גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה־SPAC של הרשת החברתית החדשה של טראמפ מזנק בטירוף המזכיר את גיימסטופ

מניות חברת הספאק Digital World Acquisition עלתה ביום שישי האחרון ביותר מפי שניים ונסגרו במחיר של למעלה מ-94 דולר למניה - לאחר שבמהלך המסחר הגיעו גם ל־175 דולר ● בכך השלימה המניה עלייה דו-יומית של פי עשרה כמעט

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

מניות חברת ה-SPAC המקושרת לרשת המקוונת של דונאלד טראמפ זינקו שוב ביום שישי, מה שהצביע על הערכת שווי של כמה מיליארדי דולרים לחברה החדשה, לאחר שיגעון רכישות שהונע על ידי משקיעים פרטיים ברשתות חברתיות.

מניות Digital World Acquisition עלו יותר מפי שניים, ומחירן נסגר על 94.2 דולר למניה ביום שישי, לאחר שלפני כן הגיעו במהלך המסחר גם למחיר של 175 דולר. קניית המניה הייתה כל כך אינטנסיבית, עד שגרמה כמה עצירות מסחר קצרות.

ביום חמישי עלו מניות החברה ממחיר של פחות מ־10 דולרים ל־45.5 דולר, לאחר שהחברה הכריזה על הסכם מיזוג עם חברת תקשורת חדשה בגיבוי טראמפ, המתכננת להשיק רשת חברתית דומה לטוויטר, בשם Truth Social.

"מניית המם הלוהטת החדשה"

ראשי התיבות של המניה, DWAC, כבר פופולריים בכמה רשתות חברתיות בימים האחרונים. סוחרים יומיים בפלטפורמות כמו רדיט העלו צילומים של הרווחים המהירים שלהם, מה שנתן לאחרים השראה להצטרף לחגיגה, כך אמרו כמה אנליסטים. חלק מהפוסטים גם הראו שהסוחרים רוצים לקנות את המניה כדרך לתמוך בתנועה הפוליטית של טראמפ.

"זו מניית המם הלוהטת החדשה", אמר מת'יו טאטל, שהחברה שלו Tuttle Capital Management מנהלת כמה קופות גמל הקשורות ל-SPAC ולחברות שהן מנפיקות על ידי מיזוג איתן. מניות מם הן המניות שנעשו פופולריות מאוד בקרב סוחרים ברשת מסיבות שאינן קשורות לסיכויים הכלכליים שלהן, דבר דומה למה שקרה השנה עם מניות גיימסטופ וחברות אחרות.

חברת SPAC כמו Digital World היא חברת מעטפת שמגייסת כסף ונרשמת בבורסה, ומטרתה להתמזג עם חברה פרטית כמו למשל החברה של טראמפ. אחר כך החברה הפרטית מחליפה את מקומה של חברת ה-SPAC בשוק המניות. מיזוגי SPAC הפכו לחלופה פופולרית להנפקה רגילה, ואפשרו לסטארט-אפים עם רקורד לא מרשים להתחיל להיסחר בבורסה.

הרווחים במניות Digital World חסרי תקדים אפילו בין חברות ה-SPAC, הידועות בתנודות גדולות במחיר המניה ובזינוק העצום בפופולריות שלהן מוקדם יותר השנה, לצד מניות המם.

מתוך כ־115 חברות כאלה, שהכריזו על מיזוגים אך עדיין לא השלימו אותם, מחיר המניה של Digital World הוא הגבוה ביותר בהפרש גדול, על פי חברת הנתונים SPAC Research. מניות של חברת ה-SPAC השנייה מבחינת ביצועים, שנמצאת במצב דומה, נסחרות סביב 14 דולר. המניות של כל החברות האלו כמעט נסחרות תמורת 10 דולרים.

הזינוק במחיר המניות עבר את הרווחים לחברות שסגרו הסכמי SPAC ונסחרות באופן פומבי כבר שנים. Altus Midstream היא החברה עם הביצועים הטובים ביותר שהונפקה דרך חברת צ'ק פתוח במאגר המידע של SPAC Research ומניותיה נסחרות בסכום של כ־70 דולר. מניות חברת הימורי הספורט DraftKings, עוד חברה עם ביצועים מרשימים, נסחרות סביב 45 דולר.

מחיר המניה הנוכחי של Digital World רומז על הערכת שווי של מיליארדי דולרים לסטארט-אפ התקשורת של טראמפ, כמה פעמים יותר משווי מוכרז של 875 מיליון דולר, נתון שלא ניתן להשוואה ישירה בגלל שהוא כולל גם חוב. "זו רמת ספקולציה שפעם חשבתי שהיא בלתי נתפסת", אמר ג'וליאן קלימוצ'קו, מגוף ההשקעות Accelerate Financial Technologies המתמקד בחברות SPAC.

חברות SPAC אחרות שעלו לגבהים בעבר קרסו אחר כך, ופגעו במשקיעים הפרטיים שהתנפלו על מניותיהן, בזמן שאנשי הסוד בחברות נותרו מוגנים בגלל תמריצים השמורים להם.

מניות החברה שהביאה להנפקת יצרנית המכוניות החשמליות Lucid Group עלו ל-60 דולר כמעט כשנפוצו שמועות על מיזוג שלה בפברואר. לאחר שהוכרז על ההסכם באופן פומבי, הן נפלו חזרה למחיר של 25, וזה המחיר שבו הן נסחרות היום. מניות חברת המשחקים בטלפונים ניידים Skillz טיפסו למחיר של יותר מ־40 דולר מוקדם יותר השנה, לאחר השלמת ההסכם עם ה־SPAC, אבל מאז צנחו בחזרה למחיר של 10 דולרים. מניות חברת תיירות החלל Virgin Galactic Holdings וכמה סטארט-אפים אחרים של מכוניות חשמליות גם הן קרסו בחודשים האחרונים.

הירידה התלולה אצל חברות שהיו פופולריות בקרב משקיעים פרטיים גרמה לרגולטורים ומחוקקים לבחון את מבנה ה־SPAC ולתהות אם הוא מיטיב באופן לא מידתי עם אנשי הסוד של החברות ועם משקיעים מקצועיים.

קרנות גידור שרוכשות הרבה מניות של SPACs כשהן מונפקות לראשונה, לעתים קרובות משיגות רווחים גדולים מתנודות כמו אלה שקרו עם Digital World. הקרנות רוכשות מניות במחיר של 10 דולר או פחות מזה לאחר שחברת הצ'ק הפתוח מתחילה להיסחר בבורסה. אם מניה כמו של Digital World מזנקת לאחר הכרזה על הסכם, לרוב הקרנות ממהרות למכור כדי לנעול את הרווחים. אפילו אם המניה צונחת או נסחרת ללא שינוי במחיר, הקרנות מוגנות על ידי הזכות למשוך 10 דולר על כל מניה ועוד ריבית קטנטנה לפני שמיזוגי ה־SPAC מושלמים.

משיכות כאלה של משקיעים זינקו בחודשים האחרונים כשמניות של חברות SPAC רבות ירדו במחיר. כמה חברות שהונפקו כך נאבקו להגיע ליעדי הצמיחה שהכריזו עליהם בעת ההנפקה, מה שגרם לספקנות בקרב משקיעים. תחזיות עסקיות מנופחות כאלה אסורות בהנפקות מסורתיות.

290 מיליון דולר ליוזמה של טראמפ

חברת הספאק Digital World מובלת על ידי פטריק אורלנדו, סוחר בנגזרות לשעבר בדויטשה בנק. אחת מעסקאות העבר שלה, הסכם בשווי כ־7 מיליארד דולר עם חברת שינוע האנרגיה Giga Energy, הופסקה באמצע ספטמבר, כשמחיר המניות של SPAC רבות צנח. המיזוג הזה הוכרז לראשונה במאי.

גם חברות ספאק אחרות הפסיקו מיזוגים, או הורידו את הערכות השווי, לאחר שמשקיעים בחנו את המרכיבים הפיננסיים של המיזוגים.

בינתיים, Digital World לא פרסמה פרטים פיננסיים קונקרטיים לגבי העסק החדש של טראמפ. לחברה יש כ־290 מיליון דולר שיוזמת הרשת החברתית יכולה להשתמש בהם כדי לממן צמיחה, אם כי למשקיעי ה-SPAC שמורה הזכות למשוך את הכסף ב־10 דולרים למניה לפני השלמת העסקה. מחיר המניה הנוכחי הופך משיכות כאלה להרבה פחות סבירות בגלל שמשקיעים יפסידו כסף אם ימשכו את כספם.

בחודשים הקרובים, חברת הספאק תצטרך לפרסם דיווח S-4 ברשות הבורסות וניירות הערך' המפרט את המיזוג. בדיווח ייכלל המידע הפיננסי ומבנה השליטה ביוזמה החדשה של טראמפ - קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ. הרגולטורים יבחנו את המסמכים, לפני שתהיה הצבעה רשמית של בעלי המניות על המיזוג. למשקיעים בספאק Digital World יהיה מותר למשוך את כספם.

אם יאושר המיזוג, קבוצת המדיה והטכנולוגיה של טראמפ תתפוס את מקומה של Digital World בבורסה, ותתחיל להיסחר בשם הזה.

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת