גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרישה לתוספות שכר של אלפי שקלים והגנה מפיטורים: הקרב ברכבת חוזר, על חשבונכם

מזה תקופה שמתנהל מו"מ על תנאי העובדים ברכבת ישראל, על רקע פרויקט החישמול הגרנדיוזי שלה בעלות של מיליארדים ● לאור חוסר הסכמות, בין היתר על תוספות שכר, הורה הוועד לעכב עבודות הרצה והכנה ● בניסיון להחזיר את העובדים לעבודה ולנסות לעמוד בלוחות הזמנים, ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה

קטרים וקרונות חשמליים. יורשו להיכנס למוסך? / צילום: רכבת ישראל
קטרים וקרונות חשמליים. יורשו להיכנס למוסך? / צילום: רכבת ישראל

הנהלת רכבת ישראל הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בקשה לצו מניעה נגד ועד עובדי הרכבת שבהנהגת גילה אדרעי, ובו בקשה כי בית הדין יאסור על פעולות למניעת עבודות ההרצה של פרויקט חישמול הרכבת - פרויקט הדגל של רכבת ישראל בעלות של מיליארדי שקלים.

מזה שנים מצויה הרכבת בתהליך שמשפיע על כל אגפיה, במסגרתו עיקר התשתית, לרבות הקטרים והקרונות, יחדלו להיות מבוססים על דיזל ויעברו להפעלה חשמלית. מדובר בפרויקט שעלותו הכוללת נאמדת בכ-12 מיליארד שקל, ושבשבועות הקרובים צפוי להגיע לאחד השיאים שלו, עם פעולות ההרצה וההכנות לפתיחת קו אשקלון, דרך פרוזדור איילון, כולל אזור ראש העין, פתח תקווה ובני ברק ועד הרצליה, לעבודה במתכונת החדשה והעתידית, קרי רכבת שפועלת על חשמל.

לצד מהלך זה העלו העובדים דרישות, ומזה כמה שבועות מתקיים משא-ומתן אינטנסיבי בינם לבין הנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל מיכה מייקסנר על הסכם קיבוצי חדש לעובדים, שעל חלק מפרטיו, לרבות תוספות השכר, טרם הושגו הסכמות. 

"צעדים ארגוניים פראיים" 

מהבקשה שהוגשה לבית הדין עולה כי בשטח נעשו פעולות חד-צדדיות. "בקשה דחופה זו מוגשת הואיל ומזה למעלה משבוע, החל מיום 7 באוקטובר 2021, מונע ועד עובדי הרכבת את הכנסתם של מערכי ה-DDEMU החשמליים לביצוע עבודות תחזוקה במוסך החשמלי בלוד, אשר נדרשו לצורך פתיחת הקו החשמלי החדש - קו קשת השרון-אשקלון - לנסיעות נוסעים החל מיום 13 בנובמבר 2021, ולצורך ביצוע נסיעות נוסעים במערכים חשמליים בקו ירושלים-הרצליה, שהיה מתוכנן להתחיל ביום 15 באוקטובר 2021. בדרך זו סיכל ועד העובדים, הלכה למעשה, את יכולת החברה לעמוד בהתחייבותה לציבור ולממשלה לפתוח קו רכבת חשמלי חדש ביום 13 בנובמבר 2021, על כל הנזקים החמורים הכרוכים בכך", נכתב בפתח הבקשה שהוגשה לבית הדין.

כחלק מהבקשה צירפו עורכי הדין חיה ארמן, גריגורי דנוביץ' ורן פרץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן, תכתובת מייל שנשלח מהוועד בתפוצה ארגונית ב-6 באוקטובר ובו הנחיה שלא לאפשר ניסוי במערכת ה-DDEMU ביום שלמחרת. "אין לאפשר כניסת מערכי DDEMU למוסך החשמלי בלוד, ניתן רק לדייר אותם בקרבת המוסכים", נכתב במייל, שהביא לדברי הנהלת הרכבת ל"צעדים ארגוניים פראיים שמטרתם כאמור לעצור את עבודות התחזוקה הנדרשות לפתיחת הקו החשמלי קשת השרון-אשקלון, ובכך סיכלו - הלכה למעשה - את פתיחתו במועד הנדרש...

"נדמה שאין צורך להבהיר כי ככל שבית הדין הנכבד לא יורה על עצירת הצעדים הארגוניים הפראיים לעיל לאלתר, ובהתאם לא יתבצעו עבודות התחזוקה הנדרשות, לא ניתן יהיה לקדם את פרויקט החישמול בהתאם להחלטות הממשלה ולתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה בכלל, ו/או להפעיל את הקו החשמלי קשת השרון-אשקלון בפרט, תוך הסבת נזקים עצומים לשירות שיינתן לציבור הנוסעים ונזקים כספיים חמורים לחברה ולמדינה", נכתב בבקשה.

לפי הבקשה שהונחה בפני בית הדין, בימים האחרונים נעשו ניסיונות הידברות "מרתוניים" בין הנהלת הרכבת לבין ראשי הוועד, שלצידם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. לטענת הנהלת הרכבת, במהלך הדיונים חלה התקדמות משמעותית, "והצדדים הגיעו להבנות בכל הנושאים הנוגעים לפרויקט החישמול, למעט על גובה התגמול הכולל, אשר לגביו נדרשו על-ידי הוועד סכומים מופרזים שאינם משקפים את המסגרת הכוללת שנקבעה. בנוסף, נציגות העובדים סירבה לסכם את הסוגיות הנוגעות למיצוי תביעות ולגמישות ניהולית, באופן שיהיה מקובל על החברה ועל נציגי הממונה על השכר", נכתב.

הנהלת הרכבת מבקשת מבית הבין שיורה לאנשי הוועד להורות לעובדים לבצע את הנחיות ההנהלה, על-מנת לבצע את ההכנות הנדרשות לקידום פרויקט החישמול במועדו בקו המדובר. לטענתם, כבר כעת לוחות הזמנים נפגעים, ולכן הם מבקשים מבית הדין שיוציא צו ארעי במעמד צד אחד שיורה לעובדים לבצע את ההנחיות בנושא זה מיידית, עד קיומו של דיון דחוף במעמד הצדדים במסגרת בית הדין. 

תוספות שכר וביטחון תעסוקתי עד 2039

מה בעצם דורשים העובדים? לידי גלובס הגיע מסמך דרישות של ועד רכבת ישראל, הדורש תוספות שכר רוחביות, שמירה על שעות נוספות ומענקי ביצועים גם כשאין שעות נוספות וביצועים, ביטחון תעסוקתי עד 2039 ומענקים לפנסיונרים.

יודגש כי המעבר של הרכבת מהנעה בדיזל להנעה בחשמל, מביא לשינויים פנימיים נרחבים גם בצורכי כוח-האדם של הרכבת, הן בתנאים והן במשרות שכבר לא יהיה בהן צורך, ועל כן עולות דרישות מצד הוועד לשינוי בתנאים.

לפי הטיוטה שבידי גלובס, במרכז הדרישות עומדת תוספת שכר רוחבית של 4.25% לכל העובדים - גם אלה ששכרם פחת עקב עבודות החישמול, וגם אלה שלא. "ככל שתאמצו את המתווה", מסבירים בהסתדרות במסמך נוסף, "נוכל להתקדם להבנות שיאפשרו את הפעלת מערכי חישמול". כלומר, אחרת - העבודות ייפסקו.

בנוסף לתוספת השכר, בהסתדרות דורשים שמירה על כל השעות הנוספות והפרמיה (בונוסים בהתאם לתפוקה) גם כשאין עבודה שתצדיק זאת. כלומר, רכבת ישראל צפויה לשלם לעובדים על שעות שהם לא עובדים בהן, ועל תפוקה שהם לא נותנים. זאת ועוד, העובדים יקבלו גם פיצוי בדיעבד על השעות בהן הם לא עבדו מתחילת העבודות ב-2020. כמו כן, העובדים הרלוונטיים יזכו בביטחון תעסוקתי עד 2039. כלומר - יהיה בלתי אפשרי לפטר אותם.

סעיף הביטחון התעסוקתי רלוונטי במיוחד לעובדים שיהפכו ללא רלוונטיים לאחר החישמול: מנהלי תחנות הדלק ומחלקת הדלק, מכונאים, חשמלאים ומהנדסים, שחלקם אחראיים על רכבות הדיזל. הדרישה לעבודה מצידם תלך ותפחת, ועובדי הדלק יהפכו לכמעט לא רלוונטיים כשרכבות דיזל ייצאו משימוש. אך לפי מסמך ההבנות, העובדים המפעילים אותן ימשיכו לקבל את אותו היקף שכר ותנאים ב-18 השנים הקרובות, גם ללא עבודה בפועל. הנהגים יידרשו לעבור לעבוד בקטרים החשמליים, אך במקרה שלא הצליחו לעבור את ההסמכה - הם לא יפוטרו, אלא יקבלו "חיזוק ממרכז ההדרכה", ובמקרה שתתקבל חוות-דעת נוספת המעידה על קושי בנהיגת רכבת חשמלית - הם ישובצו לרכבות הדיזל ההולכות ומתמעטות.

בנוסף, קיימת דרישה להגדיל את מענקי הביצועים לעובדים, ואף להעניק תקציב של 400 אלף שקל ל"פעולות רווחת הגמלאים", כמו גם שי לחג בשווי 1,680 שקל בשנה. זאת כהכשרה לחריגת שכר שהתרחשו בעבר וכעת מוכללות במסגרת ההסכם.

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה: "העיצומים שננקטים ברכבת ננקטים בחסות בית הדין הארצי ובאישורו. בכל מקרה, הצעדים הארגוניים לא פוגעים בנוסעים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי , מסר לגלובס בתגובה: "מדובר במשא-ומתן מורכב שנמשך כבר למעלה משלוש שנים. במהלך כל תקופת ההידברות בין הצדדים, שאחד מעיקריה היה הסדרת השלכות החישמול, עובדי הרכבת גילו אחריות ואורך-רוח ופעלו בתום-לב כדי להגיע להסכמות. בתוך כך, בית הדין מצא כי העובדים אכן נפגעים בשכרם, והנחה את הנהלת הרכבת שלא להתחיל בהפעלת מערכי החישמול עד שלא יוסדרו מול העובדים כל השלכות המהלך. לא נשלים עם צעדים חד-צדדיים שעולים לכדי פגיעה ממשית בעובדים. חשוב להדגיש כי לא צפויה שום פגיעה בציבור הנוסעים, שכן בשלב זה ניתן להמשיך בהפעלת קטרי הדיזל".

עוד כתבות

פריסת סיבים אופטיים / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד התקשורת מסרב לפתרונות אלחוטיים במכרזי הסיבים בפריפריה

במסגרת הבהרות שפרסם המשרד לקראת המכרזים לפריסת סיבים באזורי תמרוץ, הבהיר שכל מפעיל חייב להתחבר בסיבים לכל יישוב ולא יוכל להסתמך על תמסורת אלחוטית דוגמת מיקרוגל ● ההחלטה תקשה להגיש הצעות בעיקר ביו"ש

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

בשידור חי: בכירי תעשיית הקריפטו מעידים בסנאט על "עתיד הכסף"

הדיון עוסק בנכסים דיגיטליים ובקשיים והכשלים במערכת הפיננסית הנוכחית ● בין המשתתפים, יו"ר ומנכ"ל חברת Circle ג'רמי אלייאר, מנכ"ל ומייסד פלטפורמת FTX סם בנקמן-פרייד וסמנכ"לית קוינבייס אלסיה האס

רביב צולר / צילום: נטלי כהן-קדוש

ICL פותחת מפעל חדש לתחליפי חלבון

המהלך הוא חלק מאסטרטגיית המיקוד של החברה בפיתוח מוצרי מזון בריאים יותר וסביבתיים ● וגם: יוניקורן הפינטק הישראלי ראפיד (Rapyd) רוכש את חברת הפינטק Neat ● אירועים ומינויים

חצי בצלאל. לפי ההסדר, הוא יחזיק שליש מהמניות של אקספון / צילום: רמי זרנגר

עסקת הרכישה של אקספון על הכוונת: רשות התחרות דורשת הבהרות

הסעיפים הבעייתיים: העברת נכסים בין מרתון לסלקום בעקבות חוב ישן שיש למרתון כלפי סלקום ובעקבות הסעיף שמאפשר לכלירמרק לחייב את סלקום לקנות את החברה בעוד 3 שנים תמורת 130 מיליון שקל

סמנכלית ביטוח ישיר מרב קליפר פרץ / צילום: איל יצהר

לא רק הפרידה משני כהן: סמנכ"לית השיווק של ביטוח ישיר בראיון

למרות הגידול ברכישות האונליין של ישראלים, עולם הביטוח עדיין נמצא מאחור, אומרת מרב קליפר-פרץ, סמנכ"לית השיווק של ביטוח ישיר ● מה הוביל לפרידה מהפרזנטורית שני כהן, ואיזה תובנות הפיקה בעזרת יחידת הדאטה ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

מגמה מעורבת באירופה; הביטקוין שב ויורד מתחת ל-50 אלף דולר

מדד המחירים לצרכן בסין רשם עלייה של 2.3% ב-12 החודשים האחרונים (עד נובמבר) לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 2.5% ● במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות

התחלתם ללמוד השבוע לתואר שני? רובכם מבזבזים זמן וכסף / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוקלים לוותר על השכלה אקדמית? אתם בדרך לנכות תעסוקתית

אינטרסנטים ועתידני עולם העבודה החדש מובילים דור שלם להאמין שבהייטק כבר לא צריך השכלה ● ניהול וקריירה

שלט לא לעשן / צילום: Shutterstock

מדינה ללא עישון: ניו זילנד תוציא את הסיגריות מחוץ לחוק עבור ילידי 2008 ואילך

ניו זילנד מתכננת הצעת חוק שיאסור על דור העתיד – כל מי שנולד אחרי שנת 2008 – לעשן סיגריות ● כך היא מתכננת ליצור "דור ללא עישון", כחלק ממאמץ רחב יותר להתמודד עם נזקי העישון, הפוגעים בעיקר בקהילה הילידית במדינה

הנשיא פוטין בביתו בסוצ'י ליד הים השחור בשיחת הווידאו עם ביידן ביום שלישי / צילום: Associated Press

האם איום ביידן בסנקציות כלכליות יעצור את השאיפות של פוטין בגבול האוקראיני

ביידן ניסה להניא את פוטין מלפלוש לאוקראינה בפסגת זום ● מה עובר על נשיא רוסיה? האם זה רק דיכאון גיאו־אסטרטגי חולף או שהוא באמת החליט ל"תקן את העיוות ההיסטורי של עצמאות אוקראינה", הארץ שרק אנשים "חסרי זהות" (יהודים, קראים וטאטרים) רוצים בקיומה

 

יוחנן לוי, בעלי ''יוחנן לוי, סופר סת''מ'' / צילום: תמונה פרטית

"מזל שהיו מענקים מהמדינה שהצילו אותנו. פשוט לא הייתה עבודה"

יוחנן לוי, תושב ירושלים, בן 41 ● נשוי פלוס 5 ילדים ● בעל "יוחנן לוי, סופר סת"מ" ● "השוק רווי מתחרים אבל הבעיה העיקרית היא שיש כ"כ הרבה סופרים שעובדים בשחור. זה קשוח להתחרות מולם" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

במחאה על הקיצוץ בתקציב: עובדי בנק ישראל סגרו את החשמל בבניין

עובדי בנק ישראל מוחים נגד ההנהלה ומאשימים אותה בחוסר שקיפות ● העובדים הורידו במחאה את התאורה כדי להביע "תמיכה" בחיסכון בתקציב

משככי כאבים. לטענת הרשויות בניו יורק, שיווק אגרסיבי של חברות התרופות הוביל למגפת התמכרויות לחומרים ממכרים / צילום: Associated Press, Jessica Hill

הסכם הפשרה של אלרג'ן משאיר את טבע לבד בתביעת האופיואידים בניו יורק

לפי הסדר הפשרה, קבוצת אלרג'ן תשלם לרשויות במדינת ניו יורק 200 מיליון דולר בשל חלקה במגפת ההתמכרויות למשככי כאבים במדינה ● בכך נשארת חברת טבע החברה היחידה שלא הגיעה להסדר עם הרשויות במדינה בנושא, לאחר שלמעלה מ-20 חברות כבר עשו זאת

הניסוי הגדול לשינוי מודל השכר של עובדי המדינה יוצא לדרך / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לקראת מהפכה בשכר עובדי המדינה: רק המצטיינים יזכו לבונוסים

כ-3,000 עובדים משתתפים בפיילוט חדש שמוביל משרד האוצר הבוחן 3 מודלים לשינוי שיטת התמריצים הנוכחית ● באוצר מקווים לחסוך מאות מיליוני שקלים שניתנים כיום כתוספות שכר, המבוססות על מדדים רופפים ולא משקפים באמת את ביצועי העובדים ● כך זה יעבוד

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

תשתיות המו"פ הדיגיטלי בבתי החולים יתחדשו במענק של 55 מיליון שקל

הגופים יזכו לתמיכה של עד 8 מיליון שקל עבור תוכניות להקמה או הרחבה של תשתיות המידע דיגיטלי שלהם ● תחום הבריאות הדיגיטלית הוא אחד מתחומי ההשקעה החמים היום, וישראל נחשבת כמובילה בתחום

כביש חוצה צפון / צילום: בר - אל

הפעם לא הצליח לה: תביעת מיליונים של שפיר הסתיימה בפיצוי סמלי

קבוצת שפיר, שמשמשת זכיינית בכמה מקטעים בצפון כביש 6, תבעה מספר פעמים את חברת חוצה ישראל בשל שינויים במהלך העבודה על הפרויקט ● הפעם היא דרשה 80 מיליון שקל, אך זכתה רק ב־650 אלף שקל ● חוצה ישראל: "פסק דין חשוב", שפיר:"הפרויקט הסתיים בהקדמה משמעותית בלוח הזמנים"

רן קוניק, ראש עיריין גבעתיים / צילום: אמיר מאירי

רן קוניק: "מתקרבים להסכם עם ת"א להעברת הבעלות על גבעת קוזלובסקי לגבעתיים"

לפי ראש עיריית גבעתיים, שתי הערים צפויות לחתום על הסכם שלפיו גבעתיים תקבל 15 דונם מגבעת קוזלובסקי, שבבעלות ת"א ● "אנחנו מאוד זקוקים לקרקע הזאת כי עד שלא נבנה שם מאגר מים, לא נוכל לאשר אלפי יחידות דיור בתוכניות הפינוי בינוי שלנו"

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בבורסה; לייבפרסון מטפסת ב-4.4%, טקטונה ב-5.5%

מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.3% ● עליות קלות באירופה ● פריון מעלה תחזיות ומפרסמת תשקיף לגיוס של כ-100 מיליון דולר ● הדולר נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 3.10 שקלים

בית המשפט. על עורכת הדין הוטלו הוצאות משפט בגובה של 100 אלף שקל / צילום: Shutterstock

מתנה או נאמנות: מה מעמדם של מניות שקיבלה עו"ד בחברה?

עורכת דין שניהלה קשר רומנטי עם אדם שהיה לקוח שלה, טענה כי המניות שהעביר לה ניתנו במתנה ולא בנאמנות ● על מי חלה חובת ההוכחה ומה קבע בית המשפט?

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

הגירעון ממשיך לרדת: עמד על 4.6% בנובמבר

מדובר בירידה של כמעט אחוז לעומת אוקטובר, שאז הגירעון עמד על 5.5% מהתוצר ● באוקטובר 2020 הגירעון היה גבוה כמעט פי שלושה

קונים בסופרמרקט במיזורי ארה''ב. האמריקאים מודאגים מעליית מחירי המזון / צילום: Reuters, Lawrence Bryant

סקר "וול סטריט ג'ורנל": האינפלציה מתגלה כחשש המרכזי של האמריקאים

סקר חדש של ה"וול סטריט ג'ורנל" מגלה שרוב המצביעים אומרים שהאינפלציה גורמת להם ללחץ פיננסי