גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

8 תרחישים, 8 דרכים לנהל את ההשקעה: מה אתם הייתם עושים?

מה נעשה אם הרגולטורים בארה"ב ובאירופה יחליטו להגביל משמעותית את פעילות ענקיות הטכנולוגיה, ואיזה מהלך עשוי לשפר את רווחיות הבנקים? ? בחינה מקצועית ב' למבקשים להשיג רישיון כמנהלי השקעות התקיימה באחרונה, ולהלן תשובות מנומקות לכמה מהשאלות בה ? חלק שני משניים

מגמה הולכת ומתקשחת כנגד חברות הענק / צילום: Shutterstock
מגמה הולכת ומתקשחת כנגד חברות הענק / צילום: Shutterstock

בחודש שעבר קיימה רשות ניירות ערך בחינה (הנקראת "מקצועית ב’") למבקשים לקבל רישיון כמנהלי השקעות. לפניכם החלק השני של הפתרון המלא לשאלות בבחינה (לחלק הראשון לחצו כאן). 

נתונים לשאלות 1-8

להלן 8 תחזיות לאירועים שלכאורה צפויים לקרות והשוק טרם מגלם. ביחס לכל אירוע עליכם לפרט אילו שינויים באפיקי השקעה כדאי לבצע כהיערכות לאותם אירועים. יש לפרט בקצרה את הסיבה לשינויים המוצעים.

1: עליית תשואות לפדיון של אג"ח ממשלתי לעשר שנים בארה"ב לכ-2.5% בחודש הקרוב.
תשובה: להגדיל מזומן, לייצר שורט על אג"ח ממשלת ארה"ב, להקטין החזקה באג"ח ממשלת ישראל עם ריבית קבועה, להקטין החזקה במניות בעולם ובישראל, בדגש על מניות של חברות ממונפות.

מדובר בעליית תשואות עוצמתית בשיעור של כ-1.2%, וגם עלייה מהירה מאוד בתוך חודש שמשמעה הפסד חד בתוך חודש של יותר מ-10% למחזיק באג"ח אלה. אין ספק שכתוצאה מכך גם מחירי איגרות החוב של ממשלת ישראל יירדו בשיעור חד בשל המתאם (אמנם חלקי) בינן לבין אג"ח ממשלת ארה"ב. אירוע כזה יתקבל על ידי השווקים כהלם שיתורגם גם לירידות בשוקי המניות שייאבדו חלק מהאטרקטיביות שלהן בהשוואה לאג"ח. ולמי שרוצה להרוויח מהסיטואציה, הצעד הנכון ושבהסתברות של 100% יניב רווח נאה מאוד, הוא לעשות שורט על אג"ח ארוכות של ממשלת ארה"ב ו/או בהסתברות מעט נמוכה יותר - שורט על מדדי מניות מובילים בעולם, ו/או רכישת אופציות PUT.

תוספת: הגדלה גם באג"ח ממשלתית עם ריבית משתנה שמגנה מפני עליית תשואות אפשרית, והגדלה במניות בנקים שייהנו מרווחים גדולים יותר.

2: הממשל החדש בארה"ב מחליט על הסרת המסים והמכסים על יבוא סחורות ומוצרים מסין שהוטלו בתקופת הממשל הקודם.
תשובה: להגדיל מניות, להגדיל אג"ח שקליות, להקטין אחזקה ב-Tips בארה"ב, להקטין אג"ח ממשלתיות צמודות מדד בישראל.

משבר הסחר בין ארה"ב לבין סין היה גורם חשוב ביצירת אי-ודאות בשווקים, תנודתיות וירידות שערים בשוקי המניות. הסרת מכסי המגן עשויה להתפרש כירידת המתח בין שתי מעצמות העל, ולכן נכון יהיה להעלות את שיעור המניות. נוסף על כך, הסרת המכסים צפויה להביא לירידת שיעור האינפלציה, כולל בישראל, ולכן מתבקש להגדיל את הרכיב של אג"ח שקליות. מנגד, בהקבלה, כדאי יהיה להקטין חשיפה לאג"ח צמודות מדד של ממשלת ארה"ב (TIPS).

3: לאחר פרסום נתוני הגירעון בשנת 2020 (160 מיליארד שקל) הממשלה החדשה בישראל מחליטה לממן את כל הגירעון באמצעות הנפקת חוב חיצוני. כתוצאה מכך סוכנויות הדירוג מחליטות להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות.

תשובה: להגדיל חשיפה למט"ח, להגדיל אג"ח צמודות מדד לטווח קצר-בינוני, להקטין אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרניות, להקטין מניות.

הורדת דירוג בשתי דרגות היא מהלך משמעותי שמשדר הערכה לכך שיש סיכון גובר שמדינת ישראל תתקשה בהחזר חובותיה במט"ח לעולם. זה יקרין גם על המשקיעים הזרים בשוק האג"ח בישראל וגם על המשקיעים הזרים במניות בישראל, שמבחינתם רמת הסיכון בהשקעה במשק הישראלי עלתה. הטענה הנגדית יכולה להיות שעקב ההנפקה בחו"ל ייקטן הצורך של המדינה להנפיק אג"ח בישראל וייווצר מחסור, אבל בשקלול הכולל, זה לא יעמוד מול שאר הגורמים. המהלך הזה עשוי לייצר פיחות (ובעקבות זאת, גם אינפלציה גבוהה יותר) גם עקב ההקרנה השלילית שלו על המשק וגם עקב יציאת המשקיעים הזרים שימכרו שקלים ויקנו דולרים.

 4: המפקח על הבנקים בשיתוף הממונה על שוק ההון מחליטים במשותף להוריד את דרישות הלימות ההון של הבנקים וחברות הביטוח.
תשובה: להגדיל החזקה במניות בנקים וחברות ביטוח, ישירות או באמצעות קרן סל מחקה, להגדיל מניות, להקטין אג"ח ממשלתיות, להקטין מט"ח.

מהלך כזה עשוי בהחלט לשפר את רווחיות הבנקים, להזרים אשראי למשק ולתרום הן למניות הבנקים, הן למניות בכלל והן לצמיחת המשק. בנסיבות כאלה אג"ח ממשלתיות ייראו כנחותות עוד יותר מאשר היום מול מניות הבנקים. צמיחה מהירה יותר של המשק עשויה לחזק את השקל מול המט"ח.

תוספת אפשרית: הקטנה של מניות חברות אשראי חוץ בנקאי שתתמודדנה עם תחרות חריפה יותר מול הבנקים שישתחרר להם הון למתן הלוואות.

5: משרד האוצר מקדם חקיקה להעלאה משמעותית של מס רווח הון לאחזקות טווח קצר של עד שנה, והפחתה משמעותית של מס רווח הון לאחזקות של יותר משנה.
תשובה: להגדיל מניות בעיקר באמצעות קרנות נאמנות, להגדיל אג"ח, לרבות קונצרני, בעיקר באמצעות קרנות נאמנות, להקטין פיקדונות ומזומן בבנקים, להקטין החזקה באופציות שהטווח שלהן הוא קצר באופן מובנה.

לדעתי, מהלך כזה אולי יפגע במחזורי המסחר בבורסה, אבל לאורך זמן הוא יהיה מהלך מבורך שיתרום לבורסה ובעיקר לשוק המניות. ההגדלה כדאי שתיעשה באמצעות קרנות נאמנות שכן הן לא חייבות במס על פעילותן, כולל קצרת הטווח, ומי שמשלם את המס הוא המשקיע. עדיפה למשקיע רכישה של קרן נאמנות מנייתית למשל, על פני תיק של הרבה מניות, שהפיתוי לעשות בו פעילות קצרת טווח, ולפעמים לעשות זאת גם מהכרח, גדול מדי, ובמקרה כזה הוא ישלם שיעור מס גבוה.

 6: רשות ניירות ערך מודיעה שבעקבות הניסיון שהצטבר היא לא תאפשר בעתיד הנפקות של אג"ח חברות נדל"ן אמריקאיות בבורסה בתל אביב (חברות הרשומות ב-BVI)
תשובה: זה אירוע שאינו משמעותי דיו כדי לחולל שינוי בהחלטות המשקיע, גם כאשר הוא יודע זאת מראש. כך למשל, זו אינה סיבה להגדיל חשיפה לאג"ח נדל"ן אמריקאיות בטענה של מחסור עתידי כי שום דבר לא השתנה בניתוח כדאיות הרכישה או אי כדאיות הרכישה שלהן כיום. אפשר לומר, רק בדוחק, שכדאי להקטין חשיפה למניות של חברות חיתום שנהנות מקופונים שמנים בהנפקות אלה, אבל מדובר בתחום נישתי וזניח. לפיכך, נמנענו מלציין הן הגדלות והן הקטנות.

7: הרגולטורים בארה"ב ובאירופה מחליטים להגביל באופן משמעותי את פעילות ענקיות הטכנולוגיה באמצעות שורה של חוקים ופיצול פעילויות.
תשובה: להגדיל השקעה במניות ערך, להקטין השקעה במניות הענק הטכנולוגיות כולל באירופה.

ההקטנה מתבקשת נוכח מגמה הולכת ומתקשחת כנגד חברות הענק האלו והעובדה שבשנים האחרונות העלייה של 5 מניות ה-Faang סיפקה כ-25%-30% מתשואת מדד S&P 500. הידיעה הצפויה הזו, לא מחייבת באופן אוטומטי הגדלה בשום אפיק, ואולי, וגם במידה מוגבלת מאוד, במניות ערך.

8: כחלק מהתאוששות ממשבר הקורונה ופתיחת הכלכלות, מסתמנת עלייה חדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם לחקלאות ולתעשייה.
תשובה: להגדיל חשיפה לקרנות סל על סחורות ולמניות של חברות שנהנות מהמגמה הזו, להגדיל חשיפה לאיגרות חוב צמודות מדד, להקטין חשיפה לאיגרות חוב שקליות לא צמודות, להקטין חשיפה למניות של חברות ששיעור גבוה מהעלויות שלהן נובע ממחיר הסחורות.

הצד המרוויח מהתפתחות כזו הוא מניות של חברות שמוכרות סחורות וחומרי גלם לתעשייה ולחקלאות והצד המפסיד הן חברות שצורכות אותם. נוסף על כך, התפתחות כזו של עלייה חדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם מייצרת אינפלציה ולכן כדאי להגדיל חשיפה לאיגרות חוב צמודות מדד ולהקטין חשיפה לאיגרות חוב שאינן צמודות.

תוספת אפשרית: להגדיל אחזקות במניות של חברות תעופה עקב פתיחת הכלכלות הצפויה.

***הכותבים הם בעלי בית ההשקעות מיטב דש ויו"ר מיטב דש קרנות נאמנות, ומנהל צוות אג"ח ישראל בחברת הגמל והפנסיה של מיטב דש.

**** אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים