גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זינוק של עשרות אחוזים במחירי הדירות: נתוני אפריקה ואזורים חושפים את הסחרור

טירוף רכישת הדירות נמשך גם כשהמחירים בשמיים: מספר הדירות שמכרה אפריקה מגורים ברבעון השלישי זינק יותר מ-70%, ועלייה חריגה בשיעור דומה נרשמה במחיר הממוצע ליחידת דיור ● אזורים רשמה זינוק של 66% בדירות שנמכרו מתחילת השנה ועלייה של 26% במחיר לדירה

פרויקט MOMENT של אזורים בבת ים / צילום: 3Division
פרויקט MOMENT של אזורים בבת ים / צילום: 3Division

הביקוש גבוה, ההיצע פחות, ומחירי הדירות בישראל ממשיכים לטפס. נתונים שפרסמו בימים האחרונים שתי יזמיות הבנייה למגורים, אפריקה ישראל מגורים ואזורים, מספקים עדות נוספת לטירוף סביב המכירה של דירות חדשות באזורי ביקוש בישראל, גם בתקופה שבה נרשמות עליות מחירים חדות.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 מכרו הן אפריקה מגורים והן אזורים יותר דירות מאשר ב-2020 כולה, וזאת תוך עליות של עשרות אחוזים במחיר הממוצע לדירה. אומנם אין הדבר יכול ללמד באופן מובהק על רווחיות הפרויקטים, אבל הוא בהחלט מלמד על המגמות הנוכחיות בענף.

אפריקה ישראל מגורים, שבשליטת לפידות קפיטל, מדווחת כי ברבעון השלישי של 2021 היא מכרה 193 יחידות דיור חדשות, המשקפות עלייה של יותר מ-70% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. התמורה הכספית ממכירות אלו הסתכמה ב-686 מיליון שקל כולל מע"מ, ומשקפת עלייה של כ-190% ביחס לרבעון השלישי של 2020. המחיר הממוצע ליחידת דיור עמד ברבעון השלישי על 3.6 מיליון שקל כולל מע"מ, לעומת 2.1 מיליון שקל כולל מע"מ ברבעון השלישי אשתקד.

זינוק כזה של כ-70% במחיר הממוצע ליחידת דיור הוא חריג בהיקפו, ואינו מאפיין את הענף כולו. לדברי אפריקה מגורים נבע זינוק זה בעיקר מהמכירות המרשימות בפרויקט היוקרה שלה DUO במתחם סמל (סומייל), הממוקם במרכז ת"א. 

לאחרונה, חשף גלובס כי יעקב (לוקסי) לוקסנבורג, בעל השליטה ויו"ר אפריקה מגורים, סגנו אריק שפיר, בני משפחותיהם ושותפים עסקיים של השניים רכשו בחודשים האחרונים לא פחות מ-23 דירות בפרויקט, תמורת סכום מצרפי המוערך ביותר מ-120 מיליון שקל, ובטווח מחירים של 3-7.5 מיליון שקל לדירה. זאת, במסגרת מבצעי מכירות מוקדמים שבהם הוענקו "הנחות בשיעורים משתנים ממחיר המחירון".

הללו כבר סופרים כנראה רווחים נאים "על הנייר" מהשקעתם, שכן בפרויקט DUO עצמו נרשמה השנה עליית מחירי משמעותית בהשוואה לאשתקד, אשר מעידה על עוצמת הביקוש לדירות באזורי ביקוש.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 מכרה אפריקה מגורים 558 דירות תמורת סכום של 2.015 מיליארד שקל כולל מע"מ, המשקף מחיר ממוצע של 3.6 מיליון שקל כולל מע"מ ליחידת דיור. לשם השוואה, בתשעת החודשים הראשונים של 2020 מכרה אפריקה מגורים 251 יח"ד, תמורת סכום של 543 מיליון שקל כולל מע"מ, המשקף מחיר ממוצע של כ-2.2 מיליון שקל כולל מע"מ ליח"ד. 

 

מרבית המכירות - בתנאי "שוק חופשי"

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה מגורים, מסביר כי הגידול המהותי במחיר הממוצע לדירה מיוחס בעיקרו לכך שמרבית המכירות התבצעו השנה בתנאי "שוק חופשי" (בשונה ממכירות במסגרת פרויקטי "מחיר למשתכן"), וכן להיקפי מכירות משמעותיים בפרויקט DUO, ששיווקו החל לקראת סוף 2020.

לדברי קליין, בשנה האחרונה באו לידי ביטוי נתוני מכירות של שני סגמנטים משמעותיים. הראשון מביניהם הוא כאמור פרויקט DUO במרכז תל אביב, הכולל 668 יח"ד ושטחי מסחר. מדובר בפרויקט הכולל שני מגדלי דירות בחלקו הדרומי של מתחם סומייל, כאשר בהמשך תבנה החברה מגדל יוקרה נוסף, בהיקף של כ-250 יח"ד, בחלקו הצפוני של מתחם סומייל.

"סגמנט נוסף הוא התחדשות עירונית בקריית יובל שבירושלים, אשר הפרויקט הראשון במסגרתו הוא 'סביוני קטמון החדשה'", הדגיש קליין. "באזור זה לחברה כ-1,400 יחידות דיור בשלבי בנייה שונים, אשר מהוות חלק מאלפי יחידות הדיור בתחום ההתחדשות העירונית, הפרוסות ברחבי הארץ".

קליין הוסיף כי "עליות המחירים שלהן היינו עדים בשנה האחרונה מתבטאות בחלקן בתוצאות שלושת הרבעונים האחרונים, וחלקן עוד צפויות לבוא לידי ביטוי בהמשך, בהתאם לפרויקטים שייפתחו לשיווק בקרוב".

אזורים: סיומה של "מחיר למשתכן" סייע לזינוק במחירים

גם אצל אזורים, שבשליטת הרשי פרידמן, נרשם השנה זינוק של עשרות אחוזים במחיר הממוצע ליחידת דיור. הסיבות לכך הן עליית המחירים הכללית בשוק וסיומה של תוכנית מחיר למשתכן, אשר לחצה באופן מלאכותי את המחירים כלפי מטה. בתשעת החודשים הראשונים של 2021 מכרה אזורים 1,039 יח"ד בהיקף כספי בסך של 2.4 מיליארד שקל, המשקף מחיר ממוצע של 2.35 מיליון שקל כולל מע"מ ליחידת דיור.

לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד מכרה אזורים 625 יח"ד תמורת 1.2 מיליארד שקל כולל מע"מ, המשקפת מחיר ממוצע של 1.87 מיליון שקל כולל מע"מ ליחידת דיור. נתונים אלו משקפים עלייה של 66% במספר יחידות הדיור שנמכרו, ועלייה של 26% במחיר הממוצע ליח"ד, שהובילו יחדיו לזינוק של כ-100% בתמורה שהתקבלה ממכירת הדירות.

תוצאות המכירות בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2021 גם גבוהים יותר מאלו שהושגו במהלך שנת 2020 כולה, שבה מכרה אזורים 976 יח"ד בהיקף כספי בסך של 2.1 מיליארד שקלים. ברבעון השלישי של 2021 דווקא נרשמה האטה בקצב מכירת הדירות של אזורים, אולם זאת לדברי החברה רק בגלל חגי תשרי שנחגגו השנה כולם בחודש ספטמבר.

במהלך הרבעון השלישי של 2021 מכרה אזורים "רק" 154 יח"ד, תמורת 410 מיליון שקל כולל מע"מ, וזאת בהשוואה ל-262 יח"ד שמכרה ברבעון המקביל אשתקד תמורת 500 מיליון שקל כולל מע"מ. אלא שבכל הקשור לרמות המחיר נמשכה המגמה, ומחירה הממוצע של דירה ברבעון השלישי ל-2021 עמד על כ-2.66 מיליון שקל כולל מע"מ, זאת לעומת 1.91 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מדובר בזינוק של 39% במחיר המכירה הממוצע ליחידת דיור. לדברי אזורים, הפרויקטים שהשפיעו באופן המהותי ביותר על היקפי המכירות ברבעון השלישי לשנה הם פרויקט Moment בבת-ים, פרויקט היוקרה Exchange Ramat Gan, פרויקט "הנרקיס" בראשון לציון, פרויקט "סנטרל פארק" בבאר שבע, וכן פרויקטים אחרים.

"שנה שלישית של מכירת 1,000 דירות"

יוני בראל, סמנכ"ל מכירות באזורים, הסביר כי החברה ממשיכה לחוות ביקושי שיא ליחידות דיור, אשר יובילו לכך ש-2021 תהיה השנה השלישית ברציפות שבה מוכרת החברה כ-1,000 יח"ד. "לאור המחסור החמור בהיצע הדירות, מחירי הדיור ממשיכים לנסוק ונתוני הרבעון הנוכחי של החברה משקפים זאת, בהלימה עם נתוני הלמ"ס שפורסמו אך לאחרונה", הדגיש בראל.

בראל הוסיף כי "אזורים ממשיכה להרחיב את צבר הפרויקטים שלה, תוך התמודדות עם מחסור בהיצע הקרקעות, באמצעות עסקאות רכישת קרקע אטרקטיביות באזורי ביקוש וכן ייזום, תכנון וקידום פרויקטים משמעותיים בתחום ההתחדשות העירונית, שבו היא רואה מנוע צמיחה עיקרי בשנים הקרובות". 

התוצאות המשופרות של השתיים באות לידי ביטוי במחירי המניות שלהן: מניית אזורים מציגה תשואה של של 117% בשנה האחרונה, ושל 311% בשלוש השנים האחרונות, ומשקפת לחברה שווי של 2.9 מיליארד שקל. אפריקה מגורים נסחרת לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה של 93% בשנה האחרונה ושל 228% בשלוש שנים.

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם ● המתיחות שהביאה את מדד הפחד לשיא של חמישה חודשים והאפשרות להרוויח ממנו ● הסימנים שמעידים כי תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש ● וגם: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד