירושלים ובמקום לחזור על הנתון המוטעה, ציטט במדויק את ממצאי הבדיקה שלנו (בלי לתת קרדיט, אבל אנחנו לא קטנוניים).

בפברואר ביקרו יאיר לפיד ותמר זנדברג, אז ח"כים באופוזיציה, את העובדה שמערכת החינוך בישראל לא פעלה באופן מלא אפילו יום אחד מאז פרוץ הקורונה. אלא שהתברר שהם פשוט קראו לא נכון כתבה שהתפרסמה באותו יום בדה מרקר, ועסקה בימי הלימוד מפתיחת שנת הלימודים תשפ"א (ספטמבר 2020), ולא מראשית המגיפה (מרץ 2020). לאחר שפנינו אליהם במסגרת בדיקת העובדות, השניים תיקנו את הפוסטים שכתבו בעניין.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה