גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה": ענף התעופה מחפש יד מכוונת ולא מוצא

לראשונה התקיים השבוע דיון של שדולת התעופה בכנסת ● סביב השולחן נשמעו טענות על "אי שוויון" וחילוקי דעות סביב שדה התעופה ברמת דוד, שהקמתו בוטלה ● שרת התחבורה מרב מיכאלי: "יש צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים". השר לשעבר בצלאל סמוטריץ': "שגיאה קשה"

משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ
משתתפי שדולת התעופה בכנסת, השבוע (המסכות הוסרו לטובת הצילום) / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בכנסת דיון שמשך אליו לא מעט אנשים: "רכבת" של חברי כנסת שהתיישבו ליד המיקרופון ונתנו את משנתם, מנהלי חברות התעופה הישראליות וגם עשרות טייסים (כולל ארבע טייסות). כל אלה הגיעו למפגש של שדולת התעופה, שבראשה עומדים לא פחות מארבעה חברי כנסת: מירב בן ארי (יש עתיד) יבגני סובה (ישראל ביתנו), רון כץ (יש עתיד) ורם שפע (העבודה).

בדיון שנערך השבוע תחת הכותרת "עתיד התעופה הישראלית בעידן קורונה" נזרקה לאוויר שורה של הבטחות לצד שאיפות, שבראשן מטרה אחת שהייתה צריכה להתרחש כבר מזמן: לגבש גוף שיסדיר את הענף בישראל בהיבטי התשתיות, התחרות והסדרת הפרצות, שיאפשרו לחברות התעופה לא להסתפק בלשרוד (את המשבר) אלא ממש להמריא.

כדי שהכוונות הטובות שהשמיעה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי, שנכחה בחלק מהדיון, יתממשו, התנאי הראשון הוא משילות יציבה שתאפשר למי שמתחיל במשימה גם להשלימה. אבל בענף שבשנתיים האחרונות כבר הבין שוודאות היא פריבילגיה, לא בונים גם על זה.

בתום הדיון, רוב הנוכחים יצאו סקפטיים. "לא ישתנה דבר", אמר לי אחד המנהלים הבכירים שנכחו שם. "הבעיות כל כך שורשיות, וגם במשרד התחבורה, שאחראים על התחום, אין מי שמבין תעופה או שבכוונתו להתעמת עם רשות שדות התעופה או רשות תעופה אזרחית".

התחרות ה"לא הוגנת"

סיטואציה מביכה למדי וסימבולית באותה מידה נרשמה כשהועלה בזום ראש רשות תעופה אזרחית, יואל פלדשו - את מצלמת הזום הוא סירב לפתוח, וכשהנוכחים המתינו למוצא פיו הוא סיכם "אין לי מה לומר".

בן ארי הודתה בתחילת הדיון כי "לפני שהתכנסנו קראתי על מצב התעופה בארץ. לא ידענו לנהל את האירוע כראוי, לא לקחנו דוגמאות טובות מהעולם. לקחנו דוגמאות לא טובות. המדינה השאירה אתכם מאחור". כץ הוסיף כי "אנחנו מחויבים לתת אוויר לחברות שיושבות פה", וסובה הודה כי "רובנו אוהבים לטוס אבל לא מבינים בתעופה. לחבר הכנסת יש כלים פרלמנטריים להעלות סוגיות שעל לבכם - תיעזרו בנו".

מי שדחף להתכנסות הוא יו"ר איגוד הטייסים קברניט מידן בר, המשמש כטייס באל על. "אנחנו באירוע אסטרטגי מורכב, והתעופה הישראלית יכולה לא לשרוד אותו. לא במובן האיתנות של החברות, אלא שנפסיק להיות רלוונטיים בנתח השוק העולמי, בתוך ג'ונגל של טורפים רעבים אחרי המשבר", אמר בר. "לא באנו לבקש כסף. את האתגרים של התעופה הישראלית הקורונה חשפה".

בין האתגרים הוא מנה את אי השוויון באישור החברות הישראליות לטוס ליעדים שמהם טסות חברות זרות - בראשם טורקיה, כשהשאיפה היא "לתרגם את המילים 'נכס אסטרטגי' להכרה בתעופה כתשתית לאומית, גם במסגרת חוק עידוד השקעות הון". בר הזכיר כי לצוותי האוויר ששוהים בחו"ל בעת בחירות אף אין זכות הצבעה, עיוות שהוא ביקש לתקן.

גם גדי טפר מנכ"ל ארקיע מקווה שחוק עידוד השקעות הון ייושם על הענף, לנוכח "הציוד היקר שמחזיקות החברות". לדבריו, "ייקח שנים לשקם את החברות מהמשבר. ארקיע עברה משבר משמעותי, העובדים עזרו משמעותית לחברה אבל לא נצלח אותו בלי עזרת המדינה". נזכיר כי בימים אלה נמצאת ארקיע בדיונים למיזוג עם אל על. עובדי החברה מחזיקים ב-30% מארקיע, ואישורם נדרש לקידום המיזוג.

בזום עלה מנכ"ל אל על אביגל שורק, שהדגיש גם הוא את נושא התחרות ה"לא הוגנת" אל מול חברות התעופה שמורשות לטוס מעל סעודיה (כמו אייר אינדיה והחברות ממדינות המפרץ), את הסיוע שקיבלו חברות במדינות אחרות, ואת השאיפה ליישם מתווה הדומה ל-Fly America שעל פיו נסיעות של עובדי הממשל יבוצעו רק בחברות ישראליות.

"לא באנו ליילל ולהתלונן היום", הוסיף מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. "אנחנו נתקלים בבעיות שהן פתירות בקלות, מהצורך בתגבור כוח-האדם בנתב"ג ועד הפעלת טרמינל 1 (ששימש לטיסות פנים, מר"ח). מסתמן כי בנובמבר נעבור את הפעילות שלנו ב-2019 - ייעול תהליכים הוא מתבקש".

סירקיס התייחס, בין היתר, לחובה למלא טופס נוסע יוצא או נכנס, שנציגי החברות נדרשים לבדוק. "אתה יכול לכתוב שאתה חולה קורונה וזה לא משנה, בודקים רק את קיומו של הטופס. זה מיותר ומסרבל את התהליך, וכך גם בדיקות הקורונה לאחר הנחיתה למי שיש לו תו ירוק, שמוסיפות עלויות לנסיעה".

סירקיס התייחס גם לנושא הסלוטים (חלונות המראה), כשלטענתו החברות הישראליות סובלות מנחיתות. "אם אני מקבל שעת המראה לעשר בבוקר זה מונע ממני לעשות 2-3 סבבים באותו היום. באוצר טוענים שהמפתח לסיוע נמצא בידי בעלי החברות, אבל יש גם דברים שהם בידי הממשלה, והם יאפשרו לנו להתאושש".

בעיית התשתיות

אחד הנושאים השנויים במחלוקת שעלה לדיון הוא הקמת שדה תעופה משלים. השרה מיכאלי הזכירה את ביטול ההחלטה להקים שדה כזה ברמת דוד. "יש גם צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים", היא נימקה את המהלך, וציינה כי בתוך תשעה חודשים יובאו מסקנות ועדה שתקום בנושא.

"אני מפרידה בין תעופה כללית לתעופה ישראלית שהיא נכס אסטרטגי", אמרה מיכאלי. "המדינה חייבת לוודא שהיא נוקטת צעדים אקטיביים שגם התעופה הלא ישראלית תוכל להתפתח בתוכם. זה ענף שהוזנח לחלוטין שנים ארוכות. נסגרו שדות תעופה (דוגמת שדה דב, מר"ח) בלי תכנון אלטרנטיבי".

מנכ"ל חברת ק.א.ל להטסת מטענים, עפר גלבוע, סבור כי "מצד אחד המדינה רוצה תחרות, ומצד שני המתחרות באות עם ערמה של סטרואידים מהממשלות שלהן. הדוגמה הכי טובה הן החברות מהמפרץ".

בשלב מסוים גם ח"כ ניר ברקת התיישב ליד השולחן, וירה חצים לכיוון משרדו של שר האוצר, אביגדור ליברמן. "באוצר חושבים על התעופה כעל הוצאה, במקום כעל השקעה. רוצים לחסוך כסף מהקופה הציבורית, אבל בעיניים של יזם אני רואה פה השקעה אדירה.

"מדינות הכניסו יד לכיס כדי לאפשר לחברות לעבור את המשבר. באוצר לא מסתכלים על מה שמקובל בעולם, וזה מקצרות רואי של הפקידות. המדינה חוסכת באגורות, ואנחנו משלמים בשקלים. המשק ישלם מחיר כבד אם נגיע לשחרור של אלפי עובדים מחברות תעופה".

לחדר נכנס שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהודה שהוא עצמו לא טס "משיקולים אידיאולוגיים, אני נופש רק בישראל". עם זאת, את המשבר בתעופה הוא זיהה לדבריו "עוד לפני הקורונה. הרבה שנים לא הסתכלו ברצינות על תשתיות התעופה".

סמוטריץ' החזיר את הדיון לביטול הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד, אותו הגדיר כ"שגיאה קשה. לא מבטלים לפני שיש חלופה אחרת. לפני שהיו נבטים ורמת דוד, היו 21 חלופות. התוצאה תהיה שנתב"ג יגיע לקיבולת שלו, טיסות יבוטלו ומחירי הטיסה יתייקרו. חייב להיות שדה משלים. אנחנו אלופים בלבטל משהו קיים, מבלי שיש לו חלופה. נגיע לפקק אווירי שיעלה לכולנו במס גודש על מחירי הטיסה".

השר לשעבר התייחס גם לדברים שאמר בעל השליטה באל על, קני רוזנברג, בראיון שהעניק לגלובס. "אני יודע שאין חברות תעופה רווחיות, כשמדברים על למה להיות בעלים של חברות תעופה, מדברים על בעלים של מועדוני כדורגל. אל על נכנסה למשבר עם נתונים כלכליים מורכבים, היא עשתה כברת דרך ארוכה והיא צריכה לעשות עוד. כל הנושא הוא מעבר לשרת התחבורה, זה יעד ממשלתי. זה קודם כל אירוע ביטחוני-אסטרטגי".

ראש מטה מנכ"ל אל על וסמנכ"ל השיווק והתקשורת, שלומי עם-שלום, התקומם לנוכח האמירה כי אל על נכנסה למשבר במצב כלכלי מורכב "עד אז לא ביקשנו עזרה מהמדינה והיינו מאוזנים. עצרו לנו טיסות. מדינות אחרות הבינו את זה ותמכו בחברות שלהן, פה זה לא קרה. אומרים לנו שעזרו עם מימון החל"ת לעובדים? זו עזרה שניתנה לכל המשק. אומרים שאנחנו יקרים מהחברות המתחרות? תבדקו אותנו ותשוו 'תפוחים לתפוחים' (במובן של טיסות ישירות אל מול טיסות קונקשן, מר"ח)". 

עו"ד רון גנט ממשרד מ. פירון ושות', שייצג בדיון את איגוד הטייסים, התייחס לציפייה ולאכזבה בנוגע להסדרת הענף. לדבריו, "עם כינונה של הממשלה החדשה, התעוררה ציפייה שנושא התעופה ייכנס כחלק משמעותי במדיניותה. בפועל, משרדי הממשלה התעלמו וממשיכים להתעלם מחשיבותו של פיתוח אסטרטגי בתחום התעופה, ופועל יוצא מכך הוא שכיום אין אף גורם ממשלתי שמוביל את מדיניות ישראל בתחום התעופה, ובסופו של יום מי שקובע את המדיניות הוא הרגולטור ולא נבחרי הציבור".

מנכ"ל יאטא ישראל, קובי זוסמן, סיפק תחזית שלפיה "לא נחזור למצב התעופה של לפני המשבר לפחות עד לסוף 2023. בשנתיים הבאות החברות הישראליות יפעלו תחת חוב כבד. כיום אין יד מכוונת לסקטור התעופה, והיד הזו צריכה להיות במשרד התחבורה".

בסוף הדיון הנוכחים נעמדו לצילום "עם ובלי מסכה". האווירה הייתה חגיגית. "לא כל שדולה מצליחה לאסוף כמות כזו של אורחים", אמר ח"כ סובה. "עבור השדולה השמיים הם לא הגבול", הוסיף ח"כ כץ. "אולי הפעם משהו ישתנה, לכי תדעי", סיכם עבורי טייס ותיק, שמיהר להגיע לטיסה.

עוד כתבות

חנות של גולף קידס / צילום: יח''צ

כישלון עדיקה הקטין את הרווח הנקי של גולף ברבעון השלישי

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-6 מיליון שקל לעומת רווח של כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

מתחם סולארי / צילום: איל יצהר

מזרח תיכון חדש: ישראל ורשת האנרגיה החדשה

הסכמי אברהם משנים אסטרטגית את המצב במזרח התיכון ואת מצבה של ישראל ● הסכם האנרגיה והמים המשולש בין ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות ממחיש זאת

בני גנץ / צילום: איל יצהר

כשהשרים לא מקבלים את עמדת הפקידים: למה מה שאסור לדוד אמסלם מותר לבני גנץ?

הגיבוי שקיבל השבוע שר הביטחון מהיועמ"ש, למינוי עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, הכעיס את הזירה הפוליטית כולה: מאלה שלא זכו לגיבוי כזה בעבר, ועד האחרים שטוענים שעמדת ועדת המינויים מחייבת ● וגם: הלחצים בקואליציה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

מחירי מוצרי המזון טיפסו ב-5.4% לעומת אותו חודש לפני שנה / צילום: Shutterstock, George Rudy

למה המחירים ממשיכים לעלות ומה הסיבה לאינפלציה?

זו אחת הבעיות המטרידות ביותר איתה מתמודדים כלכלנים וקובעי מדיניות בממשלות

וויליאם צ'ו, מנכ''ל LG החדש / צילום: LG

סמאטרפונים אאוט, טרנספורמציה דיגיטלית אין: LG העולמית ממנה מנכ"ל חדש

חברת LG Electronics העולמית הודיעה כי סמנכ"ל האסטרטגיה וויליאם צ'ו ימונה למנכ"ל החברה; יחליף בתפקיד את קוון בונג-סוק ● בתוך כך, החברה שמה דגש על האצת הטרנספורמציה הדיגיטלית בחוויית הלקוח, והיא משדרגת את מחלקת ה-AI Big Data לרמת חטיבה

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

קבינט הקורונה יתכנס במוצ״ש לדון בזן החדש; בנט: ״לפעולות שלנו יהיה מחיר כלכלי״

על רקע הזן החדש מדרום אפריקה שהתגלה גם בישראל, מסרו ראש הממשלה ושר הבריאות הצהרות לציבור ● בנט על האפשרות של סגירת השמיים וביטול מופעי חנוכה: ״שוקלים הכול. סגר לא על הפרק״ ● קבינט הקורונה יתכנס במוצ״ש לדון בצעדים הבאים

חייל  צה''ל.  לראשונה יש רוב בציבור הישראלי לרעיון של צבא מקצועי / צילום: Shutterstock, Stavchansky Yakov

גם בלי לבטל את גיוס החובה, צה"ל צריך להתעדכן

גם אם לא נעבור מחר למודל של צבא מקצועי, יש שלל רפורמות שיוכלו לפתור חלק מהבעיות של גיוס חובה: החל מהורדת גיל הפטור לחרדים ועד למודל שירות דיפרנציאלי

כלא רימונים בשרון / צילום: תמר מצפי

לנו קשה לסלוח, להם קשה להשתקם: דילמת האסיר ביום שאחרי הכלא

המדינה משקיעה כמעט חצי מיליארד שקל בשנה בשיקום האסיר כי היא מבינה: אם לא תהיה דרך חזרה למי שפשע, אין לו סיבה לחזור לתלם ● ובכל זאת, אנשים ששילמו את חובם לחברה מקבלים כתף קרה בנסיונות להשתלב בקהילה ● כך נוצר מעגל קסמים שכולנו משלמים עליו

אנשים מחכים בתור כדי להתחסן בווינה, אוסטריה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

שינוי באיחוד: תוקף החיסונים לטובת כניסה צפוי לעמוד על תשעה חודשים

באיחוד האירופי צפויים להכריז היום כי יגבילו את תוקף החיסון שמאפשר כניסה לשטח האיחוד ● שורת מדינות באירופה כבר הודיעו בשבועות האחרונים כי קבעו תוקף מוגבל לחיסונים

מרכז לוגיסטי בארה''ב / צילום: Shutterstock

הקמעונאיות הגדולות קונות מחסנים, והופכות לבעלות נכסים

החברות רוצות לחסוך עלויות בטווח הארוך ומהמרות על המגזר החם ביותר בנדל"ן המסחרי

סובארו אאוטבק 2022 / צילום: יח''צ

הרכב החשמלי של סובארו: המחיר שאפתני, ביצועי המנוע פחות

האאוטבק החדש של סובארו מציב רגל איתנה בשוק הפרימיום עם תא נוסעים מפואר ויכולות טובות על הכביש ובשטח • אבל התאוצה וצריכת הדלק בינוניות

נועה קולר בקמפיין שטראוס / צילום: צילום מסך

בזכות ההומור, קמפיין בזק מצליח גם בלי שכולם מכירים את כוכבי קופה ראשית

החשש שההומור של קמפיין בזק לא יתפוס את מי שאיננו צופה ב”קופה ראשית” התבדה ובגדול, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה • נועה קולר רושמת הצלחה גם אצל שטראוס, ושיעור האהדה לפרסומת של ביטוח ישיר עם ליאור רז עלה השבוע משמעותית

חיסון קורונה. עדיין לא נערכה הבדיקה שבה מפגישים את הוריאנט במעבדה עם נוגדני מחוסנים בחיסונים השונים / צילום: Associated Press, נואה ברגר

שונה ממה שהכרנו, עדיין לא נפוץ: מה ידוע על הווריאנט החדש שמטריד את המומחים?

ביממה האחרונה עלה לכותרות זן חדש של קורונה שהתגלה בדרום אפריקה ונראה שונה מהזנים הקיימים ● חלק מהמדענים מוטרדים מהעובדה שהוא מכיל מספר מוטציות והשפעת החיסון עליו עדיין לא ברורה ● בארגון הבריאות העולמי בינתיים לא מתרגשים והבורסות בעולם מגיבות בירידות שערים

קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo

יותר מ-610 מיליון שקל עד כה: הישראלים מסתערים על מבצעי הבלאק פריידיי

על פי נתוני שב"א, נרשמה עלייה של יותר מ-22% הבוקר בהוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי לעומת השנה שעברה ● הדקה העמוסה הבוקר היתה 12:13 במהלכה נרשמו למעלה מ-12,800 עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 3.2 מיליון שקל

שיאני השבוע במדיות המובילות / עיצוב: גלובס

הסרט מתחילת העשור שמככב בנטפליקס וההרצאה שתציל את העולם: על מה כולם דיברו השבוע

איזה להיט שבר שיא צפיות דווקא בגלל דמיון ללהיט אחר, למה כולם רוצים לשמוע את הבת של יורם יובל ומה חיפשו אלפי גולשים באותו הלילה בגוגל ● על מה דיברו השבוע

מבנה תצוגה של חברת קרסו, ראשל”צ / צילום: עוזי פורת

מבנה שמגיב לנוף החולות באזור התעסוקה מעוין שורק

מרכז השירות והמכירות של חברת קרסו מנצל את הטופוגרפיה של המגרש ● האדריכל אורי רותם: "היה צורך במשהו שיקשור את כל המותגים שמטופלים כאן ביחד. פרשנו על הפרויקט שמיכה, או דימוי לדיונות"

קו הרקיע של דוחא / צילום: Shutterstock

חשיפת גלובס: הסכם יהלומים חשאי מקרב את ישראל וקטאר לכינון יחסים רשמיים

בקטאר מתכוונים להקים אזור סחר חופשי ליהלומים וזהב, ונזקקו להסכמת ישראל כדי להיכנס לרשימת המדינות הזכאיות לסחור ביהלומים ● הקטארים, שבעבר התנגדו להסכמי אברהם, הסכימו לפתיחת משרדים של סוחרים ישראלים ● בממשלה מקווים כי מדובר בפתח להסכמים כלכליים עתידיים

מה אפשר לקנות ב־ 2.3 מיליון שקל באזור הקריות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2.3 מיליון שקל באזור הקריות?

קוטג' בן 6 חדרים בקריית ים או בקריית טבעון, 7 חדרים בקריית ביאליק ו-5 חדרים בקריית אתא

שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר הנפט ומשאבי הטבע של מצרים, המהנדס טארק אל מולא

מצרים בדרך לרכוש עוד גז טבעי מהמאגרים בישראל

משרד האנרגיה הודיע כי נחתם מזכר הבנות לבחינת אפשרויות ייצוא של כמויות גז טבעי נוספות למצרים ● המזכר נחתם בין שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר הנפט ומשאבי הטבע המצרי, טארק אל-מולא

אודליה פולק וטל דורי / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי תיק העושר: ראיון בלעדי עם האנשים שמנהלים 90% מהאופציות של עובדי ההייטק

90% מההון העצום של מתעשרי ההייטק החדשים מוחזקים בידי שני אנשים בלבד: אודליה פולק מאקסלנס וטל דורי מ-IBI ● מה יקרה כשעשרות מיליארדי הדולרים שהם מנהלים יזרמו למשק? ● בראיון ראשון הם מאשרים את מה שכולם מרגישים: "ההייטק הישראלי גדל לממדים מפלצתיים, וזאת רק ההתחלה"