גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכר נשחק, וגם היוקרה: פרשת שי ליפמן מציפה סימני שאלה על עתיד האנליסטים

מעצרו המפתיע של אנליסט הנדל"ן המוערך שי ליפמן מפנה זרקור למקצוע שהתאפיין בשנים קודמות בפיחות ניכר במספר העוסקים בו, במעמדם ובשכרם • לצד התייבשות הבורסה בת"א, הנגישות הגוברת למידע פיננסי גרמה למשקיעים רבים לוותר על שירותי האנליזה

שי ליפמן / צילום: רוני שיצר
שי ליפמן / צילום: רוני שיצר

מעצרו המפתיע לחקירה של אנליסט הנדל"ן המוערך שי ליפמן בחשד לעבירות של שימוש במידע פנים, מפנה זרקור למקצוע שבעבר נחשב לאחד המבוקשים בשוק ההון המקומי, אך שמעמדו והתגמול שאותו הוא מניב לעוסקים בו, נשחקו בשנים קודמות, בד בבד עם הירידה במספר החברות הציבוריות ובמחזורי המסחר בתל אביב.

 ליפמן, המשמש כאנליסט נדל"ן בכיר בבית ההשקעות ווליו בייס, נעצר על-ידי רשות ניירות ערך בחשד כי במהלך התקופה שבין השנים 2019 ועד 2021 ביצע עשרות עסקאות בניירות ערך שונים של חברות ציבוריות שונות, בעיקר מתחום הנדל"ן, באמצעות חשבון שאינו רשום על שמו. זאת, תוך שימוש סדרתי במידעי פנים שהיו מצויים ברשותו מתוקף תפקידו, וקשריו ביחס לפרטים מהותיים הנוגעים לאותן חברות ציבוריות, אשר אליהם נחשף במסגרת עבודתו, ושמהן גרף על פי החשדות רווחים של כחצי מיליון שקל.

חשוף למידע שמגיע מבכירי החברות

במסגרת תפקידו, אנליסט בבתי השקעות בדרך כלל עוקב באופן שוטף אחר פעילות החברות בבורסה ואחר הנתונים הכספיים שהן מציגות בדוחותיהן הכספיים. על בסיס הנתונים שבידו הוא מבצע הערכת שווי לחברה הרלוונטית, בוחן את מצב השוק שבו היא פועלת, ובהתאם מפרסם המלצה לגבי כדאיות רכישת המניה. במסגרת זו חשוף האנליסט גם למידע הנמסר לו על-ידי בכירים בחברות המסוקרות על ידיו, כחלק מגיבוש חוות הדעת לגביהן, כאשר לא מן הנמנע שחלק מאותו מידע מגיע לידיו טרם פרסומו לציבור.

בתי השקעות מעסיקים אנליסטים גם ל"סייל סייד" (sell side) דוגמת ליפמן, שניתוחי החברות שלהם מופצים ללקוחות בית ההשקעות, וגם "ביי סייד" (buy side), המבצעים ניתוחים כלכליים לצורכי השקעה פנימיים של בית ההשקעות.

אנליזה אינה מקצוע הנלמד במוסדות אקדמאים. תואר ראשון בכלכלה או במנהל עסקים יספיקו כדי להתקבל לעבודה כאשר על פי הערכות מספרם של האנליסטים בשוק ההון המקומי עומד על עשרות בודדות.

 

שכר התחלתי נמוך מהמקובל בעבר 

והתגמול? אנליסטים בכירים ומנהלי מחלקות מחקר בבתי השקעות זוכים לשכר של 25 עד 40 אלף שקל בחודש. עם זאת, שכרם של האנליסטים המתחילים לא גבוה בהרבה מהממוצע במשק ועומד על 10,000 שקל בחודש, כאשר שכר אנליסטים מתקדמים נע סביב 15-20 אלף שקל. מדובר בסכומים נמוכים משמעותית ממה שהיה מקובל בעבר.

הירידה במספר האנליסטים ובשכרם נובעת ממגמות שאפיינו את שוק ההון בעשור הקודם, במהלכו הצטמצם מספרן של מחלקות המחקר בבתי ההשקעות. באותן שנים עמדו מחלקות הברוקראז' (המסחר בניירות ערך) שלטובתן בוצעו המחקרים, בפני רגולציה כבדה ונאלצו להתמודד עם ירידה ניכרת במחזורי הפעילות בבורסה ובמספר ההנפקות, שהקטינו את ההכנסות וחייבו התייעלות. כך למשל, בית ההשקעות הראל פיננסים סגר ב-2013 את פעילות הברוקראז' המוסדי שלו ובאותה שנה מכרה כלל פיננסים את פעילות הברוקראז' לבנק ירושלים.

בנוסף, בשנים האחרונות התפתחה מאוד הטכנולוגיה, מה שהוביל לשינוי באופי הפעילות של חברות ברוקראז'. עד לפני כעשור, חברות אלה היו משתפות את הלקוחות שלהן במחקרי "סל סייד" שביצעו אנליסטים והיו מיועדים להגדלת תנועות הרכישה של המשקיעים.

אולם, בעולם טכנולוגי שבו שפע של מידע פיננסי זמין ונגיש, והמשקיעים מסתמכים פחות על סקירות אנליסטים, מספרם של האחרונים תחום ה"סל סייד" (הנקראים אנליסטים של הצד המוכר, בשל הצורך לשווק את החברה המסוקרת) לא חזר לקדמותו, כאשר גורמים בשוק אף ציינו כי מדובר בעולם שכבר כמעט ואיננו קיים יותר.

הצד השני של עבודת האנליסטים, ה"ביי סייד", מיוצג על-ידי אנליסטים של בית ההשקעות, אשר כותבים אנליזות לצרכים הפנימיים של הארגון, ובהם השקעת כספי הנוסטרו ומוצרי ההשקעה השונים שמנהל בית ההשקעות (קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות וכו'). אנליסטים "ביי סייד" נמדדים על סמך ביצועיהם ולכן המלצותיהם, שנחשבות אובייקטיביות יותר, נשמרות לרוב בגופים עצמם, ולא מגיעות לידיעת כלל ציבור המשקיעים. 

"לוקח זמן עד שמשקיע מהשורה מקבל מידע"

"צריך לזכור שהמלצות 'ביי סייד' ממוענות למוסדיים ולכן עד שהן מוצאות את דרכן לאנשים פרטיים לוקח זמן, כך שניצול הידע הראשוני הוא מצד הלקוחות הישירים של הברוקראז', לרוב, כאמור, הגופים המוסדיים", אומר רו"ח מאיר סלייטר, שותף ב-Valore מחקר וייעוץ ולשעבר מנהל המחקר בבנק ירושלים ברוקראז'.

"כך, המשקיע מהשורה מקבל את הידע בפער זמן, לרוב של בין יומיים לעשרה ימים, ולכן חשוב שאותו משקיע ידע שלפעמים מה שהוא קורא בעיתון נקרא כבר על-ידי אחרים כמה ימים קודם לכן", הוא מסביר.

ההבדל בקהל היעד מייצר גם שוני באופי העבודה. אנליסטים "סל סייד", אלו שעוד נותרו בשוק, מכסים לרוב כ-20 חברות ונהנים מיכולת גבוהה להתמחות ולהעמיק בתחומי הסיקור שלהם, מאחר שהם מכסים לרוב 2-3 סקטורים בלבד. לאנליסט "ביי סייד", לעומתם, יש יותר חברות לכסות, 30-40 ואף יותר.

היכולת שלהם להעמיק בכל חברה נמוכה יותר, למרות שהם עוסקים פחות בכתיבה ולא צריכים לשווק את הידע, ולכן יש להם יותר זמן לאנליזה. בשני הסקטורים מדובר על עלייה במספר החברות לסיקור לעומת העבר, אז אנליסטים בצד המוכר סיקרו כ-15 חברות, ואילו בצד הקונה נאלצו להתמודד עם עד 30 חברות.

"אנליסט 'סל סייד' נהנה פחות מהגאות בבורסה"

השנה וחצי האחרונות היו מצוינות עבור המשקיעים בשוק ההון, הן בישראל והם בעולם. בד בבד, שטף גל של כ-100 הנפקות חדשות את הבורסה בתל אביב, והגדיל בשיעור ניכר את מספר החברות הנסחרות בה.

האם הגאות בבורסה בישראל ובעולם משפרות את המעמד של האנליסטים ואת הצורך בהם?
סלייטר: "פוטנציאל ההשקעות עלה, וכך גם מחזורי העסקאות ומספר החברות. ועדיין הגאות היא בעיקר בחברות קטנות, כך שאנליסט "סל סייד" פחות נהנה מהגאות הזו, כי הוא עובד בדרך כלל על חברות עם מחזורים גבוהים.

"מצד שני, הגידול במספר החברות עוזר לאנליסטים. לדוגמה, אם פעם במגזר קמעונאיות המזון היו שלושה שחקנים, היום יש 7-8 חברות וזה מעלה את העומק של התחום, בלי שהאנליסט יצטרך ללמוד תחום חדש".

אחד הגורמים לעלייה בהיקפי המסחר בעולם הייתה כניסתם למשחק של משקיעי ריטייל. אותם משקיעים פרטיים, המשתמשים באפליקציית רובין הוד ודומות לה, שישבו בבית בתקופת הקורונה וניצלו את הזמן להתחיל לסחור, רבים מהם ללא ניסיון קודם בהשקעות וללא שימוש במתווכים.

"עבור משקיעי הריטייל, שהיו חשופים ועודם חשופים לדעות ולטורים שמתפרסמים בעיתונים הכלכליים, השינוי במעמדם של האנליסטים שסיפקו אנליזה ללקוחות החיצוניים לא ממש שינה", מסביר גורם בשוק ההון. "לעיתונות הקלאסית נוספו האפליקציות ורשתות חברתיות, עבור המשקיע ההדיוט, ומשם הוא ניזון". זאת ועוד: משקיעים אלו מעדיפים לא פעם להשקיע בחברות הנסחרות בחו"ל ולא בתל אביב.

ברור לכל כי היכולת של גוף פיננסי להחזיק אנליסטים שיכסו את כל התחומים וכל החברות, כשמדובר במאות חברות בישראל לבדה, היא בלתי אפשרית, לא כל שכן לחברות הנסחרות מעבר לים. לאורך השנים היוותה הסקירה של ניירות ערך זרים נקודת חולשה עבור האנליסטים בארץ, בעיה שבעולם הגלובלי של 2021 התעורר צורך למצוא לו פתרון.

"ב'סל סייד' פתרו את הבעיה על ידי שיתופי פעולה עם גורמים מחו"ל", מסביר סלייטר. "למרבית הברוקראז'ים הישראליים יש הסכמים עם גופים זרים, ברוקרים זרים או בתי השקעות זרים. אלו העבירו את המחקר שלהם לברוקראז' הישראלי, אשר מעבירים אותו בתורם ישירות ללקוחות או שלפעמים גם מתרגמים ומתמצתים את הסקירות לפני כן עבור הלקוחות, כדי לפשט אותו. זה הגדיל מאוד את היקף הסיקור של ניירות ערך זרים".

***חזקת החפות: שי ליפמן הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים. ליפמן לא הורשע בביצוע העבירות, ועומדת לו חזקת החפות

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק יורד ב-0.1% ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס