גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתרוגים לאחרי סוכות: איך לשווק לחברה החרדית בלי לטעות

כל אחד מחודשי השנה העבריים יכול לשמש הזדמנות מצוינת לקמפיין שיווקי ופרסומי עבור החברה החרדית, אם רק משתמשים בשפה המתאימה ● למה משתלם לקדם מוצרי חלב באוגוסט, מתי מומלץ לפרסם לימודים אקדמיים, ומתי כדאי למכור מקפיאים ● מבוסס על פרק מהספר "איך למכור ארטיק לחרדים"

סוכות בירושלים. התעשייה סביב בנייתן מתחילה כבר באלול / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
סוכות בירושלים. התעשייה סביב בנייתן מתחילה כבר באלול / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בואו נדבר על טיימינג. חיי המדף של האתרוג קצרים למדי: יום לפני סוכות הוא יימכר במאות שקלים, ואילו יום למחרת החג, במקרה הטוב יעשו ממנו מרקחת. ניצול של טיימינג נכון הוא זה שעושה את ההבדל. מישהו אמר פעם שלוח השנה היהודי נועד כדי לסייע לעסקים היהודים. לא מאמינים? בואו נעבור עליו, ונראה עד כמה הוא ממש מוכן כגאנט שנתי מסודר לפעילות שיווקית ופרסומית בחברה החרדית.

לשים לב לחופשות

תשרי (ספטמבר-אוקטובר) - המטבח היהודי תמיד ידע לייצר לנו מוצרים קולינריים מיוחדים המצריכים בישולים ואפייה שמאתגרים את כל הבשלנים, מה שאומר מבחינת הסוחרים והעסקים - "פרודוקטים" (וגם כלי הגשה וכל מה שקשור לשולחן, כולל השולחן עצמו). גם התחדשות בביגוד ובהנעלה לקראת בחודש של ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה היא חלק מהעניין.

תשמישי קדושה תופסים מקום נכבד בחודש החגים, וכך גם מוצרי איפור וקוסמטיקה. גם התעשייה סביב בניית הסוכה תופסת תאוצה: עצים, תאורה, קישוטים, סכך, כלים חד פעמיים וכלי בית.

חשוון (נובמבר) - זה החודש המבשר את בוא החורף. בנוסף לכך שהוא מזמן את תחילת ההצטיידות בהלבשה ובהנעלה חורפית, זהו גם תחילת "זמן חורף" בישיבות (סמסטר הלימודים מחשוון עד ניסן), כלומר עונת קניות לקראת החזרה לישיבה. זוהי גם עונת קניות לקראת החתונות של תקופת החורף במגזר החרדי.

כסלו (דצמבר) - בשנים האחרונות תיירות החורף בחברה החרדית צוברת תאוצה, והדבר נכון הן לתיירות פנים והן לתיירות חוץ. אפשר למצוא בעיתונות החרדית הצעות לחופשות חנוכה בצימרים ובבתי מלון, וגם תיירות הסקי לא פסחה על המגזר, וכיום אפשר לראות התארגנויות של חברות לתיירות סקי "גלאט כשר" במדינות כמו שווייץ, צרפת וגרמניה.

במוסדות החינוך של הבנות יש חופשת חג לרגל החנוכה, וזו הזדמנות לחברות המציעות ומפעילות אטרקציות למיניהן להזמין את ההורים והילדות לבילוי.

טבת (ינואר) - בחודש הזה אין חגים ומועדים, מלבד צום עשרה בטבת. מוצרי החורף הם שתופסים מקום נכבד בקמפיינים, אך היות שהפעילות הפרסומית שקטה יחסית, רואים הרבה פרסומים של קורסים מקצועיים לגברים ולנשים, הרשמה ללימודים אקדמיים, הצעות להשקעות ועוד.

שבט (פברואר) - בחודש זה נראה, כמובן, פעילות פרסומית סביב ט"ו בשבט, אך גם הרבה פעילות פרסומית סביב עונת החתונות במגזר, וכן תחילת פעילות פרסומית של נופש פסח, הן בארץ והן בחו"ל, כגון מבצעים למקדימים להירשם.

אדר (מרץ) - זהו אחד החודשים הכי צבעוניים מבחינה פרסומית במגזר החרדי. מייד עם תחילתו של החודש נתחיל לראות קמפיינים סביב פורים, אבל לא כאלה שקשורים לתחפושות ולמשלוחי מנות, אלא דווקא קמפיינים הקוראים לציבור לתרום לעמותות וארגונים. מדובר בקמפיינים מושקעים הן מהצד הקריאטיבי, והן מהצד הכלכלי.

לאחר הקמפיינים להתרמה יעלו הקמפיינים של היקבים, מוצרי הממתקים והחטיפים למשלוחי מנות, מוצרי מזון לסעודות החג, חברות למשקאות קלים, תחפושות ומוצרי יודאיקה רלוונטיים לחודש אדר. במקביל, לאורך כל החודש נראה מודעות רלוונטיות לתחילת ההתארגנות לפסח.

המעבר החד והמהיר בין עונת המכירות של פורים לבין המכירות של מוצרים כשרים לפסח הוא אתגר לא פשוט. לכן חשוב לא להשאיר מוצרים שאינם כשרים לפסח רגע לאחר חג הפורים.

לא נרתעים מפרימיום

ניסן (אפריל) - חודש החגים הגדול השני בשנה, אחרי תשרי. כמובן, שוב נפגוש כאן את כל מוצרי ההלבשה וההנעלה לכל המשפחה, מוצרי מזון (ולא רק מזון) כשרים לפסח, מצות, חומרי ניקוי, מוצרי עוף ובשר, והרבה קניות מרוכזות - חנויות ובתי עסק המציעים את מרכולתם במחירים אטרקטיביים. גם בניסן מתפרסמות הרבה מודעות של התרמה, בעיקר של עמותות וארגונים המספקים סלי מזון למשפחות מעוטות יכולת.

ספירת העומר (בין חג הפסח לחג השבועות) היא עונה בה ממעטים בקניית ביגוד חדש, והמעבר בין עונת המכירות של חג הפסח לבין ספירת העומר הוא חד. אין טעם להשאיר קמפיינים באוויר בתקופה הזו, פשוט חבל על הכסף.

אייר (מאי) - בחודש זה שוב נראה מעט פרסום לקראת החזרה לישיבות, תחילת פרסום לחופשות הקיץ, בעיקר בחו"ל (הקמפיינים לחופשות בארץ יעלו בחודש הבא). נראה גם הרבה פרסום סביב הילולת ל"ג בעומר: בתי מלון שיציעו חופשה אטרקטיבית באזור מירון והצפון בכלל, צימרים, ארוחות מוכנות, סעודות שבת לנופשים בצפון, השכרות רכב ונסיעות מאורגנות למירון.

סיוון (יוני) - חג השבועות מרכז סביבו את חגיגת החלב. זמן טוב לקמפיינים מושקעים ומבצעים לא רק על מוצרי חלב בסיסיים, אלא גם למוצרי פרימיום ייחודיים. כמו במגזר הכללי, גם לעיתונים החרדיים נהוג לצרף חוברות מתכונים כאינסרטים. קמפיינים לעזרי אפייה, מוצרי אפייה ויינות כדאי לפרסם בעיקר בעיתוני הנשים.

תמוז (יולי) - זהו חודש עמוס פרסומית בכל הקשור לנופש במגזר החרדי, לקראת חופשת הקיץ. טיפ חשוב לספקי הנופשים במגזר: חלק לא מבוטל מעסקאות הפרסום של הנופשים בחברה החרדית מבוססות על עסקאות ברטר - התשלום על שטחי הפרסום הוא לא בכסף אלא בחבילות נופש לבעלי המדיה, מה שמקל על כל הצדדים לבצע את העסקאות הללו.

אב (אוגוסט) - החודש של חופשת הקיץ במגזר החרדי, הן לבנים והן לבנות.. לפיכך נראה הרבה מאוד פרסום סביב אטרקציות, בריכות, טיולים, בתי מלון, צימרים, השכרת רכב, טיולים מאורגנים והפעלות לקבוצות ולמשפחות. מתחילת החודש ועד ט' באב מדובר בתקופה טובה לפרסום מוצרי חלב ופרווה, מכיוון שבתשעת הימים הללו, בגלל האבל על חורבן בית המקדש, לא אוכלים מוצרי עוף ובשר.

אלול (ספטמבר) - גם בחודש ההיערכות לקראת חגי תשרי נמצא קמפיינים של התרמות מצד חלק נכבד מעמותות וארגוני החסד, לצד קמפיינים של רכישת מוצרי מזון לקראת החגים. בחודש זה נמכרים גם מקפיאים רבים, כחלק מההתארגנות לבישולים לחגים. נראה פרסומים של יקבים עם יינות לחג, וגם של ביגוד והנעלה, תכשיטים, מוצרי יודאיקה וספרי קודש רלוונטיים לחודש תשרי, שופרות, וגם כדורים להקלה על הצום של יום כיפור.

להתאים את המושגים

כל אחד מחודשי השנה העבריים יכול לשמש הזדמנות מצוינת לקמפיין שיווקי ופרסומי. מה שנדרש למהלך הזה הוא היערכות מבעוד מועד, בניית שפה תואמת והכנת מבצעים תואמים, והנה יש לנו גאנט שנתי ל-12 חודשי פעילות מרתקים, עבור קהל יעד ייחודי שאוהב שמדברים איתו בעולם הערכים והמושגים שלו.

הכותב הוא יועץ ואסטרטג חרדי, מחבר הספר "איך למכור ארטיק לחרדים", על שיווק ופרסום לחברה החרדית 

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023