גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המזוודה והמושב: כמה מרוויחות חברות התעופה מ"התוספות הקטנות"?

שנת 2020 תיזכר כשנת הפסדים קשה בענף התעופה העולמי, אך דוח חדש מראה כי למרות זאת, חברות רבות הגדילו את הכנסותיהן ממכירת האקסטרות לכרטיסי הטיסה - לאחר שהעלו את מחיריהן ● הצפי ל-2021: זינוק בהכנסות מהסגמנט שעזר לחלקן לשרוד את המגפה

מזוודות בשדה תעופה. התשלום על מזוודה יכול להגיע ל־100 דולר בטיסת הלוך ושוב / צילום: Shutterstock
מזוודות בשדה תעופה. התשלום על מזוודה יכול להגיע ל־100 דולר בטיסת הלוך ושוב / צילום: Shutterstock

כשכרטיס טיסה עולה 10 אירו ואפילו 20 אירו, חברת התעופה לא בונה על הרווח שיצמח לה ממכירת הכרטיס, אלא ממה שסביב לו. מהתוספת שהנוסעים ישלמו על המזוודה (פעמים רבות במחיר יקר יותר מכרטיס הטיסה), ועד לדמי הושבה מראש ולמזון שיוגש בטיסה.

עבור החברות, מכירת התוספות משקפת רווח נקי, והמטרה היא למכור כמה שיותר מהן. אם זה היה תלוי במייקל אולרי, מנכ"ל רינאייר, כפי שהתבטא לא אחת בעבר, הוא היה גובה תשלום גם על השימוש בשירותים. בינתיים, השירות הזה עוד בחינם.

לא רק בלואו קוסט

המהפכה שהביאו עמן חברות הלואו קוסט נעוצה במודל המכירה של המוצר טיסה: במקום לשלם מחיר שכולל שירותים שלא נצרכים, מפשטים את התמחור למחיר בסיס, ותוספות נרכשות על פי הצורך של כל נוסע.

עם השנים, גם חברות הלגאסי (חברות תעופה מסורתיות) הבינו את הרעיון, והחלו לגבות על שירותים נלווים בנפרד - מחיר שיכול להגיע בקלות ל-100 דולר לתוספת מזוודה הלוך ושוב, וגם ליותר מזה.

 

"רוב חברות התעופה הצליחו לשרוד את 2020 וזה הישג מדהים", נכתב בדוח שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ האמריקאית IdeaWorksCompany, העוסקת בתחומי התעופה והתחבורה, ומנתרת נתונים ומגבשת תוכניות עבור עשרות חברות.

הדוח כולל סקירה על הכנסות של כ-75 חברות תעופה ממכירת שירותים נלווים או תוספות כחלק מחוויית הטיסה - כבודה, מזון, הושבה, תכנים לצפייה, רשת אינטרנט אלחוטית ועוד. הנתונים מראים כי בשעה שההכנסות הכוללות של חברות התעופה ירדו ב-55% לפחות בשנת 2020, מכירת האקסטרות היוותה חלק ניכר בהכנסות.

לפי הדוח, לצד הירידה בפעילות התעופתית ב-2020, מחקו חברות התעופה הכנסות של 34.7 מיליארד דולר. מנגד, שיעור ההכנסות שלהן ממכירת השירותים הנלווים עלה בתחשיב לכל נוסע, וכן כשיעור מכלל ההכנסות. ההסבר לנתונים קשור לכך שתעריפי הטיסות עצמן אמנם ירדו ב-2020, אך מחירי השירותים הנוספים, דוגמה כבודה והושבה, התייקרו.

בדוח מעריכים כי בסיכום 2021 ישתקף זינוק בשיעור ההכנסות ממכירת שירותים נלווים לנוסע, כיוון שהנוסעים מעדיפים לרכוש כרטיסי טיסה במודל של "תפריט", שעל פיו מרכיבים לעצמם את הכרטיס הנחוץ להם. זאת, לפי האופי של כל טיסה: עם או בלי כבודה, הושבה וכדומה. עבור חלק מהחברות מדובר בהכנסות שאפשרו להן לשרוד את המגפה.

הנוסעים מוציאים יותר

מבין החברות שנכללות בסקר, 50 חברות הגדילו את שיעור ההכנסות שלהן ממכירת אקסטרות, והממוצע הכולל של שיעור ההכנסות ממכירת שירותים נלווים היווה 14.6% מכלל המחזור של החברות ב-2020.

בחברת ריאנאייר האירית שיעור ההכנסות ממכירת תוספות כ-37% ממחזור ההכנסות, וכ-23.5% עבור חברת הלואו קוסט הבריטית איזי ג'ט. כאמור, לא רק חברות הלואו קוסט השכילו להרוויח ממכירה של שירותים נוספים: בקבוצת אייר פראנס-klm שיעור ההכנסות ממכירת שירותים נלווים היווה כ-11%, ובקבוצת לופטהנזה כ-8%. בוויז אייר ההונגרית מדובר ב-56% מההכנסות (גידול לעומת 2019, אז עמד השיעור על 45%).

מדד נוסף שהחברות בוחנות נוגע להכנסה הממוצעת שלהן מכל נוסע על רכישת שירותים נלווים - הממוצע עלה מ-21.5 דולר לנוסע ב-2019, ל-25.3 דולר לנוסע ב-2020. בין החברות שהגדילו הכנסות אלה מונה הדוח את קוונטס איירווייז האוסטרלית, שממוצע ההכנסות שלה לנוסע ממכירת תוספות הגיע ב-2020 לכ-60 דולר, לעומת כ-37 דולר ב-2019. ואילו אייר קנדה הגדילה את רמת ההכנסות הממוצעת לנוסע ממכירת תוספות מכ-50 דולר ב-2019, לכ-65 דולר ב-2020.

שיאניות ההכנסות ממכירת שירותים נלווים על פי הדוח הן החברות האמריקאיות. בראשן ניצבת אמריקן איירליינס, שמכרה שירותים בהיקף של כ-3.72 מיליארד דולר ב-2020 - מדובר בהיקף המהווה מחצית מההכנסות של החברה משירותים נלווים בשנת 2019, כלומר עוד לפני המגפה.

בדלתא איירליינס הגיע היקף המכירות של השירותים שרכשו הטסים ב-2020 ל-3.67 מיליארד דולר (ירידה של 41% מ-2019), יונייטד נמצאת במקום השלישי עם 3.3 מיליארד דולר, ואחריה סאות׳ ווסט עם 2.5 מיליארד דולר. מבין החברות האירופיות, קבוצת אייר פראנס klm ניצבת ראשונה עם מכירות של שירותים נלווים בהיקף של 1.26 מיליארד דולר במהלך 2020.

הנוסע המתמיד והרווחי

השירות המכניס ביותר עבור החברות מגיע מהתוספת שמשלמים הנוסעים על הוספת כבודה. למעשה, בסגמנט הזה נרשם גידול מתמיד. בשוק האמריקאי, למשל, מרבית חברות התעופה הגדילו את ההכנסות בסגמנט זה, וגם חברות שמציעות כבודה במחיר שכלול בכרטיס - הצליחו להגדיל הכנסות אלה לאור רכישת תוספת לכבודה, לרבות כבודה חריגה (ציוד ספורט למשל).

גם בזירה המקומית החברות מגדילות את שיעור הרווח ממכירת תוספות. בישראייר, למשל, ב-2018 שיעור ההכנסות ממכירת שירותים נלווים עמד על 3%, הוא צמח לכ-6% ב-2019 והגיע ל-8% ב-2020. ההערכות הן שהנתח הזה יוסיף לגדול.

סגמנט נוסף שאיפשר לחברות התעופה להגדיל את ההכנסות בשנת הקורונה העגומה הגיע ממועדוני הנוסע המתמיד. ההכנסות מקורן בעסקאות שאינן קשורות לתעופה, אלא מבוצעות בבתי עסק שונים בכרטיסי אשראי המיוחסים למועדונים - החברות מקבלות נגזרת ממכירות אלה בהסכמים מול חברות האשראי.

לא במקרה דורש משרד האוצר מאל על למכור חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד שלה, שמתוך 2.1 מיליון החברים שהוא מונה, 350 אלף מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד. המועדון מקבל נגזרת מהעסקאות שממשיכים החברים לבצע בקניות השוטפות שלהם, גם כשהם לא טסים. שווי המועדון של אל על טרום הקורונה הוערך בכ-300 מיליון דולר.

על פי הדוח, אמריקן איירליינס, לדוגמה, רשמה הכנסות של כ-2.9 מיליארד דולר ממועדון הנוסע המתמיד שלה בשנת 2020 (aa advantage), ודלתא איירליינס הזרימה לקופתה כ-2.8 מיליארד דולר (סקיי מיילס). ביונייטד מדובר בכ-2.5 מיליארד דולר (מיילג' פלוס).

חמש חברות התעופה האמריקאיות הגדולות צברו הכנסות של יותר מ-19.5 מיליארד דולר ב-2019 מפעילויות מועדוני הנוסע המתמיד שלהן, סכום שמשקף ממוצע של כ-26 דולר לכל נוסע. המספר הזה צנח ב-43% בסיכום 2020 להיקף כולל של 11.1 מיליארד דולר, אלא שבתחשיב לכל נוסע משתקפת עלייה משמעותית העומדת על ממוצע הכנסות של כ-38 דולר.

הסיבה לכך היא שאמנם מחזיקי כרטיסי האשראי של מועדוני הנוסע המתמיד טסו פחות או שלא טסו בכלל, אבל היקף ההוצאה השוטף בכרטיס האשראי שלהם לא נפגע, והחברות כאמור מרוויחות נגזרת מהפעילות הזו באופן קבוע.

עוד כתבות

בני גנץ / צילום: איל יצהר

כשהשרים לא מקבלים את עמדת הפקידים: למה מה שאסור לדוד אמסלם מותר לבני גנץ?

הגיבוי שקיבל השבוע שר הביטחון מהיועמ"ש, למינוי עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, הכעיס את הזירה הפוליטית כולה: מאלה שלא זכו לגיבוי כזה בעבר, ועד האחרים שטוענים שעמדת ועדת המינויים מחייבת ● וגם: הלחצים בקואליציה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

קפה סיבריס / צילום: רוני לאופר

חגית אברון תופרת לכם יום: משיטוט ירושלמי ברחביה ועד טיפ ליום הולדת מיוחד

שיטוט ירושלמי נינוח מהבוקר עד אחר הצהריים בין רחובות וחצרות, פינות נסתרות ודרכים צדדיות בהוויה השכונתית שבין עזה לברלין, וגם טיפים למי שמחפשים איך לחגוג יום הולדת מיוחד או מקום רומנטי להצעת נישואים. מדור חדש

דניאל שיכמן מנכ''ל ומייסד-שותף של Wsc Sports / צילום: יונתן תמר

פיקסלוט ו-WSC Sports הישראליות בין 50 חדשניות הספורט בעולם

שתי החברות התברגו ברשימת 50 מותגי הספורט המובילים בתחום החדשנות לשנת 2021 - לצד פיפ"א, אופ"א, NBA, בי.בי.סי, פוקס, אמזון ועוד ● וגם: הפיתוחים של מיקרוסופט, מצנח הזהב, וחדשות טובת ● אירועים ומינויים

הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח''צ

שוחה בכסף: זינוק של 43% ברווחי מיטרוניקס, ההכנסות עלו ב-23%

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות נהנית מהשגשוג בענף הבריכות הפרטיות שהביאה איתה הקורונה ● מכירות הרובוטים בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הגיעו למיליארד שקל ● היום הודיעה החברה על כניסתו של שרון גולדנברג לתפקיד המנכ"ל, במקום אייל טרייבר שפורש לאחר 5 שנים בתפקיד

מימין: סמדר חזן, אלי נבו, קארין ליכטרמן / צילום: כדיה לוי

"יש אצלנו אינטריגות בדיוק כמו בסדרות הטלוויזיה המשפטיות": ביקור באחד ממשרדי עוה"ד הגדולים

הפנטזיה על בריכה במשרדים, הדמות הכריזמטית של הקומה והכלל המאוד יסודי: סניקרס זה מחוץ לתחום ● ביקור במשרד עורכי הדין עמית, פולק, מטלון ושות' ● הברזייה

אודליה פולק וטל דורי / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי תיק העושר: ראיון בלעדי עם האנשים שמנהלים 90% מהאופציות של עובדי ההייטק

90% מההון העצום של מתעשרי ההייטק החדשים מוחזקים בידי שני אנשים בלבד: אודליה פולק מאקסלנס וטל דורי מ-IBI ● מה יקרה כשעשרות מיליארדי הדולרים שהם מנהלים יזרמו למשק? ● בראיון ראשון הם מאשרים את מה שכולם מרגישים: "ההייטק הישראלי גדל לממדים מפלצתיים, וזאת רק ההתחלה"

מה אפשר לקנות ב־ 2.3 מיליון שקל באזור הקריות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2.3 מיליון שקל באזור הקריות?

קוטג' בן 6 חדרים בקריית ים או בקריית טבעון, 7 חדרים בקריית ביאליק ו-5 חדרים בקריית אתא

בדרך לאילת, תופעת הטבע ''עמודי עמרם'' / צילום: אורלי גנוסר

חופשת חנוכה באילת? הזדמנות לחוות עיר קצת אחרת, במקום זו המוכרת

גם למי שהיה כבר לא מעט פעמים באילת, יש הזדמנות לחוות את העיר באופן שונה, עם טיולי טבע, תצפיות כוכבים, תיאטרון באקווריום הכרישים ופרויקט מיוחד, שמציע 101 חוויות באפס שקלים

קרחון צף באוקיינוס הארקטי. התחיל להתחמם כבר בתחילת המאה ה-20 / צילום: Associated Press, David Goldman

מחקר קודר חושף: האוקיינוס הארקטי במצב הרבה יותר רע ממה שחשבנו

מחקר שהתפרסם השבוע מעלה את האפשרות שהטמפרטורה של המים בהאוקיינוס הארקטי עלתה ב-2 מעלות מאז שנת 1990 ● המשמעות: ייתכן שהמודלים האחרים שחוזים את קצב ההתחממות הגלובלית פספסו את היקף הנזק האמיתי

חייל  צה''ל.  לראשונה יש רוב בציבור הישראלי לרעיון של צבא מקצועי / צילום: Shutterstock, Stavchansky Yakov

גם בלי לבטל את גיוס החובה, צה"ל צריך להתעדכן

גם אם לא נעבור מחר למודל של צבא מקצועי, יש שלל רפורמות שיוכלו לפתור חלק מהבעיות של גיוס חובה: החל מהורדת גיל הפטור לחרדים ועד למודל שירות דיפרנציאלי

המעסיקים הטובים ביותר בישראל

סקר ענק של statista בשיתוף גלובס חושף: אלה 150 המעסיקים הטובים בישראל

לראשונה גלובס משתף פעולה עם חברת המידע הבינלאומית statista, מהמובילות בעולם בתחום של מחקרי שוק, שגיבשה את רשימת 150 המעסיקים הטובים בישראל ● וגם: הישראלים גאים בעבודתם, אבל פחות מרוצים מהשכר, ומה שומר על עובדים שמחים גם כשהחברה במשבר

חצי שעה של השראה. מה משותף למניית טסלה, הביטקוין והחשש מאינפלציה? / צילום: מנחם רייס

מה משותף למניית טסלה, הביטקוין והחשש מאינפלציה? זה כל הסיפור

איך כלכלת הנרטיב משתלטת על שוק ההון ומשפיעה על הכיס של כולנו: אנחנו חיים בעידן שבו הנרטיב הוא זה שמוביל את הכלכלה ● סיפורים תמיד השפיעו, אבל בשנים האחרונות משהו השתנה ● חצי שעה של השראה

קו הרקיע של דוחא / צילום: Shutterstock

חשיפת גלובס: הסכם יהלומים חשאי מקרב את ישראל וקטאר לכינון יחסים רשמיים

בקטאר מתכוונים להקים אזור סחר חופשי ליהלומים וזהב, ונזקקו להסכמת ישראל כדי להיכנס לרשימת המדינות הזכאיות לסחור ביהלומים ● הקטארים, שבעבר התנגדו להסכמי אברהם, הסכימו לפתיחת משרדים של סוחרים ישראלים ● בממשלה מקווים כי מדובר בפתח להסכמים כלכליים עתידיים

סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ

הרכב החשמלי של סובארו: המחיר שאפתני, ביצועי המנוע פחות

האאוטבק החדש של סובארו מציב רגל איתנה בשוק הפרימיום עם תא נוסעים מפואר ויכולות טובות על הכביש ובשטח • אבל התאוצה וצריכת הדלק בינוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Jordan Strauss

דיווח: אפל תשיק משקפי מציאות רבודה ברבעון הרביעי של 2022 עם מעבד ברמת כוח של מאק

האנליסט מינג צ' קואו מצביע על פרטים חדשים לגבי משקפי מציאות הרבודה של אפל כמו טווח תאריך של ההשקה וגם פרט טכני על המכשיר

נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock

עונת החגים תראה אם חברות התעופה עשו מספיק כדי לאלף נוסעים פרועים

שיעור ההתנהגות הרעה עלה ועלול להשפיע משמעותית על אנשי צוות בטיסות ועל נוסעים

שלושת הדורות הדומיננטיים בשוק העבודה / צילום: Shutterstock

חשבתם שרק צעירים מחליפים עבודות? גם המבוגרים מפנימים את השינויים בעולם התעסוקה

שאלנו עובדים בני שלושת הדורות הדומיננטיים היום בשוק העבודה מה חשוב להם במקום העבודה, וגילינו שבין המהפכות שעשתה הקורונה אפשר למצוא גם צמצום הפערים בתפיסות בין הצעירים למבוגרים ● פרויקט מיוחד

מתחם סולארי / צילום: איל יצהר

מזרח תיכון חדש: ישראל ורשת האנרגיה החדשה

הסכמי אברהם משנים אסטרטגית את המצב במזרח התיכון ואת מצבה של ישראל ● הסכם האנרגיה והמים המשולש בין ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות ממחיש זאת

בורסה לנ''ע ת''א / צילום: איל יצהר

הבורסה ננעלה בעליות; עדיקה קפצה ב-14%, קדימהסטם ב-8.5%

מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 0.6% ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.5% ● מחזור המסחר הסתכם ב-1.85 מיליארד שקל ● אולמד התרסקה ב-28%: תלונות על המוצר שלה להגנה מקרישי דם הביאו לאיסופו ולדיווח ל-FDA ● וול סטריט בחופשת חג ההודיה

מתקפות סייבר / צילום: Shutterstock

גם אם NSO תיפול - ענף הסייבר ההתקפי כאן כדי להישאר

גם אם הממשל האמריקאי, אפל או אפילו משרד הבטחון הישראלי יצרו את צעדיה של NSO ויפילו אותה - יש לה יורשות רבות ● וכיצד תראה NSO ביום שבו לא תצליח להחלץ מהרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי?